Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Risker med att överdimensionera?  (läst 9405 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tobohl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Risker med att överdimensionera?
« skrivet: 15 november 2011, 19:48:38 »
Jag tänkte höra vad riskerna är med en överdimensionerad bergvärmeanläggning?

Anledningen till frågan är att jag har en offert på en 12 kwh pump som enligt beräkning skall ha 71% effekttäckningsgrad. Jag har också efterfrågat, och fått, ett erbjudande om en pump på 15 kwh. Detta erbjudande ligger runt 25 000 högre pga att man vill borra lite mer samt att man vill sätta in volymtank etc etc.

Jag är lite sugen på att ta den större alternativet för att begränsa spetselen, men frågan är om det går att räkna hem dessa 25 000 på 10 år samt om det finns andra saker att tänka på?

Konkret är mina frågor:

1) Vilka risker finns med en för stor värmepump?
2) Hur begränsar jag dessa eventuella negativa effekter?

3) Hur mycket spetsel kan man ränka med om man har 71% effekttäckningsgrad på 10 år? Går det att gissa/schablonberäkna?

Här är data från 12 kwh offetren

http://i41.tinypic.com/rlx9qx.jpg

Om någon är intresserad är detta indata:

Strax söder om göteborg
Byggt 1922
Cirka 300 kvm uppvärmd yta (3 våningar om cirka 100 kvm styck. Högt i tak)
Rejäla radiatorer (dragspel)
Orginalfönster (väldigt fina men kass isolering)
Orginalisolering i väggar (tunna)
Viss tilläggsisolering på vinden

Förbrukning för uppvärmning idag (inkl varmvatten) 2,2 m3 olja + cirka 18 000 el
Inomhustemperatur 18-19C
Ny förbrukning framräknad geneom att multiplicera upp dagens förbrukning med 1,05^3


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Risker med att överdimensionera?
« Svar #1 skrivet: 15 november 2011, 19:54:10 »
Du borde ha en maskin som lämnar 21 kw vid 65 graders kondensering för att du ska kunna kalla det fulleffekt,  din dimensionering är en vanlig standard sÃ¥dan. *vinkar*

12 kw är i mitt tyck alldeles för klent likasÃ¥ 15,  men fulleffekt blir dyrt  sÃ¥ ta du 15 kw allternativet förutsatt att ditt distributions system tillÃ¥ter detta, eller om du tänker dig en flödesoberoende installation  Thumbsup

Utloggad tobohl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Risker med att överdimensionera?
« Svar #2 skrivet: 15 november 2011, 21:33:29 »
Du borde ha en maskin som lämnar 21 kw vid 65 graders kondensering för att du ska kunna kalla det fulleffekt,  din dimensionering är en vanlig standard sÃ¥dan. *vinkar*

12 kw är i mitt tyck alldeles för klent likasÃ¥ 15,  men fulleffekt blir dyrt  sÃ¥ ta du 15 kw allternativet förutsatt att ditt distributions system tillÃ¥ter detta, eller om du tänker dig en flödesoberoende installation  Thumbsup

Hej och stort tack för svar

Tyvärr förstod jag inte mmycket mer än att du tyckte att båda alternativen är för klena.

Hur kommer du fram till 21 kw och vad betyder 65 graders kondensering?


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Risker med att överdimensionera?
« Svar #3 skrivet: 15 november 2011, 21:41:00 »
Det finns schabloner,, ditt hus vill säkert ha 70w per kvm  alltsÃ¥ 21 kw
Att jag sa vid 65 graders kondensering( ungefär den temp som lämnar maskinen) beror på att
alla maskiner lämnar specad effekt vid 35 grader fram och 0 ur hålet.

För att en maskin ska lämna 21 kw vid 65 grader fram sÃ¥ mÃ¥ste den vara pÃ¥ typ 25 kw i märkeffekt,, du lämnar nu villa maskinerna vilket fördyrar det hela :'(   

Utloggad tobohl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Risker med att överdimensionera?
« Svar #4 skrivet: 15 november 2011, 22:16:59 »
Det finns schabloner,, ditt hus vill säkert ha 70w per kvm  alltsÃ¥ 21 kw
Att jag sa vid 65 graders kondensering( ungefär den temp som lämnar maskinen) beror på att
alla maskiner lämnar specad effekt vid 35 grader fram och 0 ur hålet.

