Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: jonasb
« skrivet: 06 januari 2011, 00:02:36 »

Det låter ju som ett problem med programvaran, och iom att din pump har
gått för fullt troligen ett problem med expantionsventilen??? Var skulle annars
effekten tagit vägen. Innan vi stänger detta skulle du kunna lägga ut program
versionerna:
Meny 9.5.7 "Programversion"
Meny 9.5.8 "106-kort version"
Meny 9.5.9 "Displayversion"
Meny 9.5.10 "Reläkortsversion"

Dessa visar tyvärr inte ute-delens programvaruversion - men skulle eventuellt kunna vara
en ledtråd för andra som har problem.

MVH/Jonas
Skrivet av: Jim80
« skrivet: 05 januari 2011, 23:22:08 »

Gratulerar!

Kom på en egenhet som det eventuellt skulle kunna bero på.
Har man innegivare som du har, och innetemperaturen går över den inställda med
det i Meny 8.2.5 "Hysteres" inställda värdet (fabriksinställt till 1) kommer GM sättas
till 0, VP stoppas, och cirkpump stängas av. Värmepumpen aktiveras först då rumstemperaturen
understiger det inställda med samma värde (Meny 8.2.5).
Dvs. om du har ställt in 21 graders rumstemperatur och du eldar så att den faktiska temperaturen
överskrider 22 grader kommer värmepumpen att inaktiveras och kommer inte aktiveras förens
rumstemperaturen underskrider 20 grader.

Under tiden som pumpen är inaktiverad visas inte cirkpumpsymbolen i RE10 displayen.

Har dock för mig att pumpen gick när du hade detta problem och då kan det inte bero på
ovannämda egenhet.

Nästa gång du får detta problem får du ta dit Nibe innan du återställer!

/Jonas

Ja det ska jag göra

Tack gör hjälpen
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 05 januari 2011, 18:43:07 »

Gratulerar!

Kom på en egenhet som det eventuellt skulle kunna bero på.
Har man innegivare som du har, och innetemperaturen går över den inställda med
det i Meny 8.2.5 "Hysteres" inställda värdet (fabriksinställt till 1) kommer GM sättas
till 0, VP stoppas, och cirkpump stängas av. Värmepumpen aktiveras först då rumstemperaturen
understiger det inställda med samma värde (Meny 8.2.5).
Dvs. om du har ställt in 21 graders rumstemperatur och du eldar så att den faktiska temperaturen
överskrider 22 grader kommer värmepumpen att inaktiveras och kommer inte aktiveras förens
rumstemperaturen underskrider 20 grader.

Under tiden som pumpen är inaktiverad visas inte cirkpumpsymbolen i RE10 displayen.

Har dock för mig att pumpen gick när du hade detta problem och då kan det inte bero på
ovannämda egenhet.

Nästa gång du får detta problem får du ta dit Nibe innan du återställer!

/Jonas
Skrivet av: Jim80
« skrivet: 05 januari 2011, 16:21:53 »

Hej igen

Imorse när jag gick till jobbet så gjorde jag en fabriksåterställning och nu när jag kom hem så låg framledningtempen på 44grader och bör på 44.

Och innetempen stämmer oxå.

och det är lika kallt idag som igår...

Kan det vara möjligt att jag får ett fel som inte ger ett larm?
Det är andra gången jag gör en återställning och vips så fungerar den...

Då kan vi väll vara överens att pumpen inte är för liten om det fungerar nu

Kan det ha med att göra att jag eldar i kaminen ibland?

Skrivet av: jonasb
« skrivet: 05 januari 2011, 10:55:18 »

Kolla vilka temperaturer kompressorkretsen har:
- förångare
- Suggas
- Hetgase
- Vätskerör
Skrivet av: Jim80
« skrivet: 05 januari 2011, 09:51:51 »


12 kW ger den vid 7/45 °C. När tempen sjunker sjunker även effekten från pumpen, gär så på alla pumpar.
Vid -7/45 grader ger den max 8 kW. Klart att tempen stiger om du sätter på elpatronen. Då har du ku totalt 17 kW effekt totalt från anläggningen. Pumpen är säkert underdimensionenrad och det är inte pumpens fel.
Kolla först så alla värde och inställningar stämmer. Hur ligger Delta T och flödet?
Inge tillverkare kan hjälpa om en pump är underdimensionerad eller att inställningar inte står rätt.


