Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Högtryck löst tvÃ¥ gÃ¥nger dÃ¥ vi varit bortresta  (läst 44819 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Högtryck löst två gånger då vi varit bortresta
« Svar #105 skrivet: 04 april 2010, 18:36:38 »
Kan bara inte förstå varför VP skulle ha så mkt mer garantier än allt annat?????????????????

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Högtryck löst två gånger då vi varit bortresta
« Svar #106 skrivet: 04 april 2010, 19:43:34 »
Kan bara inte förstå varför VP skulle ha så mkt mer garantier än allt annat?????????????????
Oraklet!
Det är väl varken du eller jag som har bestämt hur lång garanti olika värmepumpstillverkare lämnar på sina produkter. Jag tror att du förstår. Om det tar så lång tid att hitta vissa fel så skulle garantitiden hinna gå ut om den kortas ner. Från det ena till det andra kan inte du försöka sätta dig in i rollen som Porcupines Åf och tala om hur du tänker lösa hans problem med högtryckslarmet och det faktum att huset varit utkylt vid flera tillfällen när han kommer hem efter att ha varit bortrest? Jag tror att många Åf skulle uppskatta att få veta hur man gör eftersom problemet inte är helt lätt att avhjälpa.
I morgon är en ny dag med nya möjligheter eller hur?  8)
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Högtryck löst två gånger då vi varit bortresta
« Svar #107 skrivet: 04 april 2010, 20:50:39 »
Håller med C-C. Om jag var ÅF så skulle jag ta med Testo (manometerstället) och firmans elektriker och vi skulle inte åka förrens det funkade.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Högtryck löst två gånger då vi varit bortresta
« Svar #108 skrivet: 05 april 2010, 00:11:32 »
NU drar du det till ytterigheter igen .

1 sidan 7 inlägget har du läst där.? sansun .  sÃ¥nt som pÃ¥verkar flödet .

alla åf är välutbildade . och löser enkelt dom drift problem som uppstår på dom kända märken som säljs . Servicenät!

porcupines behöver bara ta dit en service kille och förklara problemet . finns det något fel förutom sid 1 inlägg 7 hittar dom det .
c-c
Hej Cocacola - hoppas att du mår bra så här i slutet av påsken.
Du har nog rätt, jag börjar bli gaggig. Lösningen fanns redan på sid 1 och nu är vi på sidan 12 men var det inte någon med auktoritit som lanserade tanken att Hp-larmet löste ut när vp gör varmvatten? Jag orkar inte räkna ut på vilken sida men jag tror att det var Oraklet och han fick stöd av flera andra. Ett flöde som begränsas av termostater påverkar väl inte flödet under varmvattenproduktionen? Roland var inne på att om en givare styr när vv-produktionen skall avslutas så kanske man skulle söka felet där men fick veta att vv-produktionen avbryts av en pressostat men hur är det när vp gör legionella körningen (i regel var 14 dag) är det då också en pressostat som bryter eller är det en givare?
 
Nu skall du få ytterligare belägg för att påstå att jag drar frågeställningarna till sina ytterligheter. Ditt citerade uttalande är på gränsen till naivt. "alla åf är välutbildade . och löser enkelt dom drift problem som uppstår på dom kända märken som säljs . Servicenät! porcupines behöver bara ta dit en service kille och förklara problemet . finns det något fel förutom sid 1 inlägg 7 hittar dom det ".

För bilverkstäder har man i olika TV-program preparerat bilar med fel och lämnat in dem på olika verkstäder för att se hur dem klarar av att hitta och rapportera fel på preparerade bilar. Jag skulle önska att man gjorde samma sak med värmepumpar och för dem vanligt förekommande märkena. Då skulle "tråden -vem har bäst service" få en mening.
Jag hoppas att Porcubine fortsätter att hålla oss informerade om hur det här fortskrider och rapporterar när felet är avhjälpt.
sansun    studs

P.S. Det skulle nästan vara komiskt om det är när vp gör legionella vatten i regel var 14-dag som Hp-trippen kommer eftersom Oraklet lovat att stanna tills han hittade felet. Med ditt utalande i åtanke så bör Porcubine känna stor tillförsikt att felet avhjälps redan under den kommande veckan. D. S.
 
