Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Högtryck löst tvÃ¥ gÃ¥nger dÃ¥ vi varit bortresta  (läst 44833 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Texten borde vara "Löst högtryck - Kompressorn stoppas och ingen värme eller varmvattenproduktion sker."

Men VV-laddning stoppas inte av HP utan en driftpressostat som är inställd på ett något lägre tryck, det funkar likadant på min Nibe. Den där fyrkanten motsvarar nog driftpressostaten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
GUUD ALLTSÃ….  När VVprod är klar sÃ¥ stoppas det av driftspressostaten vid 26,5 bar. Detta sköter sig självt. Ingenting man behöver Ã¥terställa givetvis. Thermia väljer att stoppa VV pÃ¥ detta sätt och IVT kanske stoppar pÃ¥ temperatur. Olika sätt samma resultat, varmt vatten. Fördelen eller nackdelen,med Thermias sätt är att den alltid gör sÃ¥ mkt den kan. Men kan höja stopp trycket pÃ¥ driftspressostaten till 28,5 bar om vill ha varmare vatten eller en varmare framledningstemp pÃ¥ raddarna, förutsatt att VP är dimensionerad för det. Sedan finns Högtryckspressostaten pÃ¥ 31 bar inte 29 som jag skrev igÃ¥r, jag ber om ursäkt för det. Den löser ut för att skydda kompressorn pÃ¥ samma sätt som alla andra kompressorer i världen. LÃ¥gtrycks pressosten bryter om trycket blir lägre än 0,8 bar. Jag förmodar att detta är ett otydligt svar som SANSUN inte förstÃ¥r. men jag försöker förklara sÃ¥ gott det gÃ¥r. ;D

Tll den som startade tråden. Kan det ha varit en fas som fallit ifrån och stoppat cirkpumpen? Kan det vara så att cirk pumpen suttit fast vid dessa till fällen?

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
GUUD ALLTSÃ….  När VVprod är klar sÃ¥ stoppas det av driftspressostaten vid 26,5 bar. Detta sköter sig självt. Ingenting man behöver Ã¥terställa givetvis. Thermia väljer att stoppa VV pÃ¥ detta sätt och IVT kanske stoppar pÃ¥ temperatur. Olika sätt samma resultat, varmt vatten. Fördelen eller nackdelen,med Thermias sätt är att den alltid gör sÃ¥ mkt den kan. Men kan höja stopp trycket pÃ¥ driftspressostaten till 28,5 bar om vill ha varmare vatten eller en varmare framledningstemp pÃ¥ raddarna, förutsatt att VP är dimensionerad för det. Sedan finns Högtryckspressostaten pÃ¥ 31 bar inte 29 som jag skrev igÃ¥r, jag ber om ursäkt för det. Den löser ut för att skydda kompressorn pÃ¥ samma sätt som alla andra kompressorer i världen. LÃ¥gtrycks pressosten bryter om trycket blir lägre än 0,8 bar. Jag förmodar att detta är ett otydligt svar som SANSUN inte förstÃ¥r. men jag försöker förklara sÃ¥ gott det gÃ¥r. ;D

Tll den som startade tråden. Kan det ha varit en fas som fallit ifrån och stoppat cirkpumpen? Kan det vara så att cirk pumpen suttit fast vid dessa till fällen?
Kan det vara så att cirk pumpen suttit fast vid dessa till fällen?

Du Ã¥beropade högre makter nyss sÃ¥ du fÃ¥r väl göra samma sak igen sÃ¥vida du inte har nÃ¥t lite trick för att avgöra om cirkulationspumpen satt fast och gav upphov till att vp stoppade pÃ¥ högt tryck för 5 dagar sedan!  *roflmao*
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Jag bara ger den som undrar en rad med eventuella orsaker som han/hon kan kolla pÃ¥. Jag har aldrig sett hans pump, för dÃ¥ skulle den funka perfekt ;D ;)   Förstod du pressostat förklaringen

