Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pem-slang istället för plansolfÃ¥ngare?  (läst 10271 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trixareofixare

  • allmänt händig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • intresserad av teknik o energi
SV: Pem-slang istället för plansolfångare?
« Svar #15 skrivet: 04 maj 2017, 17:13:55 »
Ok, hindrar man självcirkulation i båda riktningar då, kan det inte vandra i den andra riktningen eller bromsar cirkulationspumpen det?
Enplansvilla 116 kvadrat + källare, byggår -75. Vattenburen värme.
Daikin luft/luftpump 5,5kw strategiskt placerad i källaren står för mesta värmen, ner till minus 5 grader.
42 vacumrör solfångare o Nibe VVM 500 utan utedel producerar varmvatten.
Stödeldar c:a 1-1,5 kubikmeter ved i en Aquaflam vattenmantlad kamin, 14 kw till vatten o 3kw till rummet när det är kallt ute eller fuktigt med många avfrostningar på luft/luftpumpen.
8,7kwp solceller installerade 2018.
Årsförbrukning el, 7500- 8000kWh

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pem-slang istället för plansolfångare?
« Svar #16 skrivet: 04 maj 2017, 17:39:53 »
Ok, hindrar man självcirkulation i båda riktningar då, kan det inte vandra i den andra riktningen eller bromsar cirkulationspumpen det?
Du ska ha en back med fjäder , den stänger när pumpen inte går , självcirk kan inte öppna den , den sitter ju på varma sidan oxå

Utloggad trixareofixare

  • allmänt händig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • intresserad av teknik o energi
SV: Pem-slang istället för plansolfångare?
« Svar #17 skrivet: 04 maj 2017, 18:01:12 »
Aha, visste inte de fanns så kluriga grejer! Har du nån uppfattning om hur effektiv en sån här grej kan bli, tänker på tempen i slangen t.ex.... du skrev nåt om att den kan bli 70°....tror du att man kan få upp tempen i tanken över 50° grader en solig dag med 200 m slang o en tank på 500 liter?
Enplansvilla 116 kvadrat + källare, byggår -75. Vattenburen värme.
Daikin luft/luftpump 5,5kw strategiskt placerad i källaren står för mesta värmen, ner till minus 5 grader.
42 vacumrör solfångare o Nibe VVM 500 utan utedel producerar varmvatten.
Stödeldar c:a 1-1,5 kubikmeter ved i en Aquaflam vattenmantlad kamin, 14 kw till vatten o 3kw till rummet när det är kallt ute eller fuktigt med många avfrostningar på luft/luftpumpen.
8,7kwp solceller installerade 2018.
Årsförbrukning el, 7500- 8000kWh

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pem-slang istället för plansolfångare?
« Svar #18 skrivet: 04 maj 2017, 18:27:44 »
Inte omöjligt om du inte har så stor fart på det , kanske inte på en solig dag , ju saktare det går desto bättre ( med modifaktion ) då hinner det värma på , om det snurrar fort så värms det 1-2C och måste snurra flera varv , du får väl prova vad är bäst , om du har en ventil före Backen så kan du strypa lite där , pumpen ska gå mot tryck

Utloggad trixareofixare

  • allmänt händig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • intresserad av teknik o energi
SV: Pem-slang istället för plansolfångare?
« Svar #19 skrivet: 04 maj 2017, 19:17:39 »
Det låter ju lovande:) Om jag förstått rätt beror det mycket på hur hög tempen i slangen kan bli, kan den bli upp till 70° så gäller det bara att lyckas anpassa flödet i förhållande till slangens längd (läs effekt) för att de skulle fungera. En ganska enkel o billig lösning som kan betala sig på några år!! Jag får prova o tackar för alla goda råd!!
Enplansvilla 116 kvadrat + källare, byggår -75. Vattenburen värme.
Daikin luft/luftpump 5,5kw strategiskt placerad i källaren står för mesta värmen, ner till minus 5 grader.
42 vacumrör solfångare o Nibe VVM 500 utan utedel producerar varmvatten.
Stödeldar c:a 1-1,5 kubikmeter ved i en Aquaflam vattenmantlad kamin, 14 kw till vatten o 3kw till rummet när det är kallt ute eller fuktigt med många avfrostningar på luft/luftpumpen.
8,7kwp solceller installerade 2018.
Årsförbrukning el, 7500- 8000kWh

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Pem-slang istället för plansolfångare?
« Svar #20 skrivet: 04 maj 2017, 19:45:50 »
Tips
1)  lägg som vid golvvärme flera parallella slingor för att minska farten i varje slinga för bättre värmeupptag dÃ¥ sjunker resistansen.

2) jag skulle inte använda en tallriksventil som backventil utan i stället en klaffventil dÃ¥ den inte kräver hög effekt av pumpen för öppna. Jag har haft bÃ¥da typerna i mitt solfÃ¥ngarsystem . Klaff är lite dyrare men har mycket lägre motstÃ¥nd. spelar roll om du tänker använda  en glykolblandning som är mer visköst än vatten.

