Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Grop
« skrivet: 14 september 2008, 21:27:46 »

Köpte en ny Klippo med Honda-motor förra året. När grannarna drar runt med sina B&S så hör jag inte min klippare. Det är en jäkla skillnad...Hursomhelst, när jag frågade handlaren om olja till klipparen, så sa han att det måste vara en rak 30 olja, ingen multigrade. Eftersom oljan kostar 30-40 sek för 0,6 liter, så bryr jag mig inte om andra oljor, utan kör på med singelgrade-olja
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 11 september 2008, 14:55:33 »

...ALLA som kör med högpresterande motorer kör med syntetoljor...
Pja, jag har kanske inte jättemycket kött på benen i den frågan utan minns nå'n poäng ifrån det projekt som presenterades i Bilsport. Projekt "Muppen". Dom överladdade en 2L motor i en Nissan väldigt rejält och lockade ur närmare 600hk(eller vad det 600+?) med 95okt och över 700 med race-sås.
Vill minnas att det fanns goda argument att köra med mineralolja  :)
Skrivet av: Keld
« skrivet: 11 september 2008, 10:08:16 »

Jag har åxå en techumse motor, dock 20 år nyare!

Enda fördelen med syntetisk olja är att den är lättflytande vid låga temps.

Beträffande bästa smörjningen så kör man med mineralolja.
ALLA som har högprestanda motorer men hård belastning kör mineralolja.

Använd pengarna klokare och byt olja varje år istället.. mår alla bäst utav.

Jag påstår istället såhär:
Enda fördelen med mineralolja är priset (som dock är svår att jämföra, då mineralolja inte säljs på så många ställen mer)

ALLA som kör med högpresterande motorer kör med syntetoljor!!!!

Att jämföra syntet o mineral o bara prata viskositet, är lite missvisande, då det bara är e'n av många egenskaper där syntetoljan klår dino-oljan med hästlängder.

Att, som du skriver, sköta oljebytena är nog en av dom viktigaste parameterna för att öka motorers livlängd; viktigare än valet dino/plast.
Skrivet av: kilo
« skrivet: 11 september 2008, 09:33:05 »

Jag har åxå en techumse motor, dock 20 år nyare!

Enda fördelen med syntetisk olja är att den är lättflytande vid låga temps.

Beträffande bästa smörjningen så kör man med mineralolja.
ALLA som har högprestanda motorer men hård belastning kör mineralolja.

Nu påstår jag iofs inte att en gräsklippare har en hårdbelastad motor, men den har absolut ingen nytta av varesig syntet eller delsyntet eftersom den jobbar inom ett snävt temperaturintervall.

Använd pengarna klokare och byt olja varje år istället.. mår alla bäst utav.
Det du skriver är exakt vad min lokala skog&trädgårdsmaskin-handlare sa till mig när jag skulle köpa olja till min gräsklippare och snösluga för några veckor sedan. Jag fick en olja till Klippon och en annan till snöslungan med just den förklaringen du ger.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 11 september 2008, 09:25:26 »

Ingen fördel med syntet som sagt, om man inte klipper gräset vid -20.
Däremot kanske många har, som jag, en massa småskvättar med olika oljor som man inte vill hälla i den nya bilen, men som man gärna häller i den 20år gamla gräsklipparen.
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 10 september 2008, 21:25:51 »

Jag har åxå en techumse motor, dock 20 år nyare!

Enda fördelen med syntetisk olja är att den är lättflytande vid låga temps.

Beträffande bästa smörjningen så kör man med mineralolja.
ALLA som har högprestanda motorer men hård belastning kör mineralolja.

Nu påstår jag iofs inte att en gräsklippare har en hårdbelastad motor, men den har absolut ingen nytta av varesig syntet eller delsyntet eftersom den jobbar inom ett snävt temperaturintervall.

