Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förvirrad REGO 800  (läst 8117 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Refriganten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förvirrad REGO 800
« skrivet: 07 november 2012, 07:12:50 »
Hej,
Jag har just installerat en begagnad Optima 500 i mitt hus. Den är kopplad mot en 200 liters arbetstank med inbyggd beredare och huset är från -65 med nu bortkopplad oljepanna och ett vattenburet system med rejäla radiatorer som det i 90% av fallen sitter termostatventiler på. Huset har ett uppvärmt källarplan.

Nu kommer jag till mitt problem. Systemet använder en REGO 800 för styrning och jag kör med enbart tankgivare samt utegivare. Till att börja med kör jag med fast kondensering och tanktemperatur inställd på 45 grader. Vad jag inte kan förstå är varför REGO:n kör värmepumpen i "taket" (56 grader) och inte reglerar av vid 45 som jag har ställt den på? Har jag missat något? Det finns ingen varmvattentillverkning med förhöjd temperatur heller.

När den gått ett tag så varnar den för att gå på högsta tillåtna temp. och det är ju inte konstigt som den uppför sig.

Tacksam för förslag på vad som kan ha gått snett?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Förvirrad REGO 800
« Svar #1 skrivet: 07 november 2012, 09:16:24 »
Vad har du för inställningar för kopplingsdifferens och värmekurva? Verkar temperaturgivarna visa rätt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Refriganten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förvirrad REGO 800
« Svar #2 skrivet: 07 november 2012, 09:24:03 »
Vad har du för inställningar för kopplingsdifferens och värmekurva? Verkar temperaturgivarna visa rätt?

Hej,

Tack för svar. Kopplingsdifferens är ner till 4 grader nu både hög och låg. Tempgivarna visar bra jämfört med referenstermometrar. Jag har även ohmat dem.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Förvirrad REGO 800
« Svar #3 skrivet: 07 november 2012, 09:29:25 »
Visst är det T1 som mäter tanktempen? Vad har du för inställningar för varmvattnet och vart sitter T3?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Förvirrad REGO 800
« Svar #4 skrivet: 07 november 2012, 12:44:07 »
En post som kan lösa problemet med att pumpen kör upp för varmt vatten.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40580.msg395248#msg395248

Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Refriganten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förvirrad REGO 800
« Svar #5 skrivet: 07 november 2012, 15:27:52 »
Visst är det T1 som mäter tanktempen? Vad har du för inställningar för varmvattnet och vart sitter T3?

Ja.. klart T1 mäter tanken och jag har ingen T3, som jag sa gör jag inte varmvatten med värmepumpen. Jag hade tänkt att den bara skall göra husvärme med framledning ca 45 grader.

Utloggad Refriganten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förvirrad REGO 800
« Svar #6 skrivet: 07 november 2012, 15:30:50 »
En post som kan lösa problemet med att pumpen kör upp för varmt vatten.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40580.msg395248#msg395248

Mången tack. Är det verkligen möjligt bara? REGO skall ju känna att inget motstånd finns på T3 och isåfall inte göra varmvatten om man dessutom inte kvitterat T3.. skall klart prova detta.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Förvirrad REGO 800
« Svar #7 skrivet: 07 november 2012, 15:34:11 »
Den kan säkert bli förvirrad i nåt läge om inte T3 finns...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Refriganten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förvirrad REGO 800
« Svar #8 skrivet: 07 november 2012, 15:37:58 »
Den kan säkert bli förvirrad i nåt läge om inte T3 finns...

OK.. jag följde bara instruktioner. Ska prova montera fejkat T3 på 800 ohm och återkommer.

