Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Split  (läst 9180 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jim80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
Nibe Split
« skrivet: 04 januari 2011, 06:05:55 »
Hej

Är det bara jag som tycker att en Split är det sämsta som finns.

Idag har vi minus 6 grader och pumpen klarar bara att värma vattnet till 37grader medan bör ligger på 50grader.

Är det inte dåligt, man ska väl inte behöva el tillskott redan, eller?

Hur varmt kan ni fÃ¥ vattnet till  utan el tillskott?

Läste om någon som hade en 2025:a som fick 49grader vid -10 ute, man skulle kanske köpt en sådan istället.....

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Nibe Split
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2011, 07:21:23 »
Hej

Är det bara jag som tycker att en Split är det sämsta som finns.

Idag har vi minus 6 grader och pumpen klarar bara att värma vattnet till 37grader medan bör ligger på 50grader.

Är det inte dåligt, man ska väl inte behöva el tillskott redan, eller?

Hur varmt kan ni fÃ¥ vattnet till  utan el tillskott?

Läste om någon som hade en 2025:a som fick 49grader vid -10 ute, man skulle kanske köpt en sådan istället.....


Stämmer inte. F2025 klarar 50 gradigt vatten vid -20 grader. Läste något om att spliten kan ge 65 grader.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Jim80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2011, 07:57:57 »
Hej

Är det bara jag som tycker att en Split är det sämsta som finns.

Idag har vi minus 6 grader och pumpen klarar bara att värma vattnet till 37grader medan bör ligger på 50grader.

Är det inte dåligt, man ska väl inte behöva el tillskott redan, eller?

Hur varmt kan ni fÃ¥ vattnet till  utan el tillskott?

Läste om någon som hade en 2025:a som fick 49grader vid -10 ute, man skulle kanske köpt en sådan istället.....


Stämmer inte. F2025 klarar 50 gradigt vatten vid -20 grader. Läste något om att spliten kan ge 65 grader.

Ja Men jag jag menar utan elpatron.

Utloggad apankoko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2011, 08:49:33 »
Hej

Är det bara jag som tycker att en Split är det sämsta som finns.

Idag har vi minus 6 grader och pumpen klarar bara att värma vattnet till 37grader medan bör ligger på 50grader.

Är det inte dåligt, man ska väl inte behöva el tillskott redan, eller?

Hur varmt kan ni fÃ¥ vattnet till  utan el tillskott?

Läste om någon som hade en 2025:a som fick 49grader vid -10 ute, man skulle kanske köpt en sådan istället.....


Stämmer inte. F2025 klarar 50 gradigt vatten vid -20 grader. Läste något om att spliten kan ge 65 grader.

Ja Men jag jag menar utan elpatron.


Du har garanterat nÃ¥got fel pÃ¥ din pump... SÃ¥vida den inte är sjukt underdimensionerad  ???

Min split stöttar bara med el om tempen går under -13. Fram tills dess behöver den inget tillskott alls. 50 grader är inget problem innan dess.

Gör en fabriksåterställning i servicemenyn och använd Jonas grymma manual för att finjustera driften. Funkar klockrent! Min Split drog 54kWh per dygn (21grader inne och 49-53graders VV) mellan den 29:e dec och 2:e jan tack vare denna.

Skulle det ändå inte funka eller om du inte har lust att pilla själv skulle jag gå lös på installatören - Spliten funkar bättre än din gör
« Senast ändrad: 04 januari 2011, 08:51:44 av apankoko »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe Split
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2011, 10:00:53 »
Temperaturen beror helt och hållet på husets effektbehov i förhållande till pumpens uteffekt. Har du en alldeles för klen pump så spelar det ingen roll om det är en Nibe split eller en Rolls Royce - Pumpen kan inte producera mer energi än vad den är byggd för.

Men, det kan ju även vara nÃ¥t som är fel pÃ¥ just din pump. För att veta det mÃ¥ste vi ha lite mer information om förutsättningarna och inställningarna.  *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Björn H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Nybliven och intresserad Splitförare
SV: Nibe Split
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2011, 11:23:41 »
Vad får du för inomhusvärme då? Är den ok så är väl allt ok? Spliten ska ju inte jobba mer än nödvändigt, räcker 37 grader för husets behov så tillverkar den ju inte varmare vatten.

