Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppgraderingsplan 1210 Fighter, Volymtank, större hus....  (läst 1555 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: 08-land
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Efter att grannens Nibe 1210 börjat visa tecken på att ge upp för andra gången på 13 år har jag bestämt mig för att ta fram en beredskapsplan för vad som ska hända när min pump bestämmer sig för att kasta in handduken.

Förutsättningarna är i grunden dessa:

Hus i Stockholm, 240kvm varav garage 40 hålls på lägre temp än övriga huset (pga för liten radiatoryta där).
Fighter 1210, 7kW, installerad 200311, 43k starter 35k timmar.
Inget eltillskott används, 7kW räcker idag
Huset värms via golvvärme, några rum har radiatorer kvar men dessa får idag samma temp som golvvärmen, dvs relativt lågtempererat vatten.
Volymtank på 500liter i serie med framledning. Efter några år har framledningstempgivaren flyttats till efter volymtanken så driftstatistiken är lite bättre nu än vad totalstatistiken ovan indikerar.
Vv produceras dels i värmepumpen, sedan finns det en elvb i serie på 200l som hissar tempen lite.

Det finns ingen rumsreglering på varken golvvärme eller de få radiatorer som är kvar, och det kommer inte ändra sig. Det verkar fungera utmärkt att endast styra framledning med utegivare.

Borrhålet är på 160m varav 145m var aktivt när detta gjordes. Idag är aktivt djup okänt för mig.
Jag noterar att det sedan flera år skett en förändring i temp på kb. Nu är det 3 grader in och 0 ut, för några år sedan var det uppskattningsvis 3 grader högre in och ut. Jag tolkar det som att jag ligger på gränsen av vad brunnen orkar med.

Som helhet fungerar systemet helt problemfritt, störningsfritt och utan behov av underhåll eller meckande. Jag har ett problem och det är att det verkar försvinna vatten ur radiatorkretsen, jag får någon gång per år pytsa i lite nytt vatten för att få trycket på rätt nivå. Från trodde jag att detta berodde på för liten expansionsvolym men det har inte hjälpt att lägga till en röd boll (totalt 30liter nu). Jag har även misstänkt övertrycksventilen vid expansionskärlet men det verkar inte komma något vatten där (dock svårt att övervaka då det är så lite vatten som försvinner att det hinner dunsta innan jag kan mäta det...). I vilketfall som helst, för nästa generations system så överväger jag ett större golvstående expansionskärl för att helt säkert utesluta detta som felkälla.

Det finns också en golvvärmeshunt som ska bort, möjligen lämnas cirkulationspumpen kvar. Den är redan idag helt öppen eftersom radiatorer och gv matas med samma temp.

Den stora jokern i leken är att huset ev ska förses med en våning till. Då blir det cirka 120kvm ytterligare yta att värma.

Avslutningsvis, när kompressorn ryker på vpumpen så kommer vpumpen inte repareras utan ersättas i sin helhet.

Scenario 1 (inget taklyft, samma boyta)

Jag ser två alternativ.
1. Fighter 1226 8kW, enkel av/på pump som rakt av ersätter befintlig pump.
2. Fighter 1255 12kW

Scenario 2 (taklyft 120kvm extra boyta)
Egentligen samma alternativ som ovan men jag är osäker på vilken effekt som behövs. Jag gissar att jag behöver ett hål till och att en 12kW pump räcker med råge. Jag vill inte ha ett system som kräver eltillskott utan vill dimensionera för 100% effekttäckning. Det fungerar utmärkt idag och bör kunna göra det i framtiden också.

Det skulle vara intressant att höra lite kloka synpunkter på vilka alternativ man bör välja baserat på ovanstående samt vilka åtgärder man passar på att göra när man ändå håller på (borde volymtanken användas på ett annat sätt, uppgradera expansionen osv).














 
« Senast ändrad: 12 november 2016, 13:48:08 av MathiasS »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Uppgraderingsplan 1210 Fighter, Volymtank, större hus....
« Svar #1 skrivet: 12 november 2016, 14:28:49 »
Hej!
Om borran ger +3/0 så kan den nog belastas hårdare.
Normalt så dimensioneras de till ca 0 °C på inkommande KB.
Utan taklyft så är en ny 1245-8 eller liknande klockren.

Med taklyft så borde som sagt 12 kW räcka till, med 500 l volymtank så kan man välja mellan on/off eller inverter.
Frågan är då om det behövs mer kollektor, finns plats att gräva ner typ 300 m jordvärmeslang?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MathiasS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: 08-land
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Uppgraderingsplan 1210 Fighter, Volymtank, större hus....
« Svar #2 skrivet: 12 november 2016, 15:08:40 »
Tack för svaret.

Nej, någon jordvärmeslang finns det inte plats för, här är tomterna för små. Men, ett borrhål till vinklat in under huset skulle funka. Taklyft handlar om ett par miljoner spänn så i det perspektivet är en brunn till inget att bråka om, om det behövs.

Egentligen är det nog mer rättvist att se framtiden som 120+40kvm extra eftersom garaget inte värms till mer än 5-10 grader idag - men jag är ej heller i taket på 7kW idag.

Utloggad MathiasS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: 08-land
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Uppgraderingsplan 1210 Fighter, Volymtank, större hus....
« Svar #3 skrivet: 13 november 2016, 13:18:12 »
Kan man själv bestämma hur stor effekt en 1255 ska lämna maximalt? Jag ser i menyerna att man kan reglera elpatronen som vanligt, men kan man även göra det för själva värmepumpen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Uppgraderingsplan 1210 Fighter, Volymtank, större hus....
« Svar #4 skrivet: 13 november 2016, 21:18:02 »
Tror man kan använda spärrband i 5.1.24 till att begränsa max frekvensen.
Man kan också ange max framledningstemperatur.
Men det du kanske är ute efter är i meny 5.1.7, mintemp på köldbäraren, när KB-ut närmar sig varvar kompressorn ner för att inte borran ska bli överbelastad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MathiasS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: 08-land
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Uppgraderingsplan 1210 Fighter, Volymtank, större hus....
« Svar #5 skrivet: 13 november 2016, 22:37:30 »
....lite difus info om spärrband i manualen men jag antar att den funktionen i huvudsak är tänkt att användas för att blockera frekvenser som skapar resonansljud...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Uppgraderingsplan 1210 Fighter, Volymtank, större hus....
« Svar #6 skrivet: 14 november 2016, 09:03:45 »
Jepp, det är tänkt så, men spärrbandet kan säkert användas till att begränsa max frekvensen med.
Men enda orsaken enligt mig att man vill begränsa max effekt på en 1255 är väl för att inte överbelasta borran, och den funktionen finns i 5.1.7.
Annars så skickar den ju bara på så mycket effekt som behövs för att uppnå börvärdet på framledningen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MathiasS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: 08-land
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Uppgraderingsplan 1210 Fighter, Volymtank, större hus....
« Svar #7 skrivet: 14 november 2016, 19:16:07 »
Ok

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!