Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?  (läst 28308 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #30 skrivet: 05 januari 2012, 11:49:31 »
Citera
Jag har bett honom skicka en ny PROM  =)
jätte nyfiken på hur det kommer att funka om man får modbus direkt eller om man måste ha en extern mojjeng.

Den hårdvaran man får för 16000 av CTC ser ut som om den bara är en modbus -> IP konverterare, mao kanske man kan köra modbus direkt utan hprdvaran. Alltså man skaffar en 485 seriell port till en pc och kör modbus direkt på nån egen programvara.

Iofs är det ju inte bara gizmon som kostar 16000 av CTC, det är ju en internet loggning o fjärrstyrning som ingår oxå, men vore kul o veta om man kan köra modbus direkt utan att betala 16papp.
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad michael.pihlblad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #31 skrivet: 06 januari 2012, 02:59:02 »
Pansatonic:

Man får ju sannolikt inte andra in/utgångar på PIC'en utan bara en annan mjukvara i den. t.ex. att den tillåter läs och skrivning av andra register i microcontollern. Vilket gör att det är precis samma i2c buss på pinnarna i 4-stifts kontakten på displayen.

RAM modulen omvandlar förmodligen i2c bussen till modbus och ethernet, enkelt förklarat, det är ju en microprocessor i den också som utför allting, programvaran i den ansluter till CTC över tcp/ip och sänder/tar emot data till deras server. Den har också en d-sub-9 kontakt där man kan koppla in modemet eller sin egen modbus kommunikation.

Det jag inte får ihop är att modemet är ett SIEMENS TC/MC35 som har rs232 kommunikation - vt100 enligt siemens specifikation. Detta går att koppla direkt i kontakten där minneskortet sitter, som har i2c enligt minneskortets spec och enligt "nollkoll". Modemet går också att koppla till en d-sub-9 kontakt i RAM modulen som enligt CTC också har modbus RTU i samma kontakt.

Jag fÃ¥r inte ihop ekvationen, antingen är nÃ¥got i vÃ¥ra slutsatser fel eller sÃ¥ har nÃ¥gon en väldigt bra förklaring pÃ¥ hur det gÃ¥r ihop  =)    ...kan det vara sÃ¥ att det är olika kommunikationstyper i samma kontakt beroende pÃ¥ vilken utrustning som är ansluten...?

Jag är inte hemma så jag har inte kunnat mäta/analysera i min ecologic. Hoppas kunna göra det nästa helg.

Jag har en sidotanke, det verkar precis som Torbjörn skriver att Thermia kör med samma hÃ¥rdvara i sina styrsystem, fast garanterat annan mjukvara, hur stor skillnaden är vet jag inte, men de har ju annan lcd skärm och andra menyer, kanske att de använt samma grundprogram sÃ¥ vissa register korrelerar??? Vilket borde göra att pc-interfacet frÃ¥n Thermiq.net fungerar hÃ¥rdvarumässigt och kanske delvis mjukvarumässigt, med vissa modifieringar. 

// Michael
« Senast ändrad: 06 januari 2012, 03:07:17 av michael.pihlblad »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #32 skrivet: 06 januari 2012, 10:16:18 »
Det jag inte får ihop är att modemet är ett SIEMENS TC/MC35 som har rs232 kommunikation - vt100 enligt siemens specifikation. Detta går att koppla direkt i kontakten där minneskortet sitter, som har i2c enligt minneskortets spec och enligt "nollkoll". Modemet går också att koppla till en d-sub-9 kontakt i RAM modulen som enligt CTC också har modbus RTU i samma kontakt.

Jag fÃ¥r inte ihop ekvationen, antingen är nÃ¥got i vÃ¥ra slutsatser fel eller sÃ¥ har nÃ¥gon en väldigt bra förklaring pÃ¥ hur det gÃ¥r ihop  =)    ...kan det vara sÃ¥ att det är olika kommunikationstyper i samma kontakt beroende pÃ¥ vilken utrustning som är ansluten...?
I2C-kontakten är ju ansluten till motsvarande pinnar på microcontrollern, men de går även att definiera som vanliga portpinnar och använda för andra ändamål (t ex sända och ta emot vanligt asynkrondata om man gör en mjukvaru-UART). Så om GSM-modulen kan använda 5 V-nivåer istället för RS-232 skulle det kunna gå att koppla in den rakt av.