För att en maskin ska lämna 21 kw vid 65 grader fram så måste den vara på typ 25 kw i märkeffekt,, du lämnar nu villa maskinerna vilket fördyrar det hela :'(

Ok då fattar jag vad 21 kw kommer ifrån. Dessa schabloner har jag övergett i och med att dom uppenbart inte stämmer på mitt hus. Sannolikt beror det på att huset är ganska fyrkantigt och högt och att mindre värme än normalt därför försvinner genom väggarna. Vi lyckas som sagt hålla runt 18-19C med 2,2 m3 olja + 18 000 kwh el. Samtidigt är jag som sagt medveten om att förbrukning är låg och rädslan för att underdimensionera är huvudanledningen till att växla upp från 12 till 15.

Vad gäller diskussionen vid kondensering är jag inte helt med. Finns det en FAQ eller liknande där detta behandlas eller kan någon tänka sig förklara?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Risker med att överdimensionera?
« Svar #5 skrivet: 15 november 2011, 22:19:11 »
21 kw är för att ha 21 grader överallt.

Kondensering är kylsnack,, för en lekman kan vi säga att det betyder den temperatur som går ut till elementen *vinkar*

Utloggad tobohl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Risker med att överdimensionera?
« Svar #6 skrivet: 15 november 2011, 22:56:10 »
21 kw är för att ha 21 grader överallt.

Kondensering är kylsnack,, för en lekman kan vi säga att det betyder den temperatur som går ut till elementen *vinkar*

Ã…ter igen tack

Kan det verkligen vara så att vi idag gör av med 2,2m3 + 18000 kwh (dvs ~ 40 000 kwh) för att hålla 18-19C och ändå behöver kapacitet för 21 kw i pumpen?

Vad gäller 65 grader ut så är jag osäker på hur varmt vi kör ut på årets kallaste dag i dagsläget, men jag tror inte det är över 45C (idag, med temperaturer strax över nollan har vi 30C ut från pannan och håller 19C inomhus)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Risker med att överdimensionera?
« Svar #7 skrivet: 16 november 2011, 09:44:54 »
40 MWh/år till ett så stort hus är lite med med tanke på byggnadsåret. Tvivlade på det efter jag hade läst första inlägget, trodde det rörde sig om ett nyligen köpt hus där föregående ägaren bara hade värmt delar av huset. Men av senare inlägg verkar det som om ni har bott där ett antal år.

Vid ett totalt värmbehov på 40 MWh/år skulle pumpen behöva leverera ca 35 MWh vid 5 MWh hushållsel. Max effektbehov för värme och varmvatten vid -15 ute skulle i så fall vara en bit under 15 kW. En pump som ger 12 kW skulle behöva ca 1000 kWh/år tillsatsel. Ur den synpunkten är det inte en vettig investering med större pump men det finns andra aspekter som längre livslängd på den större pumpen genom färre antal gångtimmar per år. Volymtanken gör att det blir färre antal starter än med en 12 kW pump utan volymtank vilket också är bra för livslängden.

Om det är en vettig affär blir då en fråga om hur länge ni räknar med att bo i huset.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Risker med att överdimensionera?
« Svar #8 skrivet: 16 november 2011, 10:01:16 »
40 MWh/år till ett så stort hus är lite med med tanke på byggnadsåret. Tvivlade på det efter jag hade läst första inlägget, trodde det rörde sig om ett nyligen köpt hus där föregående ägaren bara hade värmt delar av huset. Men av senare inlägg verkar det som om ni har bott där ett antal år.

Vid ett totalt värmbehov på 40 MWh/år skulle pumpen behöva leverera ca 35 MWh vid 5 MWh hushållsel. Max effektbehov för värme och varmvatten vid -15 ute skulle i så fall vara en bit under 15 kW. En pump som ger 12 kW skulle behöva ca 1000 kWh/år tillsatsel. Ur den synpunkten är det inte en vettig investering med större pump men det finns andra aspekter som längre livslängd på den större pumpen genom färre antal gångtimmar per år. Volymtanken gör att det blir färre antal starter än med en 12 kW pump utan volymtank vilket också är bra för livslängden.

Om det är en vettig affär blir då en fråga om hur länge ni räknar med att bo i huset.

Att dimensionera efter 18-19 °C verkar väldigt kortsiktigt och dumt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad tobohl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Risker med att överdimensionera?
« Svar #9 skrivet: 16 november 2011, 10:52:44 »
Hej igen och tack för svar

Ja, 40 000 kwh är lite för husets storlek och bygggnadsår, men det har legat stabilt ganska många år (som påpekat har vi det svalt inomhus, något som skall förändras). Observera dock att 40 000 kwh är enbart uppvärmning, hushållsel är redan bortplockat och gäller för 18-19 C, med nytt system vill vi gärna upp i 20-21.

