Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med varmvattencirkul. efter inst av Berg-VP, söker orsak och erfa  (läst 9296 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nordostpassagen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • It's Hard Work, But Someone Has To Do It!
Jag sitter i styrelsen i en brf med 13 lgh.
I våras bytte vi vårt värmesystem från oljeeldat till bergvärmepump.
Det mesta har hittills fungerat bra utom detta med varmvatnnet.

Vi har sedan tidigare (installerat 1987) ett varnvattencirkulationssystem i fastigheten. I och med att vi kopplade in bergvärmepumparna så verkar detta fungera betydligt sämre eller inte alls.

Vi mÃ¥ste nu samtliga i huset  spola betydligt mycket längre innan varmvatten kommer ut varmvattenkranarna. Givetvis är detta tydligast om man är den som tappar först pÃ¥ morgon i respektive varmvattenstam men det märks även under dagen att varmvattnet "försvinner" snabbare än tidigare.

Detta är rätt så iriterande oc efter att nu dessutom läst att Boverket kräver att varmvatten ska komma till varje tappställe inom 10 sekunder så inser vi att vi måste försöka ta reda på var problemet ligger. Förutom detta så innebär detta förstås också en högre vattenförbrukning.

Har någon utav er liknande erfarenheter och förslag på lösning?

Mer bakgrund:
Vid installationen sattes ytterligare en varmvattentank in i systeme, så nu har vi två stycken.
Vi har även fått högre ljud (sus/brus) ifrån våra vattenledningar till våra vattenburna radiatorer. Systemet är luftat och det finns ingen luft i radiatorerna. Detta problem är mindre störande än det med varmvattnet men tänkte ändå delge vår erfarenhet.

Mvh
Carl-Henrik
Brf 13 lgh 821 kvm boyta, Bytt från olja till bergvärme maj 2008.
NIBE FIGHTER 1330 - 22 kW
---------------
Tidigare: 13 kbm olja + 18 000 kWh per år.
---------------
Beräknad ny förbrukning inkl elspets enligt prognos 55 000 kWh per år. 3 borrhål x 165 m

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Jag skulle höra av mig till installatören och förklara problemen för honom så de kan ordna till dem efter erat önskemål.
Susen i radiatorerna är nog bara till och sänka cirk.pumpen ngt snäpp så blir ni nog av med dem.
Varmvattencirk. antingen så har de kopplat fel eller så kanske cirk.pumpen inte går.
Men det bästa är nog att ringa installatören
Å andra sidan så är ju det en fastighetsvärmepump som borde vara intrimmad och driftkontrollerad av aktoriserad servicefirma för aktullt vp-märke, alltså de större vp ska driftsättas av speciellt utbildat personal,så fungerar det hos min leverantör i alla fall.
« Senast ändrad: 16 november 2008, 12:17:20 av luckyman »
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Nordostpassagen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • It's Hard Work, But Someone Has To Do It!
Tack för ditt svar.

Glömde skriva att vi självklart har tagit kontakt med installatören som hade totalentreprenad för hela vp-installationen. Deras svar på våra problem känns dock rätt märkliga och det var av den anledningen som jag vände mig till detta forum.

Svaren vi fått är följande:
Varmvattenproblematiken
- "Vi har inte ändrat något eller några inställningar för värmecirkulationen. Det här är nog bara ett problem ni uppmärksammat nu men haft hela tiden" - "Ni har gamla modeller av engreppsblandare i kök och badrum. De tillåter att kallvattnet trycker tillbaka varmvattnet i ledningarna"

Mina kommentarer: Givetvis är det inte sÃ¥ att felet funnits hela tiden, skillnaden är sÃ¥ stor att ingen i huset har undgÃ¥ att upptäcka den. Oavsett om blandarna är "gamla"  sÃ¥ borde väl varmvattencirkulationen cirkulera varmvatten ändÃ¥, det är ju det den är till för och varför skulle varmvattnet "backa" i rören bara för att vi bytt värmekälla?