8kw ska räcka vid 0 grader och inga element igång... då ska den bara värma rören ju...

Det är omöjligt att pumpen är underdimenserad..
enligt Nibe så rekomenderade dom en 2025 8kw...

Ska stänga av ute delen ikväll och se om elpatronen själv kan värma huset..

Kan det de så är det något fel på ute delen.



Skrivet av: Jim80
« skrivet: 05 januari 2011, 09:47:55 »

Har du kollat att du inte har något larm?
Den sänker temperaturen om larm finns.


Inget larm finns,  Jag tror inte ute delen ger det som dom har lovat..

Skrivet av: jonasb
« skrivet: 05 januari 2011, 09:37:31 »

Har du kollat att du inte har något larm?
Den sänker temperaturen om larm finns.
Skrivet av: hokanp
« skrivet: 05 januari 2011, 06:38:20 »


12 kW ger den vid 7/45 °C. När tempen sjunker sjunker även effekten från pumpen, gär så på alla pumpar.
Vid -7/45 grader ger den max 8 kW. Klart att tempen stiger om du sätter på elpatronen. Då har du ku totalt 17 kW effekt totalt från anläggningen. Pumpen är säkert underdimensionenrad och det är inte pumpens fel.
Kolla först så alla värde och inställningar stämmer. Hur ligger Delta T och flödet?
Inge tillverkare kan hjälpa om en pump är underdimensionerad eller att inställningar inte står rätt.
Skrivet av: Jim80
« skrivet: 05 januari 2011, 05:07:30 »

Även om det kanske går att trimma lite mer, så gör det faktum att den totala förbrukningen (COP1) inklusive
hushållsel (som också bidrar) ligger på ~50MWh tillsammans med den höga framledningstemperaturen att
uppvärmningsvalet kanske skulle ha varit något annat.
Om inga övriga ingrepp i fastigheten görs såsom tilläggsisolering, vindtätning, fler radiatorer, etc.
skulle jag ha valt någon annan typ av lösning: bergvärme, Daikin Altherma HT, kombidrift, tex Pellets/ved+VP eller liknande.
50 MWh/år utan värmepump är väldigt mycket (60.000:-/år med fast el-pris, kanske 85.000 med rörligt!!!!)
Hursomhelst - nu har du den pump du har, den har kanske 75% täckningsgrad då sparar du minst 40*0,75*(1-1/2,5)=
18 MWh vilket motsvarar 20-25 KSEK / år. Det är väl inte dåligt!
Trimma in anläggningen så gott det går, sätt igång elpatroner vid den temperatur de behövs, observera hur den beter sig,
jämför med dina egna tidigare observationer för att kunna se om något händer med anläggningen over tiden- men jämför
inte med andra, det går inte och är ingen ide'.
/Jonas

Klarar inte Spliten att värma mitt hus så är det en jävla dålig maskin,

Vad jag har hört så är ute delan på 12kw och elpatronen på 9kw.

Ute delen klarar inte att värma huset men elpatronen som är mindre klarar det utan problem, startar man elpatronen så stiger framledningstempen direkt till vad bör värdet är.

Angående hög framledningstemp så är det ju pumpen som bestämer det jag har ju ställt in värmekurva 9 , om det tex är -10 grader ute och framledningen ligger på en 38 grader(som den alltid gör) så ligger innetempen på ca 19, men hade framledningen bara ökat till tex 45 så hade vi snart haft 21grader inne..

Jag har prövat att stänga av källaren men utan någon ökat framledningstemp, prövade igår att stänga alla radiatorer (utan ett) då borde ju framledningen komma upp i temp men nej kvar på 38grader stod den.

Så dåligt med isolering har jag inte i huset.

