Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Effekttariff?  (läst 4788 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Effekttariff?
« Svar #165 skrivet: 02 februari 2024, 10:00:21 »
Nja, är inte så övertygad om det, det lär göra att allt mer extrema partier får makt i Europa, och det kan leda till instabilitet och i värsta fall krig.
Ännu mera krig vill säga.
Det går inte forcera fram ett fossilfritt Europa, det är helt enkelt vetenskapligt, matematiskt och praktiskt omöjligt, och dumt att ens försöka.
Men jag kan ju ha fel, vi får hoppas på det.
Först globaliseringen och fri rörlighet för folk från när och fjärran, och nu detta, visste man inte bättre kunde man tro att det är en medveten strategi för att kommunister och islamister ska få ta över.
Nu tror jag väl att det mesta har skett med goda föresatser av de som inte kunnat se vad utvecklingen på sikt skulle leda till, men det är hur som helst olyckligt, och det kommer att leda till protester och upplopp även om det som sker tystas ned av de etablerade partierna och medierna.
Så länge vi har demokrati som kommer folket att reagera till sist, när det blir uppenbart vad som är på väg att hända.
Det kan vara för sent, men det hoppas jag inte.

Se bara hur bönderna protesterar i Tyskland och andra länder i Europa där regeringarna tvångs-stänger tusentals jordbruk för att minska på CO2-utsläppen. (det får vi inte se i Svensk statsfinansierad media)
Det är så urbota dumt att klockorna stannar.
Samma sak försöker dom väl med i Canada, samtidigt som man pumpar olja och gas som aldrig förr.
Helt sjukt är det.

Tänkte länka till något men det leder bara till sajter som jag inte vill länka till.
Finns i princip inget Svenskt skrivet om detta, bara små blänkare "Tyska bönder protesterar", "Franska bönder protesterar", står väldigt lite om att det pågått i månader, och att de vägrar ge sig.

Att matproduktion ska flytta från Europa till andra länder där man odlar oetiskt, skövlar skogar, med enorma mängder gödsel, och med tillsatser vi inte ens får veta om finns i maten är förstås en katastrof.
Det är tillräckligt dålig mat det som produceras under hårda krav i Europa, varför flytta det till länder utan kontroll?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 845
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Effekttariff?
« Svar #166 skrivet: 02 februari 2024, 10:03:55 »
OK, du ska alltså uppdatera ditt schema varje dag när du vet vad elpriserna blir?
Det höll jag på med i några veckor för att styra laddning och urladdning av mina batterier, men jag orkar helt seriöst inte hålla på med det där för att spara några kronor/dag.
Då finns det bättre saker att syssla med.

Nej, samma varje morgon, så ingen uppdatering. Körde fast schema i 6 mån så det fungerar bra, det vet jag.

Men Swexit är ännu bättre! 👍🥇
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Effekttariff?
« Svar #167 skrivet: 08 mars 2024, 10:23:37 »
Kikade in på Ellevios hemsida. O vad jag förstår så har de börjat nyttja någon slags effekt tariff? Det verkar som om effekt toppar endast tas ut under vardagar vissa tider.

Så om det stämmer så får man utföra energikrävande sysslor under nätter eller helger Sc:,h

Har jag förstått rätt? :D :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Effekttariff?
« Svar #168 skrivet: 08 mars 2024, 10:52:08 »
Allt beror på hur långt man är beredd att gå för att spara någon hundring/månad.
Men troligen är det så det är, just de tider när alla måste använda el kommer det att vara som dyrast, så kan man lära sig att fördröja starten på diskmaskin och tvättmaskin så kanske det kan gå spara en slant, men de elpatronerna går ju inte så länge att det har någon enorm betydelse.
Då är det nog viktigare att inte duscha på morgon eller efter jobbet så att värmepumpen gasar på.
Och att inte ha bilarna med motorvärmare (ICE-car) eller laddare (ELBIL) i under dyrtider.

Kanske kommer det att byggas många varmgarage nu, så att folk inte ska behöva ha bilen i motorvärmaren på morgon och orsaka hög effekttariff på grund av det?  dontknow

Skulle inte förvåna mig, och då har man orsakat kanske 10 gånger högre förbrukning än om man även fortsatt kunnat ha motorvärmaren i en timme på morgon utan straff-avgift.

Lite kul att fundera över vilka förändringar olika typer av lagändringar kan orsaka.
Här inför man en lag som ska minska på elförbrukningen, minska på CO2-utsläppen och sprida ut förbrukningen över dygnet, men kanske blir resultatet öka energiförbrukning och ökade CO2-utsläpp om xx% väljer att bygga varmgarage istället?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effekttariff?
« Svar #169 skrivet: 08 mars 2024, 12:58:47 »
Och hela svenska folket ska förändra sina vanor och arbetstider och bli nattmäniskor, vad händer då med den billiga elen på natten, när alla ska vara vakna. Laga mat, äta, tvätta, värma VV, ladda bilen, osv.
finner det märkligt att någon kan bestämma ( EU ) om hur ett leverne ska vara för alla miljoner i Europa.
Kanske all industri ska gå över till nattarbeten med, då är lyckan fullkomlig för dom som är dagmänniskor

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Effekttariff?
« Svar #170 skrivet: 08 mars 2024, 17:31:20 »
Om jag nu förstår den senaste räkningen ifrån Ellevio ifrån idag.
Så upplyser den mig om att den är kvartsmätt! Rubrik mätmetod.