/CH



Brf 13 lgh 821 kvm boyta, Bytt från olja till bergvärme maj 2008.
NIBE FIGHTER 1330 - 22 kW
---------------
Tidigare: 13 kbm olja + 18 000 kWh per år.
---------------
Beräknad ny förbrukning inkl elspets enligt prognos 55 000 kWh per år. 3 borrhål x 165 m

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Om felet skulle varit där innan borde väl installatören uppmärksamma detta vid drifttagandet.
Nä, be honom komma ut och kontollera eller fråga honom om det är OK att ta dit ngn annan VVS-firma och om felet är eran vpinstallatör går fakturan vidare till honom eller ngt sånt.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Nordostpassagen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • It's Hard Work, But Someone Has To Do It!
Okej, tack.

Kan jag tolka ditt svar som att detta med längre framledningstid för varmvatten inte brukar/ska kunna hända?

Följdfråga:
NÃ¥gon som kan rekommendera en verkligt bra VVS-firma i Stockholm som klarar detta?
Nu vill jag alltså ha svar på en bra och erfaren firma, inte enbart någon ni känner till, utan någon som tidigare har varit med om samma problem vid övergång ifrån olje till bergvärme i en brf-fastighet.
/CH
Brf 13 lgh 821 kvm boyta, Bytt från olja till bergvärme maj 2008.
NIBE FIGHTER 1330 - 22 kW
---------------
Tidigare: 13 kbm olja + 18 000 kWh per år.
---------------
Beräknad ny förbrukning inkl elspets enligt prognos 55 000 kWh per år. 3 borrhål x 165 m

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
Detta lÃ¥ter lÃ¥ngsökt, men det har hänt mig en gÃ¥ng. Hyreshuset jag bodde i hade även nÃ¥gra affärer och en restaurang  pÃ¥ de nedre planen. Plötsligt en dag hände samma sak som för er, varmvattnet tog mycket god tid pÃ¥ sig att komma fram. Fastighetsskötaren ägnade mycket tid Ã¥t felsökning innan han kom pÃ¥ att det berodde dels pÃ¥ att han just bytt packningar pÃ¥ alla läckande kranar i restaurangen, dels hade pumpen för VVC egentligen inte orkat med ordentligt pÃ¥ länge, men man märkte inget förrän "läckaget" i restaurangen hade försvunnit. Omfattande krandropp tydligen.

Lägenhetsdelen högst upp var nybyggd (fd kontor) så VVC var egentligen inte rätt dimensionerad för så stor slinga.

/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4

Svaren vi fått är följande:
Varmvattenproblematiken
- "Vi har inte ändrat något eller några inställningar för värmecirkulationen. Det här är nog bara ett problem ni uppmärksammat nu men haft hela tiden" - "Ni har gamla modeller av engreppsblandare i kök och badrum. De tillåter att kallvattnet trycker tillbaka varmvattnet i ledningarna"


Rätt konstigt svar. De har kopplat bort varmvattenförsörjningen från oljepannan och i stället kopplat in en värmepump. Hur i all världen kan man då säga att man inte har ändrat något? Det kan ju ha blivit ett annat flödesmotstånd i systemet.

Oljepannnan producerade förmodligen varmvatten av betydligt högre temperatur än värmepumpen. Fanns det en blandare efter oljepannan som reducerade temperaturen till max 60 grader eller gick det oblandat fram till tappställena?

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Nordostpassagen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • It's Hard Work, But Someone Has To Do It!
Tack för det Roland!

När du skrev detta om tidigare varmvattentemperatur ifrån pannan så mindes jag att jag tagit foton på pannrummet för ett antal år sedan. Som tur är jag lite av en kontrollfreak och därför tagit många bilder, bl.a en på termometern för utgående vatten ifrån tidigare varmvattenbehållaren. Bilden visar att temperaturen då låg på 87 grader ur systemet. Sedan borde väl vattnet blandats ändå, annars hade vi ju fått bränskador tidigare?

