Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elpatroner ligger pÃ¥ mycket?!?!  (läst 10440 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad McKinleys

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Elpatroner ligger på mycket?!?!
« skrivet: 13 februari 2012, 09:08:50 »
Hej.

Har en Ctc Ecoel och Ecoair installerade i vårt hus och har sedan inflytten haft problem med att elpatronerna ligger på väldigt mycket.
Senaste månaden(januari) hade vi gjort av med 2836kWh och vi är 2 personer i hushållet. Alla vitvaror är utbytta mot AAA+ klassade.
Det enda som återstår som drar ström enligt min egen teori är värmepumpen. Ser ofta att elpatronerna ligger på när man kommer hem från jobb och ingen har varit hemma på hela dagen, ingen som duschat eller tvättat eller dylikt.
Sen känner man även en värme skillnad på nedan och ovanvåningen.
Huset är byggt 1930 och på 110 kvadrat på 2 vån med en källare på 80. Tillläggsisolerat och en centralt placerad kamin med braskassett.

Finns det något som jag kan ändra så att min panna kör mindre elpatron men bibehåller både varmvatten temp och värme?

Tack på förhand.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elpatroner ligger på mycket?!?!
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2012, 09:11:00 »
Skriv ner alla inställningar så blir det lättare att hjälpa till. Ta även med aktuella temperaturer när kompressorn har gått en stund.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad McKinleys

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatroner ligger på mycket?!?!
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2012, 09:24:29 »
Här kommer inställda uppgifter.

Ute -8
Panna 40 (54)
Framledning46 (47)
Panna nedre 44 (55)
Hetgas 107
Kompressor till
Fläkt hög
Laddpump till
VP in/ut  38/43
Radiatorpump till
eleffekt 3.0

Produkt Ecoair
Rumsgivare nej
Elpanna 45
Elpanna max kw 6.0
Elpanna nedre 50
Elpanna nedre max kw 6.0
Fördröjd shunt 180
Huvudsäkring 20
Extra vv min 120
Extra vv elpanna 60
Fjärrstyrning NS
min ute -15

Max framledning 55
min framledning från
Husvärme från 18grader

Lutning 50
Justering 3


Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Elpatroner ligger på mycket?!?!
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2012, 10:35:22 »
Vilken EcoAir har du?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad McKinleys

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatroner ligger på mycket?!?!
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2012, 10:43:23 »
Bra fråga. Notera att det inte är jag som inköpt den.
På manualen står det Ecoair 105/107/109/111.
Finns det något annat sätt att ta reda på detta?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Elpatroner ligger på mycket?!?!
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2012, 10:56:22 »
Det står ute i VPn, på en skylt som sitter innanför luckan.

Att elpatronen går mycket kan bero på att du har för liten VP i förhållande till utetemperaturen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Elpatroner ligger på mycket?!?!
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2012, 11:10:21 »
... och var i landet bor ni? -8 idag låter som en bra bit norrut.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elpatroner ligger på mycket?!?!
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2012, 11:18:54 »
... och var i landet bor ni? -8 idag låter som en bra bit norrut.

-9,6 just nu i mitten av Sverige, sÃ¥ det behöver inte vara sÃ¥ lÃ¥ngt norrut  ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Elpatroner ligger på mycket?!?!
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2012, 11:24:28 »
-9,6 just nu i mitten av Sverige

Vi har nÃ¥t liknande idag (fast det var -17 längs E4 8 km norr om UmeÃ¥), men folket söderut brukar anse att Stockholm i bästa fall ligger i mitten, och att Uppsala-Gävle är norra Sverige.  :P
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad McKinleys

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatroner ligger på mycket?!?!
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2012, 11:47:03 »
Vilken EcoAir har du?
Det var en Ecoair 107. Jag bor i nordvästra Skåne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Elpatroner ligger på mycket?!?!
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2012, 12:12:06 »
Kolla Driftshistorik - antal starter/24 h och total gångtid på VPn på 24/h.

