Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Massor med knäppningar med innegivare?  (läst 2491 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Massor med knäppningar med innegivare?
« skrivet: 25 oktober 2023, 15:33:35 »
Skaffade innegivare till pumpen under sommaren och nu de senaste veckorna har pumpen behövt värma lite grann. Inomhustemperaturen blir mycket jämn och bra. Tyvärr så har jag dock börjat få väldigt mycket knäppningar. Det beror antagligen på att den kör ut 40 gradigt vatten och sen svalnar den till 20 grader. Detta sker hela tiden vilket ger mig galet mycket knäppningar. Kan man göra på något vis så att den kör ut svalare vatten under en längre tid? Det är nästan bud på att byta tillbaka till manuell värmekurva då jag blir helt galen av knäppningarna.


Såhär ser min framledningstemp ut under igår och idag. De två topparna är när den gjort varmvatten.



Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9663
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Massor med knäppningar med innegivare?
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2023, 15:43:38 »
Den går säkert som on/off under inverterns minimieffekt. En rejäl knäpptank kanske fungerar?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Massor med knäppningar med innegivare?
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2023, 16:26:37 »
Den går säkert som on/off under inverterns minimieffekt. En rejäl knäpptank kanske fungerar?

Jo men så är det ju. Pumpen startar, kör upp vattnet till ca 40 grader och sen stannar den en kort stund och vattnet går ner till 35. Sen kör den upp till 40 igen och så gör den några gånger sen stänger den av nån timme eller två och då svalnar det till 20 grader och sen upprepas cykeln.

Det konstiga är det enbart är 1 slinga som knäpper, den andra låter inte ett knyst.

En såndär tank agerar som buffert? Så lågtempat vatten kan skickas ut hela tiden?
« Senast ändrad: 25 oktober 2023, 16:32:29 av Kritan »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9663
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Massor med knäppningar med innegivare?
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2023, 16:53:20 »
Precis, bufferttanken jämnar ut framledningstemperaturen ordentligt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Massor med knäppningar med innegivare?
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2023, 16:21:00 »
Precis, bufferttanken jämnar ut framledningstemperaturen ordentligt.

Men konstigt att det enbart är en slinga? Och som inte knäppt innan?

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Massor med knäppningar med innegivare?
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2023, 18:55:20 »
Minns inte vad det står i manualen men se om det går att ställa in en lägre framledningstemp
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4736
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Massor med knäppningar med innegivare?
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2023, 19:56:48 »
Börja med att prova att koppla ur innegivaren, den kan spöka till det. Det med en slinga, vad har du, bara GV eller element eller båda.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34916
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Massor med knäppningar med innegivare?
« Svar #7 skrivet: 31 oktober 2023, 08:01:54 »
HAr du termostater i drift kan det bero på att de flesta termostaterna i huset är stängda så här tidigt på säsongen, försök se till att du får flöde i hela värmesystemet, då borde värmepumpen inte hinna värma vattnet till 40 grader innan den stänger av, och då borde problemen med knäppningar bli mindre.
Kanske har du börvärdet på rumsgivaren högre ställd än du har på dina termostater, och då kommer en mindre del av värmesystemet att vara "öppet" för vattenflöde.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Massor med knäppningar med innegivare?
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2023, 16:43:14 »
Minns inte vad det står i manualen men se om det går att ställa in en lägre framledningstemp

Ja denna stod pÃ¥ 30 min och 50 max sÃ¥ jag sänkte min till 20.  tummenupp Men tycker inte det gjorde nÃ¥gon större skillnad.

Börja med att prova att koppla ur innegivaren, den kan spöka till det. Det med en slinga, vad har du, bara GV eller element eller båda.

Jag kan ju testa. Men jag gillar givaren, blir väldigt jämn värme och även bra när man tänder en brasa sÃ¥ man slipper bli stekt.  .,;-  Jag har enbart radiatorer.



