Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Renovera eller köpa nytt?  (läst 4277 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalkyl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Renovera eller köpa nytt?
« skrivet: 22 september 2007, 12:10:56 »
Hjälp! Jag har en Thermia DUO 12 från 1990 där kompressorn tröttnat inte ger något tryck längre. Vi har enbart golvvärme i huset, och för att inte värmeväxlare och annat skall rosta sönder så fylldes hela värmesystemet med destillerat vatten vid installation, så allt annat ser ”nog” bra ut inuti. Det kostar runt 20 – 25000 att byta kompressor och konvertera köldmedia.

Ska jag behålla varmvattenberedaren och bara köpa ny värmepump eller är det bättre att investera i ett helt nytt system?
Vilket fabrikat ”system” rekommenderas idag om man ska köpa helt ny anläggning?

Utloggad luckyman

  • Känd från TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Renovera eller köpa nytt?
« Svar #1 skrivet: 22 september 2007, 16:58:32 »
Köp nytt!!
En duo maskin med 300 liters vv-beredare kring 80k installerat å klart.
Garanti å försäkring som täcker dig 6 eller 10 år kostnadsfritt Thumbsup
Mest kyla men lite värme också

Utloggad kalkyl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Renovera eller köpa nytt?
« Svar #2 skrivet: 22 september 2007, 18:06:06 »
Jo, det är ju sant. Men varför inte behålla varmvattensberedaren? Vad är det för livstid på en sådan? Är det skillnad på de olika Thermia pumparna, eller är det samma grejer i olika utföranden?

Det blir mycket att fundera över när man väl börjar grubbla... Sc:,h

Utloggad luckyman

  • Känd från TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Renovera eller köpa nytt?
« Svar #3 skrivet: 22 september 2007, 18:41:14 »
17 år gammal vvb, släng den
Kostar ca 10k samt är legionellafri
Mest kyla men lite värme också

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Renovera eller köpa nytt?
« Svar #4 skrivet: 23 september 2007, 09:19:32 »
kalkyl, kan du förklara för en oinsatt varför det skulle vara bättre med destillerat vatten för att förhindra "rost" Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Renovera eller köpa nytt?
« Svar #5 skrivet: 23 september 2007, 09:42:48 »
Jo, det är ju sant. Men varför inte behålla varmvattensberedaren? Vad är det för livstid på en sådan? Är det skillnad på de olika Thermia pumparna, eller är det samma grejer i olika utföranden?

Det blir mycket att fundera över när man väl börjar grubbla... Sc:,h

Angående livstid på beredare, så vet jag om en massa som har beredare som är över 30 år & där är det inga problem - allt beror ju på vilken vattenkvalitet man har där man bor & hur man sköter den.

Jag hade kört beredaren tills den "rasar" ^-^ om den stod på ett ställe där man t.ex har en golvbrunn ( gammalt pannrum) - annars hade jag bytt

mvh Kgust


Utloggad kalkyl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Renovera eller köpa nytt?
« Svar #6 skrivet: 23 september 2007, 12:53:23 »
Jo, jag hittade följande på nätet

"Destillerat vatten är vatten som genom destillation har gjorts mycket rent från lösta och uppslammade ämnen som finns i vanligt, odestillerat kranvatten, exempelvis metallsalter. Bristen på salter i destillerat vatten gör att det inte fräter eller är skadligt på metaller."


Vid installationen 1990 fick jag rådet av en kemist på SP här i Borås att fylla systemet med dest vatten för att spara på grejorna.

Utloggad ROLPeR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Renovera eller köpa nytt?
« Svar #7 skrivet: 23 september 2007, 13:40:59 »
Jo, jag hittade följande på nätet

"Destillerat vatten är vatten som genom destillation har gjorts mycket rent från lösta och uppslammade ämnen som finns i vanligt, odestillerat kranvatten, exempelvis metallsalter. Bristen på salter i destillerat vatten gör att det inte fräter eller är skadligt på metaller."


Vid installationen 1990 fick jag rådet av en kemist på SP här i Borås att fylla systemet med dest vatten för att spara på grejorna.

Det är skillnad på teori och praktik.
Om man inte ständigt tillför nytt vatten till  systemet så är inte vanligt kranvatten ett problem.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Renovera eller köpa nytt?
« Svar #8 skrivet: 23 september 2007, 15:47:16 »
Jag hade en Thermia el-beredare med 32 år på nacken och den verkar helt ok, main far har ärvt den nu så vi får se hur länge den går.
Det blir väl en "modern" kompressor som de sätter in i stället för den gamla, dvs med högre verkningsgrad mm?
Ny garanti bör väl gälla för den nya kompressorn?
I så fall skulle jag nog bytt kompressorn.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad luckyman

  • Känd från TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Renovera eller köpa nytt?
« Svar #9 skrivet: 23 september 2007, 15:55:45 »
Det räcker nog imte bara med kompressorn för att fåen högre verkningsgrad.
Skulle tro att man får samma verkningsgrad med en ny kompressor.
I den är det väl 404 gas, så man måste i stort sett byta allt även styren för att få en bättre verkningsgrad än 1000-delar
Mest kyla men lite värme också

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Renovera eller köpa nytt?
« Svar #10 skrivet: 23 september 2007, 16:10:30 »
Det kostar runt 20 – 25000 att byta kompressor och konvertera köldmedia.
Jag tolkade detta som att man även bytte gasen, sorry för mitt missförstånd pastorn!  :)
Ps
Hur gick tv-sändningen?
Ds
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Renovera eller köpa nytt?
« Svar #11 skrivet: 23 september 2007, 16:49:46 »
Och jag som trodde att det var syret i vattnet som förenade sig med metallen och det bildades tex. rost (järnoxid) om metallen var järn  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad luckyman

  • Känd från TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Renovera eller köpa nytt?
« Svar #12 skrivet: 23 september 2007, 16:58:30 »
Gasen ska ju bytas men sen har du växlare, exp.ventil,torkfilter
Köp nytt!!
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Renovera eller köpa nytt?
« Svar #13 skrivet: 23 september 2007, 17:10:40 »
Och jag som trodde att det var syret i vattnet som förenade sig med metallen och det bildades tex. rost (järnoxid) om metallen var järn  Sc:,h

Det stämmer men metallen är inte helt homogen, sammansättningen varierar. Det gör att olika delar av ytan för olika potential vilket i sin tur gör att korrosionen inte blir jämn. Det kan t.ex. bli frätgropar medan ytan i övrigt inte angrips.

Om jag minns korrosionsläran jag läste för ett antal decennier sedan rätt så är det så att för att korrosion skall ske krävs det att det går en ström genom vattnet mellan de delar av metallytan som har olika potential, vattnet blir som elektrolyten i ett batteri. Egentligen kan en korrosionsprocess betraktas som ett kortslutet batteri. Om då vattnet leder ström bättre går korrosionen snabbare, järn i saltvatten rostar ju snabbare. Men när syret i vattnet har tagit slut händer nog inte så mycket mer.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Renovera eller köpa nytt?
« Svar #14 skrivet: 23 september 2007, 17:41:37 »
Naturligtvis krävs det en "elektrolyt" för jonvandringen och rent vatten leder ju inte ström  :-[
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!