Jag har en sidotanke, det verkar precis som Torbjörn skriver att Thermia kör med samma hÃ¥rdvara i sina styrsystem, fast garanterat annan mjukvara, hur stor skillnaden är vet jag inte, men de har ju annan lcd skärm och andra menyer, kanske att de använt samma grundprogram sÃ¥ vissa register korrelerar??? Vilket borde göra att pc-interfacet frÃ¥n Thermiq.net fungerar hÃ¥rdvarumässigt och kanske delvis mjukvarumässigt, med vissa modifieringar. 

// Michael
Thermia har inte samma hårdvara även om den är mycket snarlik - t ex samma serie av microcontrollers och det syns tydligt på kretskorten att samma konstruktör och underleverantör har varit framme.
Exempelvis är detaljlösningar för reläutgångar och tempgivaringångar identiskt likadana, etiketterna med detaljnummer ser ut på samma sätt, detaljnumren ligger i samma serie, texter på mönsterkorten är caddade med samma font.
Däremot vet vi ju inte om det är underleverantören av hårdvara som även har gjort mjukvaran till bägge eller om CTC respektive Thermia håller sig med egna programmerare.

Jag har inte börjat studera nÃ¥gon datakommunikation i Thermiafallet  (det gäller Thermia Diplomat frÃ¥n 2003-2004, styrkortet märkt 901 510 och manöverpanelen 901 511) men det finns uppenbara skillnader. T ex används inte den inbyggda UART'en i nÃ¥gon av microcontrollrarna där. Snittet mellan styrkort och manöverpanel är anslutet till vanliga portpinnar pÃ¥ styrkortets microcontroller och parallellt till bÃ¥de vanliga portpinnar och I2C-pinnarna pÃ¥ manöverpanelens microcontroller. PÃ¥ styrkortet finns ett I2C-eeprom, det är anslutet till vanliga portpinnar pÃ¥ microcontrollern (man har tydligen gjort ett I2C-interface i mjukvara) och dessutom till en fyrpolig kontakt märkt EXT. Denna är för övrigt inte likadant kopplad som CTC's I2C-kontakter, de bÃ¥da dataledarna har bytt plats (alternativt skulle man kunna säga att jord och +5V har bytt plats).
En annan skillnad är att realtidsklockan med "sekundräknare" tycks ligga i styrkortets microcontroller hos CTC respektive på manöverpanelen hos Thermia. Annars skulle man inte ha behövt krångla till Thermias lösning med en extra nättransformator för att skicka 50 Hz växelström till manöverpanelen så att dess microcontroller kan få en klockreferens från elnätet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tgaz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoHeat V3
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #33 skrivet: 07 januari 2012, 11:49:25 »
Har nu äntligen lyckats få mitt DSO att prata med Linux ordentligt. Lite mer info från I²C-bussen.

På min VP skickas 0xB8 0xFE ut 116 ggr varje minut, i en burst. Den försöker alltså skriva till adress 0xB8. Ingen ack.

Var sjätte timma (har bara lyckats fånga detta två gånger än så länge) skrivs till EEPROMet. Då säger den, med sex timmars mellanrum:

Kodstycke: [Välj]
20120106T165721  A0 1C  98 02 00 25 29 2C 33 25 28
20120106T225707  A0 1C  A0 02 00 27 28 2A 38 25 28

där 0xA0 borde vara skrivning till adress 0xA0 och 0x1C är adressen i minnet. Det ser mao inte ut att vara någon cyklisk buffert.

Jag väntar på fler sampel för att uttyda vad datat är...

Det vore intressant att se vad som händer om man skulle ACKa det som skickas till 0xB8...

Utloggad dalmosegaard

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #34 skrivet: 02 februari 2012, 12:26:00 »
Meget interessant diskussion, selv om det er svært at følge med for en dansker som ikke er elektronik-ingeniør. SÃ¥ hav lidt tÃ¥lmodighed med mig  :).

Så vidt jeg kan forstå, så kan man af kommunikationen mellem "Styr-/reläkort" aflæse hvordan anlægget kører (men ikke ændre på parametrene i styre-logikken). Men det kunne i første omgang også være interessant at følge med i hvordan anlægget kører over tid med en "dator" .

Jeg har derfor et spørgsmål til:

Kommunikationsparametrarna är, precis som jag tyckte mig se med oscilloskop, 2400 bit/s 8N1. Dock klagade mitt terminalprogram (RealTerm) över "UART framing error" mest hela tiden, vet inte vad det kan har berott på. Kanske den billiga USB/RS-232 -adapter som jag använde.

Jeg kan forstå at signalerne i kablet er TTL niveau (0V , 3-5V). Hvis man vil aflæse disse signaler med en serie-port (eller med en USB/RS-232 -adapter) så skal signalerne konverteres til RS232 niveau (-12V, 12V) eller hur?

