Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Behöver Ã¥sikter kring dessa offerter jag fÃ¥tt. 2st 6Kw, 2st 8kw,1st Daikin5-13kw  (läst 31432 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan allihopa, detta är mitt första inlägg på detta forum. :-\

Har har läst en massa kring olika fabrikat. Pratat med ett flertal företag och dom har fått lämna offerter.
Pratat med privatpersoner som har pumpar osv. Nu behöver jag er hjälp eftersom jag inte litar på säljare. Enligt dom är alltid deras pumpar bäst.

Jag vill ha den absolut bästa pumpen! kvalitetsmässigt, effektmässigt.
Sett er i redaktionen debattera Daikin anställda här i forumet angånde deras inverter pump, inlägg från 2013. Hur ser det ut idag?
Är deras pumpar så överlägsna som det påstås?


Jag ska uppgradera från en gammal Albin Elpanna som gått sönder.
Har begärt offerter från 3 olika företag varav 1 var något dyrare på samma pumpar från Thermia så utelämnar hans offerter.

Huset som ska värmas.

Årsförbrukning 23500kw då är hushållsel inräknad.
Bor i Västerbotten. Kan bli kallt här!

Boyta 100kvm, 41kvm biyta. (också uppvärmd) något mindre isolering i den delen.
3 glas fönster i samtliga fönster. (Gas mellan dem 2 inre glasen)
1 vägsystem uppdelat i Norr, Syd, Garage.
Rätt tunna radiatorer, vissa radiatorer har en veckad plåt bakom för att öka radiatorns yta.
Byggt 1983, lösvirkeshus på betongplatta med styrofoam mellan spånskiva och platta.
Finns en öppen spis med gjutjärnsinsats i vardagsrummet.

Har skapat en offentlig mapp i Microsoft Onedrive.
Följ länken för att ta del av 4st olika offerter samt bilder på huset, elpannan, planritning, (finns nu en dörr mellan "grov entré" och huset.

https://onedrive.live.com/redir?resid=9d2efc5f0e5ee305%21834

6 kW
Thermia Diplomat Optimum 6 180L
Nibe F1226-6 180L
8 kW
Thermia Diplomat Optimum 8 180L
Valliant geo Therm plus 8 175L
5-13kw
Daikin EGSQH10 Inverter 2m5-13 kW

Har även kikat på Therias G3 modeller. Säljaren menar dock att prisskillnaden mellan en optimum och en G3 inte är rättfärdigat.
Typ den vinst man gör med HGW tekniken kräver typ 15-20 år innan man tjänat in prisskillnaden sa han.

Snabba svar uppskattas verkligen då min elpanna går på 3.5 kW just nu. 1,5 + 2 kW. Har Y kopplat 2 av 3 element nu eftersom säkringarna flyger tätt.
Har 20AMP på varje fas nu för att det ska funka. Elementen i pannan är upprostade troligen.

EDIT: Har nu bifogat samma dokument i inlägget.

Tack på förhand! Mvh Tobias! help



« Senast ändrad: 06 mars 2015, 19:11:30 av Tobbbe__ »

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Jag vurmar ju lite för Daikins maskin som för övrigt är på 2,5-13kW.

Hur som helst är det viktigt att försöka vara objektiv.

Jag ser inga energikalkyler och Daikins maskin kan vara svår att räkna hem om du inte tex tänkt bygga ut i framtiden. Dessutom är den något dyr tycker jag, för det priset borde nog ett 190-200m hål ingå.

Jag hade gjort så här:

Lämna en motoffert till Thermia-firman om att du köper Optimum 6kW offerten för 110 000:- om de uppgraderar till en 8kw utan tillägg. Optimum är en bättre maskin än Nibe 1226.

/C
« Senast ändrad: 03 mars 2015, 22:28:16 av froskog »
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Den bästa värmepumpen är den som projekteras, installeras och konfigureras på bäst sätt. En kass installatör kan få vilken VP som helst att prestera dåligt och gå sönder i förtid.
Lägg ner tid på att hitta en installatör som känns förtroendegivande istället för att fokusera på fabrikatet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Daikin 175m och nibe 160m ? Var det nu inte så att daikins inverter krävde grundare borrhål än en onoff?

