Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sirius  (läst 4894 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad klabbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Sirius
« skrivet: 17 januari 2006, 22:46:09 »
Hmmm har fÃ¥tt problem med min vp Den är av typ DX dvs direkt förÃ¥ngning i mark av köldmedium. Den har gÃ¥tt kanon men har börgat konstra nu. Felet blir sÃ¥ att den dumpar all freon ut i slingan  för att senare fylla synglaset igen. PÃ… het gasen har jag 89 grader vid 25 kilo. Retur frÃ¥n tank är 40 grader . Överhetningen pÃ¥ inkommande pendlar mellan 0 o 7 grader plus.
Själv tror jag det är exp. ventilen som har tagit stryk tackasamm för förslag

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Sirius
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2006, 17:38:25 »
89 graders hetgastemp verkar ok. Det är ju så att varmt alltid går till kallt, så när kompressorn stannar vandrar köldmediat ut och lägger sig i förångarslingan. Sedan när kompressor startar så bubblar det ganska länge i synglaset men om det blir klart efter 3-5min. så är det nog ok. Du sa ngt om överhettningen att den var mellan 0-7 K , menar du överhettningen på förångarslingan (dvs skillnaden mellan trycktemp-mätt temperatur på köldmedieröret innan kompressorn) så borde den ligga ungefär 3-7 grader den pendlar lite genom att exp.ventilen öppnar och stänger självmant men oavbrutet pendlingar upp och ned ska det väl inte vara normalt. Hur många vintrar har du kört din Sirius?? Har du ngn återladdning till backen sommartid eller brukar du stänga av värmepumpen lite sommartid?
Mest kyla men lite värme också

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Sirius
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2006, 18:25:40 »
Vad är det du har 20 graders marginal på?
Det kan vara så att exp.ventilen har slutat att justera självt. Så när den öppnar så siger högtrycket mot 30 bar
Du sa att den låg på 27 bar, då borde det vara 55 grader i mitten av tanken om det skulle stämma.
En ny exp,ventil R407C med yttre tryckutjämning ligger på ca 1000+moms+arbete
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!