Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Högtryck löst tvÃ¥ gÃ¥nger dÃ¥ vi varit bortresta  (läst 44813 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Pröva att sätta CP på läge 3. det kan va så att kompressorn inte hinner bli av med värmen vid VV drift eftersom den inte kyls lika mkt då returen är 52 grader i slutet.

Eftersom varmvattenberedningen styrs av en annan pressostat måste den pressostaten slå ifrån först oavsett fart på cirkulationspumpen. Enda möjligheten till att pumpen stannar under varmvattenberedning pga av att högtryckspressostaten löser ut är att VV-pressostaten någon gång ibland inte fungerar. Det är så jag förstår Thermiapumpars sätt att fungera.

Om jag förstår dig rätt så bör jag alltså byta VV-pressostaten? Jag avvaktar även VP Oraklets kommentar, då han liksom du (och flera andra) har kommit med förtroendeingivande kommentarer.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Ja den ska bryta vid 26,5 bar. Tror att den ska va öppen i typ 30 sek innan den bryter. Om vi dÃ¥ har en lägre pumpfart kan det KANSKE göra att vi iblnd kommer upp i 29,5 bar som HP var pÃ¥ denna pump. Idag är det 31 bar.  Vad tror du om det Roland?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Om vi kommer fram till att vi ska byta pressostaten, sÃ¥ ska jag kolla med Thermia pÃ¥ mÃ¥ndag ( jag är ju Ã¥f Thumbsup) om vi kan gÃ¥ pÃ¥ dagens 31 bar utan att det gör ngt.  Om din VV pressostat skulle bryta vid ett högre tryck än den ska sÃ¥ blir chansen större att vi fÃ¥r HP.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Ja den ska bryta vid 26,5 bar. Tror att den ska va öppen i typ 30 sek innan den bryter. Om vi dÃ¥ har en lägre pumpfart kan det KANSKE göra att vi iblnd kommer upp i 29,5 bar som HP var pÃ¥ denna pump. Idag är det 31 bar.  Vad tror du om det Roland?

3 bar extra i Ã¥ngtryck motsvarar ett par graders högre kondenseringstemperatur. Hinner verkligen temperaturen pÃ¥ det cirkulerande vattnet och därmed i kondensorn stiga sÃ¥ snabbt att HP-pressostaten sÃ¥ att säga hinner före VV-pressostaten + dess fördröjning pÃ¥ 30 sekunder? Tycker det känns tveksamt. 

Har också svårt att se en koppling till att huset var tomt. Returtemperaturen vid VV-beredning borde stiga långsammare då än när huset är bebott om jag har tänkt rätt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Det kan även vara växelventilen som krÃ¥nglar. VP ska skifta över till huset när VV är klart. Om den gÃ¥r saktare eller krÃ¥nglar sÃ¥ kyler inte huset ner kompressorn lika fort. Det förklara ju inte vart de extra bar;en tryck kommer ifrÃ¥n men kan kanske vara en bidragande orsak. Tror nog i och för sig att VP hinner med en hel del pÃ¥ 30 sek. Särskilt om pressostaten inte löser när den ska. Hur gammal var VP har du en extra pressostat över kompressorn? Du kan pröva den, det borde kanske bli mer larm dÃ¥. Men dÃ¥ kanske vi hittar felet. 