Tanken med att ta in bergvärme är bland annat att kunna öka inomhustemperaturen utan att det skall kosta skjortan. om det ser ut finns två alternativ. Antingen sätter vi in 12 kw enligt bifogad offert ovan, eller så sätter vi in 15 kw samt en volymtank om 100 eller 200 liter.

12 kw känns som det kan bli för litet, 15 kw känns som det kan bli för stort. Frågan är vad som är att föredra?

Sen har jag en annan fråga. PÅ olika offerter står det olika köldbärartemperatur in (medel). Den ena har +1C, den andra har -0,5C. Vad betyder detta? Spelar det någon roll?

Utloggad BlueM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Risker med att överdimensionera?
« Svar #10 skrivet: 16 november 2011, 13:23:11 »
KBin ska man maximera. Punkt!  Det gör man genom att välja det varmaste (mest energirika) av ytjord, bergborra, sjövärme etc.    Detta tillsammans med slangens längd/volym.   OBS att om man väljer en för lÃ¥ng slang blir tryckfallet för stort och man mÃ¥ste byta till en mer enegikrävande cirkulationspump. Lösningen för detta är att göra flera parallella, kortare slingor i stället.

Köp alltid mer/längre/djupare/fler meter borrdjup/dike !
« Senast ändrad: 16 november 2011, 13:26:58 av BlueM »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Risker med att överdimensionera?
« Svar #11 skrivet: 16 november 2011, 13:24:43 »
Köldbärartemperaturen spelar rätt stor roll. Samma pump ger med -0,5 grader in ca 7 % lägre effekt än med +1 på KBin. Man brukar räkna med 4-5 % per grad. Verkningsgraden ändras med 2-3 % per grad.

Är +1 resp. -0,5 de temperaturer som leverantören anger för de bägge fallen? Är det samma borrhålsdjup offererat i bägge fallen? Antar att det är två borrhål med tanke på effekterna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Risker med att överdimensionera?
« Svar #12 skrivet: 16 november 2011, 19:54:02 »
Köldbärartemperaturen spelar rätt stor roll. Samma pump ger med -0,5 grader in ca 7 % lägre effekt än med +1 på KBin. Man brukar räkna med 4-5 % per grad. Verkningsgraden ändras med 2-3 % per grad.

Är +1 resp. -0,5 de temperaturer som leverantören anger för de bägge fallen? Är det samma borrhålsdjup offererat i bägge fallen? Antar att det är två borrhål med tanke på effekterna.

Oj, det är verkligen stor skillnad det!! Tackar för dom siffrorna Thumbsup
Borrade hmm 40 meter extra när min nibe 1245 8 installerades i södra norrland den 1 Maj. Har ännu +5 grader in och det kanske är ganska bra då?? Det lär väl kylas mera under vintern antar jag?

Men till trÃ¥dens frÃ¥ga dÃ¥ =) Jag hade samma fundering och valde att dra till med den större pumpen och en 200 liters volymtank (vv beredare jag köpte billigt pÃ¥ blocket). Fungerar perfekt iom fÃ¥ starter, kraftig pump som ger snabb värme och varmvatten och aldrig aldrig elpatron igen  Thumbsup Thumbsup

Utloggad tobohl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Risker med att överdimensionera?
« Svar #13 skrivet: 17 november 2011, 13:54:18 »
Efter att ha räknat på flera olika sätt kommer jag fram till att huset har ett effektbehov om cirka 17 kw. Med detta som riktvärde skulle en 12:a ge 70% täckningsgrad och en 15 kw 88%

Enligt Nibe skulle 12an kunna köra utan spets ner till -4, medan 15 skulle klara -12. Nibe själva rekommenderar att ta 12an eftersom dom inte tror jag kan räkna hem investeringen i den större anläggningen.  Dessutom anser dom att 15kw skulle vara sÃ¥ grymt överdimensionerat under vÃ¥r/höst vilket ger sämre gÃ¥ngtider, kortare livslängd osv osv.

Jag tolkar den samlade expertisen i detta forum som att ni tycker det är ett bättre alternativ att köra på 15 kw istället för 12 (tvärt emot Nibes rekommendation)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Risker med att överdimensionera?
« Svar #14 skrivet: 17 november 2011, 14:14:03 »
Bygger du rätt sÃ¥ fÃ¥r du fina gÃ¥ngtider även pÃ¥ en 50 kw maskin i ditt system.  Säger dem sÃ¥ sÃ¥ vet dem inte riktigt vad dem pysslar med ::)

Dessutom kommer en störremaskin att gå mindre timmar på ett år och därmed hålla längre,inte kortare.
« Senast ändrad: 17 november 2011, 14:24:12 av VP ORAKLET »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!