Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ej godkända för norden?  (läst 4751 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DanThMan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Ej godkända för norden?
« skrivet: 09 maj 2013, 11:02:26 »
Hejsan!
Min 16 år gamla Panasonic stannade för ett tag sedan med felkod för fyrvägsventilen. Inte ett enda problem annars, under alla dessa år :) . Det känns inte som ett alternativ att lägga nån energi ;) på att fixa den ( den var nog inte högeffektiv på slutet .
Installerades 1997 för ca 45k  :::_). Det blev fel direkt. Huset är 2 vÃ¥n. + källare med ett stort trapphus ( ursprungligen 2 lägenheter ). När jag kom frÃ¥n jobbet satt pumpen i trapphuset. Montören hade övertygat min fru att det var det bästa alternativet.
Varmaste trapphuset i stan...
Den gjorde ändå ett hyfsat jobb, men den här gången blir det flera innedelar...
Tittade på den här...http://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/panasonic/panasonic-3e18-trippel
men en sökning på innedelarna tog mig tlll den här sidan...http://www.lmg.nu/?id=398
Vad tror ni? Är det bara ett sätt för företaget att kränga billigar och sämre innedelar?
Jag har tappat sugen.....

Skulle någon händelsevis råka hitta den, så
vill jag gärna ha tillbaka den...

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Ej godkända för norden?
« Svar #1 skrivet: 09 maj 2013, 11:27:39 »
Den LMG-sidan du hittat gäller Singel-split maskiner, alltså maskiner med en innerdel inte flera.

LMG har en service-manual till den som Polarpumpen säljer: http://www.lmg.nu/fileadmin/support/servicemanualer/s_multi.pdf
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad DanThMan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Ej godkända för norden?
« Svar #2 skrivet: 09 maj 2013, 11:36:53 »
Tack för svaret.
Vad jag kan se, så har pp valt en annan innerdel. Den innerdelen nämns inte i din länk?
CS-E9NKE är svartlistad av lmg, men det är den som följer med pp's maskin...
E9NKEW heter den på lmg's sida.
CS-CE9LKE följer med Citicops maskin, även den svartlistad av lmg..
Va ä de här?
« Senast ändrad: 09 maj 2013, 11:57:54 av DanThMan »
Jag har tappat sugen.....

Skulle någon händelsevis råka hitta den, så
vill jag gärna ha tillbaka den...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ej godkända för norden?
« Svar #3 skrivet: 09 maj 2013, 14:00:06 »
Innerdelarna är det nog inte någon större skillnad på (vet inte, men tror inte det), däremot kan det vara skillnader på utedelarna, skillnader som rör konstruktion och avfrostning.
Jag är inte insatt i exakt vilka skillnader det är, men LMG vill väl göra klart att Panasonic Norden inte vill ta ansvar för värmepumpar som har parallellimporterats av andra aktörer.

För ett antal år sedan drabbades Panasonic av ett seriefel på en viss värmepump, massor av kompressorer rasade, och Panasonic Norden fick då ta ett stort ansvar för parallellimporterade maskiner eftersom de som parallellimporterat och/eller sålt dessa pumpar snabbt gick i konkurs då de i sin tur inte hade någon garanti som stöttade dem.

Se det som omtanke om kunderna, OCH ett visst mått av revirpinkande.
Fråga gärna PP och LMG exakt vad som skiljer pumparna åt, det skulle i vart fall jag göra om jag vore orolig, troligen är det bara småsaker.
Eller är det någon här i forumet som vet?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Ej godkända för norden?
« Svar #4 skrivet: 10 maj 2013, 07:49:57 »
De värmepumpar som är avsedda för norden har större förångare med annat lamellavstånd, effektivare programvara för bla. avfrostning samt i de flesta fall förmonterad trågvärmare.
Den största skillnaden är dock den större förångaren som gör att värmepumpen ger värme vid lägre temperaturer.

Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad DanThMan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Ej godkända för norden?
« Svar #5 skrivet: 10 maj 2013, 13:17:34 »
Tack för att ni tog er tid att svara.
@ Rickard...Revirpinket är nog ganska troligt, men det känns ändå som en modern utedel kompletteras
med gårdagens innedelar i väldigt basic utförande...
Ger nog upp när det gäller en färdigkomponerad multilösning. Efter ett dygns värmepumpssurfande har
jag nu svängt över till en Mitsubishi FH35VEHZ. Efter att ha skummat igenom manualen, ser jag detta...
" En utomhusdel kan driva minst två inomhusdelar".
Kan man köpa en extra innedel? Måste det då vara samma modell?
Jag har tappat sugen.....

Skulle någon händelsevis råka hitta den, så
vill jag gärna ha tillbaka den...

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Ej godkända för norden?
« Svar #6 skrivet: 10 maj 2013, 17:31:01 »
Mitsubishi Electric är bra val om du kör på det.

robot74

  • Gäst
robot74
SV: Ej godkända för norden?
« Svar #7 skrivet: 10 maj 2013, 21:38:44 »
Tipsar om LG:s splitpumpar, funkar bra även när det blir kallt ute. http://www.lg.com/se/kyla-och-varmepumpar-for-ditt-hem/lg-MU4M25.UE0
Finns även som Sverigepump.

Utloggad Polarpumpen.se

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Nordens största värmepumpsleverantör pÃ¥ internet
    • Polarpumpen AB - Luftvärmepumpar frÃ¥n Toshiba, Panasonic, Mitsubishi & Fujitsu
SV: Ej godkända för norden?
« Svar #8 skrivet: 24 juni 2013, 14:56:01 »
Tack för svaret.
Vad jag kan se, så har pp valt en annan innerdel. Den innerdelen nämns inte i din länk?
CS-E9NKE är svartlistad av lmg, men det är den som följer med pp's maskin...
E9NKEW heter den på lmg's sida.
CS-CE9LKE följer med Citicops maskin, även den svartlistad av lmg..
Va ä de här?

Vår multisplit säljs med CS-E9NKEW som innerdel, vi brukar dock kalla denna maskin vardagligt E9NKE och detta har följt med i den tekniska specifikationen. Mig veterligen finns inga innerdelar som bara heter CS-E9NKE och kan inte heller hitta något i Servicemanualen angående beteckningen utan W på slutet.

Angående Mitsubishi, så kan du inte ansluta flera innerdelar till deras FH serie, det du beskriver måste vara ett fel i manualen, utedelen har bara möjlighet att ansluta en innerdel.

Se www.polarpumpen.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och luftvatten värmepumpar.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ej godkända för norden?
« Svar #9 skrivet: 24 juni 2013, 23:28:44 »
W i slutet på modellbeteckningen på innerdelar visar att dom är kompatibla för multisplit utedelar som kan driva ca 2-6 innerdelar beroende på utedel.
Saknas W så är den innerdelen enbart för "vanliga" utedelar som driver en innerdel.
Nu heter väl innerdelarna PKE (W) i och med den nya serien tror jag är bäst att tillägga  :)
Multiaggregaten har mer varit en kompromiss då dom saknat ordinarie värmekabel och dess styrning och har haft en annan avfrostning, brukar ofta vara rekomenderad drift på dessa på -10 till -15 grader.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!