Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sufflett  (läst 2308 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
Sufflett
« skrivet: 27 oktober 2005, 20:08:31 »
Finns det nÃ¥gon bilsadelmakare eller duktig amatör med god erfarenhet som skulle kunna hjälpa mig att byta sufflett pÃ¥ min Peugeot 306 Cab -98? Jag bor i StockholmsomrÃ¥det, och vi skulle t ex kunna byta timmar sufflettmontage mot timmar assistans vid installation av VP för berg- eller jordvärme.  ;D

MVH

Lucas
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Sufflett
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2005, 21:10:34 »
Finns det någon bilsadelmakare eller duktig amatör med god erfarenhet som skulle kunna hjälpa mig att byta sufflett på min Peugeot 306 Cab -98? Jag bor i Stockholmsområdet, och vi skulle t ex kunna byta timmar sufflettmontage mot timmar assistans vid installation av VP för berg- eller jordvärme.  ;D

MVH

Lucas
till dom borde det finnas fördiga satse & då är det inte så dyrt att byta.
jag bytte på en bil en gång & då lät jag Firma Tore ström göra jobbet, han håller till utan för strängnäs. Han är mycket duktig.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Sufflett
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2005, 22:02:19 »
JodÃ¥, det finns en duktig firma i Helsingborg som kan tillverka för runt 6 300:-. Tyvärr bor jag ju lite 'ocentralt'  *hehe* ur ett skÃ¥nskt perspektiv, sÃ¥ lösningen skulle i sÃ¥ fall vara att beställa suffletten hos dem, och sedan fÃ¥ den monterad i Stockholm. Tyvärr vill den (säkert duktiga) stockholmsfirman ha 5 500:-  :o, d v s nästan lika mycket för montaget, och det svider rejält......  :(. Alternativet är att jag jag monterar själv. Jag köpte en (riktigt bra) 'sufflettmanual' pÃ¥ eBay av en tysk firma, sÃ¥ jag vet ungefär omfattningen. Tyvärr är det betydligt mer jobb än man kanske tror. Visst, nog kan jag klara av detta, men det kommer att ta tid som amatör (och kräva bättre lokal än mitt fullbelamrade garage). Tid är dessutom just nu en bristvara för mig, sÃ¥ därför tänkte jag att nÃ¥gon med mer erfarenhet pÃ¥ just detta omrÃ¥de kanske ville byta timme mot timme, sÃ¥ gör vi tidsvinst och ekonomisk vinst bÃ¥da tvÃ¥.

Ditt förslag om firman i Strängnäs låter dock inte helt uteslutet. Jag skall kolla om jag hittar dem på Eniro, så får vi se vad de ill ha..... Tack för tipset!
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Sufflett
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2005, 18:00:43 »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!