3)  FrÃ¥gan om expansionskärl och  säkerhetsventil.  Riskerar det sÃ¥ varmt att du fÃ¥r kokning (om systemet är trycksatt ligger kokpunkten >100 C) sÃ¥ stiger trycket snabbt. Det kan ske vid stora "effektiva"system tex vid strömavbrott-DÃ¥ mÃ¥ste du ha bÃ¥de och. Om du inte har ett större expansionskärl sÃ¥ kommer systemet att tömas  dÃ¥ säkerhetsventilen löser ut. sök pÃ¥ Partiell förÃ¥ngning här pÃ¥ forumet och Google fÃ¥r du se
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pem-slang istället för plansolfångare?
« Svar #21 skrivet: 05 maj 2017, 08:25:40 »
Inte omöjligt om du inte har så stor fart på det , kanske inte på en solig dag , ju saktare det går desto bättre ( med modifaktion ) då hinner det värma på , om det snurrar fort så värms det 1-2C och måste snurra flera varv , du får väl prova vad är bäst , om du har en ventil före Backen så kan du strypa lite där , pumpen ska gå mot tryck

Enligt mina fysikkunskaper stämmer inte detta.
Så länge vattnet i solfångaren är varmare än vattnet i beredaren/tekniktanken så får man ut högre effekt ju högre flödet är.
Kallare solfångare överför mer värmeenergi till vattnet, än en varm solfångare.

Det som däremot händer om du har för högt flöde är att temperaturen i tanken blir mindre skiktad, du kan få ut högre effekt från solfångaren, men med resultatet att temperaturen i toppen av tanken blir lite lägre, och temperaturen i botten blir lite högre än om du haft ett lägre flöde/större deltaT över solfångaren.

Är det effekt du är ute efter = högt flöde
Är det hög temp i toppen av tanken du är ute efter = lågt flöde

Idealet är att ha en styrning som fokuserar i första hand på en viss lägsta temp i toppen, och så länge den inte är uppnådd så skall du köra på lågt flöde, när temperaturen (t.ex. 55 grader) har uppnåtts kan man öka flödet för att öka effekten som tillförs tanken, men utan att temperaturen sjunker under en "användbar" temperatur.

Att köra onödigt högt flöde kostar i effekt till cirkpumpen.

Normalt styr man en solfångare att starta när temperaturen i solfångaren är 4-8 grader över temperaturen i toppen av tanken, och sedan låter man den gå tills skillnaden är nere på 1-3 grader över temperaturen i toppen av tanken.
Kunde man reglera varvtalet är nog en deltaT över solfångarna på 4-5 grader en skaplig kompromiss mellan hög temp i toppen av tanken, och en så hög effekt som möjligt från solfångaren. (i förhållande till den effekt som tillförs cirkpumpen)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Pem-slang istället för plansolfångare?
« Svar #22 skrivet: 05 maj 2017, 16:24:12 »
Ja, rent teoretiskt så tar ju vattnet upp lika mycket energi om det cirkulerar fort och värms 1 grad eller om det cirkulerar sakta och värms 10 grader. Dock ökar förlusterna från slangen ju varmare den blir, men samtidigt behövs det högre drivenergi till cirkpumen, så lagom är bäst som vanligt.
Det är bara ur solfångarens perspektiv. Blandar man in en tank och önskade temperaturer så blir det så klart lite mer komplicerat...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad trixareofixare

  • allmänt händig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • intresserad av teknik o energi
SV: Pem-slang istället för plansolfångare?
« Svar #23 skrivet: 05 maj 2017, 18:20:06 »
Hastings: Tackar för tipset om klaffventil:) Expansionskärl bör jag väl ha o säkerhetsventil följer med men det skulle överträffa mina förväntningar om det blir sÃ¥ varmt i min pem-slang att det kokar.....o enligt Rickard smälter slangen innan. Ska prova att fylla en femtonmetersslang  med vatten en solig dag o se hur varmt det blir.
Rickard: Påverkas skiktningen om jag har solslinga i tanken? Jag har inte tänkt så långt, bara hoppats på att om jag knuffar in värme i botten av tanken så stiger den
till toppen o får jag 50 grader i toppen så startar inte elpatronen:) Det brukar va omkring 30 grader i botten o får jag upp tempen där kan det kanske om inte annat bli en varmvattensförvärmning för en billig penning. Ska bli kul att prova ialla fall!
Enligt tankens manual kan man ställa in deltaT på solstyrningen, så fungerar det hela med slang i praktiken kan jag ju satsa på en cp med varvtalsreglering....
Enplansvilla 116 kvadrat + källare, byggår -75. Vattenburen värme.
Daikin luft/luftpump 5,5kw strategiskt placerad i källaren står för mesta värmen, ner till minus 5 grader.
42 vacumrör solfångare o Nibe VVM 500 utan utedel producerar varmvatten.
Stödeldar c:a 1-1,5 kubikmeter ved i en Aquaflam vattenmantlad kamin, 14 kw till vatten o 3kw till rummet när det är kallt ute eller fuktigt med många avfrostningar på luft/luftpumpen.
8,7kwp solceller installerade 2018.
Årsförbrukning el, 7500- 8000kWh

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Pem-slang istället för plansolfångare?
« Svar #24 skrivet: 27 maj 2017, 14:25:11 »
Bygger solfanger for 6 år siden på PEX slange. Gjorde manger erfringer:
http://byggebolig.no/solenergi-solfangere/en-enkel-solfanger?all=all
Her kort noen konklusjoner av egen erfaring på spørmål eller kommentarer:
- Det henter energi, faktisk mer enn hva en skulle tro.
- Det blir egensirkulasjon om en veksler uten "drainback" eller ikke har tilbakelsagsventil
- Går sløyfen tør så smelter slangen.

Erfaringene med slik fanger gjorde at jeg like godt kjøpte 60 vakumrør.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!