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Högtryck löst två gånger då vi varit bortresta
« Svar #109 skrivet: 05 april 2010, 08:24:21 »
OH nemesis, man mÃ¥ste förklara allt i detalj för dig. Jag menar inte att jag ska bo hemma hos igelkotten tills jag är klar. Jag menar sÃ¥klart att jag inte skulle släppa fallet förrens det var Ã¥tgärdat. Tror nog att felet ligger i växelventilen , som redan nämnts i denna trÃ¥d. Visst kan det vara i samband med legionella, men dÃ¥ är det nog inte växelventilen som är problemet.  Vp och el kör VV och när VP stannar sÃ¥ fortsätter el att jobba upp mot 70 grader. Nu stÃ¥r växelventilen i läge VV och dÃ¥ är det inte den som är problemet. Jag skulle hänga pÃ¥ Testo och se vad som händer. Det är svÃ¥rt att sitta här och spekulera,det enda man kan göra här är att nämna tänkbara scenarion.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Högtryck löst två gånger då vi varit bortresta
« Svar #110 skrivet: 05 april 2010, 08:41:22 »
Ingen har lyckats blidka SANSUN så vitt jag vet.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Högtryck löst två gånger då vi varit bortresta
« Svar #111 skrivet: 05 april 2010, 11:01:15 »
Du måste ha dj-----t tråkigt upp i norrland. *roflmao*

du är verkligen grälsjuk och jämförelsen med bilverkstaden får du ta med sverker . (jösses)


14 dagar i pannrummet . *roflmao*  "hur tänkte du nu !"     Service teknikern som kommer kan regulatorn. vi ställer om nÃ¥gra parametrar och vips sÃ¥ har du en körning under kontroll , sansun sansun , det är en utbildad servicetekniker som kommer inte en receptionist eller skribent frÃ¥n ödemarken .

Vad  jobbar du med egentligen fÃ¥r man frÃ¥ga det ?
Är det någon som klara att skriva ett inlägg så sansun blir nöjd
c-c
TvÃ¥ mot en!  :'(
Hur jag tänkte? När du ställer om regulatorn har du dÃ¥ samtidigt tillgÃ¥ng till en funktion som gör att sporadiska fel dyker upp pÃ¥ beställning medans du är kvar?  ;)Jag tycker ni är otroligt slingriga i era svar, t ex jag försökte fÃ¥ reda pÃ¥ hur garantin fungerar och Oraklet tycker att den skall vara kortare, eller som nu sist med legionella körningen. Tacksam för ett 1/2 svar frÃ¥n Oraklet: "först värms vatten i beredaren med kompressorn till 55 ºC därefter med Tillsatsel till 65 ºC" - och där i mellan ???.

"det är en utbildad servicetekniker som kommer inte en receptionist eller skribent från ödemarken" - var kommer dem ifrån? Det är mycket snack och lite verkstad. Nu hoppas jag att Porcupine anlitar sin Åf och får felet fixat av en utbildad servicetekniker.

Vad jag jobbar med. Jag håller på med förstudie om behov av nya funktioner i framtidens värmepumpar. En sådan funktion skulle kunna vara att man kan prata med sin värmepump men först måste man döpa den t ex till Cocacola, Oraklet eller liknande.

1. Godmorgon Oraklet - hur har natten varit?
2. Inte så bra, flödet sjönk till 0,6 liter per sekund och trycket steg. Det var på håret att jag fick kalla på hjälp!
etc, etc.


Nu har jag inte tid för abborrarna väntar. Jag ska försöka hitta flera bra exempel på "designfel" i min värmepump så återkommer jag från ödemarken vid ett annat tillfälle.
Ha det bra och hälsa till Oraklet när du träffar honom.  >:D
sansun








Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Högtryck löst två gånger då vi varit bortresta
« Svar #112 skrivet: 05 april 2010, 13:06:52 »
du skall nog inte göra annat än meta mört..
 "först värms vatten i beredaren med kompressorn till 55  därefter med Tillsatsel till 65 " - och där i mellan .
Det värms TILL 55 med kompressorn sen TILL 65 med tillsatsel.
Håll dig kring frågor angående din värmepump istället för att anmärka ord. Detta är ett värmepumpsforum.

Du är helt fel ute, skit i värmepumpen fokusera på värmesystemet istället. Gör en förstudie om hur man kan få värmesystemet att bestämma om värmepumpen skall gå eller inte. Lägg över styrning/teknik/elektronik till ett överordnat system.
DÄR har du framtiden. Ett intelligent värmesystem. Helt klart större potential än att pressa in mer i värmepumpsstyrningen.
Ser ingen anledning att pressa in mer elektronik och teknik i en värmepump när 99% av felen ligger ute i värmesystemet.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
ja jösses ..man vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser sansuns idiot kommentarer ::)

