Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur hitta rökrör i skorstensmuren?  (läst 2905 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
Hur hitta rökrör i skorstensmuren?
« skrivet: 07 april 2009, 11:14:26 »
Jag håller på med renovering av vårat blivande tv-rum och där hade vi tänkt sätta in en vedkamin för mysiga mörka kvällar.

Problemet är att skorstensmuren vi har är övertapetserad och puts bakom det, finns det något tips på hur man kan hitta vart i muren som hålet är?
det är 8 kanaler i skorsten så det borde finnas ett uttag iallafall, men vi har ingen aning om vart...

tips någon?
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Hur hitta rökrör i skorstensmuren?
« Svar #1 skrivet: 07 april 2009, 16:43:17 »
Jag förstår inte? Rökröret följer väl med kaminen?

Ta hjälp av sotaren för att hitta lämplig kanal.
Knacka hål i väggen och mura in rökrör.
Låt sotaren provtrycka ock godkänna.
Mys!

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Hur hitta rökrör i skorstensmuren?
« Svar #2 skrivet: 07 april 2009, 18:41:17 »
kanal kanske det heter i muren ja  ::)

Det är kanalen jag undrar hur man hittar när man inte har en aning om vart den kan tänkas vara. Tänkte ifall det fanns nå knep istället för att hacka sönder hela muren efter hålet.
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Hur hitta rökrör i skorstensmuren?
« Svar #3 skrivet: 07 april 2009, 19:04:50 »
När jag hackade upp skorstensstocken tog jag 1st tonsändare på 1khz som man spårar teleledningar med, gjorde en kopparspole på c:a 20 varv och kopplade på denna-tejpa ihop klabbet med sändaren påslagen-tog ett snöre och sänkte ner tonsändaren i skorstenskanalen och sen stod polaren med en tonmottagare (kallas även kabelsökare)med dito sökspole som han höll mot skorstensstocken, vi kom mitt på. Nu vet jag inte vad det fins för grejor idag med tegel är för tjockt för kraftiga magneter.

Ett annat trick bör vara att låna en metalldetektor, sätta mot skorstensstocken och sen ta en mindre tom konservburk eller stor bult i ett snöre som man sänker ner tills detektorn piper till, sen får man då "syfta" fram bästa mittläge med metalldetektorn inan man gör hålet.

Kanske en bra regelsökare/elledningsindikator kan fungera med dom brukar bara gå 5-10cm in i väggen.

Någon annan med bättre ideer ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!