Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Högtryck löst tvÃ¥ gÃ¥nger dÃ¥ vi varit bortresta  (läst 44813 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
Citera
Du försöker hela tiden hÃ¥lla en kundinriktad profil men i själva verket kan 50% av dina kundert ha fel pÃ¥ nÃ¥gon av sina temperaturgivare i värmepumpen utan att du har en aning eller ens rimlig chans att konstatera att sÃ¥ är fallet. Hur känns det? 
En givare kan inte orsaka høgtryckslarm då det anvænds pressostater som slår ifrån kompressorn vid før høgt tryck. Finns inte en jævla givare som kan orsaka høgtryckslarm i Thermia VP.. Om din givare visar fel i din værmepump vilket jag inte tror det gør eftersom værmepumpen beter sig som den gør, stoppar på pressostat efter vv-værmning vid fortsatt værmebehov = flødesproblem,( kompressorn kyls inte ned tillræckligt fort, det finns inte en givare som kan øverstyra detta) bryr sig nog inte tillræckligt många om detta før att skapa ett helt nytt styrsystem med avancerad øvervakning. Byta några givare på fæltet ær billigare æn att skrota befintligt styrsystem och introducera ett nytt.

Nej infør en ny værmepump med enbart en strømbrytare ON/OFF, ingen display. Låt kunden skaffa sig sitt styrsystem sjælv eller lægg intelligensen hos golvværmetillverkare som får bestæmma værmebehovet.
Då slipper man dessutom en jævla massa tjafs som detta.

BTW, skulle en vanlig Svensson som enbart vill ha varmt inne och spara pengar betala typ 5-10 000 extra før att ha møjlighet att logga temp med USB?  Skulle tyværr inte tro det. Værmepumparna mÃ¥ste snarare gÃ¥ Ã¥t andra hÃ¥llet, billigare och mindre intelligens tycker jag.  Men kan inte du dÃ¥ Sansun, som inte gør annat æn beskriver sæljargument før oss "dumma mænniskor som bara vill ha det varmt" hur bra och lysande det skulle vara med ett nytt styrstystem i værmepumparna, kunna fixa ett sÃ¥dant? Med den førdjupade kunskap du samlat pÃ¥ dig genom att stÃ¥ framfør værmepumpen som du har intstallerat i ditt hus och knappat i displayen och avlæst temperaturer borde detta inte vara en omøjlighet???
SÃ¥ fÃ¥r du æven nÃ¥gonting att gøra pÃ¥ dagarna, du ær ju værre æn en "finne i rava"..  *vinkar*

Hej Larm HP!
Trevligt att du är tillbaka sÃ¥ att det blir lite drag i citaten.  ;)
Kanske har du läst lite väl fort för jag har aldrig haft ett larm på min vp under dem här 2,5 åren. Om du säger att man inte kan få HP-larm om vp läser fel temperatur på framledningen så är det väl så. Någonting ligger det i ditt påstående eftersom min vp var uppe i 60 grader fram när det var fel på givaren (utetemperatur -4 ºC!). Lite dumt att av Thermia att byta givare när det inte var något fel. Trots det blev det överensstämmelse mellan vp och den externa termometern efter att givaren var utbytt.

Vad beträffar behovet av ett nytt styrsystem så behöver jag inte bekymra mig eftersom utvecklingen kommer att gå i den riktningen. Man kan ju inte ha ett system som det tar veckor att felsöka. Dessutom finns det redan loggning på USB som tillbehör från Therm IQ.

Jag tror att om du sätter dig ner och funderar ett tag så förstår du vad det innebär att det finns värmepumpar ut hos "vanliga Svesson" kunder som har samma typ av NTC givare¨som sporadiskt kan visa fel - tyvärr.
sansun studs



Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Trevligt med lite drag i debatten. Själv sitter jag och väntar på att felet ska återuppträda, felsökning blir så mycket svårare när inte felet syns. Som vanlig dum VP-användare bryr jag mig inte heller så mycket om det finns felloggar eller inte, men just nu sitter jag med ett problem som inte verkar helt ovanligt och felsökningsmetoder som tycks kunna ta en lång, lång tid. Tror ni det är idé att ringa en installatör? Hittills har jag dragit mig för detta eftersom det är just långsiktiga ändringar och observationer som tycks ge rätt ledtrådar, men kan en tekniker kanske snabbare hitta något på plats?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Det är inte alls säkert, men det borde ju inte ta längre tid. En tekniker kan ju mäta trycken och kolla att allt står rätt till vilket ju är bra.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
Det är inte alls säkert, men det borde ju inte ta längre tid. En tekniker kan ju mäta trycken och kolla att allt står rätt till vilket ju är bra.
Hur länge brukar ni stanna vid varje besök? Tänk om felet dyker upp pÃ¥ natten!  :)
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det är inte alls säkert, men det borde ju inte ta längre tid. En tekniker kan ju mäta trycken och kolla att allt står rätt till vilket ju är bra.
Hur länge brukar ni stanna vid varje besök? Tänk om felet dyker upp pÃ¥ natten!  :)
sansun
Jag sitter och väntar på felet sedan i lördags (men jag har gjort lite annat under tiden). Just detta är ju problemet. Jag har sänkt max temp till 45 grader, och då borde jag fortfarande få larm om det är pga vv-produktion. Samtidigt tror jag att samtliga här verkar säkra på att det är just vv-produktionen, så det här testet är väl mest tidsfördriv. Det här tipset får VP Oraklet att utnyttja extra pressostaten över kompressorn verkar ju intressant, men jag förstår inte riktigt tanken. Vid en närmare förklaring skrev VP Oraklet. "Om din VP inte larmar efter denna åtgärd kan vi nog säga att det var pressostaten det var fel på. Får du fortsatta larm, får vi fortsätta att felsöka". Här dyker ju problemet upp, hur vet jag att jag inte får fler larm när jag nästan aldrig får dem? Men när idém ursprungligen dök upp skrev han/du att jag ska räkna med fler larm. Vad skulle då fler larm vara tecken på, eller är det just scenariot med att larmen upphör som vi ska intressera oss för? Är det läge att göra detta nu? Jag har fortfarande inte rensat filter, också av anledningen att jag inte förväntar mig att kunna se någon ändring i felfrekvens. Och dessutom tycks jag ju inte ha dåligt flöde med tanke på delta-t. Hjälp!
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Hoppas att Rickard ser att jag har en Stalker efter mig.
Porcupine. Om du inte har några larm vad är problemet :-\
« Senast ändrad: 30 mars 2010, 19:39:27 av VP ORAKLET »

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
felsökte en annläggning förra veckan där pumpoen löste på hp.....var växelventilen som börjat gå saktare efter ett par år vilket gjorde att pumpen 1 gång av 100 löste på hp för att växelventilen helt enkelt stoppade flödet genom plattisen....testa att vrida växelventilen manuellt sakta och se om den löser.....

Utloggad Balkkin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
e inte det gjort redan? det är ju första man kollar.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Porcupine. Om du inte har några larm vad är problemet :-\
Grundproblemet är att felet inträffade när jag var bortrest. Under två av två möjliga längre resor under vintern. Nu har det ju inträffat en gång när jag var hemma, så jag vet inte längre om jag ska tro att bortavaro påverkar. Men om det är så är väl problemet uppenbart: Jag vill ha det fixat innan jag åker bort en längre tid och kommer hem till i bästa fall ett iskallt hem men i värsta fall sönderfrusna ledningar.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
vid en felsökning pÃ¥ en värme pump av den här typen kör man den i olika tänkbara förhÃ¥llanden . mäter flöden pÃ¥ kalla och varma sidan . finns det inga ventiler att mäta pÃ¥ sätter man dit dom . kollar tryck temperaturer underkylning överhettning . mäter täta ut . fÃ¥r man till det vid den felsökningen ja dÃ¥  gÃ¥r maskinen sen  sÃ¥ vi stannar tills det är klart
c-c
Det lutar mer och mer åt att ringa serviceteknikern...
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
felsökte en annläggning förra veckan där pumpoen löste på hp.....var växelventilen som börjat gå saktare efter ett par år vilket gjorde att pumpen 1 gång av 100 löste på hp för att växelventilen helt enkelt stoppade flödet genom plattisen....testa att vrida växelventilen manuellt sakta och se om den löser.....
Ska göra en ansats på detta, får öppna och se om jag kan klura ut var växelventilen sitter. Bör jag vrida från vv till värme vid vv-produktion eller tvärtom eller har jag helt missuppfattat?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Förmodligen inget fel på motorn. Du kan ta av den och smörja själva insatsen, helst med nån typ av fet eller ngt som inte försvinner lika fort som 5-56. Rören ska inte frysa. El startar när det blivit tillräckligt kallt,tror 4 grader. Du måste lossa front luckan med displayen i för att komma åt motorn

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
Förmodligen inget fel på motorn. Du kan ta av den och smörja själva insatsen, helst med nån typ av fet eller ngt som inte försvinner lika fort som 5-56. Rören ska inte frysa. El startar när det blivit tillräckligt kallt,tror 4 grader. Du måste lossa front luckan med displayen i för att komma åt motorn

Oraklet!
Tacksam om du kan vara lite tydligare. Elen startar när? vid -4, +4 eller vad?. Är styrdatorn frÃ¥nkopplad eftersom eltillsatsen inte gÃ¥r till vid A1+A2? Törs man stoppa in handen utan att stänga av vp?  :)
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
El tillsats startar vid A1+A2 samt att det skiljer minst 3 grader pÃ¥ tillopp och retur. Självklart inte -4!!!!!   men detta är jag lite osäker pÃ¥ om det är +4 eller ngt högre värde.  Anledningen till att det ska skilja minst 3 grader är att mman inte ska ha ett dÃ¥ligt injusterat system som VP egentligen skulle klara själv.   Det är bara att lossa luckan ta bort sladden till displayen och börja greja.  Jag stänger inte av. Men om man vill det sÃ¥ stäng av. Eller gör som C-C säger Thumbsup

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
en liten inflik. Tillsats startar då A1 + A2 samt ärvärde är minst 3 grader under bör.
Vattenglaset är halvfullt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!