Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Allmänna frÃ¥gor Thermia Atlas  (läst 8430 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jokkmokksjokke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Meggawaaatttt
Allmänna frågor Thermia Atlas
« skrivet: 15 november 2021, 17:44:48 »
Jag har under hösten fått installerat en thermia atlas 12.
Den har funkar kanonbra sen dag 1.

Den matas av 2x500m jordvärmeslang
tempar= 3/-1 (-1 ute just nu)
Jag funderar på hur thermian tänker runt gradminuter. vad styr tiderna för detta?
Stannar någonsin kompressorn eller går den bara ner på växel 1-3, typ.

Går det någonstans i någon meny eller liknade se momentanförbrukning? eller kwh? på hela pumpen?
Jag har bara lyckats hitta steg 1-3 på elpatron i timmar, ej kwh

Har någon några tips eller annat ni gjort för att finjustera pumpen?
300m2 på 2+1 plan. Thermia Atlas 12. 2x500m ytjordvärme
Norra norrland

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Allmänna frågor Thermia Atlas
« Svar #1 skrivet: 15 november 2021, 18:54:30 »
Tveksamt om att hitta något om total förbrukning på VP , däremot ges info om stegens inkopplade tider och bara multiplicera med den kW som steget .har. Ska du få någon rätsida på det så får du sätta in egen EL-mätare efter tex säkerhetsbrytaren på väggen och räkna + och minus mellan patroner och kompressor Vill du vara ännu mer exakt hur verkningsgraden är, så blir det en värmemätare på utgående rör till huset. Då får du ut exakt vad VP ger för att hålla huset varmt och samtidigt får du efter ett år, det som kallas energideklaration som kostar nästan 5 - 6 kkr att utföra. En energideklaration är bara fusk och teoretiskt värde, som någon pennfäktare har hittat på ska finnas ochhar inget värde i sig , då levnadsrutinerna på dom boende är olika.

Utloggad Jokkmokksjokke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Meggawaaatttt
SV: Allmänna frågor Thermia Atlas
« Svar #2 skrivet: 15 november 2021, 19:27:14 »
Jag tänkte på det du skrev om värmemätare. Borde det inte godtas om man skickar data från grafen på framledning.
Den finns ju att beskåda på pumpens "webportal"?

Jag passade även på att skriva ett omdöme om thermias app på google-play store. Ang. saknade data i deras app.

Får väl bli en energimätare i framtiden.
300m2 på 2+1 plan. Thermia Atlas 12. 2x500m ytjordvärme
Norra norrland

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Allmänna frågor Thermia Atlas
« Svar #3 skrivet: 15 november 2021, 19:35:02 »
Klart det kan gå med grafen ,men den är inte en exakt presentation av kW till systemet mera som ett gradtal bara under en viss tid och blir svårt att översätta till kW . Mätare det enda, den ger i klartext flöde ( bra för att se farten på det ) alla VP ska ha ett visst flöde över sig för bästa verkningsgrad, detta gäller då inte inverter- CP som är av ondo i mitt tycke. En C-pump ska gå med en fast fart för att transportera flödet och kompressorn ska tillverka värmen i förhållande till vad som behövs.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Allmänna frågor Thermia Atlas
« Svar #4 skrivet: 15 november 2021, 22:35:23 »
Det är bättre att alltid ha rätt flöde på cirkulationspumpen, inte för mycket, inte för lite.
En kallstart av ett utkylt hus har en annan optimal flödeshastighet än ett genomvarmt hus vid tillfället när värmepumpen snart gjort klart sin portion värme.
Returtemperaturen skiljer mycket med samma flöde i de fallen. Det skiljer även i början och sluten på samma normala värmekörning, speciellt på oshuntade system. Det är bättre att ha exakt deltaT över hela värmecykeln än ett medelvärde med andra ord. Problemet löser man med invertercirkulationspump som ställer sin hastighet live via värmepumpens styrsystem.
Sen har man ju sett när detta inte funkar som tänkt i vissa fall, men det är en annan sak.

Om du vill optimera systemet så vill du sträva efter så låg framlednings som möjligt utan att rumstemperaturen sjunker. Har man element som är olika varma så kan man strypa dessa så de som är lite svalare blir lika varma som alla andra. Då kan man ofta sänka framledningstemperaturen och systemet kan kallas optimerat på det planet. Kika lite optimeringsguider, även för andra märken. Grundprincipen är oftast likadan.
Golvvärme kan få liknande problem om grundinställningen är felaktig.
Ha så många termostater vidöppna som möjligt. Reglera temperaturen på pannan.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Allmänna frågor Thermia Atlas
« Svar #5 skrivet: 15 november 2021, 22:47:31 »
HBerggren
invertercirkulationspump som ställer sin hastighet live via värmepumpens styrsystem

Om cirk-P ändrar fart så faller flödet, inte bra. dom delar som är längst bort och andra med lite tryckfall får mindre värme. Är et bra.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Allmänna frågor Thermia Atlas
« Svar #6 skrivet: 15 november 2021, 23:53:08 »
HBerggren
invertercirkulationspump som ställer sin hastighet live via värmepumpens styrsystem

Om cirk-P ändrar fart så faller flödet, inte bra. dom delar som är längst bort och andra med lite tryckfall får mindre värme. Är et bra.
Det är nackdelen förstås. Det är inte förlåtande för felinställda system. Inte direkt kostnadseffektivt att få det perfekt injusterat heller.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad maskinen89

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Allmänna frågor Thermia Atlas
« Svar #7 skrivet: 29 november 2021, 19:52:31 »
Nyinstallerad Thermia Atlas 12 och ny på bvp.

