Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi AP35  (läst 2391 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kingsriver

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mitsubishi AP35
« skrivet: 08 november 2018, 11:21:25 »
Hej!

Jag bor i Göteborgstrakten i ett radhus i tvÃ¥ plan pÃ¥ 65 kvm vardera, relativt öppen planlösning pÃ¥ bÃ¥da planen. Treglasfönster och grannar pÃ¥ vardera kortsida av radhuset (dvs ligger i mitten av en radhuslänge). Förbrukar ca 7500-8000 kW Ã¥rligen i uppvärmning. Har direktverkande el i dagsläget.  Har gÃ¥tt igenom dygnsmedeltemperaturer ända bak till 2010 och det är bara ett par dygn per Ã¥r där temperaturen kryper under -10, sÃ¥ där räknar jag med att mina element fÃ¥r stödvärma.

Jag har fått en mycket intressant offert på Mitsubishis värmepump AP35.

Tror ni en AP35 på varje plan är tillräckligt för att värma huset? Efter årets sommar är det väl inte otänkbart att jag också vill kunna kyla då och då på sommaren. Skulle det också funka med AP35an?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi AP35
« Svar #1 skrivet: 08 november 2018, 11:48:35 »
Jo den modellen bör räcka för att värma och kyla huset men det är ju alltid så att luften inte når riktigt överallt så det behövs annan värme också. Beror på planlösningen och t.ex. badrum, grovkök etc. med stängda dörrar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi AP35
« Svar #2 skrivet: 08 november 2018, 14:07:02 »
Ni har inte så hög förbrukning och då ap35 har lite högre lägsta effekt så kan det bli mer on/off körning med 35:an.
För liten skillnad i värme och kyldrift att välja 35: i ditt fall , 25:an borde dessutom bli lite billigare
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Kingsriver

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi AP35
« Svar #3 skrivet: 09 november 2018, 08:49:02 »
Tack för svaren. Det verkar som att AP35 är fel pump för mig då. Dessutom tänkte jag placera innedelarna ovanför de två ytterdörrarna jag har. Det blir nog för liten luftspalt med AP35 (3 cm).

Funderar på en Fujitsu LM 09 som har lägre min-drift (såvitt jag kan bedöma 250w) så den slipper massa start-stopp... dessutom verkar jag få tillräcklig luftspalt med den varianten. Tankar om det? (förstår att jag nu ställer en fråga som hör hemma i Fujitsu-delen, men detta är ju en följdfråga på en Mitsubishi-fråga. :))

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi AP35
« Svar #4 skrivet: 09 november 2018, 09:22:52 »
Dessutom tänkte jag placera innedelarna ovanför de två ytterdörrarna jag har. Det blir nog för liten luftspalt med AP35 (3 cm).

? Vill man ha kyla pÃ¥ övervÃ¥ningen behöver det sitta en innerdel där. Fujitsu Slim är säkert ett bra alternativ till ett fördelaktigt pris. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi AP35
« Svar #5 skrivet: 09 november 2018, 10:05:08 »
Tack för svaren. Det verkar som att AP35 är fel pump för mig då. Dessutom tänkte jag placera innedelarna ovanför de två ytterdörrarna jag har. Det blir nog för liten luftspalt med AP35 (3 cm).

Funderar på en Fujitsu LM 09 som har lägre min-drift (såvitt jag kan bedöma 250w) så den slipper massa start-stopp... dessutom verkar jag få tillräcklig luftspalt med den varianten. Tankar om det? (förstår att jag nu ställer en fråga som hör hemma i Fujitsu-delen, men detta är ju en följdfråga på en Mitsubishi-fråga. :))

Fel och fel !
I ditt fall så tror dock jag AP25 vore vettigare med er låga förbrukning.

Nu jämför du tillförd effekt mot avgiven effekt på Mitsubishi och Fujitsu så det blir lite tokigt, tror lilla Slim har en lägsta avgiven effekt på 0,5kW
Kommer alltid bli on/off på främst höst och vår

3cm ovanför AP är ganska tajt och vet inte riktigt hur bra man då kommer åt att serva/rengöra den.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Kingsriver

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi AP35
« Svar #6 skrivet: 09 november 2018, 11:02:55 »
Jag får två stycken AP35, installerat och klart för 30.000 inkl eldragning. Två stycken AP25 för 29700 installerat och klart... så därför jag varit inne på AP35. Är också från en auktoriserad återförsäljare/installatör för Mitsubishi så det är nordenanpassade grejer. Trots den lilla prisskillnaden tycker du kanske ändå att AP25 är att föredra?

Men avståndet mellan tak och innedelen sätter nog stopp för just den modellen. Precis som du skriver blir det svårt att rengöra och utföra service. Sen är väl frågan om det inte kommer ansamlas värme i det lilla utrymmet mellan tak och innedel och därmed ge för varma temperaturuppgifter till pumpen som därmed kommer sluta gå när den känner att det blir varmt. Eller är det sällan ett problem även vid 3 cm mellan tak och innedel?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi AP35
« Svar #7 skrivet: 09 november 2018, 13:57:01 »
Med tanke på din låga uppvärmningskostnad och AP35 som har en högre lägsta avgiven effekt så borde ändå AP25 vara att föredra.
Men då dom har sett alla förutsättningar så kanske dom anser att 35:an ändå är bäst alternativ.
Dubbelkolla med dom vad dom anser om mer on/off på grund av högre lägsta avgiven effekt .
Handlar dom av Mitsubishi electric Sverige så har du rätt modell inkl inbyggd modul för wifi styrning.

Om det är 3 eller 6cm i luftspalt spelar sällan någon roll vad gäller ansamlingen av varmast luft ovanför innerdelen.
Problemet kan vara att komma åt att serva den ordentligt, har inte lyft på kåpan på AP så kan inte ge ett bra svar på det.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Kingsriver

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi AP35
« Svar #8 skrivet: 10 november 2018, 16:38:24 »
Tack för dina svar!

Jag får tyvärr ge upp AP35 och så också AP25 på grund av dess storlek på innedelar. Vill absolut inte få problem med rengöring etc om jag ska ha pumpen i 10 år. Får titta vidare på Daikin Nano X25 eller Fujitsu LM 09! Vet inte riktigt vilken som passar bäst baserat på min redan låga förbrukning av kW för uppvärmning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!