Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp en nybörjare justera in sin pump  (läst 13222 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #15 skrivet: 12 mars 2012, 19:20:23 »
By-passen sitter där för att man skall kunna bibehålla cirkulationen i rad-kretsen när växelventilen ställer om till VV-produktion
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bollman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #16 skrivet: 12 mars 2012, 19:42:48 »
Så uppfattade jag det också.
Jag skall se vad jag har för vettigt ritprogram att göra en systemritning i. Det är min bror som kan det här med ritningar, jag kan liksom bara datorer ;)

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #17 skrivet: 12 mars 2012, 19:52:01 »
För mig verkar det som att du har för mycket flöde över bypassen. Då kommer vp:n fort upp i temp. Och den rasar fort också. Du har nog 10 eller 15 minuters start fördröjning. Har du för högt flöde över bypassen så blir det så. Prova stryp den till hälften. Precis som någon sa så är det i princip en vanlig dubbelmantlad beredare du har. Men det verkar som du har väldigt hög kopplings differens inställd. Du har visserligen ganska kraftig vp jämfört med antalet radiatorer och förmodligen mängden vatten också så det behövs kanske så stor kopplingsdifferens för att inte få för mycket start och stopp. Har du ungefär koll på hur många min det tar från att vp startar till den kommer upp i stopp temperatur? Och hur många grader stiger T1 då?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #18 skrivet: 12 mars 2012, 19:55:34 »
Fel av mig

jag satt och tittade på ett inkopplingsförslat till en slingtank där man spetsade med oljepanna.
istället för kulventil kanske man skulle ha en backventil så inte pumpen kan suga tillbaka vatten.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #19 skrivet: 12 mars 2012, 20:03:52 »
Fel av mig

jag satt och tittade på ett inkopplingsförslat till en slingtank där man spetsade med oljepanna.
istället för kulventil kanske man skulle ha en backventil så inte pumpen kan suga tillbaka vatten.
Förr hade jag mitt kopplat som TS. Jag hade ingen justering på min bypass. Däremot hade jag 22 mm rör enbart där när resten var 28. När det är kopplat så är det viktigt att ha högre flöde över radiatorkretsen än vp. Så kör radiatorpumpen på max. För du behöver troligen ha laddpumpen på tvåan med den stora vp.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad bollman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #20 skrivet: 12 mars 2012, 21:25:46 »
Man skall inte uppfinna hjulet på nytt! Jag hittade en systemskiss i "IVT Optima 600-1700 Elkassett - Installatörshandledning". Mycket bra. Jag har kommenterat i bilden för att isa var min anläggning skiljer sig från ritningen.

Utloggad bollman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #21 skrivet: 12 mars 2012, 21:32:07 »
Här kommer också en bild från pannrummet så ni kan bedöma skillnaden i grovlek på tillopp/retur radiatorkrets och den avsevärt tunnare bypassen.

Det är då kulventilen med det gröna handtaget som berättelsen handlar om.

Utloggad bollman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #22 skrivet: 12 mars 2012, 21:42:10 »
Kopplingsdifferens:
Största: 16
Minsta: 4
Tid: 10
Alltså fabriksinställningar. Kan också bero på att den blivit nollad. Värdena var helt tokiga när vi flyttade in, jag tror någon försökt stoppa pumpen genom att ge sig på värmekurvan. Den såg rätt spännande ut, så jag satte den till fabrikinställningar.

Vid närmare inspektion så hittade jag ju såklart filterventilen! Den syns faktiskt på bilden, det är ju den med rött handtag längst ner på bilden! I principskissen är det Q23.
Den sitter alltså på returen från radiatorerna, inte på röret ut till värmepumpen som i principskissen.
Skulle det kunna vara så då att den är igenkorkad och därför drar pumpen mer genom bypassen än vad den borde göra och det är därför T1 går upp rätt fort och ner rätt fort igen?

