Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: akut Hjälp (fryser)  (läst 3168 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
akut Hjälp (fryser)
« skrivet: 14 oktober 2006, 05:26:53 »
Nu när ute tempen sjönk till 0 ºC så stannadde min pump. Den har löst ut på lågpressen. det verkade som den gjort det på avfrostningen. eftersom när jag startade den gick den i gång med avfrostning (kanske den alltid gör när den blivit kall? )Jag är 95% att det är gas i den, för jag fick systemet uppfyllt för en månad sen. Vad jag har gjort är att ändrat tempen på retur tempen start 35 stopp 38 brukar, köra start 42 stopp 45, samt sänkt cirkpumpen till läge 1 för att köra med lite högre delta. kan det ha något med detta att göra? har hänt innan vid -10 ºC att den löst ut under avfrostning.
Kan inte hitta att det går ändra värde på lagpressen sitter bara en knapp och trycka på

Vad händer om jag kopplar ur den helt?
om gasen skulle läcka ut pajjar kompressorn då

skall jag bygla kontakten till lp eller hur gör jag

tacksam för svar
nu går den så nu skall jag gå och slänga mig i sängen igen studs
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: akut Hjälp (fryser)
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2006, 07:45:48 »
nu har den stannat igen verkar vara fel på lågpressostaten. Stannade när den på började avfrostningen. men startar man om den så värmer den riktigt.

frågan är är det skadligt och koppla i från lågpressostaten?
skall kablarna till den vara öppen eller slutna om man kopplar i från den?
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: akut Hjälp (fryser)
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2006, 08:02:54 »
Om du har för lite gas så är det skadligt att koppla ur pressostaten, är det fel på pressostaten så är det ingen risk med att koppla ur den.
Jag skulle tro att dit fel även kan ligga i expansinsventilen, eller (om sådan finns) fyrvägsventilen som växlar mellan avfrostning och normal värmedrift.

Åtgärdades läckan i samband med att du fyllde köldmedium?
Om ej så är ju risken rätt stor att du har för lite köldmedium, det slutar aldrig att läcka, det bara ökar...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: akut Hjälp (fryser)
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2006, 17:56:37 »
Läckan åtgärdades. kör den nu på högre temp samma som jag alltid kört. start 42 stopp 45 då verkar den funka. Nu är det i och för sig varmare ute.
jag vet sedan tidigare har den alltid stannat om jag kört den till minus tio och vatten tempen sjunkit till så där 38-40 grader då har lp ventilen löst ut i bland så jag har kört stopptemp -8 ºC.

Men vad händer om det är för lite gas och man kör ytan lågtryck, om gasen läcker alternativt fel på fyrvägs ventilen blir det ingen olja till kompressorn då.
det har inget med att r 417a har lite annat gastryck än R22. gick perfect innan första gasbytet nu inne på andra fyllningen...............
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: akut Hjälp (fryser)
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2006, 21:15:09 »
Jag kan tyvärr för lite om köldmedier för att kunna hjälpa dig mer, sorry.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Trollet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: akut Hjälp (fryser)
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2006, 11:21:00 »
Kan bero på gasen, R417a är en bland gas, där dom olika ingåede komponenterna har olika tryck.
Har det varit läckage skall man byta ut hela fyllningen, gör man inte det kan blandningsförhållandet på gasen bli helt fel och man får problem.


Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: akut Hjälp (fryser)
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2006, 21:13:33 »
det var en rör till högpressen som hade gått av så hela systemet var tomt när den fylldes upp
dessutom fylldes den med samma gas för två år sen
Har nu kopplar bort lågtrycks pressostaten och den funkar aldeles utmärkt och verkar ge samma effekt som den alltid har gjort.

Jag kör tills det rasar  :D  sÃ¥ fÃ¥r man ta tag i problemet sen, antingen laga eller köpa nytt
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!