Kan du sende mig et diagram til en sådan konverter ?
Eller hvordan bar du dig ad med at læse kommunikationene ?


Utloggad michael.pihlblad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #35 skrivet: 22 mars 2012, 23:16:34 »
Tgaz: 0xA0 är eeprommets adress för att skriva till minnet, de två efterföljande byten är ett word till registret i eepromets minne som skall skrivas till. Sedan kommer datat som skall skrivas. Så det är en cyklisk buffer.

Jag tror att Nollkoll har lyckats avkoda dessa data.

0xb8 är läsadressen till GSM modemets kabel  =)   Det sitter en liten PIC pÃ¥ kabeln till GSM modemet som fungerar som adapter mellan i2c bussen och modemets RS232 - AT kommandon.

Här är en excel fil där jag avkodat lite register för 0xc5 (7-bit adress) - GSM modem kabeln, läs adress: 0xb8, skriv adress: 0xb9.

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Ama5Ozn2BSR_dGxic1c5RFJhZXp4dndUOWtuNW1Mc3c i2c-register.xls

Om man svarar på ecologics anrop till 0xb8 med en adress till ett av registrerna så kommer ecologic genast att försöka skriva datat för det registret till i2c adress 0xb9.

Jag har valt Arduino som mikrodator för permanent kommunikation med ecologic på i2c bussen. Jag postar c++ koden / sketchen till programmet så fort jag slipat till den lite.

// Michael

Utloggad tgaz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoHeat V3
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #36 skrivet: 28 september 2012, 23:21:50 »
Jag har äntligen fått ändan ur vagnen och blivit färdig med att dokumentera protokollet för SMS-styrningen. Jag gissar att RAM använder samma protokoll.

http://vpwiki.org/index.php/EcoLogic_modemprotokoll

Registerlistorna är inte säkerhetskollade, men är iaf en utgångspunkt.

Vissa register verkar oanvända. Antingen har de slutat användas eller så används de i andra program än det som finns i EcoHeat.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #37 skrivet: 26 december 2013, 19:08:30 »
NÃ¥gra fler loggningserfarenheter:

1) Byte nr 12 och 15 som jag trodde var statiska i datat från styrkortet i EcoEl kan faktiskt ändra sig, någon enstaka gång per dygn. Funktion fortfarande okänd.

2) Det var något förhastat att anta att styrkortet först skickar data som displaykortet sedan svarar på. I själva verket så tycks de skicka data var för sig ungefär en gång per sekund, och ibland kommer datat samtidigt i båda riktningarna. Man kan alltså INTE grinda ihop data från bägge ledarna för att lyssna av alltsammans med en enda serieport, då blir det krockar och korrumperat data emellanåt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad vpuser

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #38 skrivet: 15 november 2014, 07:53:42 »
Hej!

Är det någon som har sparat ner informationen från http://vpwiki.org/index.php/EcoLogic_modemprotokoll? Wikin är nere och jag är lite sugen att titta på hur registren ser ut. =)

Utloggad lasrchrocket

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #39 skrivet: 25 december 2022, 13:37:38 »
Hej. Tänkte ge denna gamla tråden lite kärlek. Jag har en EcoAir 107 värmepump utedel kopplad direkt mot radiatorslinga och en EcoLogic styrning.

Jag har gjort lite egna iaktagelser med oscilloskop och är inte säker på att det Torbjörn tidigare postat i tråden är helt korrekt.

Kommunikationsparametrarna är, precis som jag tyckte mig se med oscilloskop, 2400 bit/s 8N1. Dock klagade mitt terminalprogram (RealTerm) över "UART framing error" mest hela tiden, vet inte vad det kan har berott på. Kanske den billiga USB/RS-232 -adapter som jag använde. Nästa gång jag har tillfälle att mäta på den här installationen ska jag se till att ha med en HP protokollanalysator samt en äldre dator med "riktig" serieport. Då bör det också kunna bli loggning av kommunikation med utomhusdelen.

Enl. vad jag kan se är det snarare 2400bit/s RS232 9N1

Se bifogade bilder:
2400bit/s RS232 9N1
2400bit/s RS232 8N1
2400bit/s UART 9N1

Utloggad AJson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #40 skrivet: 28 januari 2023, 05:04:20 »
Hej. Tänkte ge denna gamla tråden lite kärlek. Jag har en EcoAir 107 värmepump utedel kopplad direkt mot radiatorslinga och en EcoLogic styrning.

Jag har gjort lite egna iaktagelser med oscilloskop och är inte säker på att det Torbjörn tidigare postat i tråden är helt korrekt.

