Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isolering utanpÃ¥ platonmatta?  (läst 19089 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Isolering utanpå platonmatta?
« skrivet: 03 februari 2011, 11:41:04 »
Efter VP-installationen i Dalarna har vi konstaterat att källaren verkar vara ett svart hål när det gäller värme.

Installationsfirman hade räknat högt på effekten eftersom källaren är oisolerad, och trots att vi senare uppgraderade ett par radiatorer blir det i alla fall inte mer än ca 18° i ett litet sovrum, trots en 12x6 22 radiator.

När det var svinkallt ute, och massor med snö, kunde vi konstatera att gräsmattan är grön och fin mot grunden  huvuddunk

Svärfar dränerade med Platonmatta, och jag funderar nu på om man kan smacka på isolering utanpå den, och i så fall vad?

Om man skulle dränerat nu hade det naturliga väl varit isodrän eller pordrän, men nu är ju dräneringen OK.

Vi skall ju in med grävare när tjälen går ur för att få en kulvert lagd, och man kanske skall passa på att gräva upp och isolera runt källaren?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Isolering utanpå platonmatta?
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2011, 12:47:33 »
När jag dränerade om mitt hus för 5 Ã¥r sedan sÃ¥ visade det sig att den tilltänkta EPS skivan som bÃ¥de isolerade och dränerar slutat tillverkas eftersom tillverkaren blivit uppköpt och som brukligt är försvinner bra alternativ pga den nya ägarens egna sortiment. Pordrän, eller Isodrän var inget alternativ just dÃ¥.  Grävfirman hade tyvärr bara till en källarvägg i lager, det var ganska sällan nÃ¥gon isolerade grunden enligt dem.
Ett snabbt beslut gjorde att jag åkte till Byggmax och handlade noppmatta och 70 mm EPS.
Vid återfyllningen ställdes skivorna mot källarväggen utan ytterligare åtgärder eller duk.
Snön smälter inte ute på gräsmattan, däremot märker jag att värmen från grunden följer spalten i noppmattan och smälter snön precis vid husgrunden.
Vid framtida tilläggsisolering kommer jag därför att sätta en skiva på källarväggen som går ner och möter EPSen. Har ett gammalt hus med handgrävd grund, dvs hög sockel på huset.
Så lite av spillvärmen borde då tas om hand, fukten stannar under noppmattan.

Har sett att platon tänkt till och numera erbjuder en täckduk och lister för att skydda skivorna.
Lite samma som dränskivorna använder, kanske kan vara bra på sikt.


Mvh
« Senast ändrad: 05 februari 2011, 23:15:57 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Isolering utanpå platonmatta?
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2011, 13:19:51 »
Utanpå platonmatta använder man styrofoam markisolering (oftast blå eller rosa färgad) och sedan markduk ytterst
när du ändå håller på lägg minst 100mm
Vanlig EPS tål inte marktrycket och ofta inte heller jord utan bryts ner efter ett par år, även vatten sugs in i vanlig EPS

Om man inte har platonmatta rekomenderar jag istället pordrän eller isodrän och även här minst 100mm tjock
por/isodrän är kapilärbrytande så fukten kommer inte in till källar väggen.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Isolering utanpå platonmatta?
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2011, 13:56:51 »
Kan hålla med om val av skiva, EPS är inte perfekt under mark, men finns även som markskiva i högre densiteter. XPS är dyrare och tätare.
Pordrän och Isodrän är också EPS, fast behandlad med nån gummi/bitumenblandning.
De ska ju motstå marktrycket och det var det jag hade i tanken vid snabbt val av skiva.
Hur mycket fukt som de ändå tar åt sig har jag ingen aning om. Grunden är lite mer en skiva (1200) hög under mark och dränerad, så de har bara kontakt med normal markfukt och inte nedsänkta i vatten som man kan se på t ex bryggor.
Hur mycket denna isolering egentligen gör lär vara svårt att veta då dräneringen var det första jag gjorde på huset. Grunden är för övrigt ca 400 mm tjock och i procentad betong.

Mvh
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Isolering utanpå platonmatta?
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2011, 19:41:15 »
Jag kan konstatera att efter att jag isolerade min grund så har klimatet i källaren blivit betydligt trevligare.

Jag dränerde med isodrän för ca fem år sedan men jag lät den delen mellan jorden och fasaden vara oisolerad, ca 1meter.
sedan monterade jag golvvärme i källaren för att göra den delen av huset beboeligt, men det blev aldrig riktigt varmt, det blev inte mer än runt 17 ºC på vintern och golvvärmetermostaterna stängde aldrig.
inför den här vintern så slog jag på 10cm frigolit mellan isodränskivan och fasaden och kan konstatera en stor skillnad, nu håller tempen i källaren 20 ºC och golvvärmetermoststerna har börjat stänga ibland Thumbsup
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Isolering utanpå platonmatta?
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2011, 21:17:53 »
Jag kan konstatera att efter att jag isolerade min grund så har klimatet i källaren blivit betydligt trevligare.

Jag dränerde med isodrän för ca fem år sedan men jag lät den delen mellan jorden och fasaden vara oisolerad, ca 1meter.
sedan monterade jag golvvärme i källaren för att göra den delen av huset beboeligt, men det blev aldrig riktigt varmt, det blev inte mer än runt 17 ºC på vintern och golvvärmetermostaterna stängde aldrig.
inför den här vintern så slog jag på 10cm frigolit mellan isodränskivan och fasaden och kan konstatera en stor skillnad, nu håller tempen i källaren 20 ºC och golvvärmetermoststerna har börjat stänga ibland Thumbsup

Skulle jag behöva göra med men inte i sommar *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Isolering utanpå platonmatta?
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2011, 08:55:55 »
någon som vet vad det skulle kosta att gräva upp runt huset och isolera? kåken är 8*8m

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Isolering utanpå platonmatta?
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2011, 14:39:17 »
någon som vet vad det skulle kosta att gräva upp runt huset och isolera? kåken är 8*8m
jag har hört en siffra på 1000-1500kr /meter, sedan beror det ju på i vilket skick grunden befinner sig i om det finns en massa tjära kvar som måste tas bort eller sprickor som måste lagas och om det finns dagvattenavlopp eller om man måste gräva stenkista osv osv
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!