Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tempgivare?  (läst 4286 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

J0HAN

  • Gäst
J0HAN
Tempgivare?
« skrivet: 09 oktober 2018, 10:32:20 »
Hej,

Ny här pÃ¥ forumet efter att jag sedan ca en mÃ¥nad har en duopump frÃ¥n Daikin som för tillfället utgör enda värmekälla i mitt hus. DÃ¥ jag inte är i huset under en period har jag dragit ner temperaturen till 13 grader pÃ¥ bÃ¥da inomhusenheterna  (värmeläge och full fläkt). Jag ser dock via Daikin Online controller att tempgivarna tycker att det är 17 grader vid bÃ¥da inomhusenheterna. Med tanke pÃ¥ att temperaturen sägs vara högre än inställd temperatur sÃ¥ tänker jag att förbrukningen borde vara noll eller väldigt nära noll. Jag har dock en strömförburkning pÃ¥ drygt 5 kWh per dygn enligt Daikin Online controller.

I tillägg så har jag sedan tidigare övervakning av temperatur via Telldus där jag på mina 4 olika termometrar utspridda i huset kan se att temperaturen enligt dom är ca. 15 grader inomhus.

Någon här som har en ide om varför pumpen verkar jobba även fast faktisk temp är ca 4 grader över vad tempgivarna i min inomhusenheter säger och 2 grader mer vad mina termometrar jag följer via Telldus säger?

Rätt stor felprocent eller är den rimlig? Går ju att lära sig och kompensera för felprocent men tänker att det är svårt att få en så snål och effektiv effektiv uppvärmning som möjligt.

Tankar och ideer tas tacksamt emot.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tempgivare?
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2018, 10:58:17 »
Ja du...
Låt dom gå på full fläkt några timmar och se hur tempen ändras.
Tempen uppefter takt är iofs högre än säg 1m över golvet.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

J0HAN

  • Gäst
J0HAN
SV: Tempgivare?
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2018, 13:17:58 »
Med full fläkt menar du fläktläge och inte värmeläget på full "fart"?

Har kört med nuvarande inställningen sen i fredags och enbart ändringar pÃ¥ tiondelar inomhus baserat pÃ¥ termometrar jag följer via Telldus.  Höjdmässigt sÃ¥ ligger mina termometrar ca. 70 cm lägre än vad Daikinenheterna sitter. Visst att det kan ge en liten skillnad men sÃ¥ mycket som 2 grader lÃ¥ter inte rimligt tänker jag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tempgivare?
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2018, 18:06:05 »
Tror Daikin siktar på ca 2 grader över inställt värde på tempgivaren som sitter i värmepumpen.
Kör man med full fläkt i relativt litet utrymme så kommer hela rummet bli lika varmt som det är i innedelen.
Men håller med, 4 grader är väl mycket. (3 enligt telldus)
Detta blir väl främst ett problem om man vill köra 10 grader underhållsvärme, och den ligger och håller huset 14 grader varmt istället...
Jag tycker det vore bättre om inställt värde var det värde som tempgivaren i innedelen mätte, räcker det inte till för att hålla en större lokal varm så får man helt enkelt öka börvärdet.
Eller sÃ¥ fÃ¥r man göra det möjligt att sänka börvärdet till 7 grader för att ha en "äkta" 10-gradersfunktion.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tempgivare?
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2018, 20:46:36 »
Tror Daikin siktar på ca 2 grader över inställt värde på tempgivaren som sitter i värmepumpen.
Kör man med full fläkt i relativt litet utrymme så kommer hela rummet bli lika varmt som det är i innedelen.
Men håller med, 4 grader är väl mycket. (3 enligt telldus)
Detta blir väl främst ett problem om man vill köra 10 grader underhållsvärme, och den ligger och håller huset 14 grader varmt istället...
Jag tycker det vore bättre om inställt värde var det värde som tempgivaren i innedelen mätte, räcker det inte till för att hålla en större lokal varm så får man helt enkelt öka börvärdet.
Eller sÃ¥ fÃ¥r man göra det möjligt att sänka börvärdet till 7 grader för att ha en "äkta" 10-gradersfunktion.  ;)

Maskinerna har en skiktningskompensation på 2 grader. Inställd temp om 13 grader blir 15 grader vid små utrymmen och milt väder.
Bortse från 17 C avläsningen på inomhusgivaren då den används endast för logiken i maskinen.

