Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Premiumline C8, minst 10 min mellan kompressorstarter?  (läst 2234 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
IVT Premiumline C8, minst 10 min mellan kompressorstarter?
« skrivet: 04 december 2016, 22:50:43 »
Hej!

Jag har ett litet problem med min IVT Premiumline C8 (vattenburen golvvärme, Danfos mjukstart): det är nämligen så att om kompressorn stoppar måste de ta minst 10 min innan den går ner, vare sig behovet finns eller ej!

Följande scenario får det att hända, t.ex:
- VV är mer än 44 grader och pumpen gör golvvärme.
- Pumpen når sitt sit börvärde för golvvärme och därmed stoppar kompressorn
- en minut efter att kompressorn har stoppat börjar jag duscha (vilket får VV att gå under 40 grader på tre minuter, vilket bör teoretiskt trigga igång kompressor att göra VV??)

I sådant scenario får jag vackert finna mig i att värmepumpen inte kommer att dra igång kompressorn före 10 min har gått sedan sista stoppet...även om jag börjar frysa i duschen! VV dippar ofta under 36 grader, info-knappen i displayen visar "varmvattenbehov" och en timer som räknar ner 10 min sen sista stoppet. När tiden har passerat drar den igång och gör VV som vanligt.

Är detta något "inbyggt" eller har styrkortet fått fnatt och använder startfördröjning på 10 min innan varje kompressorstart?

Tack på förhand!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Premiumline C8, minst 10 min mellan kompressorstarter?
« Svar #1 skrivet: 05 december 2016, 06:36:08 »
Ja, det är ett inbyggt skydd för att kylmediekretsen ska hinna tryckutjämnas och för att det inte ska kunna bli alltför många starter per dygn.
Men om varmvattentemperaturen ligger nära starttemperaturen så ska den avsluta värmekörningen med att toppa upp varmvattnet, så normalt sett ska det inte vara något problem.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Premiumline C8, minst 10 min mellan kompressorstarter?
« Svar #2 skrivet: 05 december 2016, 07:47:08 »
Det är nått annat fel om varmvattnet tar slut på 10 minuter om du inte har extremt högt vattenflöde i duschen?
Är manteln i VVB luftad?
Är anslutningarna korrekt på VVB, det händer att de kan bli skiftade vid installationen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Premiumline C8, minst 10 min mellan kompressorstarter?
« Svar #3 skrivet: 05 december 2016, 08:17:52 »
Temperaturgivaren sitter långt ner på beredarens mantel så den temperatur som visas när man förbrukar varmvatten säger inget om temperaturen på det vatten som lämnar beredaren. Det kan vara avsevärt varmare.

En driftcykel som värmer huset avslutas med en varmvattenberedning om temperaturen på beredaren ligger under börvärdet. I normalfallet betyder det 2,5 grader under stopptemperaturen. Räcker inte varmvattnet för en normal dusch kan jag bara hålla med Carl. Något är inte som det ska vara.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: IVT Premiumline C8, minst 10 min mellan kompressorstarter?
« Svar #4 skrivet: 05 december 2016, 17:37:38 »
OK, så 10 min fördröjning är "som det ska vara"?

Jag har redan fått byta styrkortet en gång (under garantin dock), så jag var orolig att den var sönder igen och "bootade om" efter varje kompressorkörning. Gällande varmvatten: jag överdrev en aning, det är aldrig problem med kallt vatten. Jag återskapade däremot "felet" genom att vänta på stopp på värmekörning (VV var 44 grader så den växlade inte över och gjorde VV), för att sedan öppna varmvattenkranen för att snabbt sänka VV-temp. Då stack VV ner till 36 grader och startfördröjningstimer började räkna ner...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Premiumline C8, minst 10 min mellan kompressorstarter?
« Svar #5 skrivet: 05 december 2016, 17:42:19 »
Vad har du för start- och stopptemp för varmvattnet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: IVT Premiumline C8, minst 10 min mellan kompressorstarter?
« Svar #6 skrivet: 05 december 2016, 23:29:56 »
OK, något är definitivt fel.

Nyss stod den still med både VV och värmebehov i displayen och räknade ner från 10 minuter. När tiden har gått drog den igång kompressorn och började göra värme, för att efter två minuter stoppa och börja räkna ner från 10 minuter igen. Inga larm eller loggar finns att läsa av.

Liknande fel som i denna post:  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63119.0

Det verkar som att styrdatorn startar om då och då...får ringa service imorgon.

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: IVT Premiumline C8, minst 10 min mellan kompressorstarter?
« Svar #7 skrivet: 09 december 2016, 21:59:44 »
Servicen sa "de ska kolla med IVT". Idag larmade faktiskt VP om (tillfälligt) avbrott på hetgasgivaren E21.T6. Den sitter ganska utsatt (både värme, fukt och vibrationer) så det skulle inte förvåna mig om den är boven.
Kostar enbart 300:- så jag beställde den och ska byta så fort den är inne. Får se om det åtgärdar problemet...

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: IVT Premiumline C8, minst 10 min mellan kompressorstarter?
« Svar #8 skrivet: 20 december 2016, 21:22:03 »
Servicen hörde aldrig av sig igen så jag bytte givaren själv. Som förväntat, det var hetgasgivaren som strulade. Vips så var "omstarter" borta och pumpen går tills den når bör-värdet utan att "balla ur" och börja räkna ner...

I övrigt väldigt dålig konstruktion från IVT sida. NTC-givaren är endast tejpad med alutejp runt kopparröret som leder hetgas från kompressorn. Den utsätts för kontinuerlig uppvärmning/nerkylning samt vibrationer. Hade jag konstruerat det skulle jag haft åtminstone ett kopparbleck kopplat runt röret med hål för givare samt en separat avlastning av givartrådarna...som det ser ut just nu är det bara fråga om tid innan den lägger av.

Till råge på allt har det strulat länge utan att fel loggas...
« Senast ändrad: 20 december 2016, 21:24:04 av Grunf »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!