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag bara ger den som undrar en rad med eventuella orsaker som han/hon kan kolla på.
Jag är jättetacksam för alla tips om möjliga orsaker, ni ska inte brÃ¥ka för min skull.  :) Jag har nu en bättre bild av vad som kan lösa högtrycket. Om det hände dagligen skulle det vara enklare att kolla om t.ex. cirkulationspumpen tillfälligt stannar. Men, kom ihÃ¥g, pumpen har gÃ¥tt som en klocka i fyra Ã¥r förutom vid tvÃ¥ tillfällen i Ã¥r dÃ¥ vi var bortresta en längre period. Och vi har inte varit bortresta nÃ¥gon annan längre period i Ã¥r (däremot tidigare Ã¥r, utan problem, sÃ¥ förändringar över tid är intressanta som bidragande (eller eventuellt enda) orsak - smutsigare smutsfilter, mer sliten cirkulationspump större risk för glappande kablar). Just därför tyckte jag att det var intressant om nÃ¥gon kan komma pÃ¥ en förklaring som relaterar till just bortresefaktorn, men det kan förstÃ¥s vara en slump att vi inte var hemma. Eftersom jag fuskar med nÃ¥gra termostater (se tidigare i trÃ¥den) och energitillförseln frÃ¥n människor blir annorlunda tyckte jag att detta typiskt är ett intressant faktum. Men det verkar förstÃ¥s Ã¥t fel hÃ¥ll, större risk att termostaterna stryper när vi är hemma. Om det har att göra med att vi reser bort är det ett stort problem eftersom vi Ã¥ter riskerar att komma hem till ett nedkylt hem, inte minst problematiskt under vinterhalvÃ¥ret. Däremot är det ju sÃ¥ att om det inte har att göra med att vi är bortresta sÃ¥ är ju sannolikheten liten att det ska hända nästa gÃ¥ng vi drar iväg, eftersom det tycks hända sÃ¥ sällan (och om det börjar hända oftare ska jag nog nu tack vare alla tips komma Ã¥t orsaken).
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
känns tveksamt om det skulle vara pga dina termostater. Jag gör samma hemma hos mig, stänger dem efter behov, utan problem. Brorsan har samma typ av problem som du, sÃ¥ du är inte ensam :)  Meddelar dig vad jag lyckades komma pÃ¥ hos honom.  Vad gäller kallt hus när du är borta,sÃ¥ ska det funka pÃ¥ detta sätt. Om larmet gÃ¥r sÃ¥ kallnar det ner till 4 grader om jag inte minns helt fel, sen startar elen. Det kallnar bara för att du ska veta att ngt är fel utifall du är typen som aldrig kollar pumpen sÃ¥ ska den inte gÃ¥ pÃ¥ el i 1 Ã¥r innan du kommer pÃ¥ det.

Om du ställer in högretur pÃ¥ 45grader,sÃ¥ ska den bryta pÃ¥ det först och därmed inte fÃ¥ HP larm.  Om du fortfarande fÃ¥ larm sÃ¥ borde det innebära att du fÃ¥r dem i samband med VV drift. Pga att hög retur inte gäller vid VVdrift. Det kan i sÃ¥ fall vara en pressostat som spökar. Det kan du hänga pÃ¥ en ny pÃ¥ service uttaget. Maila mig sÃ¥ kan jag skicka dig en sÃ¥dan. Det är inte sÃ¥ svÃ¥rt att skruva dit.  Vi kan ta dem instruktionerna i telefon om du vill. Du kan skicka ett PM eller sÃ¥ hittar du min mail i min profil.