Nu är varmvatten ut ur varmvattenbehållaren 60 grader, dvs ca 25 grader lägre. Hur kan vi kompensera detta så att rätt blandning kommer ut snabbare till tappställen?

Ett steg närmare lösningen kanske? Internet är fantastiskt!
/CH

Brf 13 lgh 821 kvm boyta, Bytt från olja till bergvärme maj 2008.
NIBE FIGHTER 1330 - 22 kW
---------------
Tidigare: 13 kbm olja + 18 000 kWh per år.
---------------
Beräknad ny förbrukning inkl elspets enligt prognos 55 000 kWh per år. 3 borrhål x 165 m

Utloggad Nordostpassagen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • It's Hard Work, But Someone Has To Do It!
Hej CC

Pumparna för vatten och värme ut i rören till fastigheten tror jag inte är bytta. Oljepannan bytt mot bergvärmepump, en utbytt varmvattenbehållare med installerad spetsvärme. Mellan dessa sitter en ny stor varmvattentank som jag tror är den vattentank som VP värmer upp till 50 grader.

Efter vattenbehållaren med spetsvärmen kommer resten där mycket är kvar men också många rör har dragits om.
Pumparna som sitter där är två st.

Den ena som jag tror är cirkulationspumpen är Grundfors Type UP 20-30 N 150 (bifogar bild)
Den andra som jag förmodar är till elementen heter Grundfors Type UPE 32-80  180 (bifogar bild)

Igår när jag observerade anläggningen en längre tid så var temperaturen för varmvatten cirkulation som gick tillbaka in i vattenbehållare 2 endast 10 grader en kortare period. Oftast är det ca 50 grader. "Slingan" med varmvatten cirkulation har ett tillflöde(?) av kallvatten precis vid pumpen. Skickar med bild även på detta.

Hur får jag reda på genomströmningshastigheten?

Tacksam för all hjälp med detta.
/CH
Brf 13 lgh 821 kvm boyta, Bytt från olja till bergvärme maj 2008.
NIBE FIGHTER 1330 - 22 kW
---------------
Tidigare: 13 kbm olja + 18 000 kWh per år.
---------------
Beräknad ny förbrukning inkl elspets enligt prognos 55 000 kWh per år. 3 borrhål x 165 m

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
"Slingan" med varmvatten cirkulation har ett tillflöde(?) av kallvatten precis vid pumpen. Skickar med bild även på detta.


Kan det har varit så att termostatblandaren tidigare satt där? Kallvattenledningen matade blandaren som tog ner vattentemperaturen från 87 till 60 grader. Förstår annars inte varför det finns ett tillflöde av kallvatten där. Är ventilen på kallvattenledningen stängd?

60 grader i tanken och 50 grader i returledningen är ju som det skall vara enligt Cocacola. Men 10 grader tillfälligt måste ju vara helt fel. Frågan är varför det blir så om det inte är ovan nämnda kallvattenledning som spökar.

Lige vid sidan av ämnet: Hur kom det sig att installationen gjordes först nu? En sÃ¥ stor anläggning borde ha varit mycket lönsam för flera Ã¥r sedan. De 18000 kWh utöver oljan tidigare, var det för uppvärmning eller hushÃ¥llsel? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Om ni klickar upp bilden på varmvattencirk.pumpen så ser ni ju att den högra föravstängaren är just STÄNGD
OBSERVERA   STÄNGD

Detta tror jag har ngt med saken att göra eller Sc:,h
Bara att ta en in6nyckel och öppna spåret i avstängaren ska vara i rörriktningen som den vänstra.
Kontrollera åxå att den verkligen snurrar och elen är på, den borde vara ganska så varm i detta lagret

Bara att fakturera ja säg 3 timmar + servicebil ::)
« Senast ändrad: 17 november 2008, 17:48:46 av luckyman »
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4

Detta tror jag har ngt med saken att göra eller Sc:,h


Dagens understatement!!
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Nordostpassagen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • It's Hard Work, But Someone Has To Do It!
Ja är det detta som var felet så kan jag åtminstånde offerera en flaska champagne till dig luckyman. Vi kanske kan knäcka den i vårt gamla pannrum tillsammans med alla andra som engagerat sig i frågan!

