Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/luft som komplement till Luft/vatten  (läst 3092 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robin Willander

  • Gäst
Robin Willander
Luft/luft som komplement till Luft/vatten
« skrivet: 30 september 2019, 11:51:50 »
Tjena.
Är det fel att tänka sig en luft/luft som ett komplement till det luft/vatten system jag har idag. såna här tråkiga höstdagar med blåst men inte så låga yttertemperaturer gör ju att det blir lite småruggigt ute.

Hoppas på inte allt för tokiga svar på denna fråga

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/luft som komplement till Luft/vatten
« Svar #1 skrivet: 30 september 2019, 13:08:30 »
Enklast är väl om det går att koppla in en rumsgivare till luftvattenvärmepumpen så den vaknar till liv även om det inte är kallt ute!? Om luftvattenvärmepumpen är underdimensionerad för huset kan man komplettera med luftluftvärmepump om man vill och planlösningen är lämplig för det.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/luft som komplement till Luft/vatten
« Svar #2 skrivet: 30 september 2019, 13:22:11 »
Varför inte?
En luftvärmepump ger värme direkt och även kyla om man så vill. Driften är inget som ens kommer att märkas på elräkningen om du bara vill ha den som stöttning ibland.
Som sagt en rumsgivare är bra. Sen jag skaffade en till vår frånluftsvärmepump gav det väldigt fin komfort.

Så här års eldar ja i kaminen en gång per dygn och resten tar luftvärmepumpen som förbrukar 2-300W per timme. Har nu mellan 21-22° inne.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/luft som komplement till Luft/vatten
« Svar #3 skrivet: 30 september 2019, 15:59:07 »
OM du köper en rumsgivare till din luft/vattenvärmepump så kommer den att dra ned effekten om du startar en eventuell luftvärmepump.
När du sedan stänger av luftvärmepumpen så kanske det hinner bli lite kallt igen innan luft/vattenvärmepumpen åter gasar på och värmer upp det vattenburna systemet.

I de flesta värmepumpar finns annars en möjlighet att knäcka kurvan som bestämmer framledningstemperaturen vid olika utetemp, just i området -5 till + 5 grader ute kan det behövas lite extra temp på framledningen för att man skall uppleva det behagligt inne.

Men rent allmänt, har du öppen planlösning är det aldrig fel med en luftvärmepump som komplement, dels värmer den ju snabbt upp huset om du känner dig frusen, och dels kan du ju köra kyla på sommaren om det är för varmt inne.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/luft som komplement till Luft/vatten
« Svar #4 skrivet: 30 september 2019, 16:08:32 »
Tjena.
Är det fel att tänka sig en luft/luft som ett komplement till det luft/vatten system jag har idag. såna här tråkiga höstdagar med blåst men inte så låga yttertemperaturer gör ju att det blir lite småruggigt ute.

Hoppas på inte allt för tokiga svar på denna fråga

kan inte låta bli, men om det blir småruggigt ute så hjälper inte en luft/luft utan det kommer fortfarande vara småruggigt ute.

seriöst, är din luft vatten underdimensionerad?

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Luft/luft som komplement till Luft/vatten
« Svar #5 skrivet: 30 september 2019, 19:51:33 »
Funderar i samma banor som Rickard, att du behöver öka temperaturen på framledningen runt 0 till 10 plus nånstans. Är annars en stor fan av innegivare, speciellt om man har ett hus som är känsligt för blåst eller fukt.

Men till din fråga. Nej det är inte alls nån dum ide att stötta upp med en luft/luft värmepump. Mycket billigare än att byta luft/vatten till en större.

För runt 20-30 tusen har du en luft/luft installerad och klar medans en luft/vatten kan gå lös på 120 tusen och uppåt. Och att byta en luft/vatten pump ligger inte så långt bort i pris från att köpa en helt ny då man oftast ändå drar nya kylrör och själva jobbet tar nästan lika lång tid.


Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Robwi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/luft som komplement till Luft/vatten
« Svar #6 skrivet: 30 september 2019, 20:39:06 »
jag har innegivare men upplever att med kamin i 1 1/2 planshus med källare så är det utmanande och få till en jämn temperatur inomhus.
Jag ska kolla över framledningstempen på anläggningen.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Luft/luft som komplement till Luft/vatten
« Svar #7 skrivet: 30 september 2019, 20:52:03 »
jag har innegivare men upplever att med kamin i 1 1/2 planshus med källare så är det utmanande och få till en jämn temperatur inomhus.
Jag ska kolla över framledningstempen på anläggningen.

Jag har vattenmantlad kökspanna i köket och en liten kamin i vardagsrummet. Funkar kaka då innegivaren sitter hyfsat nära dessa och värmen från pannan stryps tidigt så att jag får ut mesta möjliga när jag eldar istället för en torrbastu.

Kan räcka med att du flyttar innegivaren lite för att det ska fungera bättre. Ett tips är att skaffa några vanliga termometrar och flytta runt lite när du eldar. Nånstans ett rum bort från kaminen så att värmen inte slår ifrån för tidigt, men samtidigt faktiskt slår av när det börjar bli riktigt varmt.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!