Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte: LG Art Cool 9 -> Panasonic HE9LKE  (läst 5498 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad robber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Byte: LG Art Cool 9 -> Panasonic HE9LKE
« skrivet: 25 februari 2011, 11:04:52 »
Tjenare,

Köpte ett hus i vinter med en LG Art Cool 9 som har strulat sedan installationen (av VKG :D) 2007, och slutar fungera (ger ingen värme så fort tempraturen går under 0 ºC) varje vinter och har bränt 3 st thermistordelar och ett kretskort i utedelen, senaste "servicen" tog 3,5 månad.. Har efter att ha varit i kontakt med VKG, Varmt och Skönt i Stockholm AB samt LG Nordic beslutat mig för att skita i denna maskin och införskaffa en Panasonic istället, var och köpte en HE9LKE på Gränsbygdens Köpcentrum igår och på måndag kommer en kompis som är kylmontör och installerar den..

Efter att ha läst lite i forumet sÃ¥ blir man sÃ¥klart lite oroad över att vissa haft sÃ¥na problem med sina HE9LKE, även om jag ocksÃ¥ inser att detta forum sÃ¥klart inte befolkas av alla lyckliga konsumenter med lyckade installationer utan mest av dom som haft problem tidigare eller är allmänt intresserade, som jag..  >:D

Ã…terkommer med resultat av min installation :)
Annex (anno 1938) 38 kvm: Coolix 3810 + Fristående oljeradiator.
Hus (anno sent 1800-tal) ~90 kvm: Panasonic HE9LKE + Panasonic NE9LKE + Contura 560T Braskamin + 2 st ADAX Elradiatorer

Utloggad colder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Byte: LG Art Cool 9 -> Panasonic HE9LKE
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2011, 22:04:15 »
Hej robber.FÃ¥r hÃ¥pe du blir nöyd med HE9LKE,tycker min har fungerat rätt bra hela vinteren,enaste en fÃ¥tt gjöra er att ta bort is under den"snöskyfflan" "pÃ¥ bilden min"den samlar opp vattnet det sÃ¥ er det bara "slegga" det ur en gÃ¥ng imellan.HE9LKE har ett utblÃ¥s  Luftvolym 750(m3/tim) det er ganske saftigt vet ei om noen andre fabrikat har starkare luftflöde,annars se min trÃ¥d " logg av lke modellena" lycka til med ditt valg. Thumbsup

Mvh:colder.
Hus på 150kwm utan källare 100kvm nere 50kvm uppe byggd 1975.En HE9LKE nede og en E9DKE i trapphuset som startas vid behov.

Utloggad Hali

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte: LG Art Cool 9 -> Panasonic HE9LKE
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2011, 06:44:31 »
Hej! Har också bla en lke och den funkar då väldigt bra för mig så jag tror då du kommer att bli nöjd
Gammalt timmerhus ca 180 kvm pÃ¥ 2 vÃ¥n, Direktel, Toshiba Ras10, Panasonic He9lke,  Pitekamin, Kantuskamin med täljsten samt Öppen spis. Panasonic 9dke i garage pÃ¥ 80 kvm, Panasonic 9dke i garage pÃ¥ 35 kvm

Utloggad robber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte: LG Art Cool 9 -> Panasonic HE9LKE
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2011, 18:13:21 »
 ;D Skönt att höra att ni är nöjda med era maskiner, dÃ¥ blir jag lite lugnare! Det blir lätt att man stirrar sig blind pÃ¥ alla som har problem! (vilket man lätt kan tro är ALLA i detta forumet!) :)
Annex (anno 1938) 38 kvm: Coolix 3810 + Fristående oljeradiator.
Hus (anno sent 1800-tal) ~90 kvm: Panasonic HE9LKE + Panasonic NE9LKE + Contura 560T Braskamin + 2 st ADAX Elradiatorer

Utloggad Hali

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte: LG Art Cool 9 -> Panasonic HE9LKE
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2011, 07:39:10 »
Jo kan lätt bli så men dom är nog sålda i väldans många exemplar men med som det verkar förhoppningsvis ett fåtal med problem
Gammalt timmerhus ca 180 kvm pÃ¥ 2 vÃ¥n, Direktel, Toshiba Ras10, Panasonic He9lke,  Pitekamin, Kantuskamin med täljsten samt Öppen spis. Panasonic 9dke i garage pÃ¥ 80 kvm, Panasonic 9dke i garage pÃ¥ 35 kvm

Utloggad robber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte: LG Art Cool 9 -> Panasonic HE9LKE
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2011, 18:31:03 »
Så där ja! ;D Då har installatören (från Kylslaget) varit här och installerat min HE9LKE (och demonterat min LG Art Cool 9).