Vad begär de för en vanlig diplomat då? Det är ju bara cp som är skillnaden mot optimum. Och g3 har säljaren rätt i.

Prismässigt är ju offerterna mycket lika om man ökar nibes borrhål till 180m och inga mera foderrör än 6 meter behövs.

Jag hade valt den firma som verkade kunna sin sak och försöka luska ut till vem mera de har installerat en bvp åt och tagit ett studiebesök hos dem.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag vurmar ju lite för Daikins maskin som för övrigt är på 2,5-13kW.

Hur som helst är det viktigt att försöka vara objektiv.

Jag ser inga energikalkyler och Daikins maskin kan vara svår att räkna hem om du inte tex tänkt bygga ut i framtiden. Dessutom är den något dyr tycker jag, för det priset borde nog ett 190-200m hål ingå.

Jag hade gjort så här:

Lämna en motoffert till Thermia-firman om att du köper Optimum 6kW offerten för 110 000:- om de uppgraderar till en 8kw utan tillägg. Optimum är en bättre maskin än Nibe 1226.

/C
Okej! Tack så mycket! Jag har begärt offert från ytterligare en firma som säljer Daikin och nibe. Samma maskiner förstås.


Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den bästa värmepumpen är den som projekteras, installeras och konfigureras på bäst sätt. En kass installatör kan få vilken VP som helst att prestera dåligt och gå sönder i förtid.
Lägg ner tid på att hitta en installatör som känns förtroendegivande istället för att fokusera på fabrikatet.

Okej, hur kan installatören påverka pumpens prestanda? Finns väl inte så mycket dem kan göra annorlunda?
Pumpen kan väl bara monteras på ett vis för att fungera? Eller menar du själva justeringen av pumpen när installationen är klar?

Saken är den att jag har ett väldigt stort förtroende för en av dem som lämnat pris. Men tyvärr sÃ¥ ligger han väldigt lÃ¥ngt över deras offerter. Han är ocksÃ¥ den enda av alla företagen som pÃ¥stÃ¥r att  tex Thermia mÃ¥ste kalibreras ytterligare en gÃ¥ng när det blivit riktigt kallt ute 10- typ, den kostnaden har han bakat in i offerten. Jag ringde honom idag och frÃ¥gade om han kunde göra nÃ¥got för att matcha deras priser. Han kunde tyvärr inte det. Det är synd för det är en VVS man som vi inom familjen känt över 20 Ã¥r och han är erkänt duktig och ärlig. Hans förklaring var att dom köper sÃ¥ mycket fler pumpar än han per Ã¥r samt att dom troligen bakar in stora delar av entreprenaden i ROT.

Erbjudande hittills.

Bolag 1 Erkänt duktig VVS man från trakten. Finländsk borrfirma
6 kW Optimum - 121 635kr + EL ingÃ¥r ej.  IngÃ¥r 180M + 6m rördrivning. Därefter 450kr/m Rördrivning.
Efter kalibrering vid -10.

Exempel ytterligare 30m Rördrivning = 13 500kr

Bolag 2 Säljare som jobbar för en större aktör, dom tar in utomstående VVS. Finländsk borrfirma
8kW Optimum - 114 500kr. EL ingår. Ingår 180M + 6m rördrivning. Därefter 420kr/m efter rot.
6kW Optimum - 110 500kr. EL ingår. Ingår 180M + 6m rördrivning. Därefter 420kr/m efter rot.

Exempel ytterligare  30m Rördrivning = 12 600kr

Bolag 3 större företag från Umeå. Anställda VVSare. Den lokala borrfirman som är något dyrare.
3-13KW  Daikin - 125 219kr. EL ingÃ¥r. IngÃ¥r 175m. + 6m rördrivning. Därefter  516kr/m efter rot.
6kW NIBE F1226-6 - 103 371kr. EL ingÃ¥r. IngÃ¥r 160m +6m rördrivning. Därefter  516kr/m efter rot.

Exempel ytterligare 30m Rördrivning = 15 400kr

Bolag 4 väntar fortfarande på offert.

 



« Senast ändrad: 04 mars 2015, 19:34:09 av Tobbbe__ »

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikin 175m och nibe 160m ? Var det nu inte så att daikins inverter krävde grundare borrhål än en onoff?

