Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ska man smörja kopplingar?  (läst 6977 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AdamLu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Ska man smörja kopplingar?
« skrivet: 09 november 2010, 16:15:15 »
Undrar om man monterar en LLVP om kopplingar bör smörjas låsas med nåt? Eller ska man skruva rören helt torra?
Panasonic XE9EKE 6,1kW ut. Villa 1976, 110kvm bv + 80 uppe. Sep pump uppe FOMA. Undertryckventilation av grunden.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Ska man smörja kopplingar?
« Svar #1 skrivet: 09 november 2010, 17:07:50 »
Ja, olja eller ett bra fett.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Ska man smörja kopplingar?
« Svar #2 skrivet: 09 november 2010, 18:31:33 »
Själv brukar jag ha på lite locktite tätning, men försiktigt så att det inte riskerar att komma in i sytemet.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Ska man smörja kopplingar?
« Svar #3 skrivet: 09 november 2010, 21:01:37 »
Är det maskin olja/fett?
Loctitte flyttande tättning eller gängsäkring?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Ska man smörja kopplingar?
« Svar #4 skrivet: 09 november 2010, 22:30:34 »
Är det maskin olja/fett?
Loctitte flyttande tättning eller gängsäkring?

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=80-221-20&name=svart_hogtrycksfett_patron_400_g,_mos2_superlangzeitfett

CRC MOS2 SUPER LÃ…NGTIDS-
Artikelnummer: CR3011


Tänk på att inte dra 1/4 röret så hårt att konan förstörs. Använd mindre skiftnycklar så får man bätte känsla.
Till 3/8 röret kan du ta i med större skiftnycklar.  
« Senast ändrad: 09 november 2010, 22:36:28 av Zelda »

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Ska man smörja kopplingar?
« Svar #5 skrivet: 11 november 2010, 09:50:56 »
Jag skulle ev. tagit pyttelite(edit: typ en avstruken hinna) olja på nippeln, men gärna olja/fett mellan kona och förskruvning.
Man vill INTE att konans insida gnids mot nippeln, men däremot är det ju tvunget för konan att glida mot förskruvningen.
Gnids konan mot nippeln riskerar du att kopparn smetar ut sig(stor risk för läckage) och att rören hamnar i torsions-spänning(mest osnyggt).

Mitt resonemang kommer dock enbart ur min minimala erfarenhet, yrkesmänniskornas input/praxis borde väga mest.

EDIT: Jag har läst på många ställen att mineralolja inte är nyttigt att få in i systemet. Så om du nu använder det (du har inga andra options) se till att det bara är en avstruken hinna på nippeln (som jag skrev "pyttelite"!!)
Har för mig att jag själv drog nippeln mot konan helt torr för att den inte skulle snurra med förskruvningen. Konan såg perfekt ut när den kopplades loss i samband med att enheten byttes pga H16. Dock tycker jag det är roligt och kona rör så jag gjorde en ny!! :)
« Senast ändrad: 12 november 2010, 23:22:55 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Ska man smörja kopplingar?
« Svar #6 skrivet: 12 november 2010, 23:00:30 »
Flytande tätning
Kommer för tillfället inte ihÃ¥g exakt namn.....men  det  är en liten  flaska med  pumpfunktion......installerat  typ 20 VP och alltid  använt den.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad AdamLu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Ska man smörja kopplingar?
« Svar #7 skrivet: 12 november 2010, 23:24:29 »
Vad blir bättre? Flytande tätning eller fett/olja?
Panasonic XE9EKE 6,1kW ut. Villa 1976, 110kvm bv + 80 uppe. Sep pump uppe FOMA. Undertryckventilation av grunden.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Ska man smörja kopplingar?
« Svar #8 skrivet: 13 november 2010, 11:26:15 »
Fettet/oljan ska inte täta, tätar gör kopparn mot mässingen.
Fett/olja är till för att minska friktionen mellan mutter och kona.
På gängan minskar också friktionen med fett/olja.
Att köra låsolja för att muttrarna inte ska vibbrera upp behövs inte, kommer aldrig att inträffa.
 

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Ska man smörja kopplingar?
« Svar #9 skrivet: 13 november 2010, 14:01:44 »
Ja just det ja Zelda! Thumbsup Nu minns jag, jag oljade gängorna för mässing på mässing löper inget vidare, då är risken för fel(för lågt) dragmoment stort!

Något man brukar minnas om man sett/hört det är svarvning(pja, all skärande bearbetning) i mässing! Det skriker och knastrar ofta på ett mkt obehagligt sätt.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Ska man smörja kopplingar?
« Svar #10 skrivet: 13 november 2010, 14:16:20 »
Flytande tätning
Kommer för tillfället inte ihÃ¥g exakt namn.....men  det  är en liten  flaska med  pumpfunktion......installerat  typ 20 VP och alltid  använt den.

NEJ NEJ  NEJ!   INTE använda lÃ¥sning typ loctite pÃ¥ flänsar, det gör för det första ingen nytta, det finns risk att det kommer in i systemet och det är lögn i h-vete och fÃ¥ isär det om det skulle behövas.. använd olja eller vaselin pÃ¥ utsidan av konan och pÃ¥ gängen.

Det var alltså du krokodilen som skapade mördarstämning bland dom som åkte runt och fixade H16 och drog sönder rör efter rör när dom skulle byta utedelar och någon hade kladdat med locktite.... knUp
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Ska man smörja kopplingar?
« Svar #11 skrivet: 13 november 2010, 21:36:19 »
Vill bara informera att det inte är nån låsning.....vilket framgår av inlägget tidigare i tråden.....om du sen ändå inte vill använda locktite tätning så är det din sak.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Ska man smörja kopplingar?
« Svar #12 skrivet: 17 november 2010, 09:20:49 »
Vill bara informera att det inte är nån låsning.....vilket framgår av inlägget tidigare i tråden

Loctites anaeroba gängätning har även en viss låsande funktion i och med att den "kryper" in i alla små skrymslen och stelnar till en hård polymer.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Ska man smörja kopplingar?
« Svar #13 skrivet: 17 november 2010, 21:51:23 »
ok , jg har  dock demonterat 2 pumpar pga H16........inget problem alls att fÃ¥ loss mÃ¥ste jag säga, dessutom smörjer det fint vid Ã¥tdragning,,,,, dock skall man ju vara mycket försiktig sÃ¥ att det inte kommer in i systemet, jag använde en liten pensel för att pÃ¥föra lämplig mängd med precision.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!