Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta ut gammal kombipanna  (läst 917 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

skaunepaug

  • Gäst
skaunepaug
Byta ut gammal kombipanna
« skrivet: 02 september 2022, 09:22:54 »
Hej,

Jag går i tankarna att byta ut den gamla pannan i källaren. Vi köpte huset för ca 1.5 år sedan och renoverat en hel del. Då jag levt med vedkamin i många år är jag supernöjd med en kombipanna konverterad till pellets.

Problemet är att man enligt rörmokaren satt in en vvb med elpatron då vvb delen i pannan är pluggad, troligtvis då det gått läck på den delen i kombipannan.
Med rådande elpriser skulle jag givetvis vilja ha varmvattnet på pellets också då huset värms upp ganska effektivt. Ca 5 pall pellets för 135 m2 plus källare över ett år.

Någon som har bra tips på pannor till en janfire brännare?
Även synpunkter på om det är en lönsam investering?

Nickodemious

  • Gäst
Nickodemious
SV: Byta ut gammal kombipanna
« Svar #1 skrivet: 22 december 2023, 17:51:55 »
Någon som har bra tips på pannor till en janfire brännare?
Även synpunkter på om det är en lönsam investering?
Firtsatt bra lönsamhet, janfire säljer olika pelketspannor också, fungerar ok i kombipanna med men bätre med llvp ihop med pelketspanna.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut gammal kombipanna
« Svar #2 skrivet: 22 december 2023, 19:04:32 »
Eftersom det är läck på tanken/slingor för VV i pannan. Så har VVi pannan pluggats och en sep. VVB på sidan om sats. Inget ovanligt på äldre pannor. Då går det att sätta en s.k ryggsäck kopplad till het vattnet, och den har en pump som startar vid VV-uttag via en flödeskontakt och laddar mot en plattväxlare Sen om det är ekonomiskt eller inte beror på vad man betalar för en sådan. Men fungerar perfekt. Vet inte om det finns nu, men CTC hade en för många år sen. Går att få till med lite jobb, men kostar nog en del.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!