ORAKLET

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Brorsan har samma typ av problem som du, sÃ¥ du är inte ensam :) 
Har du aldrig varit hemma hos din brorsa, jag tyckte du skrev att min pump skulle funka perfekt om du hade fått se den :) Skämt å sido, jag är jättetacksam för dina tips men vill gärna besvära dig med en följdfråga som avslöjar min okunskap: Är tanken att ställa ner högtemperaturen enbart för att fastställa om det har med VV att göra, eller är temperaturlarm bättre, dvs. återställs dessa automatiskt så att man slipper komma hem till iskyla? Om det har med VV att göra så skulle man ju kunna grubbla över om det faktum att man inte förbrukar något VV då man är bortrest på något sätt påverkar driftförhållandena. Stort tack för erbjudande om hjälp med pressostat, jag hör av mig!
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Vi försöker nu att hitta felet. DÃ¥ kan vi trixa lite. Men det ställer vi tillbaka sen.  VP gör VV även när du är borta för VV kallnar ner. Högretur är ett larm som Ã¥terställer sig självt. Men vi ska inte lösa problemet pÃ¥ det sättet.  Jag tror att du fÃ¥r larm vid VV. Vilken fart har du CP pÃ¥?

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vi försöker nu att hitta felet. DÃ¥ kan vi trixa lite. Men det ställer vi tillbaka sen.  VP gör VV även när du är borta för VV kallnar ner. Högretur är ett larm som Ã¥terställer sig självt. Men vi ska inte lösa problemet pÃ¥ det sättet.  Jag tror att du fÃ¥r larm vid VV. Vilken fart har du CP pÃ¥?
Precis när jag hade läst ditt svar gick jag och tog en dusch och det visade sig vara lite ljummet och visst hade högtryck löst! Det tycks komma oftare. Jag borde ha tagit en bild på temperaturkurvorna, men missade detta. Nu har jag i alla fall ställt ner till 45 grader. CP går på läge 2.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Om det har med VV att göra så skulle man ju kunna grubbla över om det faktum att man inte förbrukar något VV då man är bortrest på något sätt påverkar driftförhållandena. Stort tack för erbjudande om hjälp med pressostat, jag hör av mig!


När man är hemma och förbrukar varmvatten är varmvattenberedaren rätt kall nertill. Förbrukas inget varmvatten blir beredaren varm också nertill då värmen leds nedåt i vattnet. Det bör därför bli varmare i "maskinsrumsdelen" under varmvattenberedaren när man är bortrest. Jag har funderat över om och på vilket sätt det kan förklara varför pumpen stannade men har inte lyckats få till någon trovärdig teori. Det borde inte bli högre tryck i kondensorn bara för att det blir lite varmare runt kondensorn.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Pröva att sätta CP på läge 3. det kan va så att kompressorn inte hinner bli av med värmen vid VV drift eftersom den inte kyls lika mkt då returen är 52 grader i slutet.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Pröva att sätta CP på läge 3. det kan va så att kompressorn inte hinner bli av med värmen vid VV drift eftersom den inte kyls lika mkt då returen är 52 grader i slutet.
Innan jag gör detta kanske jag ska fullfölja testet med 45 grader som högsta returtemperatur, för än är jag väl inte säker på att det är VV? (Det lösta högtrycket idag var nämligen innan jag sänkte till 45 grader.) Och, som du tidigare skrev, om det är VV som är problemet föreslog du att det kan vara en pressostat som spökar - är det kanske det jag ska se över innan jag ändrar cirkulationspumpen eftersom pumpen trots allt gått felfritt i 4 år och nu de senaste 2 månaderna har fått högtryck löst 3 gånger?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Det borde rimligen vara vid VV drift som det händer. Du ska inte komma upp i det trycket vid värmedrift om det inte är 20- ute.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det borde rimligen vara vid VV drift som det händer. Du ska inte komma upp i det trycket vid värmedrift om det inte är 20- ute.
Ok, tack. Då återstår frågan om jag ska fixa pressostaten eller bara vrida upp CP? Återigen, felet har ju tidigare inte existerat.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Pröva att sätta CP på läge 3. det kan va så att kompressorn inte hinner bli av med värmen vid VV drift eftersom den inte kyls lika mkt då returen är 52 grader i slutet.

Eftersom varmvattenberedningen styrs av en annan pressostat måste den pressostaten slå ifrån först oavsett fart på cirkulationspumpen. Enda möjligheten till att pumpen stannar under varmvattenberedning pga av att högtryckspressostaten löser ut är att VV-pressostaten någon gång ibland inte fungerar. Det är så jag förstår Thermiapumpars sätt att fungera.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!