Justerar pumpen Delta t på varma sidan av sig självt?

dvs bör jag strypa in ventilerna på mitt nya radiatorsystem eller bör jag bara sänka flödet i de rummen jag önskar kallare och låta pumpen sköta resten?

Tack på förhand

Utloggad Jokkmokksjokke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Meggawaaatttt
SV: Allmänna frågor Thermia Atlas
« Svar #8 skrivet: 30 november 2021, 08:42:46 »
Nyinstallerad Thermia Atlas 12 och ny på bvp.

Justerar pumpen Delta t på varma sidan av sig självt?

dvs bör jag strypa in ventilerna på mitt nya radiatorsystem eller bör jag bara sänka flödet i de rummen jag önskar kallare och låta pumpen sköta resten?

Tack på förhand

Som jag har förstått så är den med största sannorlikhet automatiskt justerad.
Så svaret är att om möjligt skippa termostater, och ev. sänka i dom rum svalare önskas.
300m2 på 2+1 plan. Thermia Atlas 12. 2x500m ytjordvärme
Norra norrland

Utloggad balk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Allmänna frågor Thermia Atlas
« Svar #9 skrivet: 06 december 2021, 13:23:20 »
Är det normalt att HGW går hela tiden?

Utloggad Jokkmokksjokke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Meggawaaatttt
SV: Allmänna frågor Thermia Atlas
« Svar #10 skrivet: 07 december 2021, 07:30:49 »
Är det normalt att HGW går hela tiden?

Det skulle jag bedöma som normalt, Åtminstone under "vinterhalvåret". Men man hade ju önskat att någon expert från Thermia kunde svara på våra frågor.
300m2 på 2+1 plan. Thermia Atlas 12. 2x500m ytjordvärme
Norra norrland

Utloggad balk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Allmänna frågor Thermia Atlas
« Svar #11 skrivet: 07 december 2021, 14:59:57 »
Det är väl enda nackdelen med Thermia jag upptäckt, man blir väldigt beroende av installatören och inte direkt support mot slutanvändarna.

Utloggad Jokkmokksjokke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Meggawaaatttt
SV: Allmänna frågor Thermia Atlas
« Svar #12 skrivet: 07 december 2021, 15:03:05 »
Det är väl enda nackdelen med Thermia jag upptäckt, man blir väldigt beroende av installatören och inte direkt support mot slutanvändarna.

Jag kan delvis hålla med.

En annan synpunkt är ju hur dåligt webinterfacet, samt appen visar data. Är ju lögligt dåligt med information.

Likväl direkt på pumpen saknar jag ju massor med information. (jag jämför med nibe S-serie) där man kan se sinnessjukt mycket mer information.
Är ju skrämmande dåligt av Thermia. FY
300m2 på 2+1 plan. Thermia Atlas 12. 2x500m ytjordvärme
Norra norrland

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Allmänna frågor Thermia Atlas
« Svar #13 skrivet: 07 december 2021, 15:27:47 »
Är det normalt att HGW går hela tiden?
DÃ¥ har du en VVB pÃ¥ sidan om och den laddas av HGW konstant via en liten pump som sitter pÃ¥  nÃ¥got rör. Den kan starta pÃ¥ en termostat i VVB eller direkt när kompressorn gÃ¥r i gÃ¥ng. Det äter lite av värmen till huset, blir liksom lite mindre temp. HGW stjäl en del temp och tempen pÃ¥ VVB ökar samt att tempen ökar den med till huset. Har du EL-patron i VVB kan den startas och dÃ¥ ska den lilla pumpen stängas av. Hur stor VVB har du.

Utloggad balk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Allmänna frågor Thermia Atlas
« Svar #14 skrivet: 08 december 2021, 00:09:22 »
DÃ¥ har du en VVB pÃ¥ sidan om och den laddas av HGW konstant via en liten pump som sitter pÃ¥  nÃ¥got rör. Den kan starta pÃ¥ en termostat i VVB eller direkt när kompressorn gÃ¥r i gÃ¥ng. Det äter lite av värmen till huset, blir liksom lite mindre temp. HGW stjäl en del temp och tempen pÃ¥ VVB ökar samt att tempen ökar den med till huset. Har du EL-patron i VVB kan den startas och dÃ¥ ska den lilla pumpen stängas av. Hur stor VVB har du.

Har ingen separat vvb bara den som finns i Atlasen. Så egentligen är det bättre att stänga av den när det är som kallast?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!