Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högt Värmebärardelta - Cirk.pumpar fungerar men gÃ¥r intel?  (läst 351 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bobban59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När jag satte igång poolvärmen kollade jag larmloggen och ser att jag haft högt och återkommande värmebärardelta.

Jag har kollat att alla flöden och att ventiler står öppna. När jag öppnat pumpen ser jag att värmebärarpumpen står stilla och också att bypasspumpen står still trots att P2 är satt i läge kontinuerlig drift. Trodde först att P2 gett upp pga ålder men då jag provade att köra P2 manuellt (P5.3) gick den igång. På samma sätt med P1, bypasspumpen, i p5.3. I valen för funktioner i installatörsmode, (P5.10 & 5.11) ser jag bara P2 & P3 men inställning för P1 verkar inte finnas någonstans?

Cirk.pumparna fungerar men det verkar som att de inte får någon startsignal i normal drift.

Någon som har några tips att ge hurt jag tar mig vidare? Jag bytte kontrollpanel i somras.
170 kvm enplansvilla. IVT Greenline HTC7 installerad 2001 m. bypass. 180 m borrhål i Stockholm. Brasinsats m. vattenmantlad skorsten mot 500 liter acctank och VP. Kyla av tilluft från borrhålet via köldbatteri in i mekanisk ventilation. Värmeväxlare från VP för utomhuspool 4x8. 2 fördelare för golvvärme till majoritet av huset, radiatorer kvar i tre sovrum.

Utloggad Bobban59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Läste på lite mer och komihåg att jag har sommardrift så det är väl därför inte pumparna går (?)...

Men då återstår problemet; varför får jag högt värmebärardelta? Filtret rengjort och efter ha läst lite inlägg här antar jag att det är slangarna som är fulla av magnetit så det blir att beställa nya och se om det hjälper
« Senast ändrad: 10 maj 2023, 16:54:11 av Bobban59 »
170 kvm enplansvilla. IVT Greenline HTC7 installerad 2001 m. bypass. 180 m borrhål i Stockholm. Brasinsats m. vattenmantlad skorsten mot 500 liter acctank och VP. Kyla av tilluft från borrhålet via köldbatteri in i mekanisk ventilation. Värmeväxlare från VP för utomhuspool 4x8. 2 fördelare för golvvärme till majoritet av huset, radiatorer kvar i tre sovrum.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Det finns ingen inställning för P1. Den pumpen går hela tiden med undantag för när det är sommardrift då den står still. Den körs dock några minuter ibland för att minska risken för att den kärvar fast och inte orkar gå igång på hösten.

Var det högt värmebärardelta även när pumpen värmde huset? Är det golvvärme eller radiatorer i huset? Är det enbart golvvärme är det inte sannolikt att det är magnetit i slangarna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!