Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vedpannans ack-tank med shunt som arbetstank?  (läst 3839 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedpannans ack-tank med shunt som arbetstank?
« Svar #15 skrivet: 01 januari 2017, 16:45:25 »
Mitt inlägg var en kommentar till ditt tidigare hus där du hade 1 kran för att ställa om mellan vp ved trots inbyggd beredare. Vet inte hur din vedanläggning är inkopplad men lÃ¥ter ganska rörigt  Sc:,h Att installera volymtank löser ju inte vv problemet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedpannans ack-tank med shunt som arbetstank?
« Svar #16 skrivet: 01 januari 2017, 18:25:50 »
Ok, den anläggningen bestod av en riktigt gammal kombipannan så där valde jag att sätta två ventiler för att helt kunna koppla bort vedpannan ifall den började läka eller något sådant. Det var dessutom en kombipanna där beredaren är inbyggd i pannan och shunten satt på pannan, så den hade inte varit aktuell att använda som arbetstank.

Nuvarande installation är rörig och ombyggd i flera varv speciellt på ved sidan, så det var det jag ville ta tag i, återställa vedpannan för optimal drift men framförallt ge VPn dom bästa förutsättningarna.
Så nu har jag svängt igen, jag kör ny beredare+arbetstank spåret. In med en separat beredare, då har jag löst vv problemen en gång för alla. Sedan kopplar jag systemtanken som en arbetstank för VP. Och skulle detta av någon anledning inte fungera bra så är det ju lätt att ångra sig och lägga till en vanlig volymtank och vb-ved och vb-vp kopplas istället parallellt via 3-vägs ventiler. Det kanske är det dyraste spåret men känns ändå rätt eftersom man gör inget halvdant och ångrar sig eller måste göra om i efterhand. Och inget är gjort i onödan om jag om några år måste byta VPn mot en ny inverter...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedpannans ack-tank med shunt som arbetstank?
« Svar #17 skrivet: 02 januari 2017, 08:09:20 »
Om jag beslutar mig för att köra med arbetstank, går det att få till arbetstanklösningen utan att VP har stöd för det, VB-CP kommer t.ex. att gå hela tiden, placering av FL-givare?
Eller måste VP ha stöd för detta, tror Thermia kom med Buffert styrning för bara något år sedan, så jag vet inte om de finns till min pump, tydligen tillkom det även nya funktioner i programvaran som garanterat inte finns i min, känns som att detta kan kosta pengar om det alls går.
Sedan antar jag att jag kopplar in VPn så högt resp. så lågt som möjligt i tanken. Rad-kretsen kan jag inte göra så mycket åt, shunten sitter ju där den sitter. Men jag antar att man ska eftersträva att VP-in hamnar ovanför Rad-ut för minska knäppningar?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedpannans ack-tank med shunt som arbetstank?
« Svar #18 skrivet: 02 januari 2017, 14:07:08 »
Vet inte hur dom löste det på tidigare Thermia men arbetstank är ju inte helt ovanligt så det bör finnas en enkel lösning annars kan man ju som nödlösning låta interna cp gå hela tiden men det går inte mot en tank som det eldas mot för då kommer det gå in för hett vatten till vp så du måste troligtvis ha tex bakventil eller annat som stoppar självcirk.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedpannans ack-tank med shunt som arbetstank?
« Svar #19 skrivet: 07 januari 2017, 11:39:24 »
Jag eldar inte många ggr per år men vill ha kvar den funktionen, OM VPns CP går hela tiden kommer inte en backventil hjälpa heller. När Acken är fulladdad av vedpannan är ju hela tanken uppe i 90 grader och då cirkuleras detta in i VP också. Jag misstänker att jag får göra som jag alltid ha gjort, ställa VP i sommarläge när jag eldar, då ställer den om växelventilen och stänger av VPns CP. Tar VPn skada av 90gradigt vatten?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedpannans ack-tank med shunt som arbetstank?
« Svar #20 skrivet: 07 januari 2017, 17:26:18 »
90 grader lär inte vara bra att köra in i vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!