Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Suck... Nibe f1255 eller CTCGSi12? (igen jag vet...)  (läst 1109 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Örjan Lax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo, frågan har ställts förut...

Men då båda pumparna har funnits ett tag på marknaden så borde erfarenheterna vara tydligare nu.
Och då jag fått två bra offerter, en på respektive pump, och har beslutsångest så tänkte jag kolla med forumet igen...

Niben har haft problem med invertrar medan CTC har haft problem med varmvatten om man inte luftar ordentligt.
Båda verkar ha kommit tillrätta med dessa problem om man få tro tillverkarna själva.

Båda är ju inverterpumpar och det verkar vara ett lätt sätt för säljarna att erbjuda dessa då energibehovet är okänt eller svårberäknat då de ju ska anpassa sig efter behoven.
(I mitt fall så har de olika säljarna rekommenderat allt från 8 till 12kW pumpar till vårt hus ).

Båda installatörerna har bra rykte och jag tror de är likvärdiga så sett.

Men hur är det med styrsystem, tillbehör för kyla pool och solfångare t.ex? Vilken är billigast och enklast att komplettera med detta? Styrning för kyla verkar vara inkluderat i båda, medan de de flesta andra funktioner verkar kräva tilläggskort för båda pumparna.
Och hur smidigt är det att ställa in parametrar för de olika styrningarna? CTC:s manual är mycket bättre på att förklara hur tillbehören kopplas in tycker jag. Men Niben har kanske info någon annanstans?

Nibe-offerten har längre borrhål, men det är i stort det enda som skiljer.

NÃ¥gra synpunkter?

« Senast ändrad: 16 april 2019, 18:58:48 av Örjan Lax »

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Suck... Nibe f1255 eller CTCGSi12? (igen jag vet...)
« Svar #1 skrivet: 16 april 2019, 21:00:20 »
Låter som ett svårt val.
Ett argument för Nibe är väl fortfarande att man enkelt uppdaterar mjukvaran själv och mycket info om maskin är rätt öppen och tillgänglig. Även deras interna buss är ju hackad för oss som vill ta oss lite friheter där  ;)
Jag vet inte hur det ser ut på den fronten hos CTC.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Örjan Lax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hackad internbuss?
Låter intressant! Finns det någonstans man kan läsa mer?

Och det är ju bra att man kan uppdatera mjukvaran också...
Skulle det sedan bli nåt trassel så har du nog absolut rätt i att det finns massor av kunskap på forumet.



Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Suck... Nibe f1255 eller CTCGSi12? (igen jag vet...)
« Svar #3 skrivet: 17 april 2019, 11:14:17 »
Sök på nibegw och modbus 40 här på forumet och på nätet. Jag har lagt ut lite kod här i någon tråd och det finns mer på nätet kring plug in till hemma automation.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Örjan Lax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
 :) ska kollas!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!