Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmesystem till sekelskifteshus  (läst 4637 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad s99anders

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Värmesystem till sekelskifteshus
« skrivet: 31 augusti 2010, 17:49:52 »
Hej sitter i valet och kvalet av värmesystem.

Har ett hus i södra dalarna från 1910 på 164 kvm (1 1/2 halvplan) och tillhörande gästhus/garage på 112 kvm (1 plan) byggt 1986. Den totala energiförbrukningen är ca 30 000 KWH.

Huset
Värms upp med vattenburen direkt el. Elpannan är från 1984.

Gästhuset
Värms upp av el-element. Huset består av 56 kvm garage och 56 kvm gästhus. Huset står på under vintern endast med stödvärme då det främst används under sommaren.

Min beräkning är att ca 5 000 KWH är hushållsel och 5 000 KWH går till underhållsvärme till gästhuset. Dvs 20 000 KWH är till uppvärming i boningshuset.
Har fått flera offerter och har haft en del diskussioner med flera återförsäljare.

Valen och priserna som jag fått:

Luft/Vatten
Offert från CTC:
CTC eco el och CTC Air 107
CTC menar att detta är det bästa alternativet då det annars blir lång avbetalningstid att räkna hem affären på
Offert 104 000 SEK ex rot och 91 000 ink rot.
Besparningen är ca 11 000 KWH.

Jordvärme
Offert från Nibe
Offert 143 000 ex rot och 121 500 ink rot
Besparning ca 12 000 KWH per år

Bergvärme
Offert från Nibe
Offert 168 000 ex rot och 142 500 ink rot
Besparning ca 12 000 KWH per år

Som jag ser det bör bästa affären vara att installera en luft/vatten värmepump till huset.
Och ev installera en luft/luft till gästhus/garage.

Ser inte att det kan vara värt att bygga en kulvert till gästhuset och välja bergvärme dÃ¥ nya vattenelement mÃ¥ste installeras.  Om sÃ¥ skulle offerten frÃ¥n Nibe hamna på¨278 000 ex rot.

Tänker jag rätt eller är jag helt ute och cyklar?
Vad skulle ni ha gjort?

Tack på förhand
Anders

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmesystem till sekelskifteshus
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2010, 18:21:32 »
Priserna verkar rimliga tycker jag. Dock tror jag inte att besparingspotentialen för LV är så nära VV i verkligheten.
Vad gäller gästhuset så har du rätt att en kulvert inte skulle löna sig. Satsa på en LL-pump med underhållsvärme.
Skall du inte ha värme i garaget?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad s99anders

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Värmesystem till sekelskifteshus
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2010, 18:25:48 »
Hej,

Har två stycken el-element i garaget som ligger på underhållsvärme. Så det skulle väl i så fall innebära att jag behöver 2 stycken LL till gästhuset. 1 till garage och en till gästhusdelen.

/Anders

Utloggad s99anders

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Värmesystem till sekelskifteshus
« Svar #3 skrivet: 02 september 2010, 09:26:37 »
Efter samtal med CTCs återförsäljare hur fakturan är uppdelad ser det ut enligt följande

CTC ECO EL:       28 000 ex moms
CTC AIR 107:       38 000 ex moms   
Summa:         66 000 ex moms
Moms 20%       79 200 ink moms

Total fakturan ink montering ca 104 000 ex rot och 91 000 ink rot.

Via länken till vänster går det att köpa in samma värmepump och elpanna för 64 300 ink moms.

Är det rimligt att installatörerna ska ta sÃ¥ höga priser för VP och EP när man som privat person kan köpa in den ett sÃ¥ mycket lägre pris????   

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmesystem till sekelskifteshus
« Svar #4 skrivet: 02 september 2010, 23:27:30 »
Ja, det kan man nog anse vara rimligt, de skall väl kanske beställa hem, transportera och baxa in pannan.
Dessutom är det inte säkert att du kan hitta en installatör som monterar in en värmepump som du själv köpt.
Installatörerna räknar nog med att de kan behöva åka ut till dig en eller ett par gånger p.g.a. justeringar och handhavandefel, vilket de inte kan ta betalt för, och har de då inte fått sälja värmepumpen så blir det inte lika intressant att uppträda på ett proffsigt och serviceinriktat sätt.

Men visst, ju mer jobb du gör själv desto billigare blir det, problemet brukar som sagt vara att hitta någon som ställer upp på bara själva installationen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad s99anders

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Värmesystem till sekelskifteshus
« Svar #5 skrivet: 02 september 2010, 23:40:52 »
Tack Rikard för svaret. Jag köper resonemanget.
Jag kommer att köpa utrustningen av honom.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmesystem till sekelskifteshus
« Svar #6 skrivet: 02 september 2010, 23:49:34 »
Hoppsan, jag jämförde firmans nettopris med webshopens bruttopris, sorry.
Nog är det väl mycket skillnad kan jag tycka, prova spela ut webpriserna mot installatörens pris, kanske kan du kapa lite på hans marginaler?
Du skulle ju också kunna fråga om han kan tänka sig att installera även om du köper in prylarna från annat håll?
Även om har vill ha lite högre ersättning för jobbet kan det ju bli lite billigare, och han slipper ju garantikrångel, om det skulle uppstå.

I ärlighetens namn är det nog garantirisken som gör att installatörerna vill ha den riskbonus de tar ut när de säljer och installerar en värmeanläggning, och får de inte sälja maskinerna, så är de ändå rädda att få ta garantiansvar om de installerar, därför vill de inte installera om de inte får sälja maskinerna...

Sen vill de ju tjäna pengar också.

Jag tycker ändå att de priser du fått ligger inom rimliga gränser.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Värmesystem till sekelskifteshus
« Svar #7 skrivet: 03 september 2010, 18:18:09 »
s99Anders

Momsen ska väl vara 25%?
Sen kan rot-avdraget räknas både på installation och material (25%)
 
http://www.thermia.se/docroot/nyheter/ROT-avdrag%20för%20värmepumpar%20klara.pdf

Kanske förändrar din kalkyl eller leverantören har tagi hänsyn till detta?

MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad s99anders

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Värmesystem till sekelskifteshus
« Svar #8 skrivet: 03 september 2010, 23:58:06 »
Offerten är framräknad enligt de rot reglerna (pump, material, timmar)

104 000 x 0,25= 26 000
26 000 x 0,5 = 13 000

104 000 – 13 000 = 91 000

Ska ta en dialog med firman under nästa vecka så får jag se hur det hela går.

Tack för alla kommentarerna jag fått på mina frågor

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!