Jim
Skrivet av: Jim80
« skrivet: 05 januari 2011, 04:55:58 »

Var precis ute o kolla när den avfrosta och det såg bra ut.
Det fanns ingen is kvar..


Går pumpen hela tiden och inte orkar komma upp i börvörde så är den för liten.
Min F2025-10 liggermellan 28-38 på framledningen och nu är det 0 grader då
har jag en bör till värmen på 30 grader samt en verklig på 28. Pumpen står still men startar snart.
Jag värmer 340 Kvm 1,5 plans med källare. Vid -12 går gaspannan in.

Men är inte Spliten  på 12kw?

Jag valde emellan 2025 -10kw eller spliten men enligt nide så ger spliten mer effekt.

Min granne har ett exakt lika hus som mitt och han har en gammal ctc och har aldrig startat någon elpatron.

Jag prövade att stänga alla element igår i ca 3timmar och tänkte då måste den komma upp i temp men nej den stod kvar på ca 38 grader i framledningstemp

Jag tror att det är något fel på den, den ska kunna värma mkt större hus en mitt och så dåligt isolerat är det inte...

Jag snackade med dom som bodde i huset innan mig och dom hade som kallast runt en 50-55 grader i framledningstemp.




 

Skrivet av: jonasb
« skrivet: 05 januari 2011, 00:50:00 »

Även om det kanske går att trimma lite mer, så gör det faktum att den totala förbrukningen (COP1) inklusive
hushållsel (som också bidrar) ligger på ~50MWh tillsammans med den höga framledningstemperaturen att
uppvärmningsvalet kanske skulle ha varit något annat.
Om inga övriga ingrepp i fastigheten görs såsom tilläggsisolering, vindtätning, fler radiatorer, etc.
skulle jag ha valt någon annan typ av lösning: bergvärme, Daikin Altherma HT, kombidrift, tex Pellets/ved+VP eller liknande.
50 MWh/år utan värmepump är väldigt mycket (60.000:-/år med fast el-pris, kanske 85.000 med rörligt!!!!)
Hursomhelst - nu har du den pump du har, den har kanske 75% täckningsgrad då sparar du minst 40*0,75*(1-1/2,5)=
18 MWh vilket motsvarar 20-25 KSEK / år. Det är väl inte dåligt!
Trimma in anläggningen så gott det går, sätt igång elpatroner vid den temperatur de behövs, observera hur den beter sig,
jämför med dina egna tidigare observationer för att kunna se om något händer med anläggningen over tiden- men jämför
inte med andra, det går inte och är ingen ide'.
/Jonas
Skrivet av: hokanp
« skrivet: 04 januari 2011, 19:19:24 »

Var precis ute o kolla när den avfrosta och det såg bra ut.
Det fanns ingen is kvar..


Går pumpen hela tiden och inte orkar komma upp i börvörde så är den för liten.
Min F2025-10 liggermellan 28-38 på framledningen och nu är det 0 grader då
har jag en bör till värmen på 30 grader samt en verklig på 28. Pumpen står still men startar snart.
Jag värmer 340 Kvm 1,5 plans med källare. Vid -12 går gaspannan in.
Skrivet av: Jim80
« skrivet: 04 januari 2011, 17:15:56 »

Var precis ute o kolla när den avfrosta och det såg bra ut.
Det fanns ingen is kvar..

Skrivet av: jonasb
« skrivet: 04 januari 2011, 14:18:51 »

Avfrostningscykeln får du kolla genom att kolla på displayen när den frostar av (dropp symbolen).
Att förångaren är full med is låter inte bra, men du skall kolla direkt efter en avfrostning.
/Jonas
Skrivet av: Jim80
« skrivet: 04 januari 2011, 13:49:18 »

Varmvattnet har jag inte ändrat på utan den värmer till 53grader.

Efter att jag gjort fabriksåterställningen så gick pumpen jätte bra, vi hade 7-8 minus utan problem.

Jag vet inte hur lång min avfrostningscykel är, var ser man det?

