Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥r det att kombinera olika ute-innedelar?  (läst 5702 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Groland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
GÃ¥r det att kombinera olika ute-innedelar?
« skrivet: 29 april 2010, 20:22:21 »
Hej

Jag har "kommit över" lite Panasonic grejor ( genom mångårigt och idogt samlande av "bra att ha grejor")

Jag undrar om det finns någon på detta forum som kan svara på om man kan kombinera olika panasonic ( eller andra märken) innedelar och utedelar?


Dvs utedel:CU-HE9DKE kombinerat med innedel:CS-E9EKEB, ellert CS-E9GKEW-5 går det? kommer det att funka ( om inte vad kommer att hända om jag kopplar ihop dem??)


Vore otroligt tacksam om någon kan svara på denna fråga.

/ Groland
Eldade med ved i jonsson förugn kopplad till gammal ctc kombipanna. c:a 10 m3/år, ToshibaRAS10 L/L värmepump i källaren, hus byggt 1981, 98 m2 + källare under hela huset.Eldar numer i en Calmar 33:a, vedförbrukning 2011 c:a 8-10 m3.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: GÃ¥r det att kombinera olika ute-innedelar?
« Svar #1 skrivet: 29 april 2010, 23:27:08 »
pumpar av ON/OFF-typ brukar gå att mockla ihop sådär, har själv parat en Invest innerdel med en Sansung utedel, det funkar nu bättre än med original inenrdel som väsnades och hade dålig avfrostningstimer.

men inverterpumpar kanske inte talar samma språk, dom skickar nämligen data mellan delarna, men eftersom båda är panasonic så kanske dom talar samma språk, och innehåller plintarna lika många terminaler så kan du väl prova, antingen brinner det upp, eller funkar inte, eller så funkar det perfekt..

du kan testa innan du monterar upp det, koppla bara ihop delarna elektriskt och om utedelen innehåller köldmedia och kranarna är stängda så startar du upp den i kylläge, då tar inget skada av en kompressorstart.

Utloggad Groland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GÃ¥r det att kombinera olika ute-innedelar?
« Svar #2 skrivet: 30 april 2010, 05:18:42 »
Tackar för snabbt svar, det var ju en bra idé att starta i kylläge och kolla även om det inte är någon "fullständig" test att allt funkar...
det är inte såå noga att allt funkar heller, har tänkt att ha pumpen i ett garage ( ev. gäststuga ) men jag vill ju att den ska värma.

/ Groland
Eldade med ved i jonsson förugn kopplad till gammal ctc kombipanna. c:a 10 m3/år, ToshibaRAS10 L/L värmepump i källaren, hus byggt 1981, 98 m2 + källare under hela huset.Eldar numer i en Calmar 33:a, vedförbrukning 2011 c:a 8-10 m3.

Utloggad Perik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Närke
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar (för det mesta)!
    • Hemmastadd
SV: GÃ¥r det att kombinera olika ute-innedelar?
« Svar #3 skrivet: 30 april 2010, 08:29:32 »
Hej!
Nej, det går inte att kombinera dessa delar med varandra. Du kommer att få en felkod då du har missmatch mellan olika modeller. Gissningsvis koden H11 som ungefär betyder "kommunikationsproblem mellan inner och ytterdel". Rent inkopplingsmässigt lär du också stötta på patrull för om du tex tar utedelen CU-HE9DKE och matchar mot innedelen CS-E9GKEW-5 så har du ingen anslutning för inkommande ström då HE vill ha det till innedelen och E9GKE vill ha det till ytterdelen. Om du istället tar utedelen CU-HE9DKE och kopplar ihop med innedelen CS-E9EKEB så löser sig ströminkopplingen då EKEB ska ha strömmen till innedelen men då uppkommer ett annat problem, EKEB ansluts med femledad kabel och HE med fyrledad kabel! Mitt tips måste bli att fortsätta att jaga efter delar så kanske du hittar något som går att matcha mot det du har. Observera att det finns vissa modeller som heter olika men som ändå går att kombinera med framgång.

Mvh Perik

Utloggad Groland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GÃ¥r det att kombinera olika ute-innedelar?
« Svar #4 skrivet: 30 april 2010, 13:02:02 »
Ok, jag förstod nästan att det inte bara skulle vara lätt, men att den ena vill ha ström till utedelen och den andra till innedelen köper jag inte riktigt eftersom iaf de värmepumpar jag har sett har varit kopplade så med strömförsörjningen att det inte spelar någon roll ( paralellkopplat mellan inne och utedel)

För övrigt var det precis det som du beskriver med felkoder och annat som jag var rädd för.... :(
Eldade med ved i jonsson förugn kopplad till gammal ctc kombipanna. c:a 10 m3/år, ToshibaRAS10 L/L värmepump i källaren, hus byggt 1981, 98 m2 + källare under hela huset.Eldar numer i en Calmar 33:a, vedförbrukning 2011 c:a 8-10 m3.

Utloggad Perik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Närke
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar (för det mesta)!
    • Hemmastadd
SV: GÃ¥r det att kombinera olika ute-innedelar?
« Svar #5 skrivet: 30 april 2010, 13:58:02 »
Hej igen.

