Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft i slingorna?  (läst 8662 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Percy

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Börjar förstÃ¥ funktionen, kan inte det tekniska
Luft i slingorna?
« skrivet: 21 november 2014, 20:45:04 »
Hej!

I huset finns 12 golvvärmeslingor fördelat på 2 "stockar", en på vån 1 och en på vån 2. Fördelningsstocken på vån 1 är i princip ljudlös, medan det "småporlar/knäpper" på vån 2. Tvångskörde en slinga i taget på vån 2 här om dagen och fick bort ljudet tillfällig, men nu är det tillbaka igen.
Luft högst uppe i systemet?

/Percy
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Luft i slingorna?
« Svar #1 skrivet: 21 november 2014, 21:07:01 »
Har du några andra problem med värmen på öv? Har du flödesmätare? Kan det vara de som har ljud? Högre flöde i nån slinga på ö.v? Det är även lite ljud runt min fördelare men jag har inte tolkat det som luft.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft i slingorna?
« Svar #2 skrivet: 21 november 2014, 21:38:54 »
Har du luftat och vilket tryck har du i systemet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Percy

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Börjar förstÃ¥ funktionen, kan inte det tekniska
SV: Luft i slingorna?
« Svar #3 skrivet: 21 november 2014, 22:41:47 »
Flödesmätare finns på varje slinga, på övre våningen är mellan 1-2l/min. (2-3l/min på nedre våningen) Kör interna cp på 75% samt en extern cp som är synkad med interna så gott det går (läge 2 av 3).
Kan inte säga om något område är speciellt kallt. slingorna ligger under gips och parkett, så mycket till direkt värme känner man inte när jag ändå kan ha relativt låg framledning (26c fram vid 0c ute). Mest fundersam över varifrån ljudet kommer.

Vet inte vad jag har för tryck. 0.5bar i varmvattensidan, men den är separerad från värmesidan. Luftat blev det vid installation för två år sedan, inte efter det...
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

Utloggad Percy

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Börjar förstÃ¥ funktionen, kan inte det tekniska
SV: Luft i slingorna?
« Svar #4 skrivet: 22 november 2014, 20:10:41 »
Hej,

tog ett eget initiativ och luftade slingorna på vån 2, men nu har jag definitivt luft i slingorna, trycker på vån2 är också borta! Så nu har jag normalt flöde vån 1 och inget flöde vån 2! Tur att det inte är smällkallt ute ;)

Så hur gör jag?

Jag har golvvärme annars separat, men kan öppna en kran till varmvattentanken. tanken och vp är lägst nere, sedan vån 1 och högst uppe vån 2. till vån 2 går golvvärme via en t-koppling via fördelningsstocken på vån 1.

när jag försökte spola slingorna på vån 2 stängde jag blå kranen på returfördelningsstocken, kopplade slang till utloppen på returen och öppnade en slinga i tagen. lite vatten och luft ut, sedan drog det in luft bakvägen! Trycket i tanken sjönk från 0.5 till 0.3bar. Jag hade upp kranen vid tankens t-koppling, men inte kallvattenpåfyllningen i tanken. Kanske påfyllningen borde ha varit uppe? Skall jag stänga vp:n och extern cp?

Så hur gör jag?
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Luft i slingorna?
« Svar #5 skrivet: 22 november 2014, 20:43:48 »
Fyll på med vatten till 1-1,5 . Stäng sedan av cirkpumpen och lufta på nytt. Var vaksam så att trycket inte sjunker under ca 1 under luftningen ( så inte drt kommer in luft på nytt.)
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Percy

