Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga till er som använder Comfort Cloud  (läst 850 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe hero

  • Gäst
Frippe hero
Fråga till er som använder Comfort Cloud
« skrivet: 14 januari 2023, 12:17:08 »
Hej!
Jag har en ny Nz25yke som jobbar jättekonstigt och drar för mycket el. Jag skulle jättegärna höra om andras erfarenheter som har Panasonic kring detta. Hur ser det ut i appen hos er? Ligger den hyfsat jämnt eller pendlar den i temp?

Förutsättningar: 5 plusgrader ute. 16 grader inne 60kvm öppen planlösning. Pumpen är ställd på 16 grader Heat och maxfläkt.

I appen jobbar pumpen upp till 19 grader i rummet enl appen. Då drar den ca 710watt på toppen och skickar ut värme. Sen drar den ner på effekten och vid ca 400 watt knäpper det till och fläkten går ner på lägsta hastighet och elförbrukningen går ner till 8watt och ingen större värme kommer ut så klart. När tempen sjunkit till 16-17 grader igen börjar körningen om till 19 grader och ca 700watt igen osv osv.

Så här gör den oavsett inställning 8/15 osv.

Frippe hero

  • Gäst
Frippe hero
SV: Fråga till er som använder Comfort Cloud
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2023, 15:48:22 »
Tidsmässigt tar det drygt 2 minuter från 16 till 19 grader och det vänder. Drygt 3 minuter från toppen till den slår av. Och drygt 3 minuter utan värme 8watt innan den drar på igen när tempen är nere på 16grader.

Frippe hero

  • Gäst
Frippe hero
SV: Fråga till er som använder Comfort Cloud
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2023, 15:34:56 »
Ställde pumpen på 21 grader i natt och när jag vaknade låg den på stabilt ca 530 watt vilket är ok. I appen stod det att det var 22 i rummet och det låg konstant. Sänkte börtempen i väldigt långsam takt och kom ner till ca 220 watt stabilt. Men tror det var vid ca 18 i börvärde som den slog ifrån och började jojo-resan. Upp, ner, upp, ner. På flera timmar hittade den inte jämnvikt.

Ställde den på 22 grader och då hittade den jämnvikt rätt snabbt och låg på 560 watt. Och i appen visade den hela tiden 22 grader. Alltså inte två-tre grader mer som den jobbar mot vid lägre börtemperaturer.

Sänkte långsamt börtempen men vid 19,5 börjar jojo igen trots att tempen visar 20 grader.

Så tydligen är det lättare för mig iaf att få jämnvikt vid 20 grader och uppåt.

Kör någon här t ex 16 grader och den går jämnt utan jojo?

Utloggad NesseAkis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga till er som använder Comfort Cloud
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2023, 23:34:59 »
Vår nya HZ25XKE har gått lite av och på idag. Den är inställd på Heat, 20,5 grader C och Högsta fläktläge. Bör- och rumstem visar alltid samma värde. Pumpen går ca 5 min sedan stannar den en stund och blåser nästan lite kallt och sedan drar den gång igen, o s v. Det började idag och utetemp är ca 5 grader C.

I rummen är 19-20 grader c.
Vad kan vara fel?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!