HAr du termostater i drift kan det bero på att de flesta termostaterna i huset är stängda så här tidigt på säsongen, försök se till att du får flöde i hela värmesystemet, då borde värmepumpen inte hinna värma vattnet till 40 grader innan den stänger av, och då borde problemen med knäppningar bli mindre.
Kanske har du börvärdet på rumsgivaren högre ställd än du har på dina termostater, och då kommer en mindre del av värmesystemet att vara "öppet" för vattenflöde.

Jag har termostater pÃ¥ alla radiatorer pÃ¥ femman, dvs helt öppen. Jag kör 21 grader pÃ¥ rumsgivare, det borde väl bara under börvärdet pÃ¥ termostaterna?  Sc:,h

Jag saknar dock som sagt en radiator på slingan som knäpper. Så man kan ju tänka sig att sen slingans raddar får bli ngt varmare pga av det. Men nu är det ju 10 grader ute och vårt hus är byggt 2005. Känns konstigt med en framledningstemp på 40 grader. Pumpen rapporterar COP 3 ungefär. Men den siffran är väl bara estimerad.
« Senast ändrad: 31 oktober 2023, 16:52:35 av Kritan »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34916
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Massor med knäppningar med innegivare?
« Svar #9 skrivet: 01 november 2023, 07:20:15 »
Om värmepumpens kurva är för högt ställt kan den gå längre än vad som behövs för att den "vill ha" varmare inne än vad din rumsgivare tillåter den att få, så egentligen ska man alltid börja en injustering med alla termostater öppna, och rumsgivaren deaktiverad.
Sen justerar man kurvlutning och parallellförskjutning tills man får lagom varmt i alla rum.
Om det inte går så får man justera grundflödet i de olika slingorna tills man är nöjd med slutresultatet, först därefter ska rumsgivaren aktiveras - så att den får kompensera uppåt/nedåt när avvikelser ändå uppstår, t.ex. när du eldar ved.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Massor med knäppningar med innegivare?
« Svar #10 skrivet: 01 november 2023, 13:09:52 »
Om värmepumpens kurva är för högt ställt kan den gå längre än vad som behövs för att den "vill ha" varmare inne än vad din rumsgivare tillåter den att få, så egentligen ska man alltid börja en injustering med alla termostater öppna, och rumsgivaren deaktiverad.
Sen justerar man kurvlutning och parallellförskjutning tills man får lagom varmt i alla rum.
Om det inte går så får man justera grundflödet i de olika slingorna tills man är nöjd med slutresultatet, först därefter ska rumsgivaren aktiveras - så att den får kompensera uppåt/nedåt när avvikelser ändå uppstår, t.ex. när du eldar ved.

Jaha, jag trodde inte kurvan behövdes ställas in överhuvudtaget när man har innegivaren då denna gjorde det så att säga automagiskt. Jag kunde inte hitta något om detta varken i pumpen eller givarens manual. Jag lyckades aldrig riktigt få till värnekurvan ngt vidare i fjol så jag gav upp och skaffade givaren istället.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34916
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Massor med knäppningar med innegivare?
« Svar #11 skrivet: 01 november 2023, 13:34:11 »
Då har du förklaringen där.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Massor med knäppningar med innegivare?
« Svar #12 skrivet: 01 november 2023, 13:38:39 »
Då har du förklaringen där.

Ska kika pÃ¥ den ikväll.  tummenupp

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Massor med knäppningar med innegivare?
« Svar #13 skrivet: 01 november 2023, 17:42:05 »
Såhär var min kurva ställd:


Jag har nu justerat enligt sista bilden.


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4736
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Massor med knäppningar med innegivare?
« Svar #14 skrivet: 01 november 2023, 18:41:58 »
Stämmer rätt bra, som tumregel i ett modernare hus, ska det gå ut ca 42 C vid noll grader ute, sen om det är för svalt eller varmt så ställs kurvan om några grader upp eller ner. Foto 2. Med innegivare så känner den av den temp som är det rummet som den sitter. Eldar du där så kan det bli svalare i andra rum, så det blir att få till en kompromiss för det hela.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 364
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!