Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Högtryck löst tvÃ¥ gÃ¥nger dÃ¥ vi varit bortresta  (läst 44822 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Sa jag inte det. Jag menade det i alla fall :D

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
det är aldrig försent att ge upp. Ring en service tekniker
Yes! Tack allihop för alla goda tips!
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Högtryck löst två gånger då vi varit bortresta
« Svar #77 skrivet: 01 april 2010, 01:58:34 »
Sa jag inte det. Jag menade det i alla fall :D

Oraklet!
Fel på fel i dem uppgifter som du lämnar. Tur att du har Larm Hp som kan rätta en del av dina misstag. Cocacola kör sitt eget race på sidan om. Jag undrar vad han är säker på? Jag tycker att ni som tror att ni vet hur respektive värmepump fungerar i detalj kan dela med er lite mera av era kunskaper. Om man jämför med en bil i samma prisläge som en installation av en värmepump så är det anmärkningsvärt hur lite detaljerad information som finns tillgänglig för en värmepump från respektive tillverkare.

För en bil kan du köpa en servicehandbok som beskriver i detalj hur den fungerar. För en värmepump är det mesta tydligen mer eller mindre så hemligt att inte ens serviceteknikerna får veta i detalj hur dem är tänkt att fungera. Ett litet exempel - växelventilen som av och till är förmål för inlägg. Den är tydligen motordriven i ena riktningen och mekaniskt återgående med fjäder. Saknar dessutom ändlägesgivare (dem är dyra?), kärvar -går långsamt ibland, skall motioneras och smörjas - var läser man om dem här åtgärderna?

Du har av och till antytt hur stora värmepumpar som du installerat. Kanske försörjer dem hela hyreskvarter med värme eller t.o.m. mindre städer. Jag har väldigt svårt att inse att dem har samma primitiva styr och larmsystem som dem pumpar som används i mindre hus. Ni läser väl på andra inlägg på Forumet om hur en del verkligen har dragit nitlotter vad det gäller erfarenheter av värmepumpar. Om du själv lyckas dimensionera 99% av dem värmepumpar som du installerar så visar det att du är bra på det du gör men betyder inte att alla ÅF har samma framgång med sina installationer (eller så har dem avsiktligt underdimensionerat värmepumpen för att få en order). Rörbranchen är kanske i största allmänhet inte kompetent att ta sig ann installationer av värmepumpar och det är sorgligt att tillverkarana inte har insett att så kan vara fallet.
Finns det någon annan bransch där man skulle kunna komma undan ansvar för en produkt som man har lyckats med vad det gäller värmepumpar, dvs. i och med att det inte går att avgöra att dem fungerar enligt specifikation.
 Cocacola menar att det är dags att ge upp och jag är benägen att hÃ¥lla med. Dem som verkligen skulle kunna ha nÃ¥got att tillföra deltar inte i diskussionen pÃ¥ Forumet - tyvärr!
Det är dags att krypa in in i holken ett tag igen.
 studs

Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Högtryck löst två gånger då vi varit bortresta
« Svar #78 skrivet: 01 april 2010, 06:38:01 »
Lite synd att du ser det så sansun!

En ÅF för ett visst märke ska givetvis kunna åtm flertalet av de styrfunktioner som finns, och hur de fungerar.
Men vi som inte är ÅF..utan märkesoberoende, kan inte kunna varenda parameter och funktion utantill för alla olika styrsystem.
Det vore orimligt att kräva.
Däremot finns det även bland de som säljer helt märkesoberoende de som verkligen brinner för värmepumpar (typ c-c).
Och jag kan garantera att han kan betydligt mycket mer om hur en värmepump ska gÃ¥ optimalt än de flesta....och att även han nÃ¥gon gÃ¥ng fÃ¥r ringa till "märkes-supporten" för att kolla om/hur han fÃ¥r till en viss funktion i regler-datorn  ;)
Detta kanske är nackdelen med att jobba med alla märken...men fördelen är ju att han kan välja exakt den VP-applikation som lämpar sig bäst till var objekt...medan den märkesberoende är hänvisad till "sitt" märke.
Den som är märkesoberonebde har även fördelen att kunna se skillnaden mellan märke/kvalitet/funktioner mm..och bör väl vara bra mycket mer "objektiv" i sitt pumpval för var installation  ;)

