Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta bort gas?  (läst 11395 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ATTS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Byta bort gas?
« skrivet: 16 mars 2010, 23:27:23 »
Bor i en villa i södra Sverige. Huset har en gaspanna av engelskt fabrikat som redan när den installerades för 10 år sedan var gammaldags och svår att serva. Nu har EON sagt upp serviceavtalet och vill att vi, ett område med 70 hus, byter ut de gamla pannorna mot nya. En investering på ca 50 000kr.

Nu är jag med flera tveksamma om vi ska köra vidare på gas eller byta till värmepump och i så fall vilken.
Investeringen verkar vara 90 000kr +-5000kr beroende på fabrikat. Dvs man får lägga ca 40000kr till för att bli kvitt gasen.

Vi har en årsförbrukning på 20000kwh, huset har golvvärme uppe och nere, samt är på ca 155kvm.

Frågor:
1. Kan man räkna hem en investering på en värmepump? I så fall på hur många år?
2. Vilken typ av värmepump passar för vårt hus? En försäljare menade att en Daikin var att föredra framför en CTC eftersom vi hade golvvärme. Varför då?
3. Vad är ett "inverter system"? Har dessa bättre verkningsgrad?
4. Bör man satsa på en värmepump med varmvattenberedare eller med genomströmningsvärmeväxlare för varmvatten? Det låter smartare att inte hålla en stor tank med vatten varm kontinuerligt, men skillnaden är kanske försumbar?

Mycket tacksam för råd!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta bort gas?
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2010, 04:08:37 »
Jag var inne på EON:s hemsida och såg att gasen koster ca 35 öre/kWh, om du inte förväntar dig kraftiga prishöjningar (på flera hundra % eller så) det närmsta året så behåll gasen och skaffa även en gasspis (om du inte har en). El koster minst 1.10 kr/kWh eller mer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta bort gas?
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2010, 06:14:44 »
Inte skulle jag byta bort gasen inte, med en ny gaspanna som har effektivitet på 95% så valet är enkelt
Du skrev att det funnits gas sedan 70-talet och priset har antagligen alltid varit under elpriset och underhållet är minimalt mot tex olja/ved
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Byta bort gas?
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2010, 07:29:09 »
För sjutton, kolla in Blocket först !!

I Sth stänger fortum ner Bromma, Enskede m.fl på stadsgasen och tvingar folk till fjärrvärme eller annan uppvärmning,
så det är gott om moderna pannor, speciellt kondenserande som ligger långt över 100% om man räknar in värmeväxlingen.
De moderna typ Junkers, Valliant, Viessmann m.fl kan enkelt göras om från stadsgas (nafta) till naturgas, oftast finns munstyckena med i leveransen. En panna som kostat 60.000 bör du kunna få för 5 - 10.000, enda omaket är att du får ta dig hit till 08:med en stor släpkärra, Eon kan inte tjafsa om att ni måste köpa nytt, dessa pannor uppfyller de strängaste kraven som finns. Tänk på att de i 08:a som förlorar gasen får ersättning från fortum för sina gamla pannor.
 

http://www.blocket.se/stockholm/Gaspanna_Viessmann_300_26267979.htm?ca=11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Gaspanna_Junker_Cerastar_25888503.htm?ca=11&w=1.

Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ATTS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Byta bort gas?
« Svar #4 skrivet: 17 mars 2010, 09:07:28 »
De olika säljare som jag varit i kontakt med har alla hävdat att jag kommer att göra en årlig besparing på mellan 50-65% jämfört med min nuvarande gaskostnad. Detta skulle motsvara ca 10000kr per år, dvs att byta gaspanna till luft vatten värmepump skulle betala sig på 5 år. Men det låter optimistiskt tycker jag.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Byta bort gas?
« Svar #5 skrivet: 17 mars 2010, 09:40:38 »
De olika säljare som jag varit i kontakt med har alla hävdat att jag kommer att hgöra en årlig besparing på mellan 50-65% jämfört med min nuvarande gaskostnad. Detta skulle motsvara ca 10000kr per år, dvs att byta gaspanna till luft vatten värmepump skulle betala sig på 5 år. Men det låter optimistiskt tycker jag.
 
