Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ett års drift av Atria 8  (läst 3268 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AJ

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Ett års drift av Atria 8
« skrivet: 02 april 2007, 08:30:24 »
Då har ett år passerat sedan installation av Atria 8. Generellt är jag mycket nöjd med luft/vatten och i synnerhet med Atrian. Några observationer:

1) Vi förbrukade 3½ m3 olja innan x 80% verkningsgrad (brännare från 2000, servad varje år) = 28000 kWh. Vi har i nordvästra Skåne precis som i resten av södra Sverige haft en varm vinter men förbrukningen är ändå bra relativt sett; 9165 kWh räknat med separat elmätare kopplad till pumpen. Jag har loggat snittemp sedan 2003 och om jag räknar om till ”normal” vinter så borde pumpen dra ca 12800 kWh. Det är en besparing på 55%.
2) Det vi gjorde vid installationen av pumpen var att skaffa ett par större radiatorer. Detta var en bra investering. Det gjorde att vi kunde sänka framledningen 3 - 4 grader jämfört med vid oljedrift. Jag har nu kurva 36 med knäckning 5 = 3, 0 = 2, -5 = 1. Orsaken till 3:an när det är 5 grader ute är att det ofta blåser vid den temperaturen på vintern. Vi har bredsidan mot havet och det blåser mycket  :(
3) För att verkligen kunna räkna hem en luft/vatten bör man nog bo i södra Sverige. Visst fungerar det säkert ner till -20 men då är den nog mest som en genomströmmare av el… Visst beror det på dimensionering men jag märker en markant ökning av förbrukningen när man kommer ner till noll grader. Vid 0 drar går den i stort sett 24 h/dygn. En stor bov är avfrostningen. Jag har ”optimerat” en hel del och både ändrat lutning samt min värdet under servicemenyn. Optimalt för mig när det går under nollan var att låta pumpen gå till den blir riktigt kall och avfrosta först då (kurva -10, min nivå -26). Vid 0 grader har jag ändå ca 12 – 15 avfrostningar/dygn men en del kommer nog från att det är ganska fuktigt i luften vid havet  >:(  Pumpen drar ca 70 kWh då. Går det ner till -3 så kommer TS 1 in och stöttar ca 5 timmar/dygn. Styret fungerar bra. TS kör bara upp tempen efter avfrostning, ca 15 – 30 minuter och sedan går den på värmepump fram till nästa avfrostning. Ca 8 – 10 avfrostningar/dygn och ca 100 kWh.
4) Är det något som skulle behöva kompletteras när det gäller styret så är det en vindmätare. För oss märks detta tydligt. Om det fanns en parameter som tog hänsyn till vinden så skulle det hjälpa en hel del. Som det är nu kan vi tappa 3 grader innan pumpen gasat ikapp (se förklaring i nästa punkt).
5) När det är luft/vatten kan vi inte köra med 990 på TS integralen om vi vill ha bra klimat inne. Pumpen halkar efter för mycket och det går åt mycket TS att köra ikapp + det rasar ca 3 grader inne. Orsaken är att det blåser som attan hos oss och huset kyls ner. Det är stenhus med gips på regel på insidan och ingen direkt isolering i väggarna. Lösull på vinden. 3-glas men stora glasytor. Jag kör med 80 på pumpens integral och 500 på TS under vintern, det har visat sig fungera bäst.
6) Räknat på separat elmätare drar värmepumpen 2,81 – 2,84 kWh/gångtimme inkl pumpar (varma sidan på lägsta, kalla sidan på högsta).
7) Vår kallaste månad var februari. Det var 1,5 grader i snitt och pumpen gick 20 timmar/dag och förbrukade 1920 kWh varar 330 var TS (8 timmar TS 2 och 90 TS 1).

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ett års drift av Atria 8
« Svar #1 skrivet: 02 april 2007, 08:38:16 »
Tack för en utförlig redovisning, håller med dig om att det verkar som att Atrian är mest lämpad för drift i södra sverige, tycker mig ha sett andra ägare ha ungefär samma erfarenheter som dig med rätt täta avfrostningar när det blir lite kallare utomhus.

I Menyn ovan finns ett menyval som heter "Recensera", du skulle väl kunna lägga in din redovisning där.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!