0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har 2 månader kvar att köra innan jag haft Daikins pump installerad i ett helt år och 2014 var ju ett varmt år. Ca 26 000kWh förbrukade jag totalt under ett varmt år med min gamla IVT 480 flvp inkl hh-el.Med BVP landar det strax under 15 000kWh inkl hh- el och då är ca 5200-5 600kWh drivenergi till pumpen.Kåken är byggd 2000 och är nästan 300m2 och är det kallt ute så förbrukas ju fortfarande en del kWh/dygn 75-80kWh.+ blixtsnabb vv-prod.+ levererar vad som utlovats i stort sett.+ snygg och kompakt installation+ tyst merpart av driften- krångliga menyer på de mera avancerade inställningarna.- brummar rätt bra när den går max (13kw) men ljudet från swingkompressorn är ganska behagligt jämfört med andra typer.- kass manual (er)På det stora hela är jag nöjd och nu väntar jag bara på utlovad mjukvaruuppdatering. /C
Just nu inte alls nöjd med mitt val.En inte ens 1.5 år gammal bergvärmepump pumpar inte runt värme i huset (men vi har varmvatten tack och lov).Rapporterade till installatören på fredag morgon och blev lovad samtal från Daikin tekniker "under dagen". Nu har tisdagen gått utan samtal. Den snabba analysen av felet från Daiking som förmedlades via installatören är att växelventilen kanske fastnat (låter ju inte orimligt). 225kvm hus som blir kallt (tack och lov att det inte är så kallt ute) och får värmas med utplacerade elradiatorer.Två fel alltså, en pump som går sönder alldeles för tidigt och sedan en serviceorganisation som inte verkar har kapacitet. Hade en Nibe innan och när det var fel på den (hände en gång) så hade jag en tekniker i huset på 4-5 timmar.Kanske är jag känslig och man får vara beredd att acceptera det, men mina förväntingar var definitivt högre.Börjar bli dags att försöka fixa själv. När den försöker gå över till "värma huset läget" så hörde jag ett konstigt motorljud från nedre delen. Sensorerna indikerar att framledning och return har i princip samma temp och runt 48grader. Den visar på flöde, men det kanske inte är till radiatorer utan ner i borrhålet.Hade för en månad sedan ett felmeddelande C0-00 "Fel på flödessensor/switch" som gav samma symptom men efter omstart så löste det sig då.
Dessvärre har tillverkaren av växelventilen (esbe) bytt material och det klarar inte av vissa vattenkvaliteter. Installatören bör kontakta oss och beställa en ny till dig.MvhDaikin
Intressant att veta vilken installatör du har som har så dålig jourservice så man inte väljer dom vid eventuell installation !
Där ser man. Ingen har kontaktat mig för det (låter nästan som det är något som borde skett utan/innan jag fick problem). Nu är jag ju ansluten till "Stand by me", vet inte om det var en slump att det mailet kom nu i veckan. Kanske jag får notifieringar där. Nu läser vi torsdag och därmed 6 dagar (visst, ink en helg) sedan jag anmälde problemet med att det inte är någon värme i huset. Den av installatören utlovade kontakten från Daikin har inte skett. Jag var på installatören i måndags om det (igen) och de bara noterade att de visste att Daikin fortfarande inte hört av sig till mig.Idag tar får jag börja kolla upp vad man egentligen har juridisk rätt att förvänta sig. Det är ingen höjdare med en massa direktverkade elradiatorer bland 3 barn (se till att de inte skruvar på dem, inte bränner sig, inte lägger saker på osv). Och kostnaden blir intressant att räkna ut sedan men det är ju mindre intressant just nu.Kan jag på något sätt tvinga växelventilen i annat läge? För mig skulle det LÄTT vara värt att ändra läge på den manuellt var 2-4 h för att kunna slippa elradiatorerna.
Intressant vem du tecknat det juridiska avtalet med. Är det installationsföretaget som sedan har Daikin bakom sig eller är det Daikin som har en servicepartner kontrakterad.Det gäller ju inte bara här utan tex på bilen där jag har serviceavtal- Hmm måste nog kolla vad det står där.I sakfrågan verkar det ju enkelt. Byt växelventil som tar 20 minuter max (iallafall på en IVT).
Jag har tecknat avtal med installatören. Han sade att det var Daikin som skulle ringa mig. Men igår så ringde det en tekniker från ett helt annat företag och berättade att han skulle komma och hjälpa mig på måndag. Mycket trevlig person som hjälpte mig med lite handson så jag nu har värme i huset (en skiftnyckel är nu installerad för att slå om växelventilen när det behövs ).Det är nog så att installatören egentligen bara är en liten säljorganisation som tar in folk för att göra jobbet. Tänkte inte på det innan jag tecknade men det låter helt logiskt då borrarna inte alls hade med varken de som installerade pumpen (som inte heller var det företag jag tecknat med tror jag) eller de som lyfte ut den gamla pumpen. Och då har de såklart svårt att få hjälp att lösa problem.
I mina ögon en konstig hantering.En installatör som kan installera en maskin kan byta en 3-vägs ventil.Detta borde ha åtgärdats för länge sedan. Speciellt om företaget skriver om 24 timmars hantering.MvhD
Jaha, nu har min 3vägs ventil (tror jag) gett upp igen. Det sattes ju in en ny i februari men nu strejkar den igen (man hör att motorn inte mår bra/inte orkar och sedan blev det väldigt varmt i huset under natten när maskinen körde legionellakörningen). Som tur är så fick jag ju lite mer kunskap förra gången så denna gång kunde jag helt enkelt lyfta bort motorn och dra ventilen till VVB läge manuellt (värme till radiatorerna behövs ju inte nu) så jag sitter inte i sjön. Men märkligt är det. Funkar säkert om jag motionerar den fram och tillbaka några gånger, men så kan jag ju inte hålla på med en ventil som bara är 5 månader gammal.