Får jag fråga vad för modeller på inomhus samt utomhusenheten du har ?

Med vänlig hälsning
D

J0HAN

  • Gäst
J0HAN
SV: Tempgivare?
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2018, 09:17:50 »
Varför har man en s.k.a skiktningskompensation pÃ¥ 2 grader? Tänker att man som konsument förväntar sig att fÃ¥ 20 grader om man ställer in det, inte 22.  Varför göra det krÃ¥ngligare än nödvändigt?!

Nu vet jag inte vad definitionen på "små utrymmen" är men min bottenvåningen är ca. 110 kvm med mycket öppen yta och med mina inställda 13 grader så får jag 15 grader. Provade igår em att ställa in 10 grader (fortsatt värme och full fläkt) och sedan dess har jag noll i strömbrukning. Med det sagt så var den lilla strömförbrukning jag hade vid inställda 13 grader för att hålla 15 grader för att maskinen har en skiktningskompensation på 2 grader.

Går ju att lära sig och förhålla sig till dessa fel och kompensationer som maskinerna kräver. Kan dock fortsatt inte förstå varför man göra det onödigt komplicerat för oss konsumenter?! Och om man trots allt vill göra det komplicerat vore det ju fint om man från Daikin och dess leverantörer ser till att göra denna information lättillgänglig.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tempgivare?
« Svar #6 skrivet: 10 oktober 2018, 10:07:21 »
Varför har man en s.k.a skiktningskompensation pÃ¥ 2 grader? Tänker att man som konsument förväntar sig att fÃ¥ 20 grader om man ställer in det, inte 22.  Varför göra det krÃ¥ngligare än nödvändigt?!

Nu vet jag inte vad definitionen på "små utrymmen" är men min bottenvåningen är ca. 110 kvm med mycket öppen yta och med mina inställda 13 grader så får jag 15 grader. Provade igår em att ställa in 10 grader (fortsatt värme och full fläkt) och sedan dess har jag noll i strömbrukning. Med det sagt så var den lilla strömförbrukning jag hade vid inställda 13 grader för att hålla 15 grader för att maskinen har en skiktningskompensation på 2 grader.

Går ju att lära sig och förhålla sig till dessa fel och kompensationer som maskinerna kräver. Kan dock fortsatt inte förstå varför man göra det onödigt komplicerat för oss konsumenter?! Och om man trots allt vill göra det komplicerat vore det ju fint om man från Daikin och dess leverantörer ser till att göra denna information lättillgänglig.

Alla tillverkare har skiktningskompensation.
Det för att uppmätt temperatur vid självaste inomhusenheten inte är samma som temperaturen längre bort i huset.
Temp. vid enheten är alltid varmare då maskinen producerar värmen från den punkten.
Normalt så jobbar maskinerna med en annan hastighet än max fläkt och då blir temperaturen korrekt i huset.

/D
« Senast ändrad: 10 oktober 2018, 10:12:13 av Daikin_ »

J0HAN

  • Gäst
J0HAN
SV: Tempgivare?
« Svar #7 skrivet: 10 oktober 2018, 10:59:26 »
Ok då bortser jag från att enheterna säger att det är 17 grader när jag ställt in 13 grader. Men att 13 grader inställt ger 15 grader då? Är det också något man ska bortse eller snarare kompensera för så att jag inte värmer mer än vad jag egentligen vill och för att pump ska jobba optimalt med andra värmekällor?

Finns i mina ögon mÃ¥nga möjligheter till förbättring för att vara konsumentvänligt!! Istället för att bortse frÃ¥n vad som stÃ¥r och kompensera när det gäller inställningar kunde logiken i pumpen hantera detta. Önskade inställda värden är vad som visas och även det som pumpen levererar. Tills det är pÃ¥ plats kunde det vara läge lättillgänglig  dokumentation som beskriver detta.