Om du läser igenom hela erp's "Såhär fungerar EcoEl-EcoAir" här på forumet så borde du få en del tips. Han har lyckats hitta ett läge där han krämar ur det sista ur VPn med så lite elspets som möjligt. Men en sak som jag reagerat på i din inställning är "Min ute -15". Med din huskurva (50 + 3) kommer VPn inte klara av att hålla uppe temperaturen på framledningen till radiatorerna vid -10. Har du tur så klarar övre patronen att hålla uppe framledningen. Om inte så blir det kyligt i huset.
Vad är problemet med tempskillnaden mellan uppe och nere i huset? Är det för kallt nere eller för varmt uppe?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad McKinleys

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatroner ligger på mycket?!?!
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2012, 14:41:13 »
Kolla Driftshistorik - antal starter/24 h och total gångtid på VPn på 24/h.

Om du läser igenom hela erp's "Såhär fungerar EcoEl-EcoAir" här på forumet så borde du få en del tips. Han har lyckats hitta ett läge där han krämar ur det sista ur VPn med så lite elspets som möjligt. Men en sak som jag reagerat på i din inställning är "Min ute -15". Med din huskurva (50 + 3) kommer VPn inte klara av att hålla uppe temperaturen på framledningen till radiatorerna vid -10. Har du tur så klarar övre patronen att hålla uppe framledningen. Om inte så blir det kyligt i huset.
Vad är problemet med tempskillnaden mellan uppe och nere i huset? Är det för kallt nere eller för varmt uppe?

Drifttiden på senaste dygnet ligger på 23h och 4 starter.
Ska kolla på dom inställningarna. Men hur i helvete kan man sätta in en för liten VP? Borde inte både säljare och installatör rekommendera det som är bäst för huset i fråga? Det är varmare uppe än nere.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elpatroner ligger på mycket?!?!
« Svar #12 skrivet: 13 februari 2012, 14:49:51 »
Vanligtvis dimensionerar man VP för ca 70% av husets toppeffekt. Då får man ett antal hundra kWh tillskott per år, men slipper riskera de eventuella problem man får med för stor VP. Med en luft/vatten är det extra svårt eftersom effekten är så beroende av utetempen. Skall man dimensionera den så att den klarar många minusgrader på vintern så blir den kraftigt överdimensionerad resten av året...

Det man kanske borde ha reagerat på är att radiatorerna kräver högre temp än vad VP'n kan ge när det är kallt. Men, att byta radiatorer kostar nog mer än de extra kWh tillskott som behövs under överskådlig tid...

Det du skall fokusera på nu är att få VP'n att stå för så stor del av uppvärmningen som möjligt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad McKinleys

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatroner ligger på mycket?!?!
« Svar #13 skrivet: 13 februari 2012, 14:56:27 »
Vanligtvis dimensionerar man VP för ca 70% av husets toppeffekt. Då får man ett antal hundra kWh tillskott per år, men slipper riskera de eventuella problem man får med för stor VP. Med en luft/vatten är det extra svårt eftersom effekten är så beroende av utetempen. Skall man dimensionera den så att den klarar många minusgrader på vintern så blir den kraftigt överdimensionerad resten av året...

Det man kanske borde ha reagerat på är att radiatorerna kräver högre temp än vad VP'n kan ge när det är kallt. Men, att byta radiatorer kostar nog mer än de extra kWh tillskott som behövs under överskådlig tid...

Det du skall fokusera på nu är att få VP'n att stå för så stor del av uppvärmningen som möjligt.

Det är sant. Nu är bara frågan hur jag skall lyckas med detta. Har läst Erps inlägg men jag får mest ut hur man skall få pumpen att gå så lite som möjligt på sommaren och detta är inte mitt problem. Så frågan är hur man skall gå tillväga och vad man skall ändra. Vill ju samtidigt inte att vv ska bli lidande av detta.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatroner ligger på mycket?!?!
« Svar #14 skrivet: 13 februari 2012, 15:45:05 »
Tycker du verkar ha väldigt fina tider. 23 timmar på en ctc ecoair med eco el är bra. Det är helt enkelt inte svårare än att VP inte orkar ge mer utan elpatron.
Och angående att varför man sätter in för liten VP. Precis som Purjo skriver är det ganska svårt att dimensionera en luft/vatten. Lite enklare om man har exakta uppgifter på huset under många tidigare år. Men jag kan säga dig att du är inte ensam om för liten vp. Det finns extremt många ute i landet som är för små. Speciellt dom som är installerade för 5 år sen och bakåt. Jag själv sitter med en luft vatten som behöver tillsats redan vid ca 1 minus ute.
Så länge din pump går dygnet runt finns det inte så mycket att göra åt el tillskottet.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!