Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme & radiatorer fjärrvärme???  (läst 9753 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad maklarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Golvvärme & radiatorer fjärrvärme???
« skrivet: 14 december 2010, 21:02:13 »
Hej,
jag är ny här och pinsamt okunnig.

Har ett stort frågetecken

Delar den informationen jag har och som borde vara relevant.

Bor i ett 2-plans kedjehus, betongplatta, byggt 1980.
Uppvärmning genom fjärrvärme på slinga i kvarteret?
För två år sedan togs radiatorerna bort på bottenvåningen och vattenburen golvvärme installerades, gjuta i plattan.

Radiatorerna på övervåning fungerar som dom ska.
Problemet är att golvvärmen strular. VVS:arna som kopplade in systemet gjorde fel, satte pumpen galet så det använde ingen retur utan pumpen körde bara på, enligt dom för att flödet var dåligt.

Nu har en annan VVS-firma varit här och kopplat på en pump (shunt?) till så det ska fungera med retur.

Jag har försökt läsa här pÃ¥ forumet men blir inte riktigt klok.  Sc:,h

Reagerar på att dom använt relativt få meter slang till dom kvadratmeter som ska värmas upp. T.ex. i vardagsrum på 35 kvm ligger två slingor á 70 meter.

Tycker fortfarande framledningstemperaturen är hög. Ligger på ca 57 grader. (Fram tills nu, har den iofs legat på 70-85 grader!)

Antar att ni proffs här behöver mer info för att kunna ge ett klokt svar. Säg vad som är nödvändig info så postar jag det.

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärme & radiatorer fjärrvärme???
« Svar #1 skrivet: 15 december 2010, 08:19:39 »
Hej!
140 m slang på 35 m2 ger CC på ca 25 cm, helt OK i betongplatta enligt mig.
Men det är väldigt hög temp på golvet, om det är efter shunten?
Nu har du fjärrvärme så det är väl inget akut problem.
Styr du med termostater, så kan det vara dessa som bromsar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad maklarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme & radiatorer fjärrvärme???
« Svar #2 skrivet: 15 december 2010, 11:24:46 »
ja, temperaturen är efter shunten. (Om det är shunten som är pumpen som ska späda varmvattnet)

Styr med termostater? Har rumsgivare, eller hur menar du?

Utloggad GregS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme & radiatorer fjärrvärme???
« Svar #3 skrivet: 15 december 2010, 12:21:45 »
ja, temperaturen är efter shunten. (Om det är shunten som är pumpen som ska späda varmvattnet)

Styr med termostater? Har rumsgivare, eller hur menar du?

Shunten och pumpen är 2 skilda saker:
Shunten "injicerar" kallt vatten så du sänker framledningen.
Pumpen ser till att vattnet cirkulerar i systemet.
Det kan/bör inte vara 57 grader till golvvärmen. Det förstör golvet.

Är hela golvvärmen på NB en slinga?
Har du rumsfördelning och kanske t.o.m. rumstermostater?

Vi har 72+72 meter slinga för 36 kvm så jag tror du är safe på den fronten.
IVT GL C5, 100 borrat, värmer 145kvm 1-plan norr om Stockholm.
Förbr 2010(kWh inkl hh-el): Nov: 1794, Sept: 875, Aug: 621, Jul: 708, Jun: 589, Maj: 838, Apr: 1044 Drifttimmar(ca): VP 21300h, Tillskott 670h
Drifttimmar(ca 20120909): VP 25708h, Tillskott 796h

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme & radiatorer fjärrvärme???
« Svar #4 skrivet: 15 december 2010, 12:22:55 »
Har du en temperaturmätare direkt efter shunten? Där pumpen sitter sitter nog en shunt. Det är en sak som sänker temperaturen på vattnet till golvärmen. Jag tippar på att din pump inte fungerar. Då kan du få fenomenet att shunten läcker i genom lite därav din temp på 57 grader. Din retur från golvvärmen är förmodligen kall. Hade du haft cirkulation i golvet med 57 i framledning hade du dels förstört golvet och sen hade det varit tokvarmt. Normalt skulle du nog ha ca 35 beroende på hur det är lagt. Du måste nog kolla så pumpen går. Stäng av och starta igen samtidigt som du lyssnar om den pumpar vatten.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad maklarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme & radiatorer fjärrvärme???
« Svar #5 skrivet: 15 december 2010, 19:20:46 »
GregS: Golvvärmen på NB ligger på fyra olika slingor med tre rumstermostater.