Vad begär de för en vanlig diplomat då? Det är ju bara cp som är skillnaden mot optimum. Och g3 har säljaren rätt i.

Prismässigt är ju offerterna mycket lika om man ökar nibes borrhål till 180m och inga mera foderrör än 6 meter behövs.

Jag hade valt den firma som verkade kunna sin sak och försöka luska ut till vem mera de har installerat en bvp åt och tagit ett studiebesök hos dem.

Har inte frÃ¥gat om dom vanliga diplomat pumparna.  Optimum är väl varvtals reglerad precis som Daikin. Fast med en annan kompressor.
Kom ihåg jag är helt grön på det här.

Jo jag vill också ha en vettig installatör osv. Tyvärr ligger han något högre upp i pris jämfört med dom andra. :/
Jag har egen firma och tjejen studerar så vi badar inte i stålar. Badrummet är vattenskadad och måste renoveras för 100k samtidigt.
« Senast ändrad: 04 mars 2015, 19:02:53 av Tobbbe__ »

Utloggad lob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nälden
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
Njae
Optimum har väl bara cirkulationspumparna varvtalsreglerade medan Daikin(och Nibe 55) även har kompressorn varvtalsreglerad./LOB
Nibe 1255. 175+150 m borra.  270 kvm Siporexhus. Startförbrukning 48 000 kWh-20000 kwh(med IVT E11)
 Nälden-Jämtland

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Okej, hur kan installatören påverka pumpens prestanda? Finns väl inte så mycket dem kan göra annorlunda?
Pumpen kan väl bara monteras på ett vis för att fungera? Eller menar du själva justeringen av pumpen när installationen är klar?
De vvs:are som bor här och installerar pumpar klarar nog av att installera dem, men sedan tror de att pumpen fungerar perfekt dÃ¥ man trycker pÃ¥ on knappen...  Sc:,h

Sen beror det väl på intresset eller om man är en sådan som bara kollar in elmätaren och konstaterar att "visst var det lönsamt med bvp, det blev ju bara ½ på elräkningen denna månad mot vad det brukar vara då vi hade direktel..." Det är ju inte världens svåraste sak att få pumpen att dra så lite el som möjligt men ge ut massor med energi. Med hjälp från värmepumpsforum förstås.

Jag hade valt den "bekanta". Låter som att han följer upp och ser så att pumpen gör det den ska. Kanske är den vanliga diplomaten lättare att förhandla om?

Nibe 1226 är väl mera som en vanlig diplomat, utan varvalsstyrda cp?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Okej, hur kan installatören påverka pumpens prestanda? Finns väl inte så mycket dem kan göra annorlunda?
Pumpen kan väl bara monteras på ett vis för att fungera? Eller menar du själva justeringen av pumpen när installationen är klar?

Vid projekteringen och installationen måste man ta hänsyn till värmesystemet. Om det kräver för hög temp eller ett annat flöde än vad som är optimalt för VP'n måste det vidtas åtgärder.
Efter installationen måste man justera in VP'n och värmesystemet så att dom funkar optimalt tillsammans. Tyvärr är det ganska vanligt att installatören ställer in en värmekurva enligt manualen och åker hem. Risken då är att VP'n producerar onödigt varmt vatten (med lägre COP) som värmesystemets termostater stryper bort så att VP'n en stor del av tiden knappt har något vatten att jobba med och startar/stoppar hela tiden.
Du kommer säkert att vara nöjd ändå i början eftersom du sparar en del på elräkningen, men det är inte så kul efter några år när prylarna börjar gå sönder och man vet att man hade kunnat spara 30% mer och ha flera år livslängd kvar om man gjort rätt från början...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
De vvs:are som bor här och installerar pumpar klarar nog av att installera dem, men sedan tror de att pumpen fungerar perfekt dÃ¥ man trycker pÃ¥ on knappen...  Sc:,h

Sen beror det väl på intresset eller om man är en sådan som bara kollar in elmätaren och konstaterar att "visst var det lönsamt med bvp, det blev ju bara ½ på elräkningen denna månad mot vad det brukar vara då vi hade direktel..." Det är ju inte världens svåraste sak att få pumpen att dra så lite el som möjligt men ge ut massor med energi. Med hjälp från värmepumpsforum förstås.