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Klart att man ska ta dit en servicetekniker och klart att man ska betala för sig när pumpen har den ålder den har. Men det första steget för en amatör är ju alltid att bolla upp frågan på detta eminenta forum, och jag vill åter tacka alla som ansträngt sig med att analysera problemet och komma med tips - även om problemet kanske inte löses helt förrän någon är här på plats så har jag ju åter lärt mig en hel del!!! Och då är det ju bra att få höra mer än en åsikt! Det var ju inte min tanke att det skulle leda till 13 sidor med inlägg, men jag har följt debatt och pajkastning med spänning!
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Högtryck löst två gånger då vi varit bortresta
« Svar #115 skrivet: 11 april 2010, 15:44:33 »
Klart att man ska ta dit en servicetekniker och klart att man ska betala för sig när pumpen har den ålder den har. Men det första steget för en amatör är ju alltid att bolla upp frågan på detta eminenta forum, och jag vill åter tacka alla som ansträngt sig med att analysera problemet och komma med tips - även om problemet kanske inte löses helt förrän någon är här på plats så har jag ju åter lärt mig en hel del!!! Och då är det ju bra att få höra mer än en åsikt! Det var ju inte min tanke att det skulle leda till 13 sidor med inlägg, men jag har följt debatt och pajkastning med spänning!

Hej Porcupine!  Thumbsup
Hur har det gÃ¥tt - har du varit i kontakt med din Ã…f och vad tänker han göra? Jag och mÃ¥nga andra följer ditt fall med spänning. Förmodligen ocksÃ¥ "stararna" som menade att det här är lätt siom en plätt!  ;)
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för din omtanke, sansun. Jag har lite dåligt samvete över att jag inte tagit itu med detta, bra att du driver på mig. Nu är det ju två veckor sedan felet senast inträffat och totalt rör det sig om tre gånger. Då drar man ju sig för att hämta hit någon och betala för att han/hon säger sig ha fixat det då jag inte riktigt vet hur jag ska se om det har blivit någon skillnad. Jag skulle ju gärna se att felfrekvensen går upp till kanske en gång per månad så att jag inom rimlig tid kan höra av mig om felet dyker upp. Jag har inte riktigt övertygats om att en tekniker som kommer hit löser Felet med stort F. Men, visst, jag får väl ringa i alla fall. Eller ändå inte, för de löser det ju inte per telefon utan skickar väl hit någon med den problematik jag just beskrivit. Förr eller senare blir det säkerligen en fortsättning på den här tråden, jag ska hålla er uppdaterade.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
så länge du har ett säkerställt flöde i kretsen och allt annat är helt löser den inte på h-t .se 1 sidan och det 7 inlägget ;)
c-c
Flödet verkar väl vara bra (och om det låg på gränsen så skulle väl felet komma oftare?) med tanke på mina temperaturvärden (också tidigt i tråden). "Allt annat är helt" är ju en bra fråga, och det är ju här jag inte vill riskera att byta ut saker i onödan. Att någon kommer hit och byter pressostater och växelventil om det inte behövs. När pumpen var ny fick jag flera motorskyddslarm och serviceteknikerna rände hit som skottspolar och skruvade på lite av varje. De bytte faktiskt kompressorn (på garanti) "för att i alla fall utesluta den" ända tills någon upptäckte att det troligtvis hela tiden hade rört sig om en glappande kabel.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Högtryck löst två gånger då vi varit bortresta
« Svar #118 skrivet: 12 april 2010, 07:53:44 »
Jag tycker du gör rätt, avvakta tills problemet blir mer uttalat om du inte skall tvingas betala för ett antal "byter för att utesluta"-jobb på din pump.
Visst finns det tekniker som KAN felsöka sig fram till felet med säkerhet, men hur skall du veta om just den killen (eller tjejen) kommer hem till dig?

Jag tycker helt sponatant att det låter som en defekt driftspressostat.

 Sc:,h  Men har inte Thermia TWS haft problem med luft i vvb:n som kunnat orsaka utlöst pressostat, det skull e kunna vara problemet för dig, och att det accentueras när ni inte förbrukar tappvarmvatten och HELA tanken blir varm.
Varm VVB + luft kan göra att trycket stiger så snabbt att driftspressostaten inte riktigt hinner med.
« Senast ändrad: 12 april 2010, 08:05:46 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack Rickard, jag känner mig styrkt i att vänta och se tills problemet blir värre. Intressant om de Thermia-specifika (?) problem som du nämner.

Och åter ett stort tack till alla andra som bidragit - jag ifrågasätter inte att det finns riktigt kompetenta servicetekniker som kan utföra vad en lekman som jag skulle kalla magi, och flera av dessa finns ju finnas här på forumet!
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!