Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fylla pÃ¥ köldmedia i en AC  (läst 15608 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Fylla på köldmedia i en AC
« skrivet: 11 juli 2014, 19:45:35 »
Finns det någon form av köldmedia som är godkänd att fylla på som amatör, någon form av piratkopia, så man inte gör en olaglig handling..

Skulle behöva en länk som visar att det är okej eller förbjudet.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Fylla på köldmedia i en AC
« Svar #1 skrivet: 11 juli 2014, 20:12:34 »
Det beror väl på vilken gas du ska ha, som exempel är ju tex propan helt OK även för en amatör.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Fylla på köldmedia i en AC
« Svar #2 skrivet: 11 juli 2014, 20:17:44 »
Att fylla alla sk. F-gaser är förbjudet för privatpersoner (R134A,R404,R410 osv).
Själva lagtexten ser ut så här
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070846.HTM
Att Sverige har en strängare lag än övriga Europa är i mina ögon löjeväckande och visar på en bror duktig mentalitet.

Enda undantaget från F-gas förordningen måste vara R290 som är propan.

Är det en bil AC det handlar om så finns det en del ful lösningar
Det säljs "själv fyllnads kit" för bilar som på blocket och de är nog alla baserade på R290.
Finns även R134A att köpa över disk i en av sveriges största bilreservdels handlare fast den har ett annat handels namn.

Om du vill kan jag skicka dig ett PM som beskriver en hel del när det gäller bil AC
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Fylla på köldmedia i en AC
« Svar #3 skrivet: 11 juli 2014, 22:20:16 »
Det är aldrig ren R290 när det gäller gasolblandningar för Bil-AC utan det är en blandning med 50% propan (R290) och Isobutan (R600a) i de flesta fall och somliga fall 60% Propan (R290) och 40% isobutan (R600a) - allt baserat på viktförhållande.

Att fylla enbart med ren propan (aka husvagnsgasol eller frÃ¥n de blÃ¥ P2000, P2006 och P2012 är inte att rekommendera dÃ¥ trycket i systemet blir för högt och det kommer att gÃ¥ illa med klapprande magnetkoppling eller inte alls,  utan mÃ¥ste alltid blandas ut med isopropan (R600a) enligt ovan.   


Det är inte förbjudet för privatpersoner att hantera HC i kylmaskiner då det inte går under några F-gasregler - dock måste man fortfarande veta vad man gör så att det inte blir allmänfarligt under hanteringen och inte hantera mer mängder än vad som behövs för uppgiften.

Med andra ord läs pÃ¥ och förstÃ¥ hur en bil-AC verkligen fungerar innan man börja experimentera med egna blandningar - förstÃ¥else och att stoppa när det inte gÃ¥r som tänkt  är absolut den viktigaste delen i säkerhetshanterandet. Haynes har en bok (även pÃ¥ svenska) som handlar om bilens AC-system, läs denna och förstÃ¥ innehÃ¥llet innan man börja mickla själv!!

Att komma ihåg är att aldrig med HC fylla mer än 40% av vikten R134a som anges som fyllnadsmängd i systemet så att det inte blir överfyllt och det blir risker med detta av den orsaken - det beror på att butan och propanmolekylerna inte är nedtyngda av fluor-atomer som HCF-gaserna är. Att komma ihåg är att gasol är brännbart, och vid läckor och något tänder på så kan det bli eldkvast, precis som trycksatt bensin etc.

   
« Senast ändrad: 11 juli 2014, 22:55:25 av xxargs »

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Fylla på köldmedia i en AC
« Svar #4 skrivet: 11 juli 2014, 22:24:49 »
Behöver inget pm, men supertack ändå :)

Båda två.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Fylla på köldmedia i en AC
« Svar #5 skrivet: 20 juli 2014, 13:14:47 »
Lmf.

Vad heter företaget som säljer R133A?
Och vad heter den? p.ma gärna.

Tack.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Fylla på köldmedia i en AC
« Svar #6 skrivet: 20 juli 2014, 14:33:08 »
Misstänker att du menar R134a... R133a är faktiskt ocksÃ¥ ett köldmedie men skulle inte fungera bra i en bil-AC dÃ¥ dess kokpunkt ligger pÃ¥ +6.9 grader vid atmosfärstryck  - n-butan ligger pÃ¥ ungefär -0.9 grader C , isobutan pÃ¥ -12 grader C, R134a, -26.3 grader C,  propan ca -42 grader C

men då stämmer det inte med TS ambition med 'lagliga' alternativ då de för närvarande endast är HC-alternativen idag, dvs. blanda själv isobutan och propan, envirosafe eller duracool-produkter.

visst, man kan lösa det med smuggel-R134a som man köper via Internet, hälar-R134a som någon med kylcert köper ut, eller att tappa ur från idag lagliga alternativ som man hittar på produkter i gubbdagisar - men det är fortfarande R134a....


Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Fylla på köldmedia i en AC
« Svar #7 skrivet: 21 juli 2014, 07:14:30 »
Misstänker att du menar R134a... R133a är faktiskt ocksÃ¥ ett köldmedie men skulle inte fungera bra i en bil-AC dÃ¥ dess kokpunkt ligger pÃ¥ +6.9 grader vid atmosfärstryck  - n-butan ligger pÃ¥ ungefär -0.9 grader C , isobutan pÃ¥ -12 grader C, R134a, -26.3 grader C,  propan ca -42 grader C

men då stämmer det inte med TS ambition med 'lagliga' alternativ då de för närvarande endast är HC-alternativen idag, dvs. blanda själv isobutan och propan, envirosafe eller duracool-produkter.

visst, man kan lösa det med smuggel-R134a som man köper via Internet, hälar-R134a som någon med kylcert köper ut, eller att tappa ur från idag lagliga alternativ som man hittar på produkter i gubbdagisar - men det är fortfarande R134a....

Ja. Jag skrev galet fel. R134.
Om man har 200g R134a i bilens AC system (625g ska det vara), kan man fylla på envirosafe ? Är den verkligen blandbar med R134a?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Fylla på köldmedia i en AC
« Svar #8 skrivet: 21 juli 2014, 13:52:33 »
Det finns kommersiella blandningar med propan/butan i R134a för att öka löslighet för tex. mineraolja - tex R413A är en blandning med 3% isobutan för att kunna fyllas i gamla R12-system med mineralolja. - det finns varianter med av R407C under olika varunamn som tänkta att ersätta R22, också spetsad med antal % isobutan/propan som olje-emulgeringsmedel.

SÃ¥ visst det kommer att fungera (det är ju detta dom här HC-kiten envirosafe/duracool lever pÃ¥!)  - tänk pÃ¥ densitetskillnaden mellan R134a och propanbladning (envirosafe) - fyll ca 40% i vikt HC-blandning av vikten som fattas i R134a i din maskin eller i ditt exempelfall med 200 gram kvar och 625 som full - sÃ¥ skall du fylla med max 178.5 gram HC-blandning för samma volym kondensat i maskinen som när den var fylld med ren R134a. - den blandningen kommer heller inte vara speciellt brännbar...

Kruxet är att veta hur mycket som är kvar i maskin - och trimma man inte in systemet genom att mäta tryck, temperaturer och överhettning av gas etc. och leta fram en optimum på klassisk kunnig kylnisseväg, så får man göra som AC-verkstad med sin maskin pumpa ur (eller hembyggd tömningspump mha kylkompressor) och väga hur mycket det är kvar, eller så man på grovt sätt fylla tills trycket på evaporatorn är tillräckligt hög (metoden som 'kiten' kör med)

Överfyll inte och väg före och efter så att du vet hur mycket som tryckes in i maskinen.

helst skall man ha manometerställ och snabba termometrar när man trimmar in - men fuskmetoden är förutom med manometern som ofta kommer tillsammas med påfyllningkiten - känna med fingrarna att tjocka AC-röret ut ur torpedplåten blir sval/kall - att den smalare kondensatledningen före expansionsventilen/orificern inte blir för varm eller för kall (för varm = kondenserande gas efter kondensorn, för kall = mycket flytande kondensat i kondensorn och tar plats med mindre aktiv yta kvar som kyler) eller att kondensfläkten går med sin maxfart i långa perioder redan vid måttligare ventilationspådrag och det inte är väldigt varmt - då det indikerar överfyllnad.

Full kapacitet på AC har du inte förrän vid 1500 - 2000 rpm, kolla hur det hela fungera även vid högre motorvarv innan något döms ut avseende tex kylkapacitet.

Slutligen - gasolblandningar har sk 'glide'  vilket innebär att det inte blir riktig lika kallt pÃ¥  utloppet pÃ¥ evaporatorn som man kanske är van vid med ren R134a utan att det för den skull är nÃ¥got 'fel' - tex R407C som används som ersättare för R22 har ocksÃ¥ stor glide utan att det upplevs som ett problem i dessa maskiner.

« Senast ändrad: 21 juli 2014, 15:29:58 av xxargs »

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Fylla på köldmedia i en AC
« Svar #9 skrivet: 21 juli 2014, 16:22:19 »
Om man bara tömmer ut resterna (det är en hypotetiskt fråga! Man får inte släpa ut gasen!) med motorn avstängt och bara pumpar in en burk på exakt det som behövs, 625 gram, blir det bra?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Fylla på köldmedia i en AC
« Svar #10 skrivet: 21 juli 2014, 17:33:45 »
Skall man tömma sÃ¥ lÃ¥t en AC-verkstad göra det med hänvisning till att du skall göra större mek-ingrepp typ kopplingsbyte, kylarbyte etc. och gillar inte trycksatta rör.  sÃ¥ behöver du inte argumentera vidare. dÃ¥ fÃ¥r du ocksÃ¥ veta hur mycket som faktiskt var kvar (och nÃ¥got du skall ha till godo i en framtida pÃ¥fyllning dÃ¥ köldmediet i din bil är din egendom!)  - och är det bara 10-20 gram sÃ¥ var ditt system i princip tom och det finns skäl att börja titta efter oljefläckar pÃ¥ kondensor och tillhörande ledningar och skarvar/övergÃ¥ngar samt kring torkfilter.