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Börjar förstÃ¥ funktionen, kan inte det tekniska
SV: Luft i slingorna?
« Svar #6 skrivet: 22 november 2014, 20:55:28 »
och när jag har tryck, av med cp och sen stänger jag kranarna på fördelningsstocken på vån 1, och returkranen på vån 2? Då borde jag väl ha allt tryck direkt i rikning framledningsstocken vån 2 och sen ut i slingorna och ut ur systemet?
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Luft i slingorna?
« Svar #7 skrivet: 22 november 2014, 21:30:59 »
Njaa. Jag vet inte om du ska stänga kranarna, isf sjunker ju trycket till noll nästan omedelbart du öppnar avluftningen.
Edit . Läste slarvigt du skulle ju bara stänga vissa kranar, jo det låter vettigt
« Senast ändrad: 22 november 2014, 21:33:05 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft i slingorna?
« Svar #8 skrivet: 22 november 2014, 22:05:08 »
Hej
för att lufta golvärme ( det kan vara tjurigt att få ut luften , har själv det )
Du har även en kamin som du eldar med , den ger mycket hög temperatur på vattnet ,så syret fäller ut )pass på så inte tillopp till golvet kommer från uppsidan av tanken ,
Har du avluftare på tankens uppsida ? om så måste du sätta dit en .
När du ska lufta slingorna , fyll pÃ¥ upp till ca 1-1,5 bar , stäng matarventilerna , koppla ett par slangar till andra sidan , en till vattenuttag ( t.ex. tvättmaskin ) den andra till avloppet , spola en slinga i taget , ingen luft bara vatten , stäng ta nästa slinga  o.s.v  , när det är klart stäng och öppna matarventilerna ,ingen luft kan komma in ,du trycket kvar.

Utloggad Percy

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Börjar förstÃ¥ funktionen, kan inte det tekniska
SV: Luft i slingorna?
« Svar #9 skrivet: 23 november 2014, 11:14:22 »
försök och misstag...

Nu har jag spolat och visst fanns det luft alltid. stängde även kranen på returfördelaren vån 2, spolade allt rent, öppnade returen och satte igång cirkulationen igen, med den påföljden att det fanns lite luft i returröret som går bort från returfördelaren vån 2, alltså bakom kranen. Nåja, skall göra det en gång till och spola returen också, för jag tror inte jag har någon backventil.

Nu har jag nog cirkulation , men det är lite på mindre sidan på vån 2. Och en slinga verkar stå stilla enligt flödesmätaren på fördelaren.

Tack för hjälpen så här långt!
Percy
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft i slingorna?
« Svar #10 skrivet: 23 november 2014, 12:47:28 »
Är du säker på att du inte har flöde på den slingan , känn med handen , mätaren kan kärva , knacka på fördelningsröret med hammare ,lite lätt , ibland när dom inte har rört sig kan dom kärva.
I övrigt : är det så att du har varmt nere men inte uppe , så beror nog det på att pumpen går för sakta ,
det brukar vara sÃ¥ , Ett tips stäng av en av ventilerna pÃ¥ fördelaren nere  sätt upp pumpen pÃ¥ max , sÃ¥ kommer allt pumptryck att gÃ¥ pÃ¥ den övre , det är mycket möjligt att du kommer att höra sprattel i fördelaren , men bry dig inte , det försvinner sÃ¥ smÃ¥ningom , kan ta ett par timmar  ( microbubbler  , pumpen slÃ¥r sönder större bubblor ) men dÃ¥ mÃ¥ste du ha nÃ¥gon form av avluftning i systemet , om jag inte misstar mig enligt foto gÃ¥r det att sätta automatisk avluftare pÃ¥ fördelningsröret  ( returen den kalla sidan ) avluftare bukar det finnas  i VP pÃ¥ topp .
Värmebärarpumpar  har tre inställningar 1-3  stÃ¥r den pÃ¥   1 är det alldeles för lite , prova att ställa den pÃ¥ 3 . troligtvis har du bara 15 rör i syststemet  ut till rad och det blir mycket lätt tryckfall som gör att du
får bra flöde nere men inte uppe , p.g.a rörlängder . PÅ ovansidan av fördelaren finns hattar ,under dom finns insex ,
det  är strypningar för varje slinga , för att kompensera flöde pÃ¥ varje slinga .
En frÃ¥ga : har du elektriska huvuden pÃ¥ fördelarna eller ställer du det själv , om du gör det själv , bör du  strypa in slingorna , skillnaden mellan tur och retur ska som riktvärde ligga mellan 3-4 grader , Du kan använda en s.k. ute-inne termometer , OBS : när du stryper en slinga ökar det pÃ¥ de andra , sÃ¥ det kan ta lite tid ,men är inte allt för besvärligt .