Jung

  • Gäst
Jung
SV: Tempgivare?
« Svar #8 skrivet: 24 maj 2023, 08:12:01 »
Väcker denna tråd igen, fick precis en Daikin multisplit med 3 innerdelar installerad och så klart klarar ingen av innerdelarna att hålla temperaturen rimligt kring inställd temperatur. Detta oavsett att en av dem är monterad på innervägg så tugget om kalldrag i hålet håller inte. En annan av innerdelarna sitter i ett litet rum som lätt värms upp men det hjälper inte, fortfarande 2 graders diff. Testade denna för kyla igår och fick 15 grader i rummet med 18 som inställt värde.

Uppriktigt tycker jag detta är helt oacceptabelt, detta är produkter som skall reglera temperaturen i rummet och det minsta man kan begära är att de kan reglera mot bör värdet, andra tillverkare klarar det uppenbarligen inklusive vår tidigare Fujitsu maskin som köptes för att den var billig.

Kan oxå tycka Daikin borde veta hur man bygger dessa och att det går att kalibrera på nåt sätt.

Nån som fått ordning på det?

 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tempgivare?
« Svar #9 skrivet: 24 maj 2023, 08:23:38 »
Sitter i Spanien med en Panasonic AC inställd på 21.5 grader, termometern 3 meter från innedelen visar 21.2 grader.
Vi har 3 maskiner i detta hus och de avviker inte mer än någon tiondel från inställd temp oavsett om man kör värme eller kyla.
Knepet med Daikin är väl att acceptera att man inte kan ställa in den temp man vill ha, utan en temp som ger den temp man vill ha, även om det innebär att börvärdet är nåt helt annat än temperaturen i rummet.
Även jag håller med om att det borde vara justerbart om det är vanligt att kunderna inte är nöjda med funktionen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Tempgivare?
« Svar #10 skrivet: 08 juni 2023, 20:30:21 »
Väcker denna tråd igen, fick precis en Daikin multisplit med 3 innerdelar installerad och så klart klarar ingen av innerdelarna att hålla temperaturen rimligt kring inställd temperatur. Detta oavsett att en av dem är monterad på innervägg så tugget om kalldrag i hålet håller inte. En annan av innerdelarna sitter i ett litet rum som lätt värms upp men det hjälper inte, fortfarande 2 graders diff. Testade denna för kyla igår och fick 15 grader i rummet med 18 som inställt värde.

Uppriktigt tycker jag detta är helt oacceptabelt, detta är produkter som skall reglera temperaturen i rummet och det minsta man kan begära är att de kan reglera mot bör värdet, andra tillverkare klarar det uppenbarligen inklusive vår tidigare Fujitsu maskin som köptes för att den var billig.

Kan oxå tycka Daikin borde veta hur man bygger dessa och att det går att kalibrera på nåt sätt.

Nån som fått ordning på det?

 

Är väl inte värre än att man får acceptera en diff och anpassa sin inställning efter denna. Ska varje maskin kompenseras/justeras efter varje hem och förutsättningar så lär installationen bli dyrare. Bara att inse att det är ett riktvärde inte en exakt temperatur

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tempgivare?
« Svar #11 skrivet: 09 juni 2023, 23:56:39 »
Väcker denna tråd igen, fick precis en Daikin multisplit med 3 innerdelar installerad och så klart klarar ingen av innerdelarna att hålla temperaturen rimligt kring inställd temperatur. Detta oavsett att en av dem är monterad på innervägg så tugget om kalldrag i hålet håller inte. En annan av innerdelarna sitter i ett litet rum som lätt värms upp men det hjälper inte, fortfarande 2 graders diff. Testade denna för kyla igår och fick 15 grader i rummet med 18 som inställt värde.

Uppriktigt tycker jag detta är helt oacceptabelt, detta är produkter som skall reglera temperaturen i rummet och det minsta man kan begära är att de kan reglera mot bör värdet, andra tillverkare klarar det uppenbarligen inklusive vår tidigare Fujitsu maskin som köptes för att den var billig.

Kan oxå tycka Daikin borde veta hur man bygger dessa och att det går att kalibrera på nåt sätt.

Nån som fått ordning på det?

 

Läser du av temperaturen i Appen eller mäter du med en termometer i rummet ?

/D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!