Utloggad bollman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #23 skrivet: 12 mars 2012, 21:46:38 »
Då infinner ju sig frågan... hur sjutton stänger man av pumpen? Jag vet inte att den varit avstängd annat än när vi hade strömavbrott.. några gånger i höstas/vintras.
Det finns ju en på/av-knapp på Rego-skåpet, innanför luckan. Vad skall man annars göra? Säkerhetsbrytarna eller säkringarna känns ju väldigt mycket fel väg att gå.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #24 skrivet: 12 mars 2012, 21:54:50 »
Håll inne till o från knappen en stund. Annars ta huvud brytaren till vp när den inte går. När du rensat filtret och startar upp så sätt kulventilen på ca hälften och radd pumpen på Max. Kör så några timmar och kolla hur den beter sig.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #25 skrivet: 12 mars 2012, 22:38:13 »
Q11, Q12, Q28 och Q29 sitter där dom skall. Om du tittar noga sÃ¥ är det ett mejelspÃ¥r i mässingskopplingarna pÃ¥ cirkpumparna. Där kan man stänga av genom att vrida dom 90 grader om/när man behöver plocka bort pumpen.  8)

Q26 är en strypventil för att reglera in exakt rätt flöde genom VP'n. Har man inte den så får man förlita sig på delta-T mellan VB-in och VB-ut istället.

Som sagt var: För att IVT's standarkkopplingsprincip skall funka bra så skall man ha högre flöde genom radiatorerna än genom VP'n, så ställ upp radiatorcirkulationspumpen på max och värmebärarpumpen på mittenläget.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bollman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #26 skrivet: 12 mars 2012, 22:44:42 »
Check på det, så hade jag det innan och det funkade hyfsat, men jag fick ju för stor diff mellan T8 och T9, tror det låg en bra bit över 10 grader då.
Men alla "problem" kanske i själva verket beror på igensatt sil? För då borde ju rimligen flödet genom bypassen öka, och jag känner ju att bypassen är lika varm som framledningen och inte som någon skrev här, att den skulle vara mer som returen.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #27 skrivet: 12 mars 2012, 23:20:47 »
Då infinner ju sig frågan... hur sjutton stänger man av pumpen? .....
Det finns ju en på/av-knapp på Rego-skåpet, innanför luckan. Vad skall man annars göra?....

Det är just den (gröna) knappen som du skall använda för att stänga maskinen.

PS! ventilen F21 i bilden tror jag är avluftningen på kondensorn ute i pumpen.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #28 skrivet: 14 mars 2012, 13:38:18 »
Check på det, så hade jag det innan och det funkade hyfsat, men jag fick ju för stor diff mellan T8 och T9, tror det låg en bra bit över 10 grader då.
Men alla "problem" kanske i själva verket beror på igensatt sil? För då borde ju rimligen flödet genom bypassen öka, och jag känner ju att bypassen är lika varm som framledningen och inte som någon skrev här, att den skulle vara mer som returen.

Glöm inte att differensen mellan T8 och T9 är beroende av utetemperaturen! Själv ändrar jag på cirkpumpen över VP beroende på om det är varmare än ca +10 utomhus eller inte. När det är kallare sänker jag farten ett snäpp och vice versa. Man får hålla kolla på dT helt enkelt.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad bollman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #29 skrivet: 16 mars 2012, 16:56:18 »
Det är ju klart.

Idag har jag rensat filtret, det var rätt geggigt. Sen stängde jag ventilen på bypassen till hälften och drog igång igen, nu med laddpumpen på 2 och cp på 3.
Jag märkte att om jag ändrade på laddpumpen från 3 till 2 så ökar ju returen från vp rätt rejält i temperatur, men när det når runt 12-14 grader diff mellan T8/T9 så verkade det som att pumpen taggade ner lite och så avstannade diffökningen.
Jag har ju en Optima 1700, är det så att dessa större pumpar har 2 (eller flera) effektlägen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!