När det gäller styrfunktioner...hänvisar du till bilindustrin.
I moderna bilar finns en hel del funktioner den normala brukaren aldrig använder/får veta, eftersom det är uppgifter dedikerade för service-teknikern.
för att inte prata om mobiltelefoner och datorer  knUp
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Högtryck löst två gånger då vi varit bortresta
« Svar #79 skrivet: 01 april 2010, 08:51:50 »
SANSUN. Varför hatar du mig :'(  Jag försöker ju bara att hjälpa till.  Säger detta för sista gÃ¥ngen hoppas jag. ytterst fÃ¥ vill ha den dtyr du pratar om , därför finns det inte i dagens pumpar.
I de stora anläggningarna sÃ¥ finns oftast ett befintligt styrsystem och de vill ofta ta över min pump via Modbus och tala om för den vad den ska göra och när.  DÃ¥ jag inte gillar att dem pillar pÃ¥ min pump(Det blir jag som fÃ¥r ta hand om mÃ¥nga problem som inte jag är orsaken till) sÃ¥ brukar jag föreslÃ¥ att de installerar Thermias eget styr för VP. Och att jag installerar ett annat styr och övervaknings system som styr vad de nu vill ha styrt.
Eftersom du gillar sånt, så kan du köpa Robust styren och montera den i din pump,och kasta ut den värdelösa styr du har i dag.

Jag lämnade in min mobil idag eftersom den inte funkar, och skit mobilen talar inte om själv varför den tappar nätet. Min mobil kostar precis lika mkt som den styrdator som sitter i din VP. Allt annat som gör att VP:n kostar 50000 har inte med datorn att göra.

Jag gillar avancerade grejer och hoppas att det kommer. Men de flesta vill inte betala för såna saker.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Högtryck löst två gånger då vi varit bortresta
« Svar #80 skrivet: 01 april 2010, 10:33:15 »
SANSUN. Varför hatar du mig :'(  Jag försöker ju bara att hjälpa till.  Säger detta för sista gÃ¥ngen hoppas jag. ytterst fÃ¥ vill ha den dtyr du pratar om , därför finns det inte i dagens pumpar.
I de stora anläggningarna sÃ¥ finns oftast ett befintligt styrsystem och de vill ofta ta över min pump via Modbus och tala om för den vad den ska göra och när.  DÃ¥ jag inte gillar att dem pillar pÃ¥ min pump(Det blir jag som fÃ¥r ta hand om mÃ¥nga problem som inte jag är orsaken till) sÃ¥ brukar jag föreslÃ¥ att de installerar Thermias eget styr för VP. Och att jag installerar ett annat styr och övervaknings system som styr vad de nu vill ha styrt.
Eftersom du gillar sånt, så kan du köpa Robust styren och montera den i din pump,och kasta ut den värdelösa styr du har i dag.

Jag lämnade in min mobil idag eftersom den inte funkar, och skit mobilen talar inte om själv varför den tappar nätet. Min mobil kostar precis lika mkt som den styrdator som sitter i din VP. Allt annat som gör att VP:n kostar 50000 har inte med datorn att göra.

Jag gillar avancerade grejer och hoppas att det kommer. Men de flesta vill inte betala för såna saker.

*vinkar*
Glad PÃ¥sk Oraklet!
Hatar - vad har du fÃ¥tt det ifrÃ¥n? Jag försöker bara mjölka dig pÃ¥ lite uppgifter! Min vp gÃ¥r som en klocka med fabriksinställningar sedan leveransen vilket innebär t ex att antalet kompressorstarter kan bli max 72 per dygn. Jag mÃ¥ste utgÃ¥ ifrÃ¥n att den kommer att klara det under ytterligare 4 Ã¥r.  Actarismätaren är pÃ¥ plats och fungerar. Nu Ã¥terstÃ¥r att beställa och montera Therm IQ loggningskort dvs. om jag fÃ¥r tillstÃ¥nd av Thermia. Min Ã…F tar inte den typen av beslut pÃ¥ eget bevÃ¥g. Helst vill jag pÃ¥ sikt fÃ¥ över alla data pÃ¥ en egen dator sÃ¥ att jag i framtiden slipper springa ut i garaget och läsa av de olika mätvärdena. Mao allt är i stort sett under kontroll och du har väl börjat "sina" sÃ¥ nu fÃ¥r du vara ifred ett tag. Sedan när det blir ny värmepumpssäsong kanske jag fÃ¥r anledning att Ã¥terkomma om det dyker upp nya frÃ¥gor som du kommer att undvika att svara pÃ¥. Hur var det med servicemanualen - finns det en sÃ¥dan?
sansun  >:D
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Högtryck löst två gånger då vi varit bortresta
« Svar #81 skrivet: 01 april 2010, 10:57:19 »
Klart det finns manualer.  Om du ber snällt kanske det kommer en pÃ¥sk present pÃ¥ din mail. Men dÃ¥ mÃ¥ste du be snällt >:D