Utloggad Refriganten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förvirrad REGO 800
« Svar #9 skrivet: 12 november 2012, 14:58:16 »
UPPDATERAT: 800 ohms fast motstånd monterat över T3, regleringen uppför sig nu som jag förväntat. Märkligt att det skulle behövas. Jag tackar och bugar för den hjälp jag fick, det sparade massor med tid. Nu kan man jobba vidare och trimma in systemet. Det verkar vara en bra pump i alla fall och REGO 800 lämnar mycket utrymme för extra funktioner.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förvirrad REGO 800
« Svar #10 skrivet: 17 november 2012, 19:18:52 »
Jag fick inte klart för mig om du kör den mot någon av IVT:s pannor, men det brukar vara så att T3 givaren är kvitterad från fabrik. Det funkar iaf så att om man går in i menyn och kvitterar extra givare så kvitteras alla givaren den ser, dvs T3 om den finns

För att "av"-kvittera den gör man på samma sätt, dvs kvitterar extra givare, men nu finns inga och då "glömmer" den T3. Vet som sagt inte om detta är applicerbart i detta fallet men i normalfallet med exempelvis en 290 är det så det brukar funka.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad saab

  • vvs-montör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Förvirrad REGO 800
« Svar #11 skrivet: 18 november 2012, 20:01:59 »
Hej jag kör faskondencering optima 700 med rego 800 ute givare och tankgivare.
Funkar mycket bra ställer man i pumpen för fastkondencering så tar styrningen bort t3 och kör enbart på t1. Jag har inte behövt montera något motstånd på t3. tummenupp
Optima 700 Rego 800 fast kondencering.Tillsats janfire pelletsbrännare. Värmebaronen ub pelletspanna.Acc tank 1400liter. Solfångare 60 st vaccumrör.

Utloggad Refriganten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förvirrad REGO 800
« Svar #12 skrivet: 04 december 2012, 23:48:08 »
Nu kopplade jag in tillsatskortet för elpatron samt en kontaktor som jag kopplade till D02 på tillsatskortet enligt instruktion, D01 är shunt och har ett växelrelä. Jag fick kontakt från centralkortet och tillskottet går vid behov, styrt från huvudkortet. Vad som nu förbryllar mig är att kontaktorn står och slår av och på med ca 1 minut intervall fastän det är en avsevärd skillnad mellan T1 och börvärde. Vad jag vet brukar man bränna kontaktorn efter ett tag med sån drift så det vill jag helst inte ha. Någon som vet vad som orsakar detta intervall?

Ugge och Saab, Jag har provat det ni föreslår men det går inte. T3 var inkopplad av förra ägaren och trots jag kvitterat av den och kör fast kondensering går det inte utan tjuvkopplad T3. Knepig regulator det här.

Vidare är jag ganska besviken på att Optima 500 tappar så mycket effekt när det går mot -5, under känns det meningslöst att köra den.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Förvirrad REGO 800
« Svar #13 skrivet: 05 december 2012, 08:18:13 »
Nu kopplade jag in tillsatskortet för elpatron samt en kontaktor som jag kopplade till D02 på tillsatskortet enligt instruktion, D01 är shunt och har ett växelrelä.

Nej det skall vara tvärtom
Do01 skall var till elpatron och Do02 är till shunten
Att du får till/frånslag så ofta är för att styrsystemet egentligen vill öppna shunten då det märker att framledningen är för låg
ändra till Do01 så kommer elpatronen att gå konstant när styret kopplar in elspets.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Refriganten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förvirrad REGO 800
« Svar #14 skrivet: 05 december 2012, 17:15:03 »
Nej det skall vara tvärtom
Do01 skall var till elpatron och Do02 är till shunten
Att du får till/frånslag så ofta är för att styrsystemet egentligen vill öppna shunten då det märker att framledningen är för låg
ändra till Do01 så kommer elpatronen att gå konstant när styret kopplar in elspets.

Men det sitter redan ett växelrelä kopplat till Do1, man ser med ljusindikering att det aktiveras oftare. Det skulle innebära tätare intervall. Instruktion säger även Do2 till spetspatron. Har du referens på att det är tvärtom?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!