Jag ska kolla ikväll om den är fri från is, men dom gångerna jag kollat till den så har den varit full med is.
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 04 januari 2011, 13:38:35 »

Hur lång är din avfrostningscykel, tiden från start av en avfrostning till start av nästa avfrostningscykel?
Är förångaren på utedelen helt isfri efter en avfrostning?
Hur ofta produceras varvatten och vilken stopptemp har du satt varmvattnent till?

Huset har ofta ett halvt dygns eftersläpning, det tar ett tag innan huskroppen kyls ner när det blir kallare
ute varför pumpen ofta klarar lägre utetemperaturer i början av en köldperiod. På samma sätt tar det ett
tag innan huskroppen värms upp när utetemperaturen går uppåt varför det tar ett tag innan pumpen klarar
husbehovet även om temperaturerna säger att den borde klara behovet.

Hur har det sett ut tidigare i vinter, jag vet att du vid ett tillfälle efter att du återställt fabriksinställningarna sa att den gick
bra. Vilka temperaturer har den klarat?

/Jonas
Skrivet av: Jim80
« skrivet: 04 januari 2011, 13:13:42 »

Det är nog som så att effekten inte räcker till, speciellt med hänsyn till den höga framledningstemperaturen ditt system har.
Du har tidigare angett att ditt hus är beläget i Skåne och är på 100Kvm + 50 Kvm i källare. Du har även uppgivit att husets
värmebehov då källaren inte uppvärmdes motsvarade 3kbm olja vilket motsvarar 30 MWh (antagligen 45 MWh inkl hushållsel).
Det är en rellativt hög energikonsumtion, och med tanke på att ni nu mera även värmer källaren är det inte otänkbart att
uppvärmningsbehovet ligger på 40-50 MWh (speciellt denna kalla vinter).
Med den driftssituation du anger ligger den levererade värmeenergin på 7-7,5 KWh (från VP), vilket motsvarar ca 3 stycken
fläktkonvektorer från Jula (i praktiken mindre iockmed att VV under stundom även skall få del av denna effekt),
jag tror heltenkelt inte att huset är tillräckligt isolerat för att i sin helhet värmas med denna effekt.

Det betyder inte att ni inte gör rejäla besparingar, tvärtom så ger nog Spliten för er del 80-85% i täckningsgrad och med
den höga förbrukning du tidigare hade borde du spara rätt stora slantar.

Den åtgärd du kan och bör göra är att sänka framledningstemperaturen genom att komplettera med fler radiatorer alternativt
fläktkonvektorer.

Såsom tidigare sagts beror den levererade framtemperaturen helt på producerad och uttagen effekt, inte på vad pumpen kan
leverera som maxtemperatur. Har du väldigt lite effektuttag kan pumpen leverera ~60 grader, men vid stort uttag mycket mindre.


MVH/Jonas

Hej Jonas

Nu är det 0grader ute och innetempen är nu 21,5 grader medan börvärdet är 23.

framledningstempen är 37,8 medan bör är 55.

Borde den inte ge mer? den borde ju komma upp i temp? det är ju inte kallt ute ens.


 Jag förstår om man inte kan få varmt i huset pga dåliga radiatorer men framledningstempen borde ju gå till mer en 37,8..

Skrivet av: jonasb
« skrivet: 04 januari 2011, 12:56:25 »

Det är nog som så att effekten inte räcker till, speciellt med hänsyn till den höga framledningstemperaturen ditt system har.
Du har tidigare angett att ditt hus är beläget i Skåne och är på 100Kvm + 50 Kvm i källare. Du har även uppgivit att husets
värmebehov då källaren inte uppvärmdes motsvarade 3kbm olja vilket motsvarar 30 MWh (antagligen 45 MWh inkl hushållsel).
Det är en rellativt hög energikonsumtion, och med tanke på att ni nu mera även värmer källaren är det inte otänkbart att
uppvärmningsbehovet ligger på 40-50 MWh (speciellt denna kalla vinter).
Med den driftssituation du anger ligger den levererade värmeenergin på 7-7,5 KWh (från VP), vilket motsvarar ca 3 stycken
fläktkonvektorer från Jula (i praktiken mindre iockmed att VV under stundom även skall få del av denna effekt),
jag tror heltenkelt inte att huset är tillräckligt isolerat för att i sin helhet värmas med denna effekt.

