Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ventilationsförslag lokal/kontor  (läst 534 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Empo80

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ventilationsförslag lokal/kontor
« skrivet: 19 april 2023, 20:08:04 »
Hej!
Vänder mig till er här på forat för lite förslag och idéer på mina funderingar jag har gällande ventilation.

Har köpt mig en lokal, en sk ”Egen Lokal” om ni känner till det konceptet. Lokal i en Sandwichhall där min lokal är ca 70m2 med ett entresolplan på 30m2 i hallen. Kika här så ser ni precis hur lokalen är utformad då alla ser i princip likadana ut: https://www.egenlokal.se/

Entresolplanet har jag tänkt bygga in som ett eget rum för att ha som kontorsdel och ett badrum/wc på ca 6-8m2.

Lokalen har idag självdragsventilation. Det sitter en ventil med spjäll i porten. Och en till ventil högt upp på lokalens framsida. Uppvärmning har jag tänkt lösa med en LLVP med 2 innedelar, för att kunna ha lite varmare i kontorsdelen och framförallt kunna köra Ac då jag tror det kommer behövas.

Men nu funderar jag lite på ventilationsbiten då jag ska börja bygga och då ha med detta för ev rör och sådant på en gång.

Jag har en fundering på om man skulle sätta en typ Mitsubishi VL50 eller 100 i kontorsdelen, kanske till och med inne i WC delen för ljudets skull ? Sedan dra ett spiro ca 12-15 meter till framsidan genom fasaden. Har inte fattat dessa riktigt behövs inte 2 rör ?

Ute i själva hallen tror ni man behöver göra något även här? Kan man sätta en likadan enhet kanske på samma rör? Känns som något man inte kan göra.

Andra idéer och funderingar tar jag tacksamt emot också ☺️

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3895
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ventilationsförslag lokal/kontor
« Svar #1 skrivet: 19 april 2023, 21:51:12 »
vl 50 har ett tudelat rör......som gissningsvis ej kan förlängas.

vl 100 har två rör, men du vill alltså montera denna på en innervägg och sedan dra långa rör....

...jag skulle inte testa detta experiment....

Gör inget alls, förrän du märker att luften inomhus  inte är tillräckligt bra....

Du ska väl inte sova där....så koldioxid eller fuktigt utandningsluft lär väl inte bli ett problem.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ventilationsförslag lokal/kontor
« Svar #2 skrivet: 20 april 2023, 08:10:05 »
Möjligen en VL50 kopplad bara genom väggen så den skickar ut luften i den större lokalen som ventileras med självdrag.
VL100 är för bullrig för att ha i ett kontor.
Om de skulle komma med en steglös hastighetskontroll på den vore den annars bra.
Eller kanske allra bäst, en VOC/CO2-styrd fläkt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Empo80

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ventilationsförslag lokal/kontor
« Svar #3 skrivet: 20 april 2023, 22:02:19 »
Ja men det kanske är en god ide, en VL50 kopplad ut i stora lokalen bara?. Det skulle ju bli väldigt enkelt i så fall. 

Nej jag ska ju inte sova där osv. eller ja nångång kan det ju hända :)  Men vill kunna sitta kanske 1-2 pers en hel dag och jobba utan att bli sega i skallen :)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3895
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ventilationsförslag lokal/kontor
« Svar #4 skrivet: 20 april 2023, 22:12:42 »
Är loftet redan inbyggt eller ska du bygga väggen ut mot den stora hallen?

Montera gärna öppningsbara fönster ut mot hallen......då slipper du vl50.

Jag skulle montera en stark luftluftpump...som värmer/kyler hallen...till att börja med.

Om du senare märker att den ej räcker för både hallen och loftet/kontoret...så montera en till...med innerdelen i kontorsutrymmet.

Maskiner med två innerdelar är dubbelt så dyra....och håller ej längre....

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ventilationsförslag lokal/kontor
« Svar #5 skrivet: 21 april 2023, 08:25:05 »
Du kanske t.o.m skulle klara dig med en vanlig badrumsfläkt som ventilerar kontoret ut mot den större lokalen.
En vanlig ventil lågt placerad i kontoret, ocv fläkten högre upp på väggen, en billig och tyst lösning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!