Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: innegivaren seg!  (läst 3639 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: innegivaren seg!
« Svar #15 skrivet: 05 december 2011, 14:16:19 »
Jag tänker närmast på frysrisken vid att inte ha cirkulerande vatten

Är det nån frysrisk när du har övertemp inne?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: innegivaren seg!
« Svar #16 skrivet: 05 december 2011, 14:42:10 »
Har jag missuppfattat nånting? Cpn skall väl ändå gå hela tiden? Vill inte att den stannar vid -30gr
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: innegivaren seg!
« Svar #17 skrivet: 05 december 2011, 15:14:44 »
Har jag missuppfattat nånting? Cpn skall väl ändå gå hela tiden? Vill inte att den stannar vid -30gr

Naturligtvis finns det en frysrisk med stillastående vatten och -30°.
Du kan ha glömt garagedörren öppen. Du kan ha radiatorledningar som ligger nära yttervägg. Du kan ha en kulvert eller...........vad vet vi.

Cirkulationspumpen stannar inte, om du monterar motståndet i serie på någon av kablarna till termostaten.


Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: innegivaren seg!
« Svar #18 skrivet: 05 december 2011, 15:21:30 »
En slutning på EVU-ingången (307 och 308) blockerar värmepumpen, tillsatsen och cp. Som alternativ, använd nattsänkningsfunktionen genom att koppla in ett 10 kOhm motstånd så sänker du med det antal grader som är inställt som nattsänkning. En slutande termostat med ett motstånd i serie är kanske lösningen.
       Det var detta jag tänkte pÃ¥, dÃ¥ är det inga problem
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: innegivaren seg!
« Svar #19 skrivet: 06 december 2011, 12:50:35 »
Jag kan bekräfta att EVU-ingången med motstånd så som nämns nedan fungerar precis så som lexus och andra nedan beskriver.

det är sänkning gÃ¥nger tre. Jag kör med 4 grader vilket ger 12 grader lägre framledning som i praktiken blockerar värmekörning när övertemp i huset rÃ¥der. 

CP går som vanligt.

Min-tempen på 10 grader råder så det är ingen risk att man fryser sönder grejerna vad jag kan förstå (samt att CP går hela tiden så klart).

Fortfarande behövs termostater för att hantera specifika rum etc.

Den stora fördelen med nattsänkning via termostat (i stället för tidur som är thermias ursprungstanke med funktionen) är att man kan använda en trådlös termostat och slipper dra kablar.


Det går inte att jämföra med en vanliga thermia inomhusgivare. Nattsänkning kan ju bara sänka, inte höja.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: innegivaren seg!
« Svar #20 skrivet: 06 december 2011, 14:59:13 »
Bra! det kör vi på. Tack tomte::
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!