Helt riktigt så brukar det gå att ansluta strömmen lite som man vill, viktigt är ju då att plocka bort förmonterade kablar som sitter på maskinen vid leverans. Ett flertal märken har ju färdig kabel och ibland även stickpropp på sladden från innedelen, det kan ju då självklart bli direkt livsfarligt att strömsätta via ytterdelen. Vi följer alltid leverantörerens tanke och kopplar in strömmen där de har tänkt. Vi upplever att antalet kretskortshaverier är starkt överrepresenterat på maskiner som inte är kopplade enligt rekommendationen, vet inte om det beror på att man missar några störningsfilter på vägen eller om det bara är en känsla. De flesta maskiner man springer på är ju kopplade rätt men ändå så är de flesta maskiner som jag har bytt kretskort på "felkopplade" vad det gäller strömsättningen, känns inte riktigt som en slump men har inte kollat upp om det är orsaken till skadan.

Mvh Perik

Utloggad Groland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GÃ¥r det att kombinera olika ute-innedelar?
« Svar #6 skrivet: 30 april 2010, 18:04:51 »
Hej igen Perik


Tyvärr tror jag dig inte vad det gäller inkopplingen av strömmatningen ute eller innedel....borde inte ha någon betydelse ( de jag har haft erfarenhet av ) på de jag har sett sitter strömmatningen på samma plint fast på baksidan med stickpropp eller utan, så det borde/är ju samma sak oavsett inne eller utekoppling.


Om vi bortser från det, går det att köra pumpen med dessa delar ihop ( även med ev. felkoder då kanske ) vet du att det inte går att koppla ihop dem?

Att det sitter 5-ledad kabel på gke pumparna, betyder det att det finns någon funktion extra som behöver den så att jag som inte behöver den kanske kan koppla bara 4-ledat och på så sätt få det att funka ändå?


Någon som kan hjälpa till och försöka reda ut dess kanske lite snurriga frågor??
Eldade med ved i jonsson förugn kopplad till gammal ctc kombipanna. c:a 10 m3/år, ToshibaRAS10 L/L värmepump i källaren, hus byggt 1981, 98 m2 + källare under hela huset.Eldar numer i en Calmar 33:a, vedförbrukning 2011 c:a 8-10 m3.

Utloggad Perik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Närke
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar (för det mesta)!
    • Hemmastadd
SV: GÃ¥r det att kombinera olika ute-innedelar?
« Svar #7 skrivet: 01 maj 2010, 18:16:34 »
Hej igen!

Den extra femte ledaren på EKEB är vad jag har förstått avsedd för styrningen av kompressorvärmaren, den bör mao gå att hoppa över om man inte har sådan på sin utedel. Om det i övrigt går att köra trots att maskinen felkodar törs jag inte svara på då jag inte har provat att kombinera dina enheter. De maskiner som jag känner till som har fungerat att "blanda" har vart något mer lika i grundutförandet, där man mer kanske kan kalla dem äldre och nyare versioner av en likvärdig produkt. Dina delar kommer ju från 3 olika serier skulle man kunna säga. Jag är skeptisk men samtidigt nyfiken så du får väl prova som Oskar skrev tidigare, vore kul att veta hur en sådan kombination skulle reagera. Apropå ströminkopplingen så skruvade jag upp en Panasonic förut idag bara för att kolla på inkommande strömmen och skillnaden om du kopplar in den "fel" är att du missar en Drossel på vägen, gissningsvis avsedd för att minska högfrekvensstörningar. Den bör däremot säkert fungera att koppla förbi men något syfte hade nog konstruktören när han ritade dit den.

Mvh Perik

Utloggad Master_

  • cert 3.1
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: GÃ¥r det att kombinera olika ute-innedelar?
« Svar #8 skrivet: 01 maj 2010, 22:13:34 »
Dessa kombinationer har jag provat och har funkat.
HE & NE9-12HKE
CKP & BKP
EKEB & XE9-12EKE, borde funka med NE, TE och HE här också men inte testat
DKE & CE9-12HKE
kombinationer med JKE modelen har jag inte provat ännu

Utloggad Groland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GÃ¥r det att kombinera olika ute-innedelar?
« Svar #9 skrivet: 28 september 2010, 11:23:35 »
Hej igen

Har fortfarande inte vågat prova...( det är helt nya innedelar i kartong ) och vill inte öppna dem om inte någon åtminstone tror på idén med att koppla ihop dessa....fortfarande ingen med erfarenhet/teorier om hur det kommer att gå att kombinera dessa??

( ev. köper jag en innedel som passar till min utedel om någon har att sälja...)

/ Groland
Eldade med ved i jonsson förugn kopplad till gammal ctc kombipanna. c:a 10 m3/år, ToshibaRAS10 L/L värmepump i källaren, hus byggt 1981, 98 m2 + källare under hela huset.Eldar numer i en Calmar 33:a, vedförbrukning 2011 c:a 8-10 m3.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!