Använd pengarna klokare och byt olja varje år istället.. mår alla bäst utav.
Skrivet av: Huddinge
« skrivet: 01 september 2008, 23:07:41 »

Min har nypt några gånger när det har gått alldeles för tungt, men den startar när den har fått svalna  :). Det är en "Går lätt" från 1974 med Techumsemotor. Den har körts hårt hela tiden och fått billigaste mineraloljan (10-30 el 10-40). Den har aldrig gått så bra som nu sedan alla utkastskydd har fallit bort. Man får bara se efter vart man siktar.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 01 september 2008, 21:08:43 »

Jag har ofta en billig tex 10-30, den funkar men en gång jag körde enormt långgräs länge blev det nåt slags genomslag.
Den blårök så jag var säker den pajade! Man såg inte omgivningen  >:D  den stannade också.
Jag ställde bort den, döm om min förvåning den startade sen och det är flera år sen.
Jag kör även slänter som är så brant att klipparn tippar om jag inte håller emot. Iofs kortare perioder max 30 sekunder i stöten

Klipparn är nog 10-12 år nu. Fantastiskt stryktåliga motorer om jag får säga mitt.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 01 september 2008, 09:22:16 »

Kolla in denna PDF:
http://www4.briggsandstratton.com/miscPDFs/oil_capacity_chart.pdf
Den kanske hjälper dig. Annars finns B&S alla manualer på nätet för nedladdning.

Det är inga problem att använda en syntetisk 5W40, en rak 30 skall endast användas vid plusgrader(men det är nog inte så ofta man klipper gräset vid minusgrader).

Men du har kanske en sliten motor som alltid har gått på mineralolja, och så häller du i en syntet olja som dels tvättar motorn och dels är tunn redan vid starten och har du då dessutom hällt på för mycket olja så blir det nog lätt mycket rök.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 31 augusti 2008, 23:31:33 »

men i bilvärden så tål en multigrade olja 5-40 högre temp än en singelgrade sae30, men sae 30  är mer trögflytande vid kall start. kan tänka mig att det inte är sådan precision i gräsklipparmotorer ,dörför läcker det igenom med tunnflytande hesyntetoljor.  Kan också bero på att jag aldrig bytt olja också så den är något sliten   Sc:,h
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 31 augusti 2008, 22:10:44 »

Och det är vad dom flesta tillverkarna av "småmotorer" föreskriver om nån motorgaranti ska gälla
Skrivet av: Keld
« skrivet: 31 augusti 2008, 20:17:05 »

 Enda fördelen jag vet med raka oljor är, att moton inte läcker lika mycket när den är kall!
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 31 augusti 2008, 20:06:54 »

Jepp, en rak SEA 30 mineralolja ska det vara
Skrivet av: rocas
« skrivet: 31 augusti 2008, 20:01:50 »

Vanlig motorolja skall ej användas. Temperaturen blir för hög.

Köp speciell olja för 4 takts gräsklippare. De brukar ligga på 0,6 liters flaskor
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 31 augusti 2008, 18:14:25 »

köper jag 1.2 l så borde det räcka och bli lite över för att fylla på Thumbsup
Skrivet av: kilo
« skrivet: 31 augusti 2008, 17:31:12 »

I min Klippo årsmodell 2005 med Briggs och Stratton-motor är det 0,6 liter.
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 31 augusti 2008, 16:12:12 »

det är 0.9 i min klippo med brigs motor.
Skrivet av: kilo
« skrivet: 31 augusti 2008, 14:52:09 »

0,6 liter brukar vara en vanlig volym på gräsklipparmotorer.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 31 augusti 2008, 14:46:21 »

har hällt på helsyntetisk olja i min gräsklippare (5w 40)   det blev nog lite för tunt för den ryker konstant och tändstiftet koksar igen totalt. antagligen tränger det igenom för mycket vid olje ringarna. Tvingas använda startgas för att få igång fanskapet.
vad ska det vara för tjocklek på oljan och hur mycket rymmer den?   en vanlig brigs motor från 90 talet med 3.7 kw


hittade på biltema sae 30  i 0.6 L förpackning      men det måste väl vara mer olja i motorn

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!