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Högtryck löst två gånger då vi varit bortresta
« Svar #82 skrivet: 02 april 2010, 11:04:05 »
Klart det finns manualer.  Om du ber snällt kanske det kommer en pÃ¥sk present pÃ¥ din mail. Men dÃ¥ mÃ¥ste du be snällt >:D
Oraklet!
Jag bugar och tackar. Kan inte du bli min ÅF så att jag får trycka in Therm IQ´s interface? Du kan väl ta klämverktyget med dig
så kopplar vi om hela systemet.
Fortsatt Glad PÃ¥sk!  Thumbsup
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Högtryck löst två gånger då vi varit bortresta
« Svar #83 skrivet: 02 april 2010, 11:33:24 »
YIPIIEEEE Jag mÃ¥ste vara världens bästa Ã…F som har gjort SANSUN glad *roflmao* *roflmao*  FÃ¥r se hur länge det varar ;)

Glad PÃ¥sk
ORAKLET

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Högtryck löst två gånger då vi varit bortresta
« Svar #84 skrivet: 02 april 2010, 13:01:31 »
Lite synd att du ser det så sansun!

En ÅF för ett visst märke ska givetvis kunna åtm flertalet av de styrfunktioner som finns, och hur de fungerar.
Men vi som inte är ÅF..utan märkesoberoende, kan inte kunna varenda parameter och funktion utantill för alla olika styrsystem.
Det vore orimligt att kräva.
Däremot finns det även bland de som säljer helt märkesoberoende de som verkligen brinner för värmepumpar (typ c-c).
Och jag kan garantera att han kan betydligt mycket mer om hur en värmepump ska gÃ¥ optimalt än de flesta....och att även han nÃ¥gon gÃ¥ng fÃ¥r ringa till "märkes-supporten" för att kolla om/hur han fÃ¥r till en viss funktion i regler-datorn  ;)
Detta kanske är nackdelen med att jobba med alla märken...men fördelen är ju att han kan välja exakt den VP-applikation som lämpar sig bäst till var objekt...medan den märkesberoende är hänvisad till "sitt" märke.
Den som är märkesoberonebde har även fördelen att kunna se skillnaden mellan märke/kvalitet/funktioner mm..och bör väl vara bra mycket mer "objektiv" i sitt pumpval för var installation  ;)

När det gäller styrfunktioner...hänvisar du till bilindustrin.
I moderna bilar finns en hel del funktioner den normala brukaren aldrig använder/får veta, eftersom det är uppgifter dedikerade för service-teknikern.
för att inte prata om mobiltelefoner och datorer  knUp

Ace-Hej!
Vad kan jag ha för nytta av dig?
Synd och synd - jag har mitt på det torra så det är inte synd om mig! Det är däremot synd om en del ÅF som mer eller mindre har lämnats i sticket av tillverkarna av värmepumpar. Dessutom går det det tydligen inte att nå fram till dem som deltar på det här forumet. Dem läser bara vad dem vill läsa. Nu senast var Carl N ute och cyklade igen när han han går ut och uppmanar en frågeställare att öppna alla termostater. Är man något så när insatt och ansvarstagande så gör man inte så utan man tar reda på vad kunden har för behov och rekommenderar lösningar som kunden kan acceptera. Jag vet inte vad han representerar men jag skulle bli ganska upprörd själv om jag förbjöds elda i min AGA spis som har kostat flera gånger vad installationen av värmepumpen representerar. Då kan han ta sina termostater och .... Nu är det påsk och vi skall må bra. Jag har just gjort en god kålsoppa som jag snart skall äta till lunch med portvin och lite god Stilton ost till. Det är mat för "gudar" vilket passar bra nu i påsken-eller hur?
Ha det bra resten av påsken!
Sansun Thumbsup
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Högtryck löst två gånger då vi varit bortresta
« Svar #85 skrivet: 02 april 2010, 13:57:11 »
YIPIIEEEE Jag mÃ¥ste vara världens bästa Ã…F som har gjort SANSUN glad *roflmao* *roflmao*  FÃ¥r se hur länge det varar ;)

Glad PÃ¥sk
ORAKLET
Oraklet!
Jag tycker att vi ligger lite lågt ett tag. Jag är definitivt nöjd med vårt avtal hoppas att du är det också.
Jag känner mig lite mobbad just nu och med all rätt kanske men jag hade inte räknat med ett utfall från cocacola eftersom mitt förra citat passerade i solsken. Har man dåligt samvete så har man tydligen. Bertil verkar ha tagit ledigt eller så är han i garaget och felsöker TWS 16, som han påbörjade den 10 mars, så där kan jag inte räkna med något stöd trots att han är "nytänd" på spetseldning och inomhustermostat. Rickard har deklarerat att han är vedhatare vilket jag kan förstå så där finns inget att hämta. Hur långt tror du att cocacola är beredd att gå? Jag tror nästan att hunden får sova inne i natt!
Hej!  a:gl
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Högtryck löst två gånger då vi varit bortresta
« Svar #86 skrivet: 02 april 2010, 14:02:18 »
Jag känner inte till COCA-COLA så mkt men av det jag läst så verkar han vara GRYM liksom ACE. Det dem inte vet om kylprocessen det är inte värt att veta. Om dem sedan vet styren på en Thermia kan jag inte svara på då jag inte känner dessa personer. Men säger dem ngt så lyssnar åtminstone jag så mkt jag kan. Personer som dem är anledningen till att jag är här, jag vill snappa upp de saker de lär mig.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Högtryck löst två gånger då vi varit bortresta
« Svar #87 skrivet: 02 april 2010, 16:57:47 »
I solsken .
sansun det verkar som du tycker att vi alla är odugliga ..du frågar vad du ska med ace till .Han är absolut inte här för att tjäna dig . Men är enligt min mening den enda som skriver här med 100 % kompetens i v-p frågor. Och han är ödmjuk . V-p orklet lika så finns massor med duktiga ödmjuka rådgivare här . gillar du inte det lever vi i en fri värd och det är bara att logga ut .