Enl. vad jag kan se är det snarare 2400bit/s RS232 9N1

Se bifogade bilder:
2400bit/s RS232 9N1
2400bit/s RS232 8N1
2400bit/s UART 9N1

Har du jobbat vidare med det? Funderar själv på om jag ska nörda ner mig i det… skulle vilja styra styra både nattsänkning och extra varmvatten men av någon anledning är det antingen eller.
 Samtidigt känns det inte som mer jobb att skriva ett ett helt nytt styrprogram.

Utloggad lasrchrocket

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #41 skrivet: 24 april 2023, 15:15:54 »
Citera
Har du jobbat vidare med det? Funderar själv på om jag ska nörda ner mig i det… skulle vilja styra styra både nattsänkning och extra varmvatten men av någon anledning är det antingen eller.
 Samtidigt känns det inte som mer jobb att skriva ett ett helt nytt styrprogram.

Satt och kollade lite på detta igen i helgen och insåg att jag hade fel ang. 9bit. Det stämmer som Torbjörn Forsman tidigare förklarat, jag hade dock rört ihop paritetsbiten, funkade bättre när den inte var satt till none utan even.

Börjat knåpa ihop ett pythonskript för rpi för att parsa meddelandena, tanken är väl att börja med att logga, sen köra vissa delar parallellt med displayen (har en VFD som jag vill driva kompressorn med, för att öka verkningsgraden, minska ljudnivån och troligen öka livslängden något på kompressorn, samt att kunna reglera mer precis efter solel). Ev på sikt köra styrning helt själv men vill ha bra koll på ev. felmeddelanden och likn. först.

Min setup är CTC EcoAir 107 utedel och EcoLogic inne, ingen tank eller annat så inget tappvarmvatten, så börjar ju bli sags att stoppa systemet för säsongen, men ska nog pula lite till med detta innan sommarn har jag tänkt.

Lyckades iaf verifiera de flesta av Torbjörn Forsmans iaktagelser + lite mer info kring felmeddelanden, dock verkar mina bitar från byte 2 och 3 från displayen vara i en annan ordning. Skulle behöva bygga någon inverterarkrets för att få till en vettig signal att läsa med rpi, hittade inget sätt att invertera i SW.

Påbörjade ett repo här om någon vill testa:
https://gitlab.com/laschrokken/ctc-ecoair-log-and-control
« Senast ändrad: 25 april 2023, 14:09:36 av lasrchrocket »

Utloggad nonifo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #42 skrivet: 31 januari 2024, 12:52:21 »
Hej allihopa, vet inte om det är något vidare aktivitet i detta ämnet längre. Men har läst det som går och försökt förstå.
Frågan är om ni kom fram till någon som vi vanliga dödliga människor kan använda?
Tex läsa datan från VP med en ESP eller en Pi?

Wiki verkar inte fungera längre och inga av länkarna ni har klistrat in heller till diverse filer och sånt?
Är någon aktiv tar jag gärna del av allt ni har om detta. Kör en EcoEl 1550 v3 med en EcoAir 110 v3

Utloggad morganchristiansson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #43 skrivet: 18 mars 2024, 18:23:35 »
Denna tråd är en guldgruva. Förra året kopplade jag in ett oscilloskop på RJ45 kabeln mellan reläkort och displaykort och lyckades tolka meddelandena med hjälp av denna tråd.

Jag har 2st beggade EcoAir som jag vill styra från ESP/Arduino.
Idag använder jag en beggad EcoLogic som växlar framledningsgivare mellan 2 motstånd för att starta/stoppa VPn genom att rapportera kallt/varmt vatten.
Den 2a VPn styr jag med en kontaktor - tills vidare. Vet inte om jag vill ha en till EcoLogic.

Skulle helst slippa EcoLogic boxen och ha Arduino prata direkt med VPn. Behöver bygga om och ut min styrning.
Något som oroar mig är om säkerhetsfunktioner/larm t.ex. pressostat/fasbortfall/avfrostning/etc styrs från EcoLogic eller om VPn sköter det själv? Dvs till vilken nivå måste detta reimplementeras.

För övrigt finns det projekt dom där bytt ut all elektronik i en VP med Arduino t.ex. https://www.instructables.com/Air-Source-Heat-Pump-Robot-Brain-Implant-Arduino/

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #44 skrivet: 18 mars 2024, 18:52:51 »
Är det inte enklare att bygga på termostatingången till Ecoair? Sätt upp givare, specialönskemål och utegivare i en styrenhet och sen be om värme eller be inte om värme via termostatingången. All säkerhet ligger garanterat i Ecoair då i alla fall.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!