Har nu vridit ventilen 90 grader och håller tummarna för att det löst problemet och inte skapat något nytt. Jag får väl gå upp tidigt och kolla imorgon om varmvattnet kommer fortare i kranarna.

Lovar återkomma med rapport om det var det som felade och vad entreprenören i så fall hade för försvar.

/CH
« Senast ändrad: 18 november 2008, 08:59:22 av Nordostpassagen »
Brf 13 lgh 821 kvm boyta, Bytt från olja till bergvärme maj 2008.
NIBE FIGHTER 1330 - 22 kW
---------------
Tidigare: 13 kbm olja + 18 000 kWh per år.
---------------
Beräknad ny förbrukning inkl elspets enligt prognos 55 000 kWh per år. 3 borrhål x 165 m

Utloggad Nordostpassagen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • It's Hard Work, But Someone Has To Do It!
...
Lige vid sidan av ämnet: Hur kom det sig att installationen gjordes först nu? En sÃ¥ stor anläggning borde ha varit mycket lönsam för flera Ã¥r sedan. De 18000 kWh utöver oljan tidigare, var det för uppvärmning eller hushÃ¥llsel? 

Att installationen gjordes maj 2008 har fler orsaker. Dels köpte vi fastigheten först 2004 och vi/styrelsen var inte riktigt mogna till denna typ av investering för än nu. Ärendet var uppe redan 2005 men den då sittande ordföranden var en stark person som var bra på mycket, dock inte allt och enligt honom/den styrelsen så var det inte lönsamt att göra denna investering.

När nuvarande styrelse gjorde egna beräkningar efter intagna offerter 2008, så var det inga problem att se att denna investering skulle bli en ren vinst redan år 1. Vi amorterar lånet på 10 år och driftkostnaden inkl amortering ligger klart under tidigare driftskostnad för olja och el.

Den tidigare förbrulningen per år på 18 000 kWh är inte el till lägenheterna (hoppas jag - efter detta blir jag osäker på det mesta) utan bör vara el till allt övrigt i fastigheten. Tvättstuga, trappbelysning, ciruklationspumpar för varmvatten och värmeelement etc.

/CH
« Senast ändrad: 18 november 2008, 08:57:05 av Nordostpassagen »
Brf 13 lgh 821 kvm boyta, Bytt från olja till bergvärme maj 2008.
NIBE FIGHTER 1330 - 22 kW
---------------
Tidigare: 13 kbm olja + 18 000 kWh per år.
---------------
Beräknad ny förbrukning inkl elspets enligt prognos 55 000 kWh per år. 3 borrhål x 165 m

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Firman har inte varit reko, när det tar lång tid innan vv kommer och man HAR vvc (varmvattencirkulation) klart det var nåt fel.
Dom har själv stängt den när dom byggde om anläggningen (iofs gissning)... nu har den där cirkpumpen gÃ¥tt varm låång tid sÃ¥ risken är stor att den är paj.  Ja om den nu var pÃ¥slagen eftersom det kan va sÃ¥ att även den lilla detaljen glömdes!

Hoppas det blir full fart nu.

Men som någon sa, dom har dessutom fuskat.... en vvc ska strypas in (justeras) till rätt flöde när jobbet är klart och det var ju inte lätt när ventilen var stängd!

SÃ¥ en ny pump borde ni fÃ¥ funkar den gamla borde ni fÃ¥ en ny pÃ¥ reserv  ;)

Jag pÃ¥stÃ¥r att det är tveksamt om dom strypt in radiatorflödet rätt ocksÃ¥... men det är en gissning. men frÃ¥ga vilket delta t dom har pÃ¥ varma sidan. (tempskillnad mellan stig o retur pÃ¥ varma sidan)  Är den lägre än tex 6-7 grader dÃ¥ är flödet för högt och det reulterar i brus... Även stängda/halsstängda termostatventiler kan ibland väsnas.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!