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft i slingorna?
« Svar #11 skrivet: 23 november 2014, 12:52:12 »

PS

Obs: missade att du inte har strypare pÃ¥  uppsidan , du har flödesmätare där , enda möjligheten du har är skruva de blÃ¥ hattarna sÃ¥ flödet blir lika i slingorna

Utloggad Percy

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Börjar förstÃ¥ funktionen, kan inte det tekniska
SV: Luft i slingorna?
« Svar #12 skrivet: 23 november 2014, 18:42:26 »
Tack för tipset. skall gå och knacka lite på mätarna.

Samma flöde kan jag försöka uppnå, men värmen kommer ändå att skilja sig mycket då det är betong på vån 1 och värmeplåtar+gips+parkett på vån 2. Men en avluftare vore kanske något... jag har ingen avluftare på värmesidan, på varmvattensidan ovanför tanken.

Om inte jag minns fel har jag ett deltaT på 6 °C på värmesidan, men då är det vid vp, alltså kulvert inräknat. vet inte vad jag har på varje enskild slinga.

Skall se hur det blir men eventuellt luftar jag en gÃ¥ng till, nu vet jag ju hur man gör  tummenupp
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft i slingorna?
« Svar #13 skrivet: 24 november 2014, 06:51:35 »
Jepp nu vet jag vad du har för system
Detta är en klassiker  ;   det är ett normalt problem med tvÃ¥ av varandra olika värmebehov
Mitt hus har jag byggt om till golvvärme , samma typ som du : ingjutna rör i källaren och trä uppe , fungerar utmärkt .  Men jag har tvÃ¥ av varandra oberoende regleringar och pumpar , med matning frÃ¥n ack-tank  ( högtemp ) Du har vad jag förstÃ¥r en reglering för allt , det fungerar inte värmemässigt 
För att du ska fÃ¥ varmt som du vill ,  mÃ¥ste du nog göra en investering  till , ha tvÃ¥ av varandra regleringar 1 st för vÃ¥n 1 , ett för vÃ¥n 2 . Detta för att delta T är olika för olika golv.
. VÃ¥n 1 :  Betong  : behöver mindre tillopp av värme p.g.a . överföringen till golvet  och tröghet , tillskott ca 23-24 grader . i mitt fall  23 grader
2. VÃ¥n 2 :  Trä        : behöver ca  3-4 grader varmare enär överföringen är mycket trögare  , i mitt fall  28 grader.

Åtgärdsprogram : Montera en ny shuntgrupp för vån 1 vid fördelaren , ställ in den på vad du vill ha .
(  Tröghetsfaktorn i betongen är stor  , sÃ¥ jag har satt in ett  motstÃ¥nd i stället för utegivare  beräknat efter -10 grader ( annars kommer regulatorn att variera temperaturen kraftigt  pÃ¥ tillflödet ,det  blir varmt och kallt , upplevs som obehagligt )  . regulatorn ställer in sig efter dessa värden , och levererar konstant rätt temperatur Ã¥ret runt  efter kurvan  pÃ¥ tilloppet , inga  konstiga   variationer pÃ¥ värmen i golvet  , sommartid kyls inte golvet av pÃ¥ samma sätt , och tillskottet sjunker  .  Efter det ställer du in den reglering som du har för värmen vÃ¥n 2 ,  detta innebär att du har ett överskott pÃ¥ värme för vÃ¥n 1 , men regulatorn för vÃ¥n 1 sänker den  till rätt nivÃ¥ .


Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Luft i slingorna?
« Svar #14 skrivet: 24 november 2014, 10:59:08 »
Men övervåningen behöver inte alls lika mycket värme som bottenvåningen, man brukar räkna med hälften. Så jag tror att det räcker med att få igång flödet i slingorna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!