På systemet sitter först en pump/shunt (som ska bättra på flödet om jag förstod VVS-aren rätt, därför vi behövde två). Den heter:Grundfos Alpha 15-40, något liknande detta. http://net-vvs.se/shop/uponor-wirsbo-push-22a-5664p.html
Efter det sitter sedan sitter en pump som heter Perfecta Logic http://www.perfecta.se/pumpguiden/show_pump_details.asp?pumpID=262

Blir inte klok på detta!

Efter lite mer läsning så liknar det första en shuntgrupp från Uponor-Wirsbo, dock förstår jag inte om det sitter i rätt ordning.
Först pump/shunt sedan kommer radiator-reglaget och efter det pumpen från Perfecta logic.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Golvvärme & radiatorer fjärrvärme???
« Svar #6 skrivet: 15 december 2010, 23:19:54 »
Har du några fina bilder på installationen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad maklarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme & radiatorer fjärrvärme???
« Svar #7 skrivet: 16 december 2010, 10:53:32 »
Bra tänkt purjo  Thumbsup , skulle postat bild direkt :)

Nu har jag lyckats få ner tempen till ca 50-55 grader. Skruvade ner "radiatorreglaget" till lägsta dvs 1 av 9. Öppnade även den röda skruven fullt, så det blir maxblandning med returen.

Utloggad GregS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme & radiatorer fjärrvärme???
« Svar #8 skrivet: 16 december 2010, 11:36:33 »
Oj..vad rörigt...  *roflmao* (Kunde inte lÃ¥ta bli)

Det är inte så att bypassen (vita kranen längst till höger) är öppen också?
Perfa-pumpen är väl till för att orka köra runt den längden som golvslingorna medför
så du bör inte ha flödesproblem.

Känns som det är många kopplingar mellan framledning och retur.
IVT GL C5, 100 borrat, värmer 145kvm 1-plan norr om Stockholm.
Förbr 2010(kWh inkl hh-el): Nov: 1794, Sept: 875, Aug: 621, Jul: 708, Jun: 589, Maj: 838, Apr: 1044 Drifttimmar(ca): VP 21300h, Tillskott 670h
Drifttimmar(ca 20120909): VP 25708h, Tillskott 796h

Utloggad maklarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme & radiatorer fjärrvärme???
« Svar #9 skrivet: 16 december 2010, 11:53:02 »
Det är väldigt RÖR-igt - framför allt i mitt huvud, läser och läser om detta ämne och desto mindre förstÃ¥r jag  :D

Bypass? Är det den kopplingen mellan framledning och retur? Förstår inte vilken vit kran till höger du menar. Hur kan jag se om bypass är öppen?


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Golvvärme & radiatorer fjärrvärme???
« Svar #10 skrivet: 16 december 2010, 12:30:34 »
Längst till höger sitter det en direktförbindelse mellan fram och retur - Bypassen. Längst till höger på fördelarens övre rör sitter det en vit ratt, men jag tror inte den stryper bypassen, utan det är nog till en extra värmeslinga som kan kopplas in där.
Däremot verkar det sitta en kulventil utan vred (bara ett mejselspår) längst ner på bybassen, precis där den ansluter till flördelarens nedre rör. Testa att stänga den.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad maklarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme & radiatorer fjärrvärme???
« Svar #11 skrivet: 16 december 2010, 18:05:01 »
purjo - uppskattar din hjälp!

Stämde bra, det gick att vrida mejselspåret ett kvarts varv. Så nu bör det vara stängt.

Vad blir skillnaden?  Sc:,h

Läst på ytterligare, men känner mig inte säker.. innebär det att framledningsvattnet nu enbart går dirket ut i slingorna och det inte blir någon "direktretur" i shuntgruppen? Utan vattnet går ut i golven och returen som kommer tillbaka borde göra att det shuntas och det som går ut bör bli aningen svalare då det enbart är returvatten som kylts ner i huset?

Svår att förklara när man inte kan den korrekta terminologin.

Edit: Du har helt rätt, det är förberett för en extra värmeslinga för framtida badrumsrenovering.
« Senast ändrad: 16 december 2010, 18:06:39 av maklarn »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!