Är så här efter ett par timmars drift väldigt nöjd, den är otroligt tyst (knappt hörbar när den går i quiet-mode), och jämfört med LG'n och jämfört med vissa billiga Panasonic/LG AC-modeller jag råkat ut för på diverse semesterresor så är den minst sagt tyst! Min akvariepump väsnas (tråkigt nog) mer!

Återkommer med mer skvaller när den fått sitta ett tag.. är för övrigt mycket nöjd med funktionerna på fjärrkontrollen, som jämfört med LG's är ett UNDER av funktionsrikedom och användarvänlighet! :)
Annex (anno 1938) 38 kvm: Coolix 3810 + Fristående oljeradiator.
Hus (anno sent 1800-tal) ~90 kvm: Panasonic HE9LKE + Panasonic NE9LKE + Contura 560T Braskamin + 2 st ADAX Elradiatorer

Utloggad Garagevärmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte: LG Art Cool 9 -> Panasonic HE9LKE
« Svar #6 skrivet: 18 mars 2011, 09:50:30 »
hur funkar den? har funderinga på att köpa en till mitt garage.

Utloggad tomatchili

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte: LG Art Cool 9 -> Panasonic HE9LKE
« Svar #7 skrivet: 24 september 2011, 12:53:22 »
Hej, Jag tar upp denna tråden och hoppas på att Rober svarar med en utværdering efter snart 1 års drift!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Byte: LG Art Cool 9 -> Panasonic HE9LKE
« Svar #8 skrivet: 25 september 2011, 17:29:58 »
HE modellen har en frontlucka som rör sig in och  ut vid tex avfrostning  och i ett garage med betydligt "smutsigare" luft vet jag inte om det är sÃ¥ vettigt dÃ¥ det kanske kan börja kärva efter nÃ¥gra Ã¥r !
Förmodligen bättre att då satsa på NE modell som inte har denna frontlucka.
Vet inte om det verkligen blir problem men tänk åtmindstånde på detta Garagevärmen innan du beställer, tror dessvärre inte det är så många som har en HE eller annan modell med denna typ av frontlucka som kan ge lite mer svar om dom haft den i garaget några år.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Garagevärmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte: LG Art Cool 9 -> Panasonic HE9LKE
« Svar #9 skrivet: 26 september 2011, 08:11:48 »
Jag har redan köpt en HE9 så det är försent, men den är bara uppmonterad & inte igångkörd än pga att jag anlitat en jag känner som jobbar med pumpar & göra det "när han får tid" återkommer med svar på funktionen när den gått en tid :)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Byte: LG Art Cool 9 -> Panasonic HE9LKE
« Svar #10 skrivet: 26 september 2011, 09:00:58 »
Se till att göra rent alla rörliga delar lite noggrannare och oftare än normalt så blir det nog bra.
Om du sopar/borstar golvet i garaget så är det bra om du stänger av den så den inte suger i sig allt fint damm som det brukar vara om du har betonggolv.

Hoppas din vän har tid innan det blir kallt, brukar vara svÃ¥rt att fÃ¥ kompisar att komma i tid dÃ¥ dom vet att det är gratisjobb som ska utföras  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Effect_energispar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Byte: LG Art Cool 9 -> Panasonic HE9LKE
« Svar #11 skrivet: 27 september 2011, 10:33:46 »
Min erfarenhet är att HE-maskinerna fungerar klockrent i garage. Hög värmeeffekt vid låga utomhustemperaturer, hög driftsäkerhet på underhållsvärme och bra fläktkapacitet talar för HE. Ofta blir NE-maskinerna lite för klena i garage som i regel kräver hög effekt runt 10-15 minusgrader.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Byte: LG Art Cool 9 -> Panasonic HE9LKE
« Svar #12 skrivet: 27 september 2011, 11:57:18 »
HE9LKE måste jämföras med NE12MKE och inte NE9MKE om nu någon har gjort det !

Nackdelen i garage är den normalt mycket smutsiga luften med sanddamm som kan få armen som drar in och ut luckan att börja kärva.
Men håller man koll på detta som jag skrev så kan det säkert gå bra även efter några år men det vet jag i dagsläget inte.

I smutsiga miljöer är det bra att ha så lite rörliga delar som möjligt som kan kärva samt se till att rengöring sköts oftare än i den vanliga villan eller fritidshuset.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!