Carl -n har hjälpt hur många som helst med sina råd . Vad har du gjort mer än kritiserat och om man läser mellan raderna så verkar det är med flit.Är du en sån typ av människa att du går igång på konflikter . Visa lite ödmjukhet istället för att sitta insnöad i norrland någonstans och va olyklig.

har läst här på forumet sen 2008 och det här är första gången jag faktiskt tycker någon är grälsjuk .
ta inte illa upp jag vill bara upplysa dig om hur andra ser på dig.

Hunden behöver du inte oroa dig för jag är djurvän .
Cocacola!
Vi har nog lite olika syn på vad som kan klassas som en konflikt. Du har naturligtvis rätt till din uppfattning. Jag beklagar att du och alla som du tycks representera blev illa berörda av mitt citat. Nu hör det ändå till saken att det i botten finns olika uppfattningar vad det gäller hur mycket jag som användare av en värmepump skall behöva anpassa mig till i fråga om tveksamma råd som ges på Forumet och av representanten för tillverkaren.

Jag har lagt märke till att många som ställer sina första frågor bedyrar att dem har alla termostater öppna. I det fallet har ni lyckats få fram ert budskap. Vill man försöka få gehör för att det är mitt behov som gäller och inte värmepumpens så tror jag att man måste elda på lite extra. Det faktum att du reagerade som du gjorde förvånar mig till en viss del dvs. att du inte ser det tragiska hur många som av sina ÅF blivit uppmanade att öppna alla termostater och att inte elda i sina spisar. Så länge valet står mellan att upplysa om att det går alldeles utmärkt att behålla aktiva termostater samt elda i befintliga spisar eller att rätta sig efter ett generellt uttalande från en ÅF eller en uppmaning på Forumet, "att så får man inte göra", då är mitt val enkelt. Sedan tillkommer uppgiften att berätta hur man skall utforma sitt värmesystem så att inte värmepumpens funktion störs t ex som Bertil och flera andra har gjort i flera inlägg.

Kritik är svÃ¥rt att ta  i dem flesta sammanhang. För mig blev det närmast en besvikelse när jag efter tvÃ¥ Ã¥r började intressera mig för hur värmepumpen var uppbyggd och insÃ¥g hur primitivt den styrs. Tyvärr här kan jag inte gÃ¥ dig tillmötes. Den är i sin nuvarande utformning ett dÃ¥ligt exempel pÃ¥ hur en maskin skall styras och övervakas - Ã¥terigen mÃ¥ste jag ge dig rätt "dem som konstruerat och släppt ut det här pÃ¥ markanden är värdelösa" eller om man sÃ¥ vill briljanta eftersom dem främst tillgodosett sitt eget behov.
Jag släpper det här och tänker ta en paus.
  studs
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Högtryck löst två gånger då vi varit bortresta
« Svar #88 skrivet: 02 april 2010, 17:07:38 »
sansun!
Du som är expert Thumbsup
Kan du detaljerat i temperaturer och flöden redogöra för vad som händer med radiatorkretsen när man styr med radiator-termostater ?
Och lika detaljerat redogöra för hur kondenseringstryck, köldmedieflöden och hetgastemperaturer och energieffektivitet mm reagerar på de skillnader som uppstår ovan ?
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Det finns Värmepumpar som jobbar på annorlunda vis så att du kan strypa dina termostater och elda så mycket du vill, men det gäller som konsument att fundera på vilka behov och önskemål man har och ut efter det undersöka värmepumpsmarknaden och begära in offerter.....


Exempel: jag tycker Fiat 500 är en fin liten bil....men köper ingen sådan för då får jag inte plats med familjen.....köper en större bil som täcker mina behov......sen är det lätt att skylla på tillverkaren att inte ens värmepump tillgodoser ens behov...... *vinkar* *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 403
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!