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur gammal var VP har du en extra pressostat över kompressorn? Du kan pröva den, det borde kanske bli mer larm dÃ¥. Men dÃ¥ kanske vi hittar felet. 
Nu ska vi se om jag är med... Ovanför kompressorn sitter tre grejer som rent intuitivt känns som om de skulle kunna vara pressostater. Två av dem är inkopplade, och om jag följer kabeln från den av dem som sitter längst in så går den in på pinnarna 319/20 på ett kretskort, pinnar som mycket riktigt beskrivs som högtryckspressostat i elschemaritningarna. Vart kabeln från den pressostat (om det nu är en pressostat) som sitter längst ut går är lite värre att se, så jag har inte lyckats ta reda på detta. Då finns alltså en icke inkopplad pressostat mitt emellan dessa. Menar du att jag ska koppla in högtryckspressostat-kabeln på denna? Hur ska jag sedan tolka vad larm/icke-larm innebär?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Tanken med den pressosten är att du ska fÃ¥ lite varmare VV och framledning( om din VP är dimensionerad för det)Flytta dem kablar som satt längst ut. INTE de pÃ¥ högtryckspressostaten.  Om din VP inte larmar efter denna Ã¥tgärd kan vi nog säga att det var pressostaten det var fel pÃ¥. FÃ¥r du fortsatta larm, fÃ¥r vi fortsätta att felsöka. Detta medför att du kommer fÃ¥ varmare VV typ 60grader och därmed lite mer VV. Nack delen är att det drar mer ström och sliter mer pÃ¥ kompressorn att köra pÃ¥ detta tryck. Därför är rekommendationen att om du är nöjd med VV skifta tillbaka när problemet är löst. Skulle du fÃ¥ fler larm än tidigare sÃ¥ kan det vara HP pressostaten det är fel pÃ¥.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tanken med den pressosten är att du ska fÃ¥ lite varmare VV och framledning( om din VP är dimensionerad för det)Flytta dem kablar som satt längst ut. INTE de pÃ¥ högtryckspressostaten.  Om din VP inte larmar efter denna Ã¥tgärd kan vi nog säga att det var pressostaten det var fel pÃ¥. FÃ¥r du fortsatta larm, fÃ¥r vi fortsätta att felsöka. Detta medför att du kommer fÃ¥ varmare VV typ 60grader och därmed lite mer VV. Nack delen är att det drar mer ström och sliter mer pÃ¥ kompressorn att köra pÃ¥ detta tryck. Därför är rekommendationen att om du är nöjd med VV skifta tillbaka när problemet är löst. Skulle du fÃ¥ fler larm än tidigare sÃ¥ kan det vara HP pressostaten det är fel pÃ¥.
Ok. Jag testar detta. Enda problemet är ju att felen inträffar så sällan, så jag vet ju inte när jag kan dra slutsatsen att jag inte får larm och att det då är fel på pressostaten?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tanken med den pressosten är att du ska fÃ¥ lite varmare VV och framledning( om din VP är dimensionerad för det)Flytta dem kablar som satt längst ut. INTE de pÃ¥ högtryckspressostaten.  Om din VP inte larmar efter denna Ã¥tgärd kan vi nog säga att det var pressostaten det var fel pÃ¥. FÃ¥r du fortsatta larm, fÃ¥r vi fortsätta att felsöka. Detta medför att du kommer fÃ¥ varmare VV typ 60grader och därmed lite mer VV. Nack delen är att det drar mer ström och sliter mer pÃ¥ kompressorn att köra pÃ¥ detta tryck. Därför är rekommendationen att om du är nöjd med VV skifta tillbaka när problemet är löst. Skulle du fÃ¥ fler larm än tidigare sÃ¥ kan det vara HP pressostaten det är fel pÃ¥.
Ok. Jag testar detta. Enda problemet är ju att felen inträffar så sällan, så jag vet ju inte när jag kan dra slutsatsen att jag inte får larm och att det då är fel på pressostaten?


Ett alternativ är ju att fortsätta som jag har det ett tag till och se om felfrekvensen är på uppåtgående, i så fall blir ju ovan föreslagna test mycket tydligare?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Japp. Thumbsup  vi försöker bara hitta pÃ¥ lite grejer som du kan testa ;)

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
Japp. Thumbsup  vi försöker bara hitta pÃ¥ lite grejer som du kan testa ;)

Oraklet!
Du glömmer väl inte bort att din bor också har samma fel? Arbetar du med 3-årsplaner med tanke på garantin? Du har ju hela tiden avvisat behovet av lagrade felloggar på ett minne i vp´s styrdator. Vad var det ni jämförde med -brödrostar och hans mormor?
Vet du vad jag tror ? - Det är helsjukt. Du försöker hela tiden hÃ¥lla en kundinriktad profil men i själva verket kan 50% av dina kundert ha fel pÃ¥ nÃ¥gon av sina temperaturgivare i värmepumpen utan att du har en aning eller ens rimlig chans att konstatera att sÃ¥ är fallet. Hur känns det?  :'(
 
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Vet inte riktigt vad du menar. Självklart är det inte bra om ngn kund har fel på givare Sc:,h Sc:,h Sc:,h
Och jag tycker som du att det vore bra med loggar av alla de slag, men nu ser inte verkligheten ut så och det finns inget jag kan göra åt det.
Jag bygger ju inte pumpar. Och hade jag gjort det med alla saker jag vill ha i dem, sÃ¥ hade ingen köpt dem för de hade varit för dyra. Och jag hade gÃ¥tt i kokurs.   Precis som allt annat sÃ¥ är VP byggande en lÃ¥ng radda av kompromisser , för att hÃ¥lla nere priset.  Nu börjar UFC111 och inte ens du kan fÃ¥ mig pÃ¥ dÃ¥ligt humör.