Jag hade valt den "bekanta". Låter som att han följer upp och ser så att pumpen gör det den ska. Kanske är den vanliga diplomaten lättare att förhandla om?

Nibe 1226 är väl mera som en vanlig diplomat, utan varvalsstyrda cp?

Okej! Då förstår jag! :)

Än är inget bestämt. Daikin pumpen verkar intressant, får se vad sista firman lyckas knåpa ihop för offert.
Dom har i alla fall egna VVS killar osv som gör jobbet. Elementen har jag fått kommentarer på. Att dom eventuellt borde bytas ut för att kunna använda lägre framledning temperatur.
Men det är ju inget som mÃ¥ste ske idag. Det kan man ta allt eftersom. Utöka och förbättra den biten tänkte jag.  :)

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vid projekteringen och installationen måste man ta hänsyn till värmesystemet. Om det kräver för hög temp eller ett annat flöde än vad som är optimalt för VP'n måste det vidtas åtgärder.
Efter installationen måste man justera in VP'n och värmesystemet så att dom funkar optimalt tillsammans. Tyvärr är det ganska vanligt att installatören ställer in en värmekurva enligt manualen och åker hem. Risken då är att VP'n producerar onödigt varmt vatten (med lägre COP) som värmesystemets termostater stryper bort så att VP'n en stor del av tiden knappt har något vatten att jobba med och startar/stoppar hela tiden.
Du kommer säkert att vara nöjd ändå i början eftersom du sparar en del på elräkningen, men det är inte så kul efter några år när prylarna börjar gå sönder och man vet att man hade kunnat spara 30% mer och ha flera år livslängd kvar om man gjort rätt från början...


Jag har monterat bort alla termostater i huset så det borde vara "öppna spjäll" som man säger. Samma flöde överallt.
Jag har tänkt investera i nyare element som har "mer yta/mordernare" den erfarne vvs gubben pratade om det.

Om jag byter ut dom 3 elementen i vardagsrummet mot nya modernare element.  Han sa att eftersom det är ett envägssystem behövs det adaptrar bakom dem nya elementen. Dom hamnar dÃ¥ nÃ¥got högre upp än dem gamla men det borde inte spela nÃ¥gon roll tycker jag. Dom element som är märkta TD2 pÃ¥ ritningen är alla utrustade med sÃ¥dana där veckade plÃ¥tar bakom. Dom kanske man fortfarande kan använda?

2st element i badrum och toalett försvinner också för det ska dit golvvärme då den delen ska renoveras. En shuntventil kommer fördela ut rätt mängd varmvatten där.
Vad tror du om den iden? Huset byggdes 1983 så det är rätt ok isolering i väggarna.

Lägger upp bilder på elementen och ritningen jag har gjort så blir det lättare att förstå. Sc:,h

« Senast ändrad: 05 mars 2015, 21:08:29 av Tobbbe__ »

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack förresten ni som skriver! Är som sagt väldigt oerfaren pÃ¥ detta omrÃ¥de sÃ¥ lär mig mycket just nu.  :)
« Senast ändrad: 06 mars 2015, 00:25:31 av Tobbbe__ »

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Enrörssystem och högtempsraddar är inte optimalt med BVP, du ska absolut ha en pump med reglerad cp på värmesidan.

Vilken FLT vid DUT kräver ditt hus/system och vad är DUT uppe hos dig?

En Daikin med 190m hål i övrigt std-installation kostar ca 125 000:- efter ROT här nere.

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Enrörssystem och högtempsraddar är inte optimalt med BVP, du ska absolut ha en pump med reglerad cp på värmesidan.

Vilken FLT vid DUT kräver ditt hus/system och vad är DUT uppe hos dig?

En Daikin med 190m hål i övrigt std-installation kostar ca 125 000:- efter ROT här nere.

/C

Okej då är väl en Daikin pump rätt för mig då? För du menar väl cirkulationspump när du skriver cp?
Både inverterkompressorn och cirkulationspumpen på Daikin pumpen är väl varvtalsstyrda?

Vad betyder FLT och DUT?

Denna offert landade i min mailbox nu vid 22.10 efter en del förhandling. I denna har dom räknat med rördragning mellan garage och tvättstuga där elpannan står just nu.

Synpunkter?

« Senast ändrad: 06 mars 2015, 19:15:56 av Tobbbe__ »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!