Utloggad Jim80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2011, 11:57:26 »
Vad får du för inomhusvärme då? Är den ok så är väl allt ok? Spliten ska ju inte jobba mer än nödvändigt, räcker 37 grader för husets behov så tillverkar den ju inte varmare vatten.

Innetempen står inställd på 23grader men den går ej upp över 21,5grader .

Utloggad Jim80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2011, 12:00:07 »
Hej

Är det bara jag som tycker att en Split är det sämsta som finns.

Idag har vi minus 6 grader och pumpen klarar bara att värma vattnet till 37grader medan bör ligger på 50grader.

Är det inte dåligt, man ska väl inte behöva el tillskott redan, eller?

Hur varmt kan ni fÃ¥ vattnet till  utan el tillskott?

Läste om någon som hade en 2025:a som fick 49grader vid -10 ute, man skulle kanske köpt en sådan istället.....


Stämmer inte. F2025 klarar 50 gradigt vatten vid -20 grader. Läste något om att spliten kan ge 65 grader.

Ja Men jag jag menar utan elpatron.


Du har garanterat nÃ¥got fel pÃ¥ din pump... SÃ¥vida den inte är sjukt underdimensionerad  ???

Min split stöttar bara med el om tempen går under -13. Fram tills dess behöver den inget tillskott alls. 50 grader är inget problem innan dess.

Gör en fabriksåterställning i servicemenyn och använd Jonas grymma manual för att finjustera driften. Funkar klockrent! Min Split drog 54kWh per dygn (21grader inne och 49-53graders VV) mellan den 29:e dec och 2:e jan tack vare denna.

Skulle det ändå inte funka eller om du inte har lust att pilla själv skulle jag gå lös på installatören - Spliten funkar bättre än din gör

När du säger 50 grader menar du dÃ¥ till radiatorerna eller i vv?  Min kan ge det till vv men orkar inte upp riktigt till radiatorerna.

Utloggad apankoko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2011, 12:00:58 »
Vad får du för inomhusvärme då? Är den ok så är väl allt ok? Spliten ska ju inte jobba mer än nödvändigt, räcker 37 grader för husets behov så tillverkar den ju inte varmare vatten.

Om (som han skrev) BÖR-värdet är 50 så ska den ju producera den värmen...

Utloggad Jim80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2011, 12:04:42 »
Temperaturen beror helt och hållet på husets effektbehov i förhållande till pumpens uteffekt. Har du en alldeles för klen pump så spelar det ingen roll om det är en Nibe split eller en Rolls Royce - Pumpen kan inte producera mer energi än vad den är byggd för.

Men, det kan ju även vara nÃ¥t som är fel pÃ¥ just din pump. För att veta det mÃ¥ste vi ha lite mer information om förutsättningarna och inställningarna.  *vinkar*

Mitt hus är inte så stort men pumpen borde väl ändå komma upp i temp. den går upp i varv som den ska och inga felkoder.
Vilken information behöver du veta?

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Nibe Split
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2011, 12:56:25 »
Det är nog som så att effekten inte räcker till, speciellt med hänsyn till den höga framledningstemperaturen ditt system har.
Du har tidigare angett att ditt hus är beläget i Skåne och är på 100Kvm + 50 Kvm i källare. Du har även uppgivit att husets
värmebehov då källaren inte uppvärmdes motsvarade 3kbm olja vilket motsvarar 30 MWh (antagligen 45 MWh inkl hushållsel).
Det är en rellativt hög energikonsumtion, och med tanke på att ni nu mera även värmer källaren är det inte otänkbart att
uppvärmningsbehovet ligger på 40-50 MWh (speciellt denna kalla vinter).
Med den driftssituation du anger ligger den levererade värmeenergin på 7-7,5 KWh (från VP), vilket motsvarar ca 3 stycken
fläktkonvektorer från Jula (i praktiken mindre iockmed att VV under stundom även skall få del av denna effekt),
jag tror heltenkelt inte att huset är tillräckligt isolerat för att i sin helhet värmas med denna effekt.

Det betyder inte att ni inte gör rejäla besparingar, tvärtom så ger nog Spliten för er del 80-85% i täckningsgrad och med
den höga förbrukning du tidigare hade borde du spara rätt stora slantar.