Ã…ter igen 40% av vikten (eg. 42% av vikten pÃ¥ R134a) HC av vikten R134a i fordonet, vilket blir med 625 gram R134a-fyllning  i ditt fall blir 250 gram (max 262 gram) HC-blandning/envirosafe/duracool - dvs. lite drygt innehÃ¥llet in en 230-grams campingasolflaska även om dessa i det här fallet inte har lämplig blandning för att köra i bil-AC (för mycket n-butan och för lite propan)

625 gram R134a och 262 gram gasolbladning har exakt samma volym i sin flytande form och i en AC-krets så är det volymen kondensat/vätska som räknas - inte vikten...

använd köksvåg och väg in det, väg tuben när den är full och efter att du fyllt så att du vet hur många gram som gått in i systemet.

se till att inga kopplingar läcker, rök inte samtidigt och att avgassystemet inte har trasig packning i motorregionen/grenrör om du kör motorn samtidigt (-vilket du kommer att göra...) - se det hela som väldigt lättflyktig bensin dÃ¥ gaserna frÃ¥n flytande envirosafe/gasolblandning  liksom utläckt bensin är lika brandfarliga och har samma beteende....

slutligen se till att märka upp att systemet är fylld med R290/R600 (propan/butan) och mängd, köper man kit från duracool/envirosafe så tror jag att det följer med klisterlappar.

Detta för att räddningstjänst skall veta vad de kan stöta pÃ¥ och hantera det (dom är vana att öva pÃ¥ gasol och bensinbränder sÃ¥ det är inget problem) dÃ¥ att ljuga om innehÃ¥llet och ge sken att den är obrännbar (R134a)  är mycket allvarligare 'brott' än att berätta att det är brandfarligt!

idag måste förvisso räddningtjänsten också börja parera för det giftiga gaserna när de nya köldmedierna HFO1234yf brinner (och kommer att brinna vid motorbrand) och nu förutsätts att all köldmedie brinner och ger giftiga gaser...

Det är som oväntade riskerna som kan vara fatala - inte dom man vet eller blir informerade om.


« Senast ändrad: 21 juli 2014, 18:01:16 av xxargs »

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Fylla på köldmedia i en AC
« Svar #11 skrivet: 21 juli 2014, 20:30:22 »
Vad anser du om deras stop leak?(envirosafe)
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Fylla på köldmedia i en AC
« Svar #12 skrivet: 22 juli 2014, 01:48:42 »
Har inte sett någon envirosafe-produkt i verkligheten övh.

Men jag resonerar som med kylarcement - en tillfällig tätning som i regel inte är långlivat och kan göra det mer svårreparerbart och mer måste bytas än om man låter bli. - somliga av dessa har olika lösningmedel (tex metanol) så att O-ringar skall svälla lite och täta bättre ett tag framöver - vilket kanske fungerar i kalifonien där det börja läcka i skarvarna och kopplingarna - men knappast mot nordisk stenskottskada eller korrosionsskada i kondensorn.

med andra ord försök hitta skadan och reparera/byt ut istället för att försöka med lagning pÃ¥ burk - det sistnämnda finns inte mer än som en önsketänkande och korttidslösning som tas till när man skall kränga bilen...... 


Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Fylla på köldmedia i en AC
« Svar #13 skrivet: 22 juli 2014, 11:31:29 »
Har inte sett någon envirosafe-produkt i verkligheten övh.

Men jag resonerar som med kylarcement - en tillfällig tätning som i regel inte är långlivat och kan göra det mer svårreparerbart och mer måste bytas än om man låter bli. - somliga av dessa har olika lösningmedel (tex metanol) så att O-ringar skall svälla lite och täta bättre ett tag framöver - vilket kanske fungerar i kalifonien där det börja läcka i skarvarna och kopplingarna - men knappast mot nordisk stenskottskada eller korrosionsskada i kondensorn.

med andra ord försök hitta skadan och reparera/byt ut istället för att försöka med lagning på burk - det sistnämnda finns inte mer än som en önsketänkande och korttidslösning som tas till när man skall kränga bilen......

Ett verkligen bra svar!
Tack!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fylla på köldmedia i en AC
« Svar #14 skrivet: 22 juli 2014, 12:41:31 »
Lmf.

Vad heter företaget som säljer R133A?
Och vad heter den? p.ma gärna.

Tack.

http://biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Kylspray-36521/

Finns även att köpa på andra ställen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!