Det betyder inte att ni inte gör rejäla besparingar, tvärtom så ger nog Spliten för er del 80-85% i täckningsgrad och med
den höga förbrukning du tidigare hade borde du spara rätt stora slantar.

Den åtgärd du kan och bör göra är att sänka framledningstemperaturen genom att komplettera med fler radiatorer alternativt
fläktkonvektorer.

Såsom tidigare sagts beror den levererade framtemperaturen helt på producerad och uttagen effekt, inte på vad pumpen kan
leverera som maxtemperatur. Har du väldigt lite effektuttag kan pumpen leverera ~60 grader, men vid stort uttag mycket mindre.


MVH/Jonas
Skrivet av: Jim80
« skrivet: 04 januari 2011, 12:04:42 »

Temperaturen beror helt och hållet på husets effektbehov i förhållande till pumpens uteffekt. Har du en alldeles för klen pump så spelar det ingen roll om det är en Nibe split eller en Rolls Royce - Pumpen kan inte producera mer energi än vad den är byggd för.

Men, det kan ju även vara nåt som är fel på just din pump. För att veta det måste vi ha lite mer information om förutsättningarna och inställningarna.  *vinkar*

Mitt hus är inte så stort men pumpen borde väl ändå komma upp i temp. den går upp i varv som den ska och inga felkoder.
Vilken information behöver du veta?
Skrivet av: apankoko
« skrivet: 04 januari 2011, 12:00:58 »

Vad får du för inomhusvärme då? Är den ok så är väl allt ok? Spliten ska ju inte jobba mer än nödvändigt, räcker 37 grader för husets behov så tillverkar den ju inte varmare vatten.

Om (som han skrev) BÖR-värdet är 50 så ska den ju producera den värmen...
Skrivet av: Jim80
« skrivet: 04 januari 2011, 12:00:07 »

Hej

Är det bara jag som tycker att en Split är det sämsta som finns.

Idag har vi minus 6 grader och pumpen klarar bara att värma vattnet till 37grader medan bör ligger på 50grader.

Är det inte dåligt, man ska väl inte behöva el tillskott redan, eller?

Hur varmt kan ni få vattnet till  utan el tillskott?

Läste om någon som hade en 2025:a som fick 49grader vid -10 ute, man skulle kanske köpt en sådan istället.....


Stämmer inte. F2025 klarar 50 gradigt vatten vid -20 grader. Läste något om att spliten kan ge 65 grader.

Ja Men jag jag menar utan elpatron.


Du har garanterat något fel på din pump... Såvida den inte är sjukt underdimensionerad  ???

Min split stöttar bara med el om tempen går under -13. Fram tills dess behöver den inget tillskott alls. 50 grader är inget problem innan dess.

Gör en fabriksåterställning i servicemenyn och använd Jonas grymma manual för att finjustera driften. Funkar klockrent! Min Split drog 54kWh per dygn (21grader inne och 49-53graders VV) mellan den 29:e dec och 2:e jan tack vare denna.

Skulle det ändå inte funka eller om du inte har lust att pilla själv skulle jag gå lös på installatören - Spliten funkar bättre än din gör

När du säger 50 grader menar du då till radiatorerna eller i vv?  Min kan ge det till vv men orkar inte upp riktigt till radiatorerna.
Skrivet av: Jim80
« skrivet: 04 januari 2011, 11:57:26 »

Vad får du för inomhusvärme då? Är den ok så är väl allt ok? Spliten ska ju inte jobba mer än nödvändigt, räcker 37 grader för husets behov så tillverkar den ju inte varmare vatten.

