Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Greenline C4  (läst 2642 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Monkeys

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Greenline C4
« skrivet: 14 februari 2010, 13:20:50 »
Jag har en bergvärmepump som installerades 2001 och som har fungerat bra hela tiden. Saken är den att den inte är riktigt intrimmad för såna här vintrar som vi har i år. Nu går den i ca 20 min och sen har den ett uppehåll på ca 20 min, dygnet runt. Det är nu inte så kallt, ca 2 minus, men ändå så går den med tillskott hela tiden. Vill veta hur jag ska ställa in den för att minska kostnaderna. Tycker att den går lite väl mycket för att det ska kännas bra

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Greenline C4
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2010, 13:53:10 »
Det verkar som om tillskottselen går in för kraftigt och stannar pumpen pga för hög returtemperatur. Då står den still ca 20 minuter innan den tillåts starta igen. Vad är det för tider inställda på tillskottstimern (meny 8.1) ramptid öppna och stänga (8.3.4 och 8.3.5, det kan vara andra menyer beroende på pumpens årsmodell)?

Hur mÃ¥nga radiatorer finns det och vad är det för typ? Systemets vattenvolym inverkar pÃ¥ hur det fungerar. 

Det skall naturligtvis inte vara så att pumpen står still när tillsatsel behövs.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Monkeys

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Greenline C4
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2010, 14:16:57 »
Tack för svaret! Tiderna som är inställda är på meny 8.1; 10 min, 8.3.4; 10 min och 8.3.5; 3 min. Antal radiatorer är 10, varav 4 är dubbla, resten är enkla. Har ett enrörssystem, om du förstår vad jag menar. Vattnet går upp och ner i samma rör. Huset är på 109 kvm. Har ingen tempgivare inomhus, enbart ute. Termostaterna är öppna för fullt, förutom i två sovrum, där de är halvöppna. Hoppas det ger dig lite mer info

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Greenline C4
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2010, 15:44:36 »
Det verkar vara rätt liten vattenvolym. Prova först med att ställa ner tillskottseffekten till 3 kW (meny 5.2), mer skall inte behövas när pumpen är så liten. Enda problemet med det är att om kompressorn havererar finns det inte mer än 3 kW att värma huset så ändra tillbaka till 6 kW om ni reser bort vintertid.

Sen fÃ¥r det bli lite experimenterande. Prova att minska 8.3.5 till noll. Det gäller att tillskottet skall gÃ¥ ur snabbt när frÃ¥nslagstemperaturen för tillskottet (ligger ca 0,7 grader över börvärdet. Börvärdet är 2,5 grader under stopptemperaturen om kopplingsdifferensen är inställd pÃ¥ 5 grader)   nÃ¥s sÃ¥ att inte returtemperaturen hinner nÃ¥ upp till stopptemperaturen för kompressorn. Returtemperaturen fortsätter att stiga en del efter det att tillsatsen eller kompressorn har kopplats frÃ¥n.

Prova också med att öka 8.1 till 30 minuter och undersök om det hjälper.

Det är ocksÃ¥ möjligt att öka kopplingsdifferensen nÃ¥got till exempelvis 6 grader men det kan fÃ¥ bli en senare frÃ¥ga. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Monkeys

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Greenline C4
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2010, 17:40:19 »
Ok, ska testa omedelbart, återkommer senare med info om hur det gått.. Tack för tipsen så länge

Utloggad Monkeys

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Greenline C4
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2010, 17:52:34 »
Meny 5.2, när jag går in där finns det 3 alternativ, 1/3; 2/3; 3/3. Den står i nuläget på 2/3. Hur ska jag ställa den i så fall? Är det den menyn du menar?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Greenline C4
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2010, 18:54:13 »
Meny 5.2, när jag går in där finns det 3 alternativ, 1/3; 2/3; 3/3. Den står i nuläget på 2/3. Hur ska jag ställa den i så fall? Är det den menyn du menar?

Ja, det är rätt meny, ställ in 1/3. Det är 3 kW, 2/3 är 6 kW. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Monkeys

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Greenline C4
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2010, 19:22:37 »
Ok, nu har jag gjort ändringarna, får se nu om det blir bättre. Återkommer under morgondagen så får du veta om det funkar eller om jag måste göra några mer justeringar

Utloggad Monkeys

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Greenline C4
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2010, 21:50:10 »
Nu har det gått ett dygn och det verkar funka, har inte gått igång så många gånger som innan och nu går den längre tid utan att stänga av sig, så jag tackar för tipsen, återkommer om det uppstår nya problem, det vet man aldrig! Tack så mycket

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!