Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme i siporex med parkettgolv?  (läst 3350 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NibeFighter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
Golvvärme i siporex med parkettgolv?
« skrivet: 21 juli 2009, 21:40:10 »
Har funderingar på att byta ut mina radiatorer av ettrörs- högtemptyp mot golvvärme. Huset har ett plan med källare och bjälklaget består av siporex. Jag tänkte att man kunde fräsa 20mm spår i siporexen och eventuellt lägga golvvärmeplåtar om det behövs. Jag vet inte hur bra siporex isolerar men spillvärmen hamnar i källaren. Vidare tänkte jag ha parkett och klinker, eventuellt plastmatta. Nån som kan se några problem med att fräsa ner golvvärmeslangen i siporex? Materialet påminner om grov gips och det går att såga i med vanlig fogsvans.
Nibe 1235-8 150m borrhål värmer 114+190m². Total årsförbrukning (första året med vp) 13115kwh

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
SV: Golvvärme i siporex med parkettgolv?
« Svar #1 skrivet: 21 juli 2009, 22:27:58 »
Är du absolut tvungen att inte bygga de där 20mm på höjden ? Annars kan du ha ett kassettvärmesystem ovanpå Siporexen istället. Då slipper du fräsa överhuvudtaget.
Jag gjorde själv så när vi byggde för 16 år sedan. Det finns flera kassettsystem, själva valde vi energijägarnas. I vilket fall som helst ska du absolut ha aluminumplåtar i golvet för att sprida värmen.
Mvh,
Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad NibeFighter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme i siporex med parkettgolv?
« Svar #2 skrivet: 22 juli 2009, 10:32:03 »
Tanken var att behÃ¥lla golvhöjden som den är nu.  De där kasetterna känns som en extra kostnad. Att fräsa spÃ¥r tror jag blir billigare samtidigt som höjden blir oförändrad. Jag funderar pÃ¥ hur det blir med värmespridningen i siporex.
Nibe 1235-8 150m borrhål värmer 114+190m². Total årsförbrukning (första året med vp) 13115kwh

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Golvvärme i siporex med parkettgolv?
« Svar #3 skrivet: 22 juli 2009, 10:42:41 »
När jag byggde till kåken...

för 30 år sedan använde jag Siporexbjälklag. Behövde fräsa ner några el-rör. Tog kontakt med Siporex och fick en ritning över hur armeringen låg i blocken. Vill minnas att det var en zon på några centimeter som var armeringsfri, just för detta ändamål.

Kontakta Siporex (om dom finns kvar). Kan nog ge besked om värmespridning oxå.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
SV: Golvvärme i siporex med parkettgolv?
« Svar #4 skrivet: 23 juli 2009, 00:35:41 »
Siporex är gjort för att vara värmeisolerande, du kan nog helt bortse från värmespridningen i det materialet. Om jag inte minns fel (fast det gör jag ibland) så är isoleringen ungefär hälften så bra som i mineralull. Jag hävdar bestämt att du måste ha värmespridare (förslagsvis aluminumplåt) mellan slingorna.

//Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!