ORAKLET

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
Vet inte riktigt vad du menar. Självklart är det inte bra om ngn kund har fel på givare Sc:,h Sc:,h Sc:,h
Och jag tycker som du att det vore bra med loggar av alla de slag, men nu ser inte verkligheten ut så och det finns inget jag kan göra åt det.
Jag bygger ju inte pumpar. Och hade jag gjort det med alla saker jag vill ha i dem, sÃ¥ hade ingen köpt dem för de hade varit för dyra. Och jag hade gÃ¥tt i kokurs.   Precis som allt annat sÃ¥ är VP byggande en lÃ¥ng radda av kompromisser , för att hÃ¥lla nere priset.  Nu börjar UFC111 och inte ens du kan fÃ¥ mig pÃ¥ dÃ¥ligt humör.

ORAKLET

Vad är UFC111?  8)
Det är väl synd att inte dina och andra värmepumpreperatörers erfarenheter återförs till tillverkarna så att dem kan vidta lämpliga åtgärder och förbättringar. Om det tar för lång tid att hitta vissa typer av fel riskerar man väl på sikt att det inte är lönsamt att reparera en värmepump?
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Mina erferenheter Ã¥terförs till Thermia pÃ¥ flera olika sätt.  Via en Ã…F panel, men först och främst genom att jag gnäller som F-N när grejerna inte funkar.  Hade ett fel i veckan som det blev 2 sura samtal och 3 mail om till Thermias region ansvarige.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
Citera
Du försöker hela tiden hÃ¥lla en kundinriktad profil men i själva verket kan 50% av dina kundert ha fel pÃ¥ nÃ¥gon av sina temperaturgivare i värmepumpen utan att du har en aning eller ens rimlig chans att konstatera att sÃ¥ är fallet. Hur känns det? 
En givare kan inte orsaka høgtryckslarm då det anvænds pressostater som slår ifrån kompressorn vid før høgt tryck. Finns inte en jævla givare som kan orsaka høgtryckslarm i Thermia VP.. Om din givare visar fel i din værmepump vilket jag inte tror det gør eftersom værmepumpen beter sig som den gør, stoppar på pressostat efter vv-værmning vid fortsatt værmebehov = flødesproblem,( kompressorn kyls inte ned tillræckligt fort, det finns inte en givare som kan øverstyra detta) bryr sig nog inte tillræckligt många om detta før att skapa ett helt nytt styrsystem med avancerad øvervakning. Byta några givare på fæltet ær billigare æn att skrota befintligt styrsystem och introducera ett nytt.

Nej infør en ny værmepump med enbart en strømbrytare ON/OFF, ingen display. Låt kunden skaffa sig sitt styrsystem sjælv eller lægg intelligensen hos golvværmetillverkare som får bestæmma værmebehovet.
Då slipper man dessutom en jævla massa tjafs som detta.

BTW, skulle en vanlig Svensson som enbart vill ha varmt inne och spara pengar betala typ 5-10 000 extra før att ha møjlighet att logga temp med USB?  Skulle tyværr inte tro det. Værmepumparna mÃ¥ste snarare gÃ¥ Ã¥t andra hÃ¥llet, billigare och mindre intelligens tycker jag.  Men kan inte du dÃ¥ Sansun, som inte gør annat æn beskriver sæljargument før oss "dumma mænniskor som bara vill ha det varmt" hur bra och lysande det skulle vara med ett nytt styrstystem i værmepumparna, kunna fixa ett sÃ¥dant? Med den førdjupade kunskap du samlat pÃ¥ dig genom att stÃ¥ framfør værmepumpen som du har intstallerat i ditt hus och knappat i displayen och avlæst temperaturer borde detta inte vara en omøjlighet???
SÃ¥ fÃ¥r du æven nÃ¥gonting att gøra pÃ¥ dagarna, du ær ju værre æn en "finne i rava"..  *vinkar*
Vattenglaset är halvfullt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!