Innetempen står inställd på 23grader men den går ej upp över 21,5grader .
Skrivet av: Björn H
« skrivet: 04 januari 2011, 11:23:41 »

Vad får du för inomhusvärme då? Är den ok så är väl allt ok? Spliten ska ju inte jobba mer än nödvändigt, räcker 37 grader för husets behov så tillverkar den ju inte varmare vatten.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 04 januari 2011, 10:00:53 »

Temperaturen beror helt och hållet på husets effektbehov i förhållande till pumpens uteffekt. Har du en alldeles för klen pump så spelar det ingen roll om det är en Nibe split eller en Rolls Royce - Pumpen kan inte producera mer energi än vad den är byggd för.

Men, det kan ju även vara nåt som är fel på just din pump. För att veta det måste vi ha lite mer information om förutsättningarna och inställningarna.  *vinkar*
Skrivet av: apankoko
« skrivet: 04 januari 2011, 08:49:33 »

Hej

Är det bara jag som tycker att en Split är det sämsta som finns.

Idag har vi minus 6 grader och pumpen klarar bara att värma vattnet till 37grader medan bör ligger på 50grader.

Är det inte dåligt, man ska väl inte behöva el tillskott redan, eller?

Hur varmt kan ni få vattnet till  utan el tillskott?

Läste om någon som hade en 2025:a som fick 49grader vid -10 ute, man skulle kanske köpt en sådan istället.....


Stämmer inte. F2025 klarar 50 gradigt vatten vid -20 grader. Läste något om att spliten kan ge 65 grader.

Ja Men jag jag menar utan elpatron.


Du har garanterat något fel på din pump... Såvida den inte är sjukt underdimensionerad  ???

Min split stöttar bara med el om tempen går under -13. Fram tills dess behöver den inget tillskott alls. 50 grader är inget problem innan dess.

Gör en fabriksåterställning i servicemenyn och använd Jonas grymma manual för att finjustera driften. Funkar klockrent! Min Split drog 54kWh per dygn (21grader inne och 49-53graders VV) mellan den 29:e dec och 2:e jan tack vare denna.

Skulle det ändå inte funka eller om du inte har lust att pilla själv skulle jag gå lös på installatören - Spliten funkar bättre än din gör
Skrivet av: Jim80
« skrivet: 04 januari 2011, 07:57:57 »

Hej

Är det bara jag som tycker att en Split är det sämsta som finns.

Idag har vi minus 6 grader och pumpen klarar bara att värma vattnet till 37grader medan bör ligger på 50grader.

Är det inte dåligt, man ska väl inte behöva el tillskott redan, eller?

Hur varmt kan ni få vattnet till  utan el tillskott?

Läste om någon som hade en 2025:a som fick 49grader vid -10 ute, man skulle kanske köpt en sådan istället.....


Stämmer inte. F2025 klarar 50 gradigt vatten vid -20 grader. Läste något om att spliten kan ge 65 grader.

Ja Men jag jag menar utan elpatron.
Skrivet av: hokanp
« skrivet: 04 januari 2011, 07:21:23 »

Hej

Är det bara jag som tycker att en Split är det sämsta som finns.

Idag har vi minus 6 grader och pumpen klarar bara att värma vattnet till 37grader medan bör ligger på 50grader.

Är det inte dåligt, man ska väl inte behöva el tillskott redan, eller?

Hur varmt kan ni få vattnet till  utan el tillskott?

Läste om någon som hade en 2025:a som fick 49grader vid -10 ute, man skulle kanske köpt en sådan istället.....


Stämmer inte. F2025 klarar 50 gradigt vatten vid -20 grader. Läste något om att spliten kan ge 65 grader.
Skrivet av: Jim80
« skrivet: 04 januari 2011, 06:05:55 »

Hej

Är det bara jag som tycker att en Split är det sämsta som finns.

Idag har vi minus 6 grader och pumpen klarar bara att värma vattnet till 37grader medan bör ligger på 50grader.

Är det inte dåligt, man ska väl inte behöva el tillskott redan, eller?

Hur varmt kan ni få vattnet till  utan el tillskott?

Läste om någon som hade en 2025:a som fick 49grader vid -10 ute, man skulle kanske köpt en sådan istället.....

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!