Om din energikostnad nu verkligen är 35 öre/kwh är jag mycket nyfiken på hur du då skulle kunna spara 50-65% på denna kostnad. Säg till dessa säljare att du kommer att lägga ut detta på detta forum, har en känsla av att dom kommer med en revision väldigt snabbt.
Det är en sak att påstå- en annan att verkligen garantera.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ATTS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Byta bort gas?
« Svar #6 skrivet: 17 mars 2010, 09:52:16 »
De olika säljare som jag varit i kontakt med har alla hävdat att jag kommer att hgöra en årlig besparing på mellan 50-65% jämfört med min nuvarande gaskostnad. Detta skulle motsvara ca 10000kr per år, dvs att byta gaspanna till luft vatten värmepump skulle betala sig på 5 år. Men det låter optimistiskt tycker jag.
 
Om din energikostnad nu verkligen är 35 öre/kwh är jag mycket nyfiken på hur du då skulle kunna spara 50-65% på denna kostnad. Säg till dessa säljare att du kommer att lägga ut detta på detta forum, har en känsla av att dom kommer med en revision väldigt snabbt.
Det är en sak att påstå- en annan att verkligen garantera.

Fast för en rättvis jämförelse bör man ta med:
Gasöverföringsavgift 17öre/kwh
Besiktningskostnad 136kr/Ã¥r
Servicekostnad 720kr/Ã¥r
Fast avgift 748kr/Ã¥r
Naturgas skatt 2500kr/1000Nm3
Samt moms på hela klabbet

Jag summerade ett års fakturor och kom fram till 20 052kr med en beräknad årsförbrukning på 19 800kwh. Och då har jag inte haft några problem eller reparationer som dragit upp kostnaden utan det är bara ren drift plus fasta avgifter.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta bort gas?
« Svar #7 skrivet: 17 mars 2010, 12:26:41 »
Fast för en rättvis jämförelse bör man ta med:
Gasöverföringsavgift 17öre/kwh
Besiktningskostnad 136kr/Ã¥r
Servicekostnad 720kr/Ã¥r
Fast avgift 748kr/Ã¥r
Naturgas skatt 2500kr/1000Nm3
Samt moms på hela klabbet

Jag summerade ett års fakturor och kom fram till 20 052kr med en beräknad årsförbrukning på 19 800kwh. Och då har jag inte haft några problem eller reparationer som dragit upp kostnaden utan det är bara ren drift plus fasta avgifter.

OK, nu fÃ¥r vi lite rättare siffror att räkna pÃ¥, du betalar dÃ¥ i snitt ca 1 kr/kWh inklusive allt. Jag ska erkänna att jag kollade inte sÃ¥ noga pÃ¥ EON:s hemsida men de angav väl bara nettopris utan skatter och moms sÃ¥ klart.  tomte::

I så fall så kan du spara en slant på att byta till en LVVP ja, troligen i storleksordningen 10 MWh/år.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ATTS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Byta bort gas?
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2010, 18:56:30 »
Bor i en villa i södra Sverige. Huset har en gaspanna av engelskt fabrikat som redan när den installerades för 10 år sedan var gammaldags och svår att serva. Nu har EON sagt upp serviceavtalet och vill att vi, ett område med 70 hus, byter ut de gamla pannorna mot nya. En investering på ca 50 000kr.

Nu är jag med flera tveksamma om vi ska köra vidare på gas eller byta till värmepump och i så fall vilken.
Investeringen verkar vara 90 000kr +-5000kr beroende på fabrikat. Dvs man får lägga ca 40000kr till för att bli kvitt gasen.

Vi har en årsförbrukning på 20000kwh, huset har golvvärme uppe och nere, samt är på ca 155kvm.