Den åtgärd du kan och bör göra är att sänka framledningstemperaturen genom att komplettera med fler radiatorer alternativt
fläktkonvektorer.

Såsom tidigare sagts beror den levererade framtemperaturen helt på producerad och uttagen effekt, inte på vad pumpen kan
leverera som maxtemperatur. Har du väldigt lite effektuttag kan pumpen leverera ~60 grader, men vid stort uttag mycket mindre.


MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Jim80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2011, 13:13:42 »
Det är nog som så att effekten inte räcker till, speciellt med hänsyn till den höga framledningstemperaturen ditt system har.
Du har tidigare angett att ditt hus är beläget i Skåne och är på 100Kvm + 50 Kvm i källare. Du har även uppgivit att husets
värmebehov då källaren inte uppvärmdes motsvarade 3kbm olja vilket motsvarar 30 MWh (antagligen 45 MWh inkl hushållsel).
Det är en rellativt hög energikonsumtion, och med tanke på att ni nu mera även värmer källaren är det inte otänkbart att
uppvärmningsbehovet ligger på 40-50 MWh (speciellt denna kalla vinter).
Med den driftssituation du anger ligger den levererade värmeenergin på 7-7,5 KWh (från VP), vilket motsvarar ca 3 stycken
fläktkonvektorer från Jula (i praktiken mindre iockmed att VV under stundom även skall få del av denna effekt),
jag tror heltenkelt inte att huset är tillräckligt isolerat för att i sin helhet värmas med denna effekt.

Det betyder inte att ni inte gör rejäla besparingar, tvärtom så ger nog Spliten för er del 80-85% i täckningsgrad och med
den höga förbrukning du tidigare hade borde du spara rätt stora slantar.

Den åtgärd du kan och bör göra är att sänka framledningstemperaturen genom att komplettera med fler radiatorer alternativt
fläktkonvektorer.

Såsom tidigare sagts beror den levererade framtemperaturen helt på producerad och uttagen effekt, inte på vad pumpen kan
leverera som maxtemperatur. Har du väldigt lite effektuttag kan pumpen leverera ~60 grader, men vid stort uttag mycket mindre.


MVH/Jonas

Hej Jonas

Nu är det 0grader ute och innetempen är nu 21,5 grader medan börvärdet är 23.

framledningstempen är 37,8 medan bör är 55.

Borde den inte ge mer? den borde ju komma upp i temp? det är ju inte kallt ute ens.


 Jag förstÃ¥r om man inte kan fÃ¥ varmt i huset pga dÃ¥liga radiatorer men framledningstempen borde ju gÃ¥ till mer en 37,8..

« Senast ändrad: 04 januari 2011, 13:17:08 av Jim80 »

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Nibe Split
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2011, 13:38:35 »
Hur lång är din avfrostningscykel, tiden från start av en avfrostning till start av nästa avfrostningscykel?
Är förångaren på utedelen helt isfri efter en avfrostning?
Hur ofta produceras varvatten och vilken stopptemp har du satt varmvattnent till?

Huset har ofta ett halvt dygns eftersläpning, det tar ett tag innan huskroppen kyls ner när det blir kallare
ute varför pumpen ofta klarar lägre utetemperaturer i början av en köldperiod. På samma sätt tar det ett
tag innan huskroppen värms upp när utetemperaturen går uppåt varför det tar ett tag innan pumpen klarar
husbehovet även om temperaturerna säger att den borde klara behovet.

Hur har det sett ut tidigare i vinter, jag vet att du vid ett tillfälle efter att du återställt fabriksinställningarna sa att den gick
bra. Vilka temperaturer har den klarat?

/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Jim80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2011, 13:49:18 »
Varmvattnet har jag inte ändrat på utan den värmer till 53grader.

Efter att jag gjort fabriksåterställningen så gick pumpen jätte bra, vi hade 7-8 minus utan problem.

Jag vet inte hur lång min avfrostningscykel är, var ser man det?

Jag ska kolla ikväll om den är fri från is, men dom gångerna jag kollat till den så har den varit full med is.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Nibe Split
« Svar #14 skrivet: 04 januari 2011, 14:18:51 »
Avfrostningscykeln får du kolla genom att kolla på displayen när den frostar av (dropp symbolen).
Att förångaren är full med is låter inte bra, men du skall kolla direkt efter en avfrostning.
/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!