Vidare så framgår det att fast elnätsavgift är 450 kr/ mån.
Rörlig elnätsavgift 30 öre/kWh
Energiskatt 53.50 öre/kWh

Jag har 3*20A

För att nu inte bryta sönder min andra tråd om att bli självförsörjande ifrån april-okt. Så vill jag ändå poängtera ”tanken” att koppla ifrån sig ifrån nätet under tex dessa månader besparar dig dessa onödiga avgifter såsom rörlig elnätsavgift samt energiskatt! tummenupp tummenupp

Är väl lite av en smärre rättshaverist som i all min enkelhet försöker slingra mig undan alla pålägg. Sedan om det kostar mer än det smakar må vara hänt!! Men det är lite av en principsak att om Staten jävlas med mig o släpper alltannat därhän…. dontknow
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Effekttariff?
« Svar #171 skrivet: 09 mars 2024, 20:00:11 »
Kikade in på Ellevios hemsida. O vad jag förstår så har de börjat nyttja någon slags effekt tariff? Det verkar som om effekt toppar endast tas ut under vardagar vissa tider.
Jag var inne och såg ingenting om effekttariff. Är det avtal "Tid" som du avser som styr bort kunderna från förbrukning dagtid under vintern?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 845
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Effekttariff?
« Svar #172 skrivet: 10 mars 2024, 08:10:27 »
Jag har tittat på mina max effekter.

dec-jan 4-4,5kW
feb         3,5kW
mars      2,3kW
Från februari har jag spritt ut förbrukningen något mer.

Större delen av året borde klaras på 2,5kW,
dec-februari kanske upp till 3,5kW. 

Skulle man kunna "bli ve" en vehicle to grid elbil med med 2,5kW kapacitet skulle detta räcka väldigt bra.
Med egna solpaneler vill jag lägga till.
Finns det några V2G snart?
« Senast ändrad: 10 mars 2024, 14:40:21 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effekttariff?
« Svar #173 skrivet: 10 mars 2024, 15:28:01 »
Jag har tittat på mina max effekter.

dec-jan 4-4,5kW
feb         3,5kW
mars      2,3kW
Från februari har jag spritt ut förbrukningen något mer.

Större delen av året borde klaras på 2,5kW,
dec-februari kanske upp till 3,5kW. 

Skulle man kunna "bli ve" en vehicle to grid elbil med med 2,5kW kapacitet skulle detta räcka väldigt bra.
Med egna solpaneler vill jag lägga till.
Finns det några V2G snart?

Hur kan man se sin maxbelastning?

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 845
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Effekttariff?
« Svar #174 skrivet: 10 mars 2024, 18:31:46 »
På mitt nätbolag redovisas per timma och även 15 min.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effekttariff?
« Svar #175 skrivet: 10 mars 2024, 18:59:23 »
På mitt nätbolag redovisas per timma och även 15 min.

Aha, antal förbrukade kwh per tidsenhet eller är det specat separat hur stor maximal effekt man tagit ut under kortare stunder än 15 min eller per timme?

För man kan väl inte bara ta antalet förbrukade kwh per timme för att få ut maxeffekten man har nyttjat, tänker man kan ligga på 10 kw i 30 minuter och samtidigt bara använda 5 kwh om man nollar den andra halvan av timmen?

Tror inte mitt energibolag specar maxeffekten än iaf, eller så förstår jag inte hur kolla/var hitta den infon.

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effekttariff?
« Svar #176 skrivet: 10 mars 2024, 20:17:36 »
Hittade det nu.. men kunde bara se för januari månad av någon anledning.

Hade 2,0 kw i medel, som högst 7,0 kw (provade om elpatronen i acktanken fungerade), annars låg alla timmar under 5,0 kw.

Januari 2023 så var snittet 3,0, och mkt kallare i år, så en kw i snitt i lägre medel i år trots mkt kallare januari, kan konstatera att sumo rw35 levererar.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effekttariff?
« Svar #177 skrivet: 17 april 2024, 15:13:32 »
Hur är det nu med detta effekttariff och tiber som alla talar om. Tiber ska ju vara så bra,OK i vissa fall.
Vid användning av billig el så blir det ju massor av kW som konsumeras. Men det är inte den delen som jag förstår som räknas vid effekttariffen, utan mängden.
EX. tar ut 200 kW under dygnet på billigt pris, men då blir det många kW som nätägaren ska leverera och kanske ett stort uttag som räknas. Kan bli att effekten per timme blir hög och straffavgiften ökar radikalt.
Vi som har solfångare och ska ladda VVB eller pool dagtid kan inte ladda på natten eller omdirigera ladning till billig kW -tid, då solfångarna kommer att koka om avkylning inte blir.
Så då är det kört med solfångare om jag tänker rätt.
Någon som kan förklara vore bra, för en som inte är insatt i det med effekttaxa

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 845
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Effekttariff?
« Svar #178 skrivet: 17 april 2024, 15:42:47 »
Förbrukat per högsta timmarna är väl första steget, men du får kontakta ditt nätbolag hur de har eller tänker räkna avgiften, alla har nog inte samma.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effekttariff?
« Svar #179 skrivet: 17 april 2024, 15:49:37 »
Förbrukat per högsta timmarna är väl första steget, men du får kontakta ditt nätbolag hur de har eller tänker räkna avgiften, alla har nog inte samma.
Är medeten om det. Men det verkar vara ett riktigt clondike det med priserna hos olika nätägare. Sen hur dom räknar kan man bara tänka sig och inte vad som blir. Dom sätter nog sina priser så det blir ett bra klirr i kassan. Verkar vara ett vansinne med att olika nätbolag ska kunna sätta sina egna priser. Effekttariff ska väl vara lika över hela landet och inte något godtyckligt här och där.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!