Frågor:
1. Kan man räkna hem en investering på en värmepump? I så fall på hur många år?
2. Vilken typ av värmepump passar för vårt hus? En försäljare menade att en Daikin var att föredra framför en CTC eftersom vi hade golvvärme. Varför då?
3. Vad är ett "inverter system"? Har dessa bättre verkningsgrad?
4. Bör man satsa på en värmepump med varmvattenberedare eller med genomströmningsvärmeväxlare för varmvatten? Det låter smartare att inte hålla en stor tank med vatten varm kontinuerligt, men skillnaden är kanske försumbar?

Mycket tacksam för råd!

Då är frågan vilket system jag ska välja! CTC eller Daikin. Enligt säljaren, vilken påstår sig vara oberoende, bör jag välja Daikin efter som den har en betydligt högre verkningsgrad. Detta skulle bero på att Daikin är varvtalsreglerad och bara kör på det varvtal/effekt som behövs för stunden, detta skulle reducera förbrukningen avsevärt, ca 15 procentenheter. Vilken låter mycket.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta bort gas?
« Svar #9 skrivet: 19 mars 2010, 19:46:24 »
Tror nog att Daikin har bättre verkningsgrad, därför som vi valde den och de (iaf min installatör) har mkt bra service.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Byta bort gas?
« Svar #10 skrivet: 19 mars 2010, 20:13:27 »
Det är inte riktigt så enkelt. Äldre hus med gaspannor kan vara av typen högtemperatursystem där en värmepump får problem. Kolla på befintliga radiatorer samt vilka framledningstemp som huset har idag och jämför med vad en L/V kan prestera. Läs ¨gärna igenom trådar på radiatorer grundligt, där finns praktexempel på många fallgropar.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Byta bort gas?
« Svar #11 skrivet: 19 mars 2010, 20:39:39 »
ATTS har golvvärme.
PS
Vad kul det är att kolla på Let's Dance...eller inte... huvuddunk
DS
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta bort gas?
« Svar #12 skrivet: 19 mars 2010, 22:49:28 »
Enligt säljaren, vilken påstår sig vara oberoende, bör jag välja Daikin efter som den har en betydligt högre verkningsgrad. Detta skulle bero på att Daikin är varvtalsreglerad och bara kör på det varvtal/effekt som behövs för stunden, detta skulle reducera förbrukningen avsevärt, ca 15 procentenheter. Vilken låter mycket.

Det låter mycket i mina öron också, jag är tveksam till om skillnaden är så stor, men lite bättre kanske det blir med en inverter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta bort gas?
« Svar #13 skrivet: 20 mars 2010, 09:15:07 »
ATTS har golvvärme.
PS
Vad kul det är att kolla på Let's Dance...eller inte... huvuddunk
DS

Ja nu har jag sett nästan 1 helt program (55 min igÃ¥r) det gav mig minst lika mkt huvudvärk som detta  huvuddunk  studs
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Byta bort gas?
« Svar #14 skrivet: 22 mars 2010, 20:00:29 »
Det är inte riktigt så enkelt. Äldre hus med gaspannor kan vara av typen högtemperatursystem där en värmepump får problem. Kolla på befintliga radiatorer samt vilka framledningstemp som huset har idag och jämför med vad en L/V kan prestera. Läs ¨gärna igenom trådar på radiatorer grundligt, där finns praktexempel på många fallgropar.

Flertalet av de gaspannor som finns idag har ersatt gamla oljepannor, d.v.s. högtemp.system. har själv en gaspannan och det funkar kanon. Priset ligger hos mig på 85 öre/kWh inkl. allt. Att investera 100k för en luftvatten kan jag inte räkna hem. Tittar på andra lösningar, bl.a. pumpar från Kina som är mycket intressanta. testas just nu i Svergie och ska bli kul att se vad de kan. Daikin räknade till oss men han gav upp då det inte lönade sig att